Jó ajánlat a dízel helyett is! Ford Mondeo Hybrid Kombi teszt
Első teszt: Ford Mondeo Titanium Hybrid Kombi
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Alig több mint 300 kilométerrel, szinte vadonatúj autóként érkezett tesztre a Ford Mondeo immár kombiként is elérhető hibrid verziója.
Ballonos kerekek és az első ajtókon Hybrid-logók különböztetik meg a villanymotort is alkalmazó Mondeo Hybrid Kombit
Múlt héten debütált hazánkban a Ford Mondeo Hybrid kombi verziója, a bemutató idején én épp az Opel Corsa e világpremierjén voltam, de hibrid-fanatikusként meg kellett szerezzem az autót, ami nem is okozott csalódást. A Mondeo nem egy világújdonság, hiszen 2014 óta fut nálunk is az aktuális generáció, ami azóta csak nagyon enyhe frissítéseket kapott. Az idei évtől egyebek mellett friss dízelek színesítik a kínálatát, a legfontosabb azonban az, hogy immár kombiként is elérhető az eddig csakis szedán karosszériával és igencsak korlátozott csomagtérrel kínált hibrid verzió.
Hátulról nincs utalás a hibridségre, kipufogóvég nem látható
Utóbbi úgy kellett a Mondeónak, mint egy falat kenyér, hiszen tipikus középkategóriás, céges, illetve családi autó, ma ez a szegmens zömében kombiként fogy. A hibrid pedig igenis kell a piacnak, jól látható, hogy a hibridek eladásai átlagon felül emelkednek - a dízelek keresletcsökkenése mellett. Ez nyilván gerjesztett folyamat is, nem kevés támadást kaptak az elmúlt években a gázolajos motorok, hogy jogosan-e, azt most hagyjuk, az viszont elvitathatatlan, hogy temérdek olyan felhasználási mód van, amire sokkal nyűgösebben alkalmazhatók, mint egy eltalált hibrid hajtáslánc.
Ismerős Mondeo-beltér: tágas, korrekt anyagokból, jól összerakott, az automata váltó előválasztója ma már csak a hibridben hagyományos, a többi automata körkapcsolót kap
Tágas a beltér, kényelmesek az ülések - ahogyan az egy Mondeótól megszokott
Márpedig a Mondeo Hybrid hajtáslánca joggal mondható eltaláltnak. Nem más, mint a hibridek körében piacvezető Toyota féle iskolát követi: szívó benzinmotor, bonyolult közvetlen és nagynyomású befecskendezés helyett hagyományos szívócső befecskendezéssel, aminek köszönhetően nincs szüksége részecskeszűrőre az aktuális emissziós normák teljesítéséhez, nincs szüksége kettős tömegű lendkerékre a kulturált üzemhez. Az eCVT hajtómű a villanymotorokkal (egy hajtó és egy áramtermelő) is a Toyotákból ismert, így a hajtáslánc egyrészt ugyanúgy képes rövidebb távokon az autó helyi emisszió nélküli mozgatására, mint a Toyoták esetén, másrészt ugyanúgy szinte örök életű megbízhatóságot ígér.
A megemelt padló miatt öt ülés mögött csupán 403 literes a csomagtartó
Ülésdöntéssel lépcsőmentes, szinte sík a padló; pótkerék nincs, csak defektjavító került a padló alá. A 12V-os akkumulátor a Toyota hibridjeihez hasonlóan hátra, a csomagtérpadló alá került
A Ford persze hibridként is önmagát adja, s a Mondeo - főként kombiként - a kombinált, benzines-elektromos üzemmel is megőrizte identitását és értékeit. A forma az ismert, a csomagtér kisebb ugyan, mint a belső égésű motorosoké, de úgy emelték csak meg a padlóját (a hajtó akkumulátor miatt), hogy üléshajtással sík raktérpadlót kapunk. A használhatóságot elektromos csomagtérajtó-mozgatás és síalagút is segíti, ami egy hibridnél bizony komoly érték. Még komolyabb, hogy kérhető gyári (mechanikusan vagy elektromosan kihajtható) vonóhorog is, amivel 750 kilogrammos vontathatóság is jár.
A fedélzeti rendszer a legfrissebb SYNC 3-as, egyebek mellett Apple CarPlay és Android Auto szolgáltatással. A váltó mellől parkolóasszisztens is aktiválható
A hibrid Mondeo három legfőbb ütőkártyája a csend, a kényelem és a visszafogott fogyasztás.
