Ki, hova, mire figyel vezetés közben?

A sofőrök 81 százaléka mással foglalkozik vezetés közben!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

17 országban végzett felmérést a LeasePlan, azt kutatva, hogy mit csinál a vezető az autóban menet közben. Megdöbbentő adatok következnek!

Gyanúsan nem vágnak össze az adatok a LeasePlan most közzétett felmérése és az önvezető autók fogadtatásával kapcsolatos korábbi közvélemény-kutatások között. Hiszen a 17 országban, 4000 autóvezető részvételével elvégzett LeasePlan Mobility Monitor elnevezésű felmérés szerint a járművezetők 81 százaléka nyilatkozott úgy, hogy vezetés közben valami mással is foglalkozik, mint az autó irányítása. Nyilván mindenki tudja, hogy ez nagyon veszélyes, mégis ez a helyzet, és ebben még nem is szerepelnek azok az esetek, amikor csak úgy - észrevétlenül - elkalandozik a vezető figyelme, miközben az útra és az autóvezetésre próbál figyelni. Ilyesmi nem történhet meg az önvezető autók radarok, kamerák és érzékelők alkotta „robotpilótáival”, ezért is várnak biztonságosabb közlekedést az ilyen járművek megjelenésével. Mégis, a független közvélemény-kutató kérdései alapján éppúgy, mint a Volvo felmérése szerint manapság még a vezetők körülbelül fele nem akar önvezető autóval közlekedni.
Hirdetés
A LeasePlan felmérése szerint a megkérdezett autóvezetők elsősorban - az esetek 69 százalékában - a mobiltelefonnak hagyják, hogy elvonja figyelmüket a vezetéstől, másrészt az ivás (36%) és az evés (32%) dobogós még e tekintetben. A megkérdezettek 17 százaléka vallotta be, hogy üzenetet, például SMS-t is ír vezetés közben, sőt a közösségi médiaoldalakon szörföl (8%). Minderre az sem mentség, hogy kevesebben teszik mindezeket, mint egy évvel korábban. Elsősorban a fiatalok veszélyeztetik életüket ilyen kettős vezetéssel, hiszen ők egyébként is aktívabban használnak okostelefont, illetve táblagépet. Vagyis az életkor előrehaladtával csökken ugyan a figyelmüket vezetés közben megosztók aránya, a telefonálás viszont kivétel ez alól, mert azt minden korosztály előszeretettel használja az autóban. Ráadásul Magyarországon ez még inkább igaz, hiszen az itt megkérdezettek 78 százaléka telefonál vezetés közben és 33 százaléka ír üzenetet! Mindezeken túl a megkérdezettek 71 százaléka vallotta be, hogy átlépi a megengedett sebességhatárokat. A veszélyesnek, illetve zavarónak tartott vezetői viselkedések közül pedig a lassú vezetést, az autósorba „bevágást” és a kellő távolság nélküli követést - vagyis amikor a mögöttünk jövő ránk mászik - említették leggyakrabban. A felmérést készítő és tekintélyes járműflottát üzemeltető LeasePlan arra is rámutatott, hogy az emberélet kockáztatásán túl komoly költséget is jelent a figyelmet megosztó és az agresszív vezetés. Hiszen például Európában 2000 euró az átlagos éves üzemanyag-költség, ugyanakkor ennek majdnem harmada, évi 700 euró a balesetekből adódó átlagos költség. Tehát többszörösen érdemes vezetés közben a vezetésre figyelni, és hasonlóképpen az élet minden területén is hasznos csak azzal foglalkozni, amit éppen csinálunk.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    Biztos vannak ilyenek is, szerintem ezek már új, vagy fiatal japán autók lehetnek.
    Ma már minden új autót macerásabb szerelni. Kezdjük a műanyag borítás lehántásával.
    Szóval a régebbi autókat sokkal egyszerűbb volt szerelni.
    Ez azért is lehet mert ma már a futószalagon egyben tolják a kocsiba a motort, futóművet, és már a szerelhetőség a futószalag oltárán elvérzett…

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    Azért én tudnék mesélni a kiváló japán autók szerelhetőségéről is. Pontosabba szerelhetetlenségéről, amikor egy apróság miatt még a fél autót le kell bontani mert minden útban van, vagy mert a kis japán nem gondolt arra, hogy az autónak pl azt a részét esetleg javítani is fog kelleni és ahhoz hozzá kéne tudni férni. Szóval példák és ellenpéldák mindenhol vannak.

