Két év alatt megháromszorozódott a villanyautók száma itthon

Itthon is jelentős a villanyautók térnyerése, de Kínában és Norvégiában még gyorsabb az átállás

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Drágábbak és kompromisszumokra is kényszerítenek az elektromos autók, mégis megállíthatatlannak tűnik a terjeszkedésük Magyarországon is.

Sokak számára még mindig megfizethetetlen egy villanyautó, pedig évek óta ígérgetik a gyártók, hogy a technológia fejlődésével és a megnövelt kínálattal lejjebb szorítják majd az árakat. Olcsóbbak nem nagyon lettek, de az igaz, hogy évről évre egyre több és egyre fejlettebb, nagyobb hatótávú, jobb minőségű villanyautó kerül a kereskedések kínálatába, így ha a fizetendő összeg nem is csökken, ár/érték arányban javulnak azért a zéró emissziós modellek. Nem csoda tehát, ha egyre több fogy belőlük: az EY kutatása szerint 2021-ben hazánkban majdnem 20 ezer elektromos autó volt forgalomban, ami 2019-hez képest háromszor akkora érték. Az akkumulátoros kocsik népszerűségét elősegítik az adó- és parkolási díjkedvezmények, és talán a zöld rendszám is egy fokkal kívánatosabbá tesz egy-egy modellt.
Hirdetés
A villanyautók térnyerésének tempója nagy, de összességében még mindig elég alacsony hányadát teszik ki a hazai járműparknak. Hozzánk képest Norvégia sokkal előrébb jár: 2021-ben az újonnan vásárolt autók több mint 70%-a elektromos volt, amit az adókedvezmények mellett az alaposan kiépített infrastruktúra tett lehetővé. Olaszországban szintén rengetegen szeretnének elektromos autót venni, bár ott a felkészületlen infrastruktúra gátolja a folyamatot. Az USA viszont a sor vége felé kullog, már ami a villanyautók iránti keresletet illeti: az új autók mindössze 4%-a volt emissziómentes, és a fogyasztók csupán 29%-a szeretne legközelebb ilyen autót vásárolni, ami az EY által vizsgált országok között a legalacsonyabb adat (hazánkban sem nagyobb az eladás, de többen váltanának). Az elektromos autózásra való felkészültség szintjét persze nem csak a kereslet határozza meg, hanem az iparág és az infrastruktúra fejlettsége is, amiben pedig abszolút Kína viszi a prímet: a világ 200 legnagyobb lítiumgyárából 122 ebben az országban található, 2021-ig a világ egyenáramú villámtöltőinek 41 százalékát is ide telepítették. Kína egyben az árammal működő gépkocsik legnagyobb piaca is, a vásárlók több mint fele (51%) legközelebb már villanyautót választana. A gyártási oldal fejlettségére Magyarországon sem lehet panasz, eddig összesen 20 cég több mint 2800 milliárd forintot fektetett be ebbe az iparágba (főként az akkumulátorgyártásba) idehaza. A CATL idén ősszel bejelentett gyára (lásd itt) további 3000 milliárdos beruházást jelent, ami Debrecenben valósul majd meg. „Az energiaárak emelkedése és a szigorodó uniós szabályozások hatására itthon is egyre népszerűbbé válnak a villanyautók. A magyar vezetők több mint fele egy kedvező ajánlat esetén megfontolná, hogy alternatív hajtású járműre váltson. Az átalakuló igények a hazai forgalmazók és kereskedők számára is komoly kihívást jelentenek mind technológiai, mind szolgáltatási szempontból. A folyamatok optimalizálásához komoly segítséget jelenthet egy tapasztalt külső szakértő bevonása. A közvetlen szakmai támogatás érdekében bővítette tevékenységét az EY Magyarországon” – emelte ki László Roland, az EY üzleti tanácsadással foglalkozó területének vezetője.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?