Ilyen a Cupra sava-borsa! – Formentor VZ5

A hot hatch szabadidő-autó megfelelője a hot SUV?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Bárcsak mindegyik Cupra olyan lenne, mint a Formentor VZ5! Sportos márkaként a név kötelezi a spanyolokat. Ez a modell pedig mindenben megfelel az elvárásoknak.

Eleinte kétkedve fogadtam a Volkswagen csoport legfiatalabb márkájának érkezését, pedig víziójuk igencsak csábító volt, arról nem is beszélve, hogy az új márkaembléma is egyből betalált nálam. Viszont kezdetben csupán átemblémázott SEAT modelleket küldtek a piacra. Persze a Cupra Ateca meggyőző volt, de nem túl vérpezsdítő a formaterve. A Leon nagyon szép, de szintén „csak egy” jól felismerhető SEAT. De aztán jött a Formentor és egyből elrabolt sok-sok szívet. Pedig kezdetben az öthengeres motorral még nem is forgalmazták. Most azonban mondhatni felkerült a korona a típus fejére. [BANNER type="1"] Már a négyhengeres, 310 lovas változat sem volt szerény, de a VZ5 mindenre rátesz egy lapáttal. Mindenben egy kicsit sportosabb. Látványban, erőben, hangban is. Dimenzióit tekintve csupán a magassága változott, hiszen nem nőtt olyan nagyra, csupán 1505 mm magas, ami azt jelenti, hogy 6 milliméterrel alacsonyabb a VZ-nél és 2,3 centivel egy sima Formentornál. Hosszúsága ugyanúgy 4,47 méter, míg a szélessége 1,84 méter, a tengelytávolsága pedig 2,68 méter. Habár egy laikus talán észre sem veszi a külső változásokat, pont ettől is olyan izgalmas. Egy kicsit más az első lökhárító légbeömlője, szénszálas műanyag a lökhárító alsó éle (alias splitter), továbbá vagányabbak a kéttónusú, 20 colos felnik, mögöttük az embléma bronz színében pompázó féknyergekkel. Hátul a diffúzorbetét formáján faragtak, illetve a négy kipufogóvéget is izgalmasabb alakzatban, ugyancsak bronz árnyalattal rajzolták meg. Mindezt a matt kék fényezés koronázza meg. Ha egyetlen szóval kéne jellemeznem akkor azt mondanám: dögös!
Bent a visszafogottabb formákat feledtetik a szintén kék bőrkárpitok a bronz varrással, nem mellesleg az első sportülések rendkívül kényelmesek és jól is tartanak a kanyarokban. Jutott még Cupra dombornyomat a fejtámlákra is, illetve további bronz díszbetétek és persze ott a párját ritkítóan jó fogású sportkormány is. Hátul a kategóriának megfelelő a helykínálat, a csomagtér is hatalmas sík felületet ad az ülések lehajtásával, így az alapból 410 literből 1465 literes rakodótér alakítható ki. Persze jól le kell rögzíteni a cuccokat, ha ezzel az autóval szállítod. Ugyanis ez a Formentor már 390 lóerővel gazdálkodik . [BANNER type="2"] Öt hengerből préseli ki ezt a majd’ négyszáz lovat a 480 Nm forgatónyomaték kíséretében, de a nyers számok mit sem mondanak arról, mennyire zseniálisan juttatja az útra a hétfokozatú, automatikus sebességváltó az erőt. Mind a négy kerék hajtott, ennek is köszönhető a 4,2 másodperces százas sprint. Ez már az a tartomány, ahol szépen „beleépülsz” az ülésbe, ha mélyre nyomod a gázpedált, és miközben gyönyörűen szörcsög, röfög, visszaduruzsol a motor, vigyorogva élvezed, hogy nem tudod elvéteni az íveket, mert sínautóként mozog a Formentor. Egy SUV! Ritka az ilyen, úgyhogy minden dicséret megilleti a mérnököket, akik a futóművet hangolták, már csak azért is, mert ha az üzemmódválasztót (szomorú sóhaj kíséretében) komfortosra állítod, akkor a hétköznapi szaladgálás közben tényleg kényelmes tud maradni a hazai szar utakon is a peres gumik ellenére is. Szóval Fromentor VZ5 neve ott szerepel a nagybetűs élményautóké között, hiszen az elektromos rásegítésű szervokormány pontosságába, visszajelzéseibe sem lehet belekötni. Valamint az autó fogyasztásába sem, mert az a 12 liter százon, amit főleg városban és a kanyargós hegyi utakon nyakalt be, egyáltalán nem rossz, sőt higgadtan közlekedve valószínűleg 11 liter alá is levihető. Már csak az a nagy kérdés mit kérnek ezért az élményautóért? Hát, sokat! Ugyanis a nemrég újra rendelhetővé vált VZ5 alapára a teszt írásakor 26 944 206 forint. Viszont beválogatva minden olyan biztonsági rendszert, amit ma ez a kategória tud, meg néhány kényelmet szolgáló extrát is kipipálva már 29 272 992 forintra emelkedik az ára, ahogy az a tesztautó árcéduláján látható. De az erőt és az élményt sosem adják olcsón. [BANNER type="3"]
Értékelés
Pozitív
Formaterv, vezetési élmény, öthengeres benzinmotor
Negatív
Túldigitalizált műszerfal
Árak
Tesztmodell alapára
26 944 206 Ft (2023.08.26.)
Tesztautó ára
29 272 992 Ft (2023.08.26.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
2480 cm3
Teljesítmény:
290 kW (394 LE) 5700-7000 1/min-nél
Nyomaték:
480 Nm 2250-5700 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
4,1 s
Végsebesség:
250 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
10,2 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4468 mm
Szélesség:
1852 mm
Magasság:
1505 mm
Saját tömeg:
1608 kg
Össztömeg:
2120 kg
Tengelytáv:
2681 mm
Csomagtér:
410-1465 l
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro 6d
Hengerűrtartalom:
2480 cm3
Hengerek/szelepek száma:
5/20
Sebességváltó:
7 fokozatú DSG
Nyomaték:
480 Nm 2250-5700 1/min-nél
Teljesítmény:
290 kW (394 LE) 5700-7000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
250 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
4,1 s
CO2-kibocsátás:
230 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
10,2 l/100km
Fogyasztás a használónál:
12 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