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    Az, ami a francia autóknál általában: összeraknak valamit, ami működik, megbízható, az alkatrészekhez megfelelően hozzá lehet férni.
    Aztán jön két buzeráns francia és összekever benne mindent, beépít ötszög-fejű csavarokat, torx-extra abnormális méretű csavarfejeket, egyéb számítógéphez bármilyen kábellel csatlakoztathatatlan diagnosztikai csatlakozókat, stb. és utána úgy kerül gyártásba. 😀

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    Nyugodj meg, amit én írtam, hogy jelenleg melyik öl meg több embert, arra nagyon kíváncsi a szakma és a halandó ember is.
    Most is össze lehet hasonlítani csak objektíven nem két perc! Kellene pár USA adat.

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    kisujjszopkodásról a te esetedben is igaz. Hiszen nézted, hogy mennyire komplex közlekedési szituációban tévesztettek? összeszámoltad, hogy hány robotpilóta működik? és hány “emberi”? ugye nem szeretnéd ebbe a statisztikába belekeverni 3. világbeli nem létező közlekedési kultúrát/kat is? ha pedig igen, akkor nem ártana bevetni, pl. valami mumbai földúton is ezeket a csudálatos robotpilótákat, hogy boldogulnának….
    Apropó statisztika, szeretnéd cáfolni, amit mondok? “kisujjszopogatásról beszélhetünk.” ezen azért hadd röhögjek már egy jót! :D:D:D:D ezzel szeretnél tényszerűen cáfolni valamit és megerősíteni az igazad vagy bármit is? ez még egy móricka lapban sem állná meg a helyét.

    kérlekszépen nincs rá statisztika. hogy hogy tudunk korrekt statisztikát készíteni? adott a szitu ahol hibázott a teszla. vegyünk 100 robotpilotot nézzük mennyi km-et mentek, adott ugyanazon országban,ugynazon útszakaszon vegyünk 100 embert is, ugyanannyi km-el és nézzük meg, hogy ki okozott több halálos balesetet. és még így is elég fals eredményt kapunk, hisz tonnaszámra szaladgál kint rengeteg idióta, akinek rémálmomban sem adnék jogosítványt.

    ha felfogtad volna, amit leírtam akkor rájöhetnél, hogy hibázásban csak akkor lesznek jobbak a gépek, hogy ha az az utópia megvalósul, amit leírtam nemrég. amig az infrastruktúra nem tökéletes és az elektronika nem 100%-ig megbízható, addig nem lesz tökéletes a robotpilóta. egy ponton lehet, hogy javítódna a statisztika, de amilyen korlátolt vagy te is, fogalmad sincs róla, hogy új dolgok, új kihívásokat is hoznak a rendszerbe. Olyan dolog is okozhat azután balesetet, amire te eddig soha nem gondoltál, mert nem tudsz előre gondolkodni.

    [url]https://www.youtube.com/watch?v=c1XyhReNcHY[/url] és ez még csak a nagyon kezdet.

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    Senki sem kérte, hogy válaszolj.

    Egész egyszerűen, csak kijavítom azt a töménytelen mennyiségű baromságot, amit összeírkálsz. Nem kérek hasonló szintű ugyanolyan baromságot rá reflektálásként, szóval, ha nem tudsz érdemben válaszolni, ahogy eddig. Akkor inkább ne tedd, kösz.

