Jó ajánlat a dízel helyett is! Ford Mondeo Hybrid Kombi teszt

Első teszt: Ford Mondeo Titanium Hybrid Kombi

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Alig több mint 300 kilométerrel, szinte vadonatúj autóként érkezett tesztre a Ford Mondeo immár kombiként is elérhető hibrid verziója.


Múlt héten debütált hazánkban a Ford Mondeo Hybrid kombi verziója, a bemutató idején én épp az Opel Corsa e világpremierjén voltam, de hibrid-fanatikusként meg kellett szerezzem az autót, ami nem is okozott csalódást. A Mondeo nem egy világújdonság, hiszen 2014 óta fut nálunk is az aktuális generáció, ami azóta csak nagyon enyhe frissítéseket kapott. Az idei évtől egyebek mellett friss dízelek színesítik a kínálatát, a legfontosabb azonban az, hogy immár kombiként is elérhető az eddig csakis szedán karosszériával és igencsak korlátozott csomagtérrel kínált hibrid verzió.
Utóbbi úgy kellett a Mondeónak, mint egy falat kenyér, hiszen tipikus középkategóriás, céges, illetve családi autó, ma ez a szegmens zömében kombiként fogy. A hibrid pedig igenis kell a piacnak, jól látható, hogy a hibridek eladásai átlagon felül emelkednek - a dízelek keresletcsökkenése mellett. Ez nyilván gerjesztett folyamat is, nem kevés támadást kaptak az elmúlt években a gázolajos motorok, hogy jogosan-e, azt most hagyjuk, az viszont elvitathatatlan, hogy temérdek olyan felhasználási mód van, amire sokkal nyűgösebben alkalmazhatók, mint egy eltalált hibrid hajtáslánc.
Márpedig a Mondeo Hybrid hajtáslánca joggal mondható eltaláltnak. Nem más, mint a hibridek körében piacvezető Toyota féle iskolát követi: szívó benzinmotor, bonyolult közvetlen és nagynyomású befecskendezés helyett hagyományos szívócső befecskendezéssel, aminek köszönhetően nincs szüksége részecskeszűrőre az aktuális emissziós normák teljesítéséhez, nincs szüksége kettős tömegű lendkerékre a kulturált üzemhez. Az eCVT hajtómű a villanymotorokkal (egy hajtó és egy áramtermelő) is a Toyotákból ismert, így a hajtáslánc egyrészt ugyanúgy képes rövidebb távokon az autó helyi emisszió nélküli mozgatására, mint a Toyoták esetén, másrészt ugyanúgy szinte örök életű megbízhatóságot ígér.
A Ford persze hibridként is önmagát adja, s a Mondeo - főként kombiként - a kombinált, benzines-elektromos üzemmel is megőrizte identitását és értékeit. A forma az ismert, a csomagtér kisebb ugyan, mint a belső égésű motorosoké, de úgy emelték csak meg a padlóját (a hajtó akkumulátor miatt), hogy üléshajtással sík raktérpadlót kapunk. A használhatóságot elektromos csomagtérajtó-mozgatás és síalagút is segíti, ami egy hibridnél bizony komoly érték. Még komolyabb, hogy kérhető gyári (mechanikusan vagy elektromosan kihajtható) vonóhorog is, amivel 750 kilogrammos vontathatóság is jár.

A hibrid Mondeo három legfőbb ütőkártyája a csend, a kényelem és a visszafogott fogyasztás.

