Március végén debütált, április közepétÅ‘l a hazai elÅ‘rendelési lehetÅ‘ség is megnyÃlt (lásd az árakat akkori cikkünkben), most egy elÅ‘szériás példány nézett be az országba, az elsÅ‘ végleges példányok Å‘sszel érkeznek
Röpködnek az Ãgéretek a villanyautók kapcsán, több márka (például a Fiat és a Ford is) azt mondja ma, hogy 2030-ra csak elektromos személyautókat fognak kÃnálni. A Kia csendesebb, csupán annyit mond, hogy a nagyobb villanyautós piacokon az eladások 20%-át fogja adni 2025-ben. Addig pedig 11 vadonatúj elektromos modellt hoznak, melynek elsÅ‘ képviselÅ‘je az EV6, ami már a márka teljesen az elektromos autókhoz fejlesztett E-GMP platformjára épül. Fura, de még az amúgy a villanyautók legjobbjait kÃnáló Kiánál sem volt olyan modell eddig, ami teljes egészében, kizárólag elektromosnak készült volna, most az EV6 ilyen, s vele rokonok lesznek az elkövetkezÅ‘ években érkezÅ‘ elektromos Kiák is. Ez több mind biztató, hiszen a léc magasan van, az újdonságok Ãgy több mint Ãgéretesek. Ami pedig az eladásokat illeti, mivel az Év Zöldautója 2020 dÃjas e-Niro tavaly és idén is a legnépszerűbb villanyautónak bizonyult a magyar piacon, nálunk már most megvan a Kia 20%-os részesedése az elektromos autók piacán.
Annyira egyediek a vonalai, hogy nem is tűnik fel, hogy ez egy 4,68, GT és GT-Line esetén 4695 mm hosszú autó
Jobb hátul találjuk a töltőcsatlakozót, ami itt két szempontból is fontos
Az EV6-ból az elÅ‘rendelésben kÃnált és idei szállÃtással Ãgért elsÅ‘ 50 példány 24 óra alatt elfogyott, aki élt a lehetÅ‘séggel és állami támogatást is nyert hozzá, az a Kia támogatásával 13,49 millió forinttól kaparinthatta meg az EV6 bázisverzióját, ami egyébként 16,19 forintról indul. A kÃnálat meglepÅ‘en széles, hiszen 170-525 lóerÅ‘ közötti teljesÃtménnyel választható az EV6, aminek azonban érdemes mindenek elÅ‘tt a formájáról is ejteni néhány szót. A 4,7 méteres crossover dizájnját már a Kiához 2019-ben dizájnigazgatónak szerzÅ‘dött, korábban a BMW-nél, az Infinitinél és a Mercedes-Benznél is dolgozó Karim Habib jegyzi. Nyugodtan illethetÅ‘ a megvalósult tanulmányautó jelzÅ‘vel, vonalai a lehetÅ‘ leginkább markánsak, kerekei 19-20-21 colosak, lámpái LED-esek, akár adaptÃv, vakÃtásmentes távfényt adó fényszóróval.
Ezzel az adapterrel az akkumulátorból kivenni is lehet az áramot
Kétféle, 58 és 77 kWh-s akkumulátor választható, pontosabban létezik az EV6-hoz, s a teljesÃtményszint határozza meg, hogy melyik jár az autóhoz. A 170 lóerÅ‘s, csak hátsó motoros és a 235 lóerÅ‘s, elsÅ‘-hátsó motoros verzió a kisebbik akkut kapja, ezek 400, illetve 380 kilométeres hatótávot adnak. A már nagyobb akkus, de csak hátsó motoros, 228 lóerÅ‘s verzió a hatótávbajnok a maga 510 kilométeres értékével, de nincs komoly lemaradásban a 325 lóerÅ‘s és összkerekes verziónak sem a maga 490 kilométeres WLTP adatával. Az EV6 csúcsverziója a GT, ami nem kevesebb, mint 585 lóerÅ‘s, 760 Nm nyomatékot adó, természetesen összkerekes, és még mindig 400 kilométeres hatótávot ÃgérÅ‘; 0-100-as sprintje 3,5 másodperc. Nagyon persze a többieknek sem kell szégyenkezniük, sem a menetdinamika terén, sem egyéb szempontból.