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    Nem tudom hol tarthatnak most valójában ezek a rendszerek amiket mi most látunk, szerintem kb 5 éves dolgok lehetnek és ne csak az autóiparból induljunk ki, ennél szerintem lényegesen komolyabb rendszerek működnek már.
    Visszatérve a motorvezérlőkhöz én továbbra sem mondanám, hogy ezek egyszerű szerkezetek. Baromi sok mindent oldanak meg valós időben. És ez egy elég komoly feladat, hiba lehetősége kizárt. Még ha az órajelük esetleg nem is olyan magas mint egy PC-nek. De szerintem felesleges is ahhoz hasonlítani, főleg az órajel szempontjából.
    Ezekben az önvezető rendszerekben eleve biztos vagyok, hogy nem egy rendszer fog dönteni és nem egy szenzor adataira fog támaszkodni, hanem lesz számtalan különféle alrendszer, plusz valamilyen minimum duplázott központi egység. Képfelismerő rendszer különféle kamerákkal, radar, abból is biztosan többféle, stbstb. És mindezek felett biztosan lesz egy olyan vészüzem, ha valami tényleg félremegy akkor leáll azonnal.
    Most még gyerekcipőben van az egész, de a Google autóival is kiderült, hogy általában nem az autók hibáztak, hanem a forgalom résztvevői. Talán egy kétes eset volt eddig. Szerintem az emberek már ennél is jóval többet hibáznak.

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    Ezzel nem vitatkozom, ahogy gondolom abban is egyetértünk, hogy néhányan “kissé” túlbecsülik a saját és a járműveik képességét. Naponta találkozom önmagukat Fittipaldinak képzelőkről, akik olyan “járművekkel” közlekednek, aminek hangja van, de teljesítménye nem sok, az is inkább a kipufogón jön ki füst formájában.
    Azt viszont továbbra is fenntartom, hogy a közlekedésben potenciálisan felmerülő valamennyi(!) – nagyságrendileg végtelen számú – helyzetet megfelelően értékelő számítógépre és egy azon futó programra van szükség ahhoz, hogy a közúti forgalomban biztonsággal részt tudjon venni egy ilyen jármű.
    Ez pedig a jelenlegi informatikai fejlettségi szint mellett nehezen képzelhető el egyhamar meglátásom szerint.

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    Ha megnézed a baleseti statisztikák összetételét, igen nagy része a rosszul felmért, megbecsült helyzetekből adódik, mint sebesség az útviszony tekintetében, rossz látási viszony, követési távolság, fáradtság, benézett táblák stbstb, magyarul emberi hibából. Ezeket egy gép mind sokkal jobban fogja megbecsülni és megválasztani mint az ember. Lehet már az is sokat segítene az egész közlekedésen, ha ezek a rendszerek ilyenkor beavatkoznának, ha az ember hibázik és rosszul mér fel valamit, vagy úgy vezet amiből baj lehet.

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    Én továbbra is hiszem, hogy ezek a rendszerek teljesen tökéletesen fognak működni. És lehet, hogy esetleg valamilyen hibát követnek el, de ez akkor is elenyésző lesz az emberi tényezővel szemben. És az is teljesen biztos, hogy eleve a szabályokat ezek a rendszerek nem fogják figyelmen kívül hagyni és megszegni, amiből a balesetek nagy része keletkezik.

