Kalandozás a Peugeot tanulmányautók világában
Mutatjuk a legérdekesebb Peugeot tanulmányautókat a közelmúltból
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A legtöbb tanulmányautó nem éli meg a sorozatgyártást, ám a részleteik mégis átvándorolhatnak a szériajárművekbe. Izgalmas tehát mindig tüzetesen megvizsgálni még a legfurcsább gépeket is!
Az utóbbi évek legnépszerűbb Peugeot tanulmányautója az e-Legend volt
A dízelmotoros sebességrekorder 1965-ből
Megelőzte a korát Yves Bubenard taxija
A tanulmányautók formai megoldásai sokszor visszaköszönnek a szériajárműveken
Bohókás városi kisautónak készült a BB1
A homokfutókat idéző, merészen fiatalos megjelenés mögött egy forradalmian újszerű technológiai koncepció rejlett. A villanymotoros Peugeot Touareg fedélzeti akkumulátor-csomagja négy üzemórára elegendő áramot tárolt, és miután lemerült, beindult egy fedélzeti áramfejlesztő. Ma ezt a megoldást hatótáv-növelőként ismeri a világ.
Mintha egy rajzfilmből szökött volna a Peugeot Touareg
Hosszú út vezetett az 1996-os Peugeot Tulip tanulmányautótól a Peugeot 1007 közvetlen elődjéig. A tökéletes városi autót kutató alapgondolat azonban ugyanaz volt: függőleges oldalfalak, nagy belmagasság, helytakarékosan nyíló ajtók.
A Sesame már nagyon közel állt a széria 1007-hez
Peugeot EX1 (2010)[/b]
Kétszázadik évfordulóját egy sebességrekorder tanulmányautóval ünnepelte a márka. A Peugeot EX1 tisztán elektromos hajtása napjaink villamosított forradalmát vetítette előre. A gyorsulási világcsúcsokat pedig azon a Montlhery versenypályán érte el, ahol 45 évvel korábban a radikális Peugeot 404 Diesel szintén sebességi rekordokat döntött.
Az EX1 célja csupán egy sebességrekord megdöntése volt
Peugeot SR1 (2010)
Hibrid hajtásláncával, újszerű formavilágával, összkerékhajtásával és különlegesen ergonomikus vezetői környezetével tíz évre előre meghatározta a Peugeot márka formai és műszaki arculatát az SR1. A HYbrid4 és az i-Cockpit fogalmakkal is ekkor találkozott először a világ.
Napjaink Peugeot modelljei sokat merítettek ebből a tanulmányautóból
Az Onyx egy egész formatervezési irányzatot indított el. A matt fekete és a réz kombinációja a mai napig visszatér a márka különleges kivitelű típusain, az olyan fenntartható megoldások pedig, mint a használt újságpapírból készített „fabetétek”, már a modern fogyasztók környezettudatosságát célozzák. A Peugeot Onyx dízelmotoros, összkerékhajtású hibrid hajtáslánca ráadásul Le Mans-i génekkel rendelkezett.
Le Mans-i gének is vannak az Onyxban
Krómozott zongorabillentyűkkel kapcsolható funkciók, szélesen elhúzott, jellegzetes dupla fényszórók, oroszlánkarmokat rajzoló hátsó lámpatestek – ismerős ugye? Az Exalt szedán minden mai Peugeot stiláris ősének – és a 2018-as Peugeot 508 közvetlen előfutárának – tekinthető.
A jelenlegi 508 előfutára volt az Exalt
Az Exaltnál jóval radikálisabb volt a Quartz, formailag mégis közelebb állt a későbbi Peugeot 3008-ashoz – bár annak idején aligha hitte volna bárki is, hogy a márka ilyen merész, formabontó szabadidő-járművel újítja frissíti a palettáját. A szárnyas ajtók és a tereprali versenyautókat idéző farkialakítás természetesen nem maradt meg, viszont a holografikus műszeregység az új generációs Peugeot 208-ba már bekerült.
A 3008 szabadidő-autót vetítette előre a Quartz
A Fractal a 2010-es évek irányelvei szerint értelmezte újra a Peugeot 205 T16 rali versenyautót. Apró testét szinte szétfeszítette az erő, amely elektromos motorokból származott. Mégsem ezért tekinthető mérföldkőnek, hanem a francia Focal audiomárkával közösen megvalósított, innovatív 9.1.2 hangrendszere miatt, illetve azért, mert komponenseinek 80 százalékát 3D nyomtatással hozták létre.
A Fractal sportautós próbált lenni
Az Instinct volt az első olyan Peugeot tanulmányautó, amelyet nem autós, hanem telekommunikációs szakkiállításon mutatott be a márka. Nem véletlenül, hiszen a sportkombi karosszéria fejlett önvezető technológiákat rejtett. A tervezők elképzelése szerint az autó képes volt teljes körű, kétirányú kapcsolatot létesít a felhasználó okostárgyaival, illetve okosotthonával.
Telekommunikációs kiállításon mutatták be az Instinct tanulmányautót
A végére hagytam azt a tanulmányautót, ami talán a legtöbb ember fantáziáját mozgatta meg. A Peugeot e-Legend akkora sikert aratott, hogy a rajongók aláírásgyűjtésbe fogtak, hogy rábeszéljék a márka vezetését a hetvenes évek egyik legszebb európai autóját, a Peugeot 504 Coupét idéző elektromos autó sorozatgyártására. Hogy valóban szériaéretté válik-e, az még kérdéses, ám látva a felfokozott várakozást, talán hajlik rá a Peugeot, hogy lefölözze a népszerűségből fakadó bevételt.
Remélhetőleg szériaéretté válik az e-Legend
Nagyon jó kis cikk, a Peugeot rendelkezik talán a leginkább extravagáns tanulmányautó-flottával, hihetetlen gyűjteményük van a gyári múzeum raktárában.
Szerintem egy ilyen cikknek mindenképpen érdemes lenne kitérni Gérard Welterre, aki a Peugeot vezető formatervezője volt sok-sok évtizeden át. A 70-es évektől a tervező legenda Paul Bracq-kal dolgozott együtt a Peugeot-nál, majd 98tól “teljhatalamú” formatervezési igazgató volt egészen 2007-ig.
Volt még egy két érdekes projektje (pl saját versenyistállója, egy Le Mans rekorddal), és tavalyelőtt távozott az élők sorából.
Aki Dél-Franciaországban jár, melegen ajánlom hogy látogassanak el a Peugeot gyári múzeumába Sochaux-ban ( http://egzostive.com/peugeot-museum-2018-en/ ), fél óra autóval világ legjobb autómúzeumától (Cité de l’Automobile, Mulhouse-ban).
Minden kort felölel, de van egy külön szekció a tanulmányoknak, amit állandóan rotálnak (akkor kb egy tucat volt kint, többek között a BB1, az EX1 (egy falra szerelve, mint valami óriásii rovar 🙂 ) szerintem a raktárban minimum 4-5 tucat tanulmány és versenyautó pihenhet…