Fővárosi e-roller rendelet: viszlát szétdobált rollerek?

Végre szabályozzák a fővárosban a közösségi elektromos rollereket

Ha unod a jogsi és bukósisak nélkül a járdán száguldozókat és a szétdobált e-rollereket, akkor itt az idő az örömre, a fővárosi közgyűlés veled ért egyet! Mutatjuk milyen új szabályok vonatkoznak majd a közösségi kétkerekűekre a rendelet alapján!

Mikromobilitási eszköznek nevezi a rendelet a kerékpárt és a rollert is, legyen az emberi erővel hajtott, vagy legfeljebb 350W névleges teljesítményű villanymotorral szerelt akár a lábmunka segítésére, akár önálló hajtás céljából. Ez utóbbiaknak legfeljebb 25 km/óránál korlátozni kell a sebességét, ha képesek elérni ezt önállóan. Természetesen beletartozik a kategóriába a hoverboard vagy a monocikli is.

Ezeket a bérelhető eszközöket innentől nem lehet szétszórva hagyni, a rendelet meghatározza azokat az ún. mikromobilitási pontokat, amelyeken a használaton kívüli kerékpárok, rollerek leparkolhatóak a fővárosban.

Ezen felül az előírások a szolgáltatás működtetésének egyéb feltételeit is meghatározzák: A belvárosi területeken akár e-rollerenként 1000 forint is lehet a közterülethasználati-díj, míg a külvárosban a közgyűlés 50 forintos havidíjat határozott meg, ezzel is ösztönözve az ottani felhasználók kiszolgálását, ráadásul a széthagyott, nem a kijelölt helyen leparkolt rollereket 5000 forintos bírsággal "jutalmazzák" majd. Az e-rollerek szabályozása két területet érint: az egyik a közterület-használat, a másik pedig a rájuk vonatkozó közlekedési szabályok. Ezúttal az első kérdésben történt előrelépés, de száguldozásukkal veszélyes helyzeteket teremtő, szabálytalanul közlekedő közrolleresek ellen is fellépnek majd a törvényalkotók. Ám ez még folyamatban van, egy KRESZ módosítás ugyanis nem a főváros jogköre, arról várhatóan az új országgyűlés tárgyal majd. Ennek ellenére ezen a téren is javul a helyzet a fővárosban a rendelet hatására:

a szolgáltatóknak az eszközökön három helyen egyedi azonosítót kell elhelyezni, így a szabályszegések felderítése és a szabályszegő felhasználók beazonosítása is sokkal könnyebbé válik.

A leendő KRESZ szabályok ugyanis elsősorban a felhasználókra vonatkoznak majd, ahogy már most is őket terhelik az esetleges balesetek következményei, így azokat a szolgáltatón számon kérni szürreális lenne. Ha viszont jól látható azonosítóval szerelik fel a közhasznú rollert, akkor könnyebb kideríteni, hogy pontosan melyik eszközzel volt a probléma, és hogy ki ült rajta a szabálytalanság elkövetésekor.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?