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    Mielőtt bárki félreértene, nem “bagatellizálom” el a motorirányító elektronika szerepét.
    Egy gyors számítás: említetted a 6000 1/min fordulatot, munkaütemenként 7 befecskendezéssel, és egyéb dolgokat, amiket a számítógépnek figyelni kell.
    Előtte egy kis informatika: gondolom, nem kell különösebben magyaráznom, nagyságrendileg a processzorok teljesítménye úgy néz ki, hogy egy 1 Hz-s processzor képes egy másodperc alatt egy számítást elvégezni.
    Nos, egy kicsit emelem a tétet: 12000 1/min a fordulat, 6 hengeres a motor, munkaütemenkénti 8 befecskendezéssel.
    Van egy percben 24000 munkaütem, amikhez számolni kell a gépnek 192000 befecskendezési mennyiséget. Ez másodpercenként 3200. Eddig lekötöttünk tehát 3200 Hz-nyi processzor-teljesítményt.
    Emellett a motorirányító elektronika figyeli a motor és a motorolaj, valamint a hűtőközeg hőmérsékletét, a motor terhelését, a gázpedál/fojtószelep állását, a beszívott levegő hőmérsékletét, mennyiségét, páratartalmát, a kipufogógáz összetételét, hőmérsékletét, valamint néhány apró dolgot.
    Mindez együtt még felemészt kb. 1800 Hz-nyi processzor-teljesítményt.
    Ha egy “kissé” túlméretezzük, beépíthetünk egy 50 MHz-es processzort. Hol van ez a mai személyi számítógépek processzorainak teljesítményétől? Valljuk be, így nem volt túlzás a részemről a “faék” jelző a motorirányító számítógépre.
    Az egyes közlekedési helyzetek lényegesen komolyabb teljesítményt igényelnek, mivel a felmerülő lehetőségek nagyságrendekkel több változót hordoznak magukban, amelyekre – a telepített program segítségével – egy önvezető járművet irányító gépnek különféle analógiák alapján választ kell adni.
    Ezt már csak a gráfelmélet ismeretével, az elágazások és a lehetséges további kapcsolódások egyenkénti felmérésével, értékelésével teheti meg a gép.
    Ez azért egy mai személyi számítógép teljesítményét lényegesen meghaladja. Azok pedig időnként le szoktak fagyni. 🙂
    Az önvezető járművek valódi realitása a zárt pályán futó, kötött pályás közlekedésben lehet, de ott is csak azt követően, hogy az irányító számítógéppel valamennyi szubrutint “megismertettek”.
    Ezt alkalmazzák pl. a tokiói metróban, ahol még így is van napi 1-3 vészmegállás, amely a számítógép téves helyzetértékeléséből származik.
    Az emberi agy tulajdonképp nem egy, hanem több processzorból áll, a teljesítménye messze felülmúlja a mai számítógépeket. Más kérdés, hogy abból csak töredékét képes kihasználni az ember. Amiben a gép meg tudja verni az embert az a válaszreakció mozdulattá alakításának ideje és a mozdulat pontos mértékének meghatározása, valamint a szubjektív szempontok figyelmen kívül hagyása.
    Ha egy olyan számítógépet sikerül konstruálni, amely képes arra, hogy a közlekedésben lehetséges valamennyi(!) helyzetre ki tudja választani a – nem csak látszólagos, hanem – valódi “legjobb” megoldást, az nyithatja meg az utat ebbe az irányba.
    Reméljük, az képes lesz az index kezelésére is! 🙂

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    Ha az autonóm közlekedést nézzük, akkor nem kell mástól kérned szemellenzőt!

    2016-ban hány halálos esetet okozott az autonóm közlekedés? Mennyi km-t vezetett eddig, ez hogy aránylik az emberek által vezetett halál/km-hez?

    Ezt összehasonlítottad? Mert ha nem, akkor csak szubjektív dolgokról, hasraütésről, kisujjszopogatásról beszélhetünk.

    [b]Az embernek esélye sincs a gép ellen[/b], ha a biztonságról, gyorsaságról, hibázásról beszélünk.

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    A balesetek csökkentésére : az oktatás szigorítása és az okozók átvilágítása, újra vizsgáztatása esetleg jogsi elvétele. kresz updatek ismertetése (akár híroldalakon keresztül). Távolsági teherszállítás betiltása, vonatra áttelepítése.
    bizonyos dolgok nagyobb büntetése : pl. ha valaki súlyos balesetet okoz figyelmetlenség, kresz figyelmen kívül hagyása miatt, nagyobb pénzbüntetés és jogsielvétel (ha ezután is vezet, börtön). Egy minimális alkohol szint felett nagy pénzbírság + jogsi elvétele (ha ezután is vezet, börtön).
    ha ezek megvalósulnának, biztos vagyok benne, hogy brutálisan megcsappanna a balesetek száma. mondjuk, kevesebb benzin/dízel és autó is fogyna…..dehát, akkor most mi a cél?
    ha a kényelem : akkor utazzon busszal, taxival, metroval,villamossal, telekocsival akármivel, vannak erre már opciók. ha antiszociális? akkor költözzön ki az erdőbe.