Ugyanakkor erőhiány sincs, a 144 lóerő teljesítményű benzinmotor a villanymotoros (120 LE, 225 Nm) segítséggel már 187 lóerős rendszerteljesítményt ad, de sokkal beszédesebb, hogy 9,4 másodperc alatt megvan a 100-as sprint. Nem, nem sportos, de az átlagnál éppen jobb menetdinamikát kapunk. Persze a Mondeo minden rezdülésén érezni, hogy hibridként főként "nehéz eset", 1,7 tonna az önsúlya. Nem ólomnehéz, inkább tiszteletteljesen, kényelmesen mozog, legalábbis az alapáras 215/60 R16-os, meglehetősen ballonos abroncsokkal.Korrektül és csendesen mozog az érezhetően nehéz autó
Hogy csendes, azt igen jól jelzi az, hogy városban a menetidő több mint felében áll a benzinmotor, de ha jár, akkor is tompa, távoli hangon teszi, fordulatszáma is erős összefüggésben áll a gázpedál állásával. Nem csak városban és nem csak a motor kapcsán csendes, az autópályás 130 km/órás tempónál is átlag alatti az összes zajszint, a tükrök felől sincs zavaró szélzaj. A kényelem kapcsán nem csak a futómű hangolása dicsérhető, hanem az üléseké is. Az elsők és a hátsók is nagyautósan kényelmesek, legalábbis a szélső helyeken, ahová légzsákos biztonsági övek is kérhetők. Ütőkártyaként említettem még a fogyasztást, ami katalógusérték és már WLTP norma szerint 5,7-6,1 literes. Városban és autópályán sem kell ennél rosszabbra számítani (a szabályok betartásával legalábbis), országúton pedig simán vihető 5 liter alá is az étvágy. Ez egy közel 4,9 méteres, tágas és masszív középkategóriás modelltől abszolút korrekt.
A 2,0 literes szívó benzinmotor az elektromos rásegítéssel higgadt autózáshoz tökéletes a Mondeóba
A Mondeo Hybrid Kombi egy jó csomag: elegendően tágas; tökéletes komfortot és korrekt ellátmányt ad, jó utazóautó, de városban is élhető, hajtáslánca akkor sem fog behisztizni, ha sokszor csak rövid utakat megyünk vele. Autópályás használatát sávtartó és távolságtartós tempomat, a városit akár parkolóasszisztens is segítheti. Mindegyiket alaposan leteszteltem, mindegyik korrektül működött, de azért azt meg kell jegyezzem, hogy autópályán a távolságtartós tempomatot sem szabad rövidre állítani, úgy ugyanis előfordulhat, hogy ő már nem fogja tudni megállítani az autót, míg az ajánlott hosszú követési távval hibátlanul működik (legalábbis addig, amíg bele nem megy abba egy másik sofőr...).
Városi üzemre a lehető legjobb a hibrid, ugyanakkor a Mondeo ezzel a verzióval is nagyon jó autópályás utazóautó, országúton és városban is kellemes
” egész sokat megy elektromosan”
Nem lehetett volna inkább km-ben kifejezni, mert az „egész sok” nevű mértékegység nem túl jól definiált…
Ez nagyon sok dologtól függ, miként Toyota, úgy a Ford sem kommunikál emissziómentes hatótávot full hybrid modelljeinél. 2-4 kilométer a maximum, de függ a domborzattól, a vezetési stílustól és még sok egyébtől. A lényeges inkább az, hogy a városi menetidő több mint felében áll a benzinmotor, a tesztkilométerek közel felét elektromosan tettük meg, annak ellenére, hogy több mint a fele autópályázás volt.
Konfigurátor szerint az alap benzines kombi hatos kézivel Titaniumként és a kombi hibrid között (automatával, ugye) 1.1 millió a differencia, a gyengébbik diesel automatával meg kb. annyi, mint a hibrid.
9 (+/- 0,5) körül vannak a készletes Titanium diesel kombik, körülbelül ennyibe kerülnek Hahun a hibridek is, túl nagy kedvezményeket azért nem adnak a hibridekre a trakeszokhoz képest, csak listaárból.
Ami fura számomra, hogy milyen rohadt drágák a Corolla hibridek, Titanium szinthez hasonló felszereltség mellett már annyiba kerül, mint egy Mondeo (9 körül). Corolla Mondeo összehasonlításban melyik a nagyobb belül?
A Mondeo egy számmal nagyobb autó. Ha a kombit nézzük, a Mondeo 487 cm, a Corolla 465, tehát már itt van 22 cm különbség. A tengelytávban 15 cm a különbség, szintén a Mondeo javára (270 cm a Corollánál, 285 cm a Mondeonál). A Corollát a Focushoz kell hasonlítani, mert azzal egy kategória. Ott már stimmelnek a méretek is, bár a Corollánál a Focus is hosszabb kb. 2 centivel, de a tengelytávjuk milliméterrel azonos (2700 mm).
A Mondeonak régebben az Avensis volt a kategóriatársa, most elvileg a Camry lenne, de abból meg nincs kombi. Egyébként a Mondeonak a Camrynél is nagyobb a tengelytávja, de ott alig van különbség.
Kicsit gáz a csomagtartó. Nem a térfogata, mert a felülete nagynak tűnik, hanem mert egy lejtős utcában nem mindegy, hogy melyik irányba parkol le a tulaj …
(pl. kigurul a dinnye) 🙂
Az jó, mert legalább nem kell bemászni érte a baromi hosszú csomagtérbe 🙂