Az 1-es BMW első szériája ma már nem elég érdekes, kupéként inkább, elektromos hajtáslánccal már nagyon is. Az ActiveE kívülről csak festésével árulkodik, de valójában a jövő autója tegnapi köntösben
Az akkumulátorokat az autó teljes hosszában beépítették, de a hátsó villanymotor miatt a csomagtér 280-ról 200 literesre apadt
Első körben a kísérletekre és felfedezésekre fogékony vásárlókat célozza a BMW első elektromos autója, az ActiveE 700 példányban bérelhető az Egyesült Államok hét kiválasztott piacán - Boston, Hartford, New York, Los Angeles, Sacramento, San Diego és San Francisco városában. A bérlés anyagi feltételei egyáltalán nem ijesztőek, a kétéves futamidőhöz 2250 dolláros (517 500 forintos) alapdíjat kell kifizetni, majd havonta 499 dollár, azaz 115 000 forint a díj a még előző szériás 1-es BMW karosszériájába épített, de már a jövő városi miniautójának számító i3 hajtásláncát alkalmazó ActiveE kupéért.
A bérlésnek azonban nem csupán anyagi feltételei vannak: a BMW töltőpartnere, az AeroVironment a felhasználók háztartását is megvizsgálja, hogy az gond nélkül ki tudja-e szolgálni a villanyautó töltőjét, s egy beszélgetésre is sor kerül, ahol azt vizsgálják, hogy a felhasználók kellően átlátják-e, milyen használatot, gondozást igényel a villanyautó akkumulátora.
Belülről sem érezteti a BMW, hogy az ActiveE forradalmi újdonság. Az 5 óra alatt telíthető akkumulátorokkal 160 kilométeres hatótávot tud a sportos kupé
Aki megfelel, annak adatait küldik a BMW-nek, s már mehet is az 1,8 tonnájával még a 135i-nél is (mintegy 360 kilogrammal) súlyosabb ActiveE jövőautóért, melynek tömegelosztása a bajor márkához méltóan 50:50 arányú. A 32 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorokkal szerelt, hátsó kerekeit 168 lóerős, 249 Newtonméter nyomatékú villanymotorral hajtó ActiveE menetteljesítményeivel sem vall szégyent: 100 km/órára 8,5 másodperc alatt gyorsul, végsebességét is elektronika korlátozza 140 km/órára - az Egyesült Államokban és a világ legtöbb egyéb országában amúgy sem mehetne ennyivel.
Az idei ActiveE-tesztüzem után jövőre már sorozatgyártásban jön majd az utóbbiban is alkalmazott hajtásláncot bevető BMW i3, majd egy évvel később várható a sportosabb i8, utóbbiak még az ActiveE-nél is vonzóbbnak ígérkeznek, ám minden bizonnyal jóval drágábbak lesznek.
3 – 5 – 7 – 10 év garanciákat vállalnak az elektromos autókra és nem kell bennük légszűrőt, olajat, olajszűrőt, vízpumpát, vezérműszíjat, meg semmi cserélni, tehát a kötelező szerviz is ingyenes és csak ránéznek az autóra, hogy minden rendben!
Ez az elektronika már nem ugyanaz. Butaság, hogy nem indul el a common rail diesel -20 fokban. Kizárt dolog, ilyen nem létezik, csak a rossz, meghibásodott autóknál.
Az elektromos autók elektronikáira kiemelten figyelnek, hosszú teszteken mennek keresztül a sivatagban + 50 C fokokban, és Svédországban -40 C fokban is tartósan megvizsgálják a működésüket. Elképzelhetetlen, hogy ilyen hiba előforduljon. Le van szigetelve, ha kell elő van melegítve, de enélkül is hoznia kell a biztos indulást, működést, csak akkor kerülhet sorozatgyártásba.
Csillaggarázs? Éjjelre akkor is fel van téve töltőre, ami feltölti és egyúttal a megfelelő hőmérsékleten tartja.
De hangsúlyozom: Először és elsősorban nem azoknak kell ilyet venni, akik nem tudnak garázst biztosítani az autójuknak. Vehet bárki, semmi baja nem lesz (nem lehet) -40 C fokban sem, de mégsem a legcsóróbb esetet kell alapul venni, hogy sehová sem tud beállni és még töltő sincs az utcán. Aki akarja megoldja, hiszen ezt egyszer kell megoldani és többé nem kell tankolni. Ezért a megkönnyebbülésért szinte bármilyen kezdeti nehézség leküzdése megéri!
A 160 km-es hatótáv csak a kezdet, mert valahonnan el kell indulni, az ezer mérföldes út is az első lépéssel kezdődik. Extrém igénybevétel vagy körülmények között lecsökkenhet a felére a hatótáv, de hálózathoz csatlakoztatva előfűthető, hűthető az utastér, az akkumulátorok és az egész autó. Városon belül és a városkörnyéki területeken 80km is megteszi, közben a rövid megállásoknál rá lehet tölteni, hiszen Budapest 7 stratégiai pontján már most van 400V-os gyorstöltő INGYEN, amely 15-20 perc alatt 80%-osra tölti az aksikat, mellette hűt vagy fűt igény szerint, így az utas már a megfelelő hőmérsékletű autóba szállhat be.
Vagy mi a helyzet pl. mínusz 20 C foknál csillaggarázsban? Sok elektronika felmondja ilyenkor a szolgálatot. A mai modern kommon rail dieseek nagy része az elektronika miatt el sem indul ilyen hőmérsékleten. Az én örvénykamrás dieselem még beindul, de az elektronika már nem működik. Félóra kell, mire a generátor képes áramot szolgáltatni. Egy Full elektromos is tele van különböző elektronikával, akkor az meg sem mozdul ilyenkor? Ott sem közvetlenül egy vezetékkel az akkura vannak kötve az elektromotorok és kész.
Szevasztok!
Többször olvastam már elektromos szekérről. De egy sem írt a 160 km hogyan módosul, ha mondjuk fűteni, kell benne vagy netán égetni a lámpáját. Nem is beszélve nyáron a klímáról. Vagy ez csak tavasszal meg ősszel ok?
Hehe, 50:50 arány és marad hátsókerék hajtás. Nem is rossz! Szaladgálósnak jó lenne, de gondolom az újdonság majd az eladási áron látszik jobban.
Királyság! Minden márka sorra hozza ki az elektromos típusokat! A bérlésnek nem vagyok híve, de a cél érdekében legyen mos még így. Köszönjük ezt a remek cikket!