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    menthetetlenül szemellenzős vagy és nem látod a kritikus pontokat. majd ha már istentudja hanyadik halottja lesz ennek a baromkodásnak, meg istentudja hanyadik gépet téritik el hekkerek, akkor majd talán észbe kapsz, h hülyeségeket beszéltél.

    az a bádogdoboz egyenesen nem tud menni…. 😀 Mikor lesz ebből MI? az életben soha…..a tesla mondjuk tud egyenesen menni, csak néha beszalad egy kamion alá és lefejezi a sofőrt. szuperjó.
    Magunk létét és univerzumot kellene megismerni, utána lehet MI-vel babrálni.
    ezek gagyi scriptek (legalábbis egy MI-hez képest), amikkel párhuzamba vonod azok statikus mozdulatok legyen az cnc vagy motorvezérlő. ott megadott értékekhez vannak állítva, nincs ismeretlen változó…..ellenben az (mai) utakon, rengeteg olyan szituáció lehet, ami nincs lescriptelve, mindig és mindig. nem lescriptelt szitut, ahogy mondtam csak MI tud megoldani, de azt sem biztos, hogy a legjobb utat választja.
    hogy miért fejlesztik? mert vannak ugyanilyen szemellenzősek, mint te, csak tudnak programozni mellé. a jövőt ebben látják, de komoly kutatásokat nem végeztek, csak nekik ez tetszik és bizonyos fokig le is lehet scriptelni dolgokat, de ezek a lehetőségek VÉGESEK, 10 év múlva is végesek lesznek még, el kell, hogy szomorítsalak.

    apropó rendszer, nincs hekkelhetetlen rendszer…épp ezért a túlbiztosítás is csak nehézségeket fog okozni, ha már eleve túl lesz bonyolítva a környezet.

    elmondom még1x, hogy ez az autonóm bizbaz mikor működhetne effektiven MI nélkül : HA a világ összes útja (mellék,fő,pálya,MINDEN) tükörsíma lenne, ha a világ összes útján jól látható lenne mindig a festés (és az időjárás sem zavarna bele) és táblázás, ha az utakon bármi változás történik azonnal (értsd AZONNAL) updatelné a globális rendszert, ha tökéletes szenzorok és elektronikai egységek léteznének (na és hekkelhetetlen szoftver) na és GPS mert akár tetszik akár nem a helymeghatározásra (a-b pont meghatározása, út tervezése) az van és marad is, és a végére : egy autót sem vezethetne ember !!!! így hirtelen, dióhéjban.

    ha a fentiek mind megvannak akkor azt mondom, hogy jól működhet a rendszer, ellenkező esetben csak MI-vel (az meg ugye az elkövetkezendő pár száz évben esélytelen, h lesz).

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    Azért ne bagatelizáljuk el egy motorvezérlő feladatát, amikor munkaütemenként mondjuk 7 befecskendezést vezérel le akár 6000-es fordulat mellett, mindezt valós időben. És mindezek mellett még egy rakás paramétert figyel, illetve can-buszon egy csomó perifériával kommunikál mindezt párhuzamosan.
    A cnc gépeteknél is biztosan valamilyen paramétert valaki figyelmen kívül hagyott azért nem volt meg a megodás a problémára. De egy cnc géppel összehasonlítani szerintem nem a legjobb dolog.
    Biztosan jól fognak ezek a dolgok működni, lehet nem holnap, hanem csak évek múlva. De biztos vagyok benne, hogy ez a jövő. Rengetegen fejlesztenek ilyen rendszereket, nem hülye emberek, ha kilátástalan lenne nem csinálnák és a cégek főleg nem ölnének annyi pénzt az egészbe.
    És ahogy a repülőkben, az ember mindig ott lesz.

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    Nem szeretnék nagyon vitatkozni, de a motorvezérlő elektronika feladata nagyságrendekkel egyszerűbb, mint egy autó különféle forgalmi helyzetekben való irányítása. Lényegesen kevesebb változóval kell számolni a motor irányításakor, mint az egyes közlekedési szituációkban. Emiatt szinte “faék” szintre egyszerűsített “számítógép” is elegendő erre a feladatra.
    Vélhetően nem csak én olvastam, hallottam olyanról, amikor ez a motorvezérlő adta be a kulcsot, valamiféle szoftveres gond miatt.
    Gépész szakemberként volt alkalmam néhány évig CNC gépekkel foglalkozni, programozni, stb. Gondolom, nincs vita köztünk, hogy azokat célszámítógépek irányítják.
    Ha visszagondolok, bizony, volt néhány olyan eset, ahol nem csak én, de a nálam lényegesen tapasztaltabb szakemberek is vakarták a fejüket, miért tette azt a gép, amit tett. Mindezt úgy, hogy a sokadik darab készült ugyanazzal a programmal, változatlan beállítások mellett.
    Kicsit más téma, de ide kapcsolható, az aviatikában is van, amikor a pilóta bizony felülírja a robotpilótát, mert az az adott helyzetben nem adekvát “döntést” hoz.