9 thoughts on “Ilyen a Cupra sava-borsa! – Formentor VZ5

  • 2023.08.26. at 15:39
    Permalink

    Egy újabb folcvágen átöltöztetve.
    Jó hogy az Alfát nem tudták megvenni az is ilyen lenne, pont mint a LamborAudighini.
    A dizájn egyedi a technika egy tucat.

    • 2023.08.30. at 17:15
      Permalink

      Az Alfáért is kár, a Stelvio és a Tonale születésének a ténye az Alfa örök szégyenfoltja marad (a MiTo után). Ezen az áron az Alfa is menjen a levesbe inkább, pedig a szívem szakadna meg a márkáért. (És igaz ez az összes patinás márkára.)

        • 2023.08.31. at 23:10
          Permalink

          Hát nem tudom, a Stelvio és a Giulia minden csak nem szép, főleg az orr sikerült elnagyoltra. Ha igényes Alfa Romeo formatervet akarsz keresni akkor nézd meg a Mazda jelenlegi modellpalettáját. És ez sokkal cikibb az Alfának, mint a japánoknak.

          • 2023.09.04. at 11:02
            Permalink

            Ritkán értünk egyet, de ezúttal igen. Annyi kiegészítéssel, hogy manapság a legjobb formaterveket szerintem a PSA-n belül a Peugeot-nál jegyzik, és szerethető, egyedi még a Volvo is (a hagyományos szedánokra gondolok, nem a böszme krumplibogarakra.) Saabról, Lanciaról, Roverről sajnos nem lehet beszélni, az MG-t meg inkább hagyjuk is.

  • 2023.08.26. at 18:14
    Permalink

    Nagyon jó a formaterv a Formentornál, és ennél a változatnál a teljesítmény is. Az 5 hengeres motorok régóta erősek és kiválóak. Az egy kérdés, hogy ennyi pénzért megveszik-e. Mert azért egy Q3 Sportback is kapható ennyiért ugyanezzel a motorral. És az Audi azért mégiscsak Audi.

