Elég díszes kezdetekkel indult a logó
Idén van 125 éve, hogy a ma Škoda név alatt tevékenykedő autógyártó elődje megkezdte pályafutását. Laurin és Klement urak először biciklik, később motorkerékpárok készítésével foglalkoztak, majd a szép sikereknek köszönhetően az autópiacra is betörtek, itt vásárolta fel aztán őket az addig mezőgazdasági gépek és eszközök gyártásával foglalkozó Škoda Művek. Azóta alaposan kinőtte magát a márka, manapság már évente több mint egymillió jármű gördül le futószalagjaikról a Volkswagen-konszern égisze alatt. A cég változatos történelméhez illően többször is változott a termékeit díszítő logó, ezeket vesszük most sorra.
[BANNER type="1"]
Pár évvel az indulás után készült egy egyszerűbb változat is
Mint említettük, Laurin és Klement biciklik készítésével kezdték vállalkozásukat, melyeket egy igencsak díszes és aprólékos embléma jelölt. A Slavia néven futó kétkerekűeken lévő logóban lime-levelek vették körbe a márkanevet egy biciklikerék előtt, alul és felül pedig az alapítók nevei és székhelyük, a csehországi Mladá Boleslav díszelegtek. Ez volt az első alkalom, hogy a ma már ikonikus zöld árnyalathoz hasonló szín jelent meg az emblémában, pár évvel később azonban egy egyszerűbb, kevesebb színt tartalmazó változattal is előálltak, de a feliratok maradtak.
[BANNER type="2"]
Az első Laurin & Klement autókon ez szerepelt
1905-ben kezdték az autók gyártását a Laurin & Klement névre keresztelt, átalakított cégben, ezt pedig rögtön kettő új logóval is ünnepelték. A kör alakú, piros hátterű emblémában már az új márkanév csillogott arany színnel, visszatértek a levelek is (bár koszorú formában, és zöld helyett aranyként), a másik verzió pedig csupán a Laurin & Klement feliratot tartalmazta, fehér alapon fekete betűkkel. Bár ma Škodának hívjuk a márkát, néhány modell legmagasabb felszereltségű kivitelét ma is Laurin & Klement névvel illetik.
Ez a megjelölés ma csak a prémium Škodákhoz jár
Mindeközben aktív volt a Škoda Művek is, 1923-ban regisztrálták először a ma már jól ismert tollas nyíl szimbólumot, amit vonatokon, villamosokon és mezőgazdasági gépeken alkalmaztak. Ezzel pedig el is érkeztünk a márka történelmének egyik legnagyobb rejtélyéhez, ugyanis senki sem tudja biztosan, honnan is ered pontosan ez a motívum. Számos elmélet van erről, de a leghihetőbb talán az, miszerint a Škoda Művek alapítójának, Emil Škodának az irodájában a századforduló után egy indián fejdísz szobra ékeskedett, ami végül annyira emlékeztetett a főnök úrra, hogy visszavonulása után ezt választották a márka jelképévé.
[BANNER type="3"]
A Škoda Művek első jele az indián motívummal
1925-ben olvadt be Laurin és Klement vállalkozása a Škoda Művekbe, ezt pedig természetesen új logóval kellett ünnepelni, hiszen nagy elvárásokat fűztek az új vállalathoz mindkét oldalon. Ennek megfelelően az új embléma is a két cég szimbólumait keverte, így jött létre a kék hátterű, arany Škoda felirat, amit a Laurin & Klement féle koszorú ölelt körbe.
A Škoda cég Mladá Boleslavban készült első járművein szerepelt ez a logó
1993-ban, a Volkswagen felvásárlása után két évvel született meg a döntés, hogy a márka régi időkbe visszanyúló történelmét idézzék meg, így visszatért a tollazott nyíl - de ami ennél is fontosabb, ekkor jelent meg először a jellegzetes zöld szín. 1999-ben ennek egy fekete háttérrel adtak kontrasztot, illetve a koszorú motívum is újra felbukkant, ezek egészen 2011-ig díszítették a Škodák orrát és hátát.
Itt jelent meg először az ikonikus zöld szín
Árnyékokkal tették 3D-s hatásúvá az emblémát, a 2000-es években ez volt a jellemző
A 2011-es Genfi Autószalonon leplezték le az új, azóta is használatban lévő emblémát, "A Škoda új ereje" szlogennel. Bár nyomtatásban továbbra is a jellegzetes zöld szín látható a logóban, az autókra ragasztott példányok teljesen krómozottak. Ezt már csak enyhén módosították 2018-ban, akkor vándorolt a Škoda felirat a nyíl alá.
A Škoda mai logója; autókon már csak krómozva láthatjuk