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    Rendes operációs rendszert kell használni az nem fagy le. 😉 De a viccet félretéve ezek nem személyi számítógépek hanem cél számítógépek többszörösen túlbiztosítva. Azért akik ezeket a rendszereket fejlesztik nem hülyék, nyilván tisztában vannak a lehetséges buktatókkal.

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    Sőt, azt sem tartom kizártnak, hogy egy idő után minden autónak lesz valami egyedi azonosítója ami alapján a koordinátáit lehet követni és minden egymáshoz közeli autó tudni fogja melyik másik hol van hozzá képest. Már most is vannak ilyen fedélzeti elektronikák a drágább autókban, amik pontosan tudják merre jár az autó. GSM modem is van sokban. Sőt ha jól tudom van valami olyan EU-s célkitűzés, hogy pár éven belül minden autóban legyen ilyen fekete dobozhoz hasonló vészhívó ami baleset esetén azonnal hívja a segítséget. Innen már csak egy kis ugrás az amit írtam.

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    Sőt, a gép olyan dolgokba bele sem fog menni amiket mondjuk sok ember rosszul tippel meg és belevág, pl egy előzéskor tudni fogja m/s-os pontossággal a szembejövő sebességét. És tuti iszonyatos biztonsági tartalékot fognak hagyni a paraméterek megválasztásakor. A forgalmi szituációkat meg pillanatok alatt el fogja dolgozni, baromi jó képfelismerő algoritmusok vannak már, egy gagyi telefon is már pl felismeri az arcodat vagy a retinádat. Ez is pontosan ugyanúgy meg fogja ismerni a tárgyakat körülötte, illetve nyilván lesznek különféle szenzorok is amiknek a jelére támaszkodik esetleg ha valami nagyon közeledik akkor az felülírva minden mást valamilyen vészmódban azonnal leáll. Teljesen jól fog ez működni, szerintem sokkal biztonságosabban mint ahogy az emberek vezetnek. És ne feledjük, hogy az ember mindig ott lesz, és bármikor beavatkozhat ha esetleg úgy érzi. A repülőknél is működik a robotpilóta évtizedek óta és ha baleset történik legtöbbször ott sem a gép hibázik.

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    De az ember is pontosan ugyanúgy mérlegel majd dönt. Csak sokkal tovább tart neki, illetve a paraméterek nagy részét csak tippeli. Az ember is ugyanúgy hibázik, csak sokkal nagyobb eséllyel.

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    Félreértesz.
    Számomra sem felfoghatatlan ez a tudás és technológia, csak a kritikus és nem egyértelmű szituációkban kérdéses számomra a döntésük helyessége. A már leírt példánál pl. felméri, hogy melyik milyen sebességgel jön kiszámítja a lehetséges becsapódási erőket és az alapján dönt? Nem igazán tudom elképzelni.
    Vegyünk egy másik esetet:
    Haladsz az országúton és a szembe sávban megcsúszik egy kamion. Nincs menekülési út, hiszen a vontatmány keresztbe fordul és elfoglalja a teljes út szélességét. Neki mész mert nem tudsz kitérni, de még eldöntheted, hogy melyik részébe csapódsz. A kerekébe, vagy aláfutsz a plató alá lefejezve magad és az autód.
    Hozzáértők tudják, hogy lehetőleg az előbbit kell választani, de a gép ezt is tudni fogja?
    Szóval a kritikus és nem egyértelmű helyzeteket tartom kérdésesnek.

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    És számtalan olyan példa van már a robotoknál, ahol a neurális hálózatok mintájára építettek, összetett dolgokat is képesek megtanulni. Ott vannak a labdázó, bicikliző robotok. Érdemes megnézni hol tart a technológia.