A kétküllÅ‘s kormánykerék hajszálnyit a nyolcvanas évek Skodáit idézÅ‘, nem úgy a műszerfal, ami a lehetÅ‘ legmodernebb. A beltér fenntartható módon, zömében újrahasznosÃtott anyagokból épül
BÅ‘séges a helykÃnálat, a "Vegan műbÅ‘rülés" már nem tréfa, a Kia katalógusában hivatalosan szereplÅ‘ tétel, a GT-Line ilyet kap
Mindegyik EV6 óriási, 12,3 colos, Ãvelt műszerblokk-kijelzÅ‘t kap, jár a gyári navigáció is az UVO Connect szolgáltatásokkal, töltÅ‘adatbázissal, de például az elsÅ‘-hátsó parkolóradar, az okoskulcs és a 7 légzsákos (elöl az ülések közötti lufit is adó) utasvédelem, a távolságtartós tempomat és a sávkövetÅ‘ rendszer is. A holttérfigyelÅ‘ az alapverzió kivételével jár, a kiterjesztett valóság funkciós, hatalmas head-up display csak ahhoz nem érhetÅ‘ el, a GT csúcsverzióhoz felármentesen jár. Utóbbihoz a hÅ‘szivattyús klÃma és az "oda-vissza" töltÅ‘rendszer is. Utóbbinál nem csak tölteni lehet az autót (3 fázis esetén 11 kW-tal, azaz 3x16 amperrel, 1 fázis esetén 32 amperrel) AC-rÅ‘l és akkukapacitástól függÅ‘en 180-240 kW-tal DC-rÅ‘l, hanem maga az autó is képes 1x16A, azaz 3,6 kW töltési teljesÃtmény leadására egy adapteren keresztül. Magyarán áramszünet, vagy épp kempingezés esetén egy kisebb háztartás energiaszükségletet is képes kiszolgálni a nem mellesleg akár 1,6 tonnás vontatási kapacitású EV6. Persze ez is okosan vezérelt, csak addig vehetünk ki áramot az akkumulátorból, amÃg annak töltése legalább 30%-os.
Modern, kecses részleteket kapunk és a kelleténél talán több zongoralakk-felületet
Egész nagy, 490 literes a csomagtér hátul
Elöl a Fordtól átvett "Frunk" mérete hajtásmódtól függő, ha van elöl is motor, egészen apró rekeszt kapunk
Utána viszont simán el lehet ugrani még egy villámtöltésre, ami 400 és 800 V-os hálózatról is mehet, akár 240 kW-tal, Ãgy akár 5 percnyi töltéssel pumpálható az akkuba 100 kilométernyi hatótáv, a kisebbik akku pedig 18 perc alatt 10-rÅ‘l 80%-ra tölthetÅ‘. Az akkumulátor egyébként a tengelyek közé, az amúgy 17 centis hasmagasságú autó aljára került. Ez elég jó vezethetÅ‘séget és tömegelosztást Ãgér az alapáron hátul hajtó, akár összkerékhajtású, a GT csúcsverziónál pedig a sperdiffit idézÅ‘, oldalankénti motorvezérléssel is felszerelt autónak. Mindenképp izgalmasnak Ãgérkezik, s a hatótávadatok és a menetdinamikai értékek is komoly versenyzÅ‘vé teszik. Beltere nem csak a gyári Ãgéretek, az elsÅ‘ ülÅ‘próba szerint is eggyel nagyobb kategóriát idéz, hiszen a motorok nemigen foglalnak helyet. KellÅ‘en nagy, hátul 490, elöl a hátsókerekesnél 52, az összkerekesnél 20 literes, gyakorlatilag egy töltÅ‘nyi a csomagtér, de legalább van. A vezetési próba majd Å‘sszel következik, nem kérdés, hogy izgatottan várjuk.
A sárvédÅ‘k cizellálása állÃtólag javÃtja a légörvények leválását; Kia hagyomány szerint bÅ‘séges az USB-felhozatal
Hát a hatótáv még mindig karcsú, a feltöltés átlag szinten még mindig hosszú, de már marha ronda belteret, és borzalmas műszerfalat is tudnak hozzá. Ez se lesz az autóm 🙂
ElsÅ‘re a KIA verziója tűnt szebbnek, de másodikra egyértelműen a Hyundai a nyerÅ‘. Rajzoltak egy tűrhetÅ‘ formájú autót majd kényszeresen elkezdtek rá oda nem illÅ‘ részleteket aggatni, mint ha karácsonyfát dÃszÃtenének. Kár érte – meg a súlyáért is, a koreaiak nem nagyon akarnak fogyókúrázni, évrÅ‘l évre nehezebb kocsikat gyártanak minden kategóriában.
Hát ez valami bűn ronda lett. A Kia és a Hyundai, sÅ‘t az utóbbi idÅ‘ben már a Ssangyong is elkezdett európai szemmel is egészen tetszetÅ‘s autókat gyártani. De most sajnos vegyÃtették a 80-as évek kóreai formáit az űrtechnika Orient űrhajóból ismert formáival. És ez lett a végeredmény. Kár érte. Mindig elmondom, hogy ez csak az én véleményem, lehet, hogy van akinek ez a legszebb forma. EttÅ‘l szép és változatos az élet 🙂