  • 2023.09.05. at 14:21
    Permalink

    Most hogy a Seat megszűnik ki is derült hogy a Cupra egy átemblémázott Seat.
    Tehát a Seatnak csak a nevével volt baj.
    Vannak akik nem hajlandóak a Daciát sem megvenni ha nem Renault néven fut.
    Skoda ugyanez, inkább VW.
    Ezért nagy kamu ez a márka is azaz ez egy Volkswagen, ahogy az Audi is csak más formával.
    Az MG-t is hogy kapkodják mert azt hiszik a néven kívül is van közük az angolokhoz 🙂

  • 2024.05.17. at 18:57
    Permalink

    Kezeltük egy cég flottáját, csak Formentorok voltak, 1.5től 2.5ig, amiket nemrég dobtak. (dízel és hibrid nem volt)
    Leírom a tapasztalatokat, hátha vki idetéved Formentor vásárlás előtt.

    Nekem vz5 biztos nem kéne, a vz fílingre ugyanazt tudja, jóval barátibb fogyasztással fenntartási költségekkel, persze erre a -csóró- trollok egyből jönnek a nincs pénz banánra dumával, de elmúlik a 3nap csoda sokat fog az számítani.
    Városban -Bpesten- amúgy ezek az autók, ill. inkább úgy írom a 2-2fél tsi-k rohadt sokat esznek,
    de nyilván nem ide valók, 12litert a 2.5 max este-forgalom nélkül, pianóba áthajtva eszik, normál körülmény közt inkább 16-17, ha tolod egy 20as. A 2ezres cirka 3-4literrel kevesebb, és ugyanúgy nagyot lép, hangja is jó.
    Itthon vmi népsport h mindenki hantázza a fogyasztást, a végén már ő is elhiszi tényleg annyi, csak a kúton koppan majd mikor 250km-nél hopp üres a tank.
    Városon kívül amúgy nagyon jól esznek, még hajtva is.

    A brembo fék iszonyat kopik, tárcsa+betét is, és nem csak állatkodással, mert volt akiről tudom, h tényleg nem gyilkolta és ugyanúgy 40e körül egy komplett fékcsere, nem lesz olcsó…
    Kinti fórumokon is sokan panaszkodnak hogy eszi a féket, talán nem véletlen, h a fl-nél akebonora cserélték.
    Az infotainment itt is tud fura dolgokat produkálni, de a mib3 egy kalap szar az egész vw csoportba, amit már ugye be is vallottak, csak azt felejtették ki hogy soha nem is lesz jó, mert a hardver kuka, írhatnak rá bármit.

    1.5-be se szívesen ülnék, ezt az autót boldog-boldogtalan bekóstolja, főleg a mattokat, ami amúgy 1millás felár, persze félre lehet nézni, de mondjuk ha erőből kell besorolni (itthon gyakran megesik) akkor ciki alulmaradni, mert megint csak mindenki megakarja majd mutatni.

    A 2ezres 190lovas már elég jól mozog és 4kerekes, a 2literes 245lovast jóformán bárhol-bármikor fogja, mert az képtelen elindulni, esőbe meg már a sarki presszóba iszod a kávét mire beér.

    Az autót-mármint a márkát amúgy jóformán senki nem ismeri, ez van amikor előny van amikor cink, aki kicsit jobban benne van az visszakérdez majd hogy seat ? De végül is az….
    eladásnál viszont nem olyan mókás, hogy még érdeklődő is alig van, pedig nem rossz kocsik -szubjektív- nagyon jó formatervvel, de aki ismeri/tetszik neki korántsem biztos hogy potenciális vásárló.

    Én egy 2ezres 190lovast vennék sportülésekkel+fekete tetőkárpit, matt fény, városba se kell félni hogy egy hibrid corolla elé nem tudsz besorolni, városon kívül is van benne kraft.
    Vagy egy vz-t brembo nélkül, túl nagy árdifi nincs köztük, de a vz azért egy veszélyesebb fegyver.
    Vz5 meg a garázsba dísznek, havonta megkergetve, csak ahhoz meg drága, kultuszautónak meg még fiatal, de mivel nem lesz több 5hengeres Formentor, idővel elfog lőni az áruk.

Vélemény, hozzászólás?