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    Ezek a rendszerek sokkal jobban fognak működni mint ahogy bármelyik halandó ember vezetni tud. Lehet, hogy most még akadnak kisebb problémák, de egyszerűen a szenzoraikkal eleve sokkal sokkal hamarabb teljesen pontosan tudnak mindent érzékelni, illetve sokkal gyorsabban fogják meghozni a megfelelő döntést akár egy rakás szempontot mérlegelve. Biztosan lesznek balesetek, és esetleg hibás működés, de komolyan az emberek közt nincs ilyen? Hány baromról hallani aki mondjuk belerohan a buszmegállóban álló tömegbe? Sajnos elég gyakran. Erre dologra most majdnem minden autógyártó iszonyatos pénzeket költ és fejleszti, idő kérdése mikor lesz teljesen használható. Ez lesz a jövő, bármennyire is furcsa azoknak akik szeretnek vezetni és most még felfoghatatlan.

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    Az önvezetést nem hasonlítanám az ABS-hez és az ESP-hez.
    Azok sokkal egyszerűbb és egyértelműbb feladatot látnak el.
    Az autopilotnak nagyon sok körülményt kell mérlegelnie és a jó döntést meghoznia. Elképesztően összetett feladat.
    Egy veszélyes vezetési szituációban előfordulhatnak olyan helyzetek, hogy két rossz közül a kevésbé rosszat kell választani, illetve előre gondolkodva cselekedni.
    Ilyen esetben nem vagyok arról meggyőződve, hogy az automatika biztos jól fog dönteni. Viszont azt is érdemes megjegyezni, hogy valóban több az esély a jó döntésre a balfék sofőrök esetében, hiszen ők elképesztő hülye döntéseket tudnak hozni.
    Példa:
    A főúton haladva jobbról a mellékutcából egy kicsit kihajt egy autó. Csak az orrát dugja ki jobban mint kellene, de megáll. A sofőr megijedve elkapja a kormányt és frontálisan nekimegy a szemben jövőnek. Ennél talán jobb az autopilot, hiszen rosszabb nem igen lehet. 🙂

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    Az autopilot az esetek 99%-ban jobban fog dönteni mint te. Erre mérget vehetsz. És a szabályokat is be fogja tartani. Pontosan ugyanaz a rinya mint amikor az ABS meg ESP megjelent és jöttek az okosok, hogy az ők jobban csinálják. Igen, lehet egy profi jobban csinálja, ha rákészül. Ellenkező esetben esélye sincs az embernek vele szemben.

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    ez az autopilot dömping, ha beindul majd lesznek még balhék….legfőképp egy balesetben, h ki volt a bűnös (én leegyszerűsíteném arra, hogy a “vezető” ugyanúgy bűnös, az autópilot programozó céggel együtt). terroristák prédájává válhat simán, miután a hackeres simán feltörik a gépeket és abba vagy abba a valakibe irányítják, akibe akarják. és akkor még ott van, h mivel nem lesz MI, így mindig lesz olyan helyzet, amire az autopilot nincs felkészülve…MI hiányában pedig, nem fog tudni jó döntést hozni.

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    Maximálisan igazad van. A szabályok egyértelműen nem ok nélkül vannak.
    Mivel nem vagyunk egyformák, így egyes szabályokat és körülményeket (sebességhatár, előzni tilos stb.) a vezetni szeretők és a tehetségesebbek erős korlátozásnak foghatják fel.
    Csak egy kiragadott példa:
    Pilisvörösvár felől Piliscsabára van egy hosszú, jól belátható lejtő. Itt van felfelé két sáv és lefelé egy. Régen lefelé lehetett előzni, de mivel a sok balfék balesetet okozott, így jó pár éve felfestették a dupla záróvonalat.
    Na, ez engem nem érdekel és ha lehet előzni, akkor megteszem a záróvonal ellenére is, úgy mint régen.
    Szóval ebben a konkrét esetben és még sok hasonlóban a sok hülye miatt szívnak a normálisak.
    Tehát értem én, hogy miért van ott a záróvonal és sajnos még azzal is egyet értek, hogy szükség volt rá a sok balfék védelmében a további balesetek elkerülésére, de én ezt a saját nézőpontomból komoly korlátozásnak fogom fel.
    Egyes sebesség korlátozásokkal is hasonló a helyzet.