Ugyanakkor erőhiány sincs, a 144 lóerő teljesítményű benzinmotor a villanymotoros (120 LE, 225 Nm) segítséggel már 187 lóerős rendszerteljesítményt ad, de sokkal beszédesebb, hogy 9,4 másodperc alatt megvan a 100-as sprint. Nem, nem sportos, de az átlagnál éppen jobb menetdinamikát kapunk. Persze a Mondeo minden rezdülésén érezni, hogy hibridként főként "nehéz eset", 1,7 tonna az önsúlya. Nem ólomnehéz, inkább tiszteletteljesen, kényelmesen mozog, legalábbis az alapáras 215/60 R16-os, meglehetősen ballonos abroncsokkal.
Hogy csendes, azt igen jól jelzi az, hogy városban a menetidő több mint felében áll a benzinmotor, de ha jár, akkor is tompa, távoli hangon teszi, fordulatszáma is erős összefüggésben áll a gázpedál állásával. Nem csak városban és nem csak a motor kapcsán csendes, az autópályás 130 km/órás tempónál is átlag alatti az összes zajszint, a tükrök felől sincs zavaró szélzaj. A kényelem kapcsán nem csak a futómű hangolása dicsérhető, hanem az üléseké is. Az elsők és a hátsók is nagyautósan kényelmesek, legalábbis a szélső helyeken, ahová légzsákos biztonsági övek is kérhetők. Ütőkártyaként említettem még a fogyasztást, ami katalógusérték és már WLTP norma szerint 5,7-6,1 literes. Városban és autópályán sem kell ennél rosszabbra számítani (a szabályok betartásával legalábbis), országúton pedig simán vihető 5 liter alá is az étvágy. Ez egy közel 4,9 méteres, tágas és masszív középkategóriás modelltől abszolút korrekt.
A Mondeo Hybrid Kombi egy jó csomag: elegendően tágas; tökéletes komfortot és korrekt ellátmányt ad, jó utazóautó, de városban is élhető, hajtáslánca akkor sem fog behisztizni, ha sokszor csak rövid utakat megyünk vele. Autópályás használatát sávtartó és távolságtartós tempomat, a városit akár parkolóasszisztens is segítheti. Mindegyiket alaposan leteszteltem, mindegyik korrektül működött, de azért azt meg kell jegyezzem, hogy autópályán a távolságtartós tempomatot sem szabad rövidre állítani, úgy ugyanis előfordulhat, hogy ő már nem fogja tudni megállítani az autót, míg az ajánlott hosszú követési távval hibátlanul működik (legalábbis addig, amíg bele nem megy abba egy másik sofőr...). A korrekt autó után a vételár kérdése némi magyarázatot követel: közel 11,5 millió forint a csakis a gzadag Titanium (vagy Vignale) ellátmánnyal kapható Mondeo Hybrid Kombi alapára, a tesztautóba pedig még közel 1,5 millió forintnyi extra került. Ez nagyon nem szerény, de a Fordnál iszonyatosan erős kedvezmények vannak, s a hibridre bőséggel fognak is adni abból, ugyanis ez a modell lefelé viszi a márka CO2 átlagát. Néhány extrával is 10 millió forint alatt maradhat a vételár, amivel már meglehetősen értelmes alternatíva a benzines-elektromos Mondeo. Az pedig szerintem teljesen jó elképzelés, hogy minél több modellbe kerüljön bele a Toyota rendszerének elvét alkalmazó hibrid hajtáslánc, hiszen így mind több vevőhöz eljuthat a kedvező fogyasztás és a tartós technika, ami valójában ismét csak egy környezet- és persze pénztárcabarát tényező. Középkategóriás autóban gondolkodva ma abszolút ajánlott a Mondeo Hybrid Kombi, azoknak is érdemes megnézniük, kipróbálniuk, akik eddig ódzkodtak a hibridektől.
Értékelés
Pozitív
Csendes, kényelmes üzem, gyors bemelegedés, egész sokat megy elektromosan, kedvező fogyasztás, kényelmes ülések, tágas karosszéria
Negatív
Némileg korlátozott csomagtér
Árak
Tesztmodell alapára
11 475 000 Ft (2019.06.16.)
Tesztautó ára
12 910 000 Ft (2019.06.16.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1999 cm3
Teljesítmény:
138 kW (188 LE)
Nyomaték:
173 Nm
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,4 s
Végsebesség:
187 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,7-6,1 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4867 mm
Szélesség:
1911 mm
Magasság:
1501 mm
Saját tömeg:
11696 kg
Össztömeg:
2260 kg
Tengelytáv:
2850 mm
Karosszéria-kivitel:
kombi
Csomagtér:
403-1503 l
Belső szélesség elöl:
1550 mm
Belső szélesség hátul:
1530 mm
Belmagasság elöl:
870-960 mm
Belmagasság hátul:
900 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
240 mm
Ülőlap hossza elöl:
515 mm
Ülőlap hossza hátul:
500 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1385 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1130 mm
Csomagtér hossza:
1080 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
2080 mm
Raktérnyílás szélessége:
1110 mm
Raktérnyílás magassága:
730 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro6d-TEMP
Hengerűrtartalom:
1999 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
fokozatmentes automata sebességváltó
Nyomaték:
173 Nm
Teljesítmény:
138 kW (188 LE)
Menetteljesítmény
Végsebesség:
187 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,4 s
CO2-kibocsátás:
130-138 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,7-6,1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5,6 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
54 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
60 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
63 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2019.06.16. at 19:14
    Permalink

