Gázolaj helyett benzint tankoltunk. Mit tegyünk?

Drága hiba a félretankolás

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Több ezer forintba is kerülhet, ha el kell távolítani az autó üzemanyag rendszeréből a rossz tankolás okozta gázolaj-benzin keveréket.

A régi, adagolós dízelmotoroknál nem okozott tartós károsodást, ha mondjuk véletlenül 5 liter benzint töltöttünk a tankba: elegendő volt gázolajjal teljesen feltölteni a rendszert, és máris működött az autó. Sokan télen is alkalmazták ezt a módszert, éppen azért, hogy megakadályozzák a gázolaj megdermedését. A mai adagolófúvókás vagy közös nyomócsöves (common-rail) dízelmotorok azonban nem ennyire toleránsak. A problémát a magas, 1200-2100 bar üzemi nyomás jelenti, és az, hogy a tervezők határozottan számoltak a gázolaj kenőképességével. Ugyan a benzin is elviseli ezt a nyomást, de a kenés hiánya miatt már egy percnyi üzemelés több millió forintos javítási számlát eredményezhet, arról nem beszélve, hogy néhány, a dízelmotorokban használt tömítéssel is kémiai reakcióba léphet a benzin. Javíthatatlanul károsodhat továbbá a nagy nyomású szivattyú, valamint az összes befecskendező szelep.
Kutatások szerint fél százalék, azaz negyven literes tanknál két deciliter benzin is érezhető a modern dízelmotor működésén, amely ilyenkor akadozik, ugrál, és erőtlennek tűnik. Ha ez bekövetkezik, rögtön álljunk meg az autóval, de őszintén szólva, ekkor már csak abban reménykedhetünk, hogy nem százezer forintokban mérhető javítási számlának nézünk elébe. Ha a saját hibánkból került benzin a tankba, és ezt időben észrevesszük, az üzemanyag-rendszer teljes kiürítésének költsége értelemszerűen minket, tulajdonosokat terhel, és az immáron összekeveredett, a motor működtetésére nem igazán használható benzin-gázolaj keveréken felül az újabb tankolást is ki kell fizetnünk. Ha beindítottuk az autót, csak a márkaszerviz segíthet, és ekkor borítékolható, hogy komolyabb megbontásra, átvizsgálásra lesz szükség. Részben könnyebb a helyzet, ha bizonyíthatóan a kutas tankolt, mert így minden költséget a benzinkút üzemeltetőjének kell állnia, de a tönkrement motor, a javítás idejére nélkülözendő autó bosszúsága benne marad a pakliban.
A témában megkérdeztünk egy szakértőt, aki elmondta, a klasszikus leszívásos módszer a modern autókon már nem működik, hiszen általában nem csak egy visszacsapó szelep, hanem egyéb fizikai akadály is van a tank betöltő csövében, amivel az üzemanyag-lopást előzik meg. A tankból általában nem lehet közvetlenül leengedni az üzemanyagot, az üzemanyag-cső lekötése se segít, az esetek túlnyomó többségében bizony ki kell szerelni a tankot, és úgy kiereszteni a benne lévő ártalmas folyadékot – természetesen ügyelve a környezetvédelemre, azaz nem megoldás az árokparton történő kilöttyintés. A benzin-gázolaj keverékkel semmit nem lehet kezdeni, veszélyes hulladéknak minősül, és ennek megfelelően kell kezelni – a szerviz esetleg alkatrészmosásra még felhasználhatja, de legkésőbb ezt követően hivatalos hulladéklerakó-helyre kell elszállítani. További jó tanács, hogy a „koktélt” otthon eszünkbe ne jusson kályhában eltüzelni, mert a benzingőz miatt felrobbanhat a kályha, és ez akár halálos balesetet is okozhat.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 22:34
    Permalink

    én jártam már úgy,hogy hajnalba félkómásan megtankoltam a 2,5 ös turbo diesel Rangert megtankoltam benzinnel. Kb 40 km után vettem észre,hogy valami nem stimmel, akkor teleraktam gázolajjal aztán mikor fogyott a tankból megint teleraktam. mire az kiment belőle már észre se lehetett venni.a motornak semmi baja nem lett.

  • 2017.10.31. at 22:34
    Permalink

    “Benzin helyett gázolajat tankoltunk. Mit tegyünk?”
    Javaslom az alcímet megcserélni, mert a cikk meg arról szól, ha gázolaj helyett benzint tankoltunk :).

Vélemény, hozzászólás?