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    Na most majd biztosan megint megkapom, hogy fsz vagyok, komcsi, gyökér, nemzetellenes, stbstb. Pedig valahol szerintem ezen azért nem árt elgondolkozni.

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    Az a helyzet, hogy attól, hogy te mondjuk jól vezetsz nem azt jelenti, hogy aki elé mondjuk bevágsz az is olyan rutinosan kezeli le a helyzetet. Szerintem a szabályok nem ok nélkül vannak, én nem azt keresem, hogy hol lehet megszegni és merre van a kiskapu, hanem inkább törekszem a betartására. Úgy gondolom ez egy jól működő társadalom alapja, hogy a játékszabályokat mindenki elfogadja és betartja. Még ha sok esetben szarul is hangzik a dolog és bosszantó. És egyáltalán nem biztos, hogy a saját szemszögemből értelmetlennek tűnő szabály az valóban az, simán lehet, hogy más nézőpontból értelmet nyer. Európában általában így működnek a dolgok, ezért is megy pl sok minden sokkal egyszerűbben mert nem abból kell kiindulni és a törvényeket úgy alakítani, hogy hol maradt lefedetlen kiskapu, hanem ahhoz, hogy élhető legyen, mert az embereknek nem a kiskapuk és a törvények kijátszása az érdekük, hanem alapvetően a szabályok betartása és a becsületes élet. Lehet baromira demagógnak hangzik amit most leírtam, de ez az alapvető különbség egy keleti és egy nyugati ország közt és pontosan ezért is vagyunk mi még baromi baromi messze az alapvető európai értékrendektől.

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    Én sosem rejtettem véka alá, hogy nem igazán hoznak lázba egyes szabályok.
    A sebességhatár a záróvonal a forgalomtól elzárt terület és hasonlók ignorálása nálam természetes.
    Valószínűsítem, hogy sokaknál kiverem a biztosítékot a stílusommal és sokan úgy gondolják, hogy ki kéne vonni a forgalomból.
    Ennek ellenére viszont levezettem több mint 500.000km-t ilyen stílussal és semmi bajom nem lett belőle és másoknak sem okoztam semmi problémát. A rendőrökkel törvényszerűen meggyűlt a bajom egyszer-kétszer, de ebben az esetben ez szinte természetes, hiszen ezeket nem lehet mindig büntetlenül megúszni. 2-3 évente elkapnak és megbüntetnek.
    Én azt vallom, hogy nagyon sok minden túl van szabályozva a már említett dolgokban, mert a leggyengébbekhez igazítják azokat. Ezt én nem vagyok hajlandó elfogadni, így a saját stílusomban tiltakozom ellene.
    Ennek ellenére sokan örülnének, ha mindenki annyi gondot okozna az utakon mint én.
    Szóval, ha kivonnának a forgalomból, akkor semmi hatása nem lenne, max. kevesebben botránkoznának meg a látottakon. 🙂

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    Szerintem a folyamatos változásokról és az alapvető szabályokról igen is lehetne időnként vizsga. Vagy ha következetesen kiszednék a nem odaillőket az is sokat segítene. De sajnos egyik sincs……..

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    A Kresz vizsgát nem lehet kötelezővé tenni időnként, csak az orvosi vizsgálatot, az meg rendben is van. Ha egy kicsit utánagondol az ember, akkor ennyi erővel mindekinek újra kellene érettségiztnie 10 évente, vagy a diplomáját megvédenie meghatározott időközönként. És ha nem sikerülne a vizsga, akkor a mérnök holnaptól nem mérnök?

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    Én “öregurasan” vezetek, úgyhogy nem esik nehezemre őket betartani. Nekem egy 2T Wartburg vagy Lada 2105-szintű dinamika még ma is tökéletesen megfelelne. Sajnos rendszeresen tapasztalom, hogy a szabálykövető mentalitásommal sokaknak “útban vagyok” és igyekeznek letolni az útról, ezzel kvázi jelezve azt, hogy egyúttal h*lyének is néznek. Miután tavaly tavasszal egy III. Golfos suhanc gyerek hátulról felöklelte a kapálásból hazafelé bicikliző szomszédomat – egy idős bácsit – fényes nappal(szegény meg is halt), csak megerősödtem abban