    ” egész sokat megy elektromosan”
    Nem lehetett volna inkább km-ben kifejezni, mert az “egész sok” nevű mértékegység nem túl jól definiált…

    • 2019.06.16. at 22:35
      Permalink

      Ez nagyon sok dologtól függ, miként Toyota, úgy a Ford sem kommunikál emissziómentes hatótávot full hybrid modelljeinél. 2-4 kilométer a maximum, de függ a domborzattól, a vezetési stílustól és még sok egyébtől. A lényeges inkább az, hogy a városi menetidő több mint felében áll a benzinmotor, a tesztkilométerek közel felét elektromosan tettük meg, annak ellenére, hogy több mint a fele autópályázás volt.

  • 2019.06.17. at 14:50
    Permalink

    Konfigurátor szerint az alap benzines kombi hatos kézivel Titaniumként és a kombi hibrid között (automatával, ugye) 1.1 millió a differencia, a gyengébbik diesel automatával meg kb. annyi, mint a hibrid.

    9 (+/- 0,5) körül vannak a készletes Titanium diesel kombik, körülbelül ennyibe kerülnek Hahun a hibridek is, túl nagy kedvezményeket azért nem adnak a hibridekre a trakeszokhoz képest, csak listaárból.

    Ami fura számomra, hogy milyen rohadt drágák a Corolla hibridek, Titanium szinthez hasonló felszereltség mellett már annyiba kerül, mint egy Mondeo (9 körül). Corolla Mondeo összehasonlításban melyik a nagyobb belül?

    • 2019.06.17. at 21:25
      Permalink

      A Mondeo egy számmal nagyobb autó. Ha a kombit nézzük, a Mondeo 487 cm, a Corolla 465, tehát már itt van 22 cm különbség. A tengelytávban 15 cm a különbség, szintén a Mondeo javára (270 cm a Corollánál, 285 cm a Mondeonál). A Corollát a Focushoz kell hasonlítani, mert azzal egy kategória. Ott már stimmelnek a méretek is, bár a Corollánál a Focus is hosszabb kb. 2 centivel, de a tengelytávjuk milliméterrel azonos (2700 mm).
      A Mondeonak régebben az Avensis volt a kategóriatársa, most elvileg a Camry lenne, de abból meg nincs kombi. Egyébként a Mondeonak a Camrynél is nagyobb a tengelytávja, de ott alig van különbség.

  • 2019.06.17. at 21:29
    Permalink

    Kicsit gáz a csomagtartó. Nem a térfogata, mert a felülete nagynak tűnik, hanem mert egy lejtős utcában nem mindegy, hogy melyik irányba parkol le a tulaj …
    (pl. kigurul a dinnye) 🙂

Vélemény, hozzászólás?