Így csökkentik az üzemanyagárakat a németek

3 hónapig él az üzemanyagárakra rakódó energiaadó mérséklése Németországban

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egész Európában rekordszinten járnak az üzemanyagárak, hazánkban július 1-ig él az ársapka, Németországban pedig az üzemanyagokra rakódó energiaadót mérséklik 3 hónapon át.

Nemzetközileg is kérdéseket vetnek fel a rekord magasságokban járó üzemanyagárak, ahogyan az is, hogy hazánkban múlt hét péntek óta csak a magyar rendszámos autók tankolhatók kedvezményes, 480 forintos hatósági áron, a külföldi rendszámos autók tulajdonosai pedig EU-állampolgárként is a piaci már 700 forint felett járó árakat kénytelenek megfizetni. Így is olcsóbban tankolhatnak ugyanakkor, mint számos európai országban. Németországban és Hollandiában például már áprilisban is 2 euró magasságában járt a benzin ára, erre, azaz az Ukrajna elleni orosz támadás által felgyorsult drágulás ellensúlyozására csökkentették az üzemanyagárakra rakódó energiaadót a németek.
Hirdetés
Az ADAC (vagyis a legnagyobb német autóklub) beszámolója szerint tegnap már országos átlagban "csak 1,881 eurót kellett fizetni egy liter E10 Super benzinért, míg egy nappal korábban még 2,151 eurót. A dízel ára átlagosan 1,941 euró volt, 10,3 centtel csökkent a keddi 2,044 euróhoz viszonyítva. Az árak "a vártnál hamarabb" csökkentek - áll az ADAC közleményében, amelyben az egyesület vezetője, Gerhard Hillebrand hangsúlyozta: elvárják a kereskedőktől, hogy az adócsökkentést teljes egészében érvényesítsék a fogyasztói árakban.
Hirdetés
A független benzinkutak érdekképviselete (Bundesverband freier Tankstellen - bft) szerint az adócsökkentés "nagyrészt" eljut a fogyasztókhoz, de nem elég egyszerűen átállítani az ártáblákat. Arról is gondoskodni kell, hogy az olcsóbb üzemanyag gyorsan és megfelelő mennyiségben eljusson a töltőállomásokra a finomítókból és a tározókból. Az üzemanyag árára rakodó energiaadó, jelenleg 3 hónapra bevezetett csökkentése által a német kormány számításai szerint még jelentősebb üzemanyagár-csökkenés várható, kalkulációjuk alapján a szuperbenzin literenként 35,2 centtel, a gázolaj pedig 16,7 centtel olcsóbb lesz literenként. Ugyanakkor arra nincsen szabály, hogy a töltőállomások üzemeltetői milyen mértékben adják tovább az adócsökkentést a vásárlóknak. Ugyancsak fontos tényező, hogy az üzemeltetők csak szerdától, a kedvezmény életbe lépésének napjától tudják beszerezni az olcsóbb üzemanyagot. Ez azt jelenti, hogy sok benzinkúton van még készleten korábban, a régi adókulccsal vásárolt üzemanyag, amelyeket nyilván magasabb áron kínálnak még.
Hirdetés

Robert Habeck szövetségi gazdasági miniszter egy keddi nyilatkozatában kiemelte: a kormány is elvárja az ágazati szereplőktől, hogy a kedvezményt érvényesítsék áraikban, hiszen az adócsökkentéssel az emberek, és különösen az ingázók, a munkájuk miatt rendszeresen autózók terheit próbálják mérsékelni. A szövetségi versenyfelügyelet (Bundeskartellamt) vezetője, Andreas Mundt ugyancsak egy keddi nyilatkozatában rámutatott, hogy "nem lehet egyszerűen betiltani a magas, de még a nagyon magas árakat sem", és a piaci szereplőket nem kötelezik jogi előírások arra, hogy érvényesítsék áraikban az adócsökkentést. Azonban a hatóság szoros figyelemmel követi az ágazat működését és az árak alakulását - mondta.
A tömegközlekedés is olcsóbb lett a németeknél!
Szintén szerdán lépett életbe az energia drágulásának ellensúlyozását szolgáló kormányzati támogatási programok egy további hangsúlyos eleme, amely a helyi és a regionális közösségi közlekedés költségét csökkenti. Az ugyancsak három hónapig érvényes szabály szerint a helyi közlekedési vállalatoknál országszerte egységesen 9 euróba kerül a havi bérlet, és 9 eurós bérlettel lehet utazni a Deutsche Bahn vasúttársaság regionális járatain is. Ez igen jelentős tehercsökkenés, tekintve, hogy például Berlinben eddig majdnem tízszer nagyobb összegbe, 86 euróba került a havi közlekedési bérlet. A német sajtóban közölt összesítések szerint országszerte több mint hétmillió ilyen bérlet kelt el elővételben.
Hirdetés
Németországban a háztartásoknak az energiahordozók világpiaci árának robbanásszerű emelkedése miatt az idén minden korábbinál többet kell fizetniük a fűtésért, az áramért és az üzemanyagért. A benzin és a dízel ára az idén lépte át először a literenkénti 2 eurós határt, míg tavaly tavasszal 1,30-1,40 euró körül volt, de tavaly ősszel már ugyancsak 1,8 euró környékén jártak az üzemanyagárak Németországban. Tovább növeli a lakosság terheit az évtizedek óta nem tapasztalt infláció, amelyet elsősorban szintén az ukrajnai háború révén zajló energiapiaci folyamatok határoznak meg. A fogyasztói árak éves szintű emelkedési üteme májusban 7,9 százalék volt, ez csaknem ötven éve, 1973-1974 tele óta a legmagasabb szint.
A kormány a leginkább rászorulók támogatására összpontosít. Az üzemanyag árára rakodó adóteher csökkentése és a 9 eurós bérlet mellett egy sor további intézkedést tettek, a szociális segélyben részesülők például az eddigi juttatásaikon felül egy 200 eurós, az álláskeresők pedig egy 100 eurós egyszeri támogatást kapnak a energiaköltségek emelkedésének könnyebb viseléséhez.
(Forrás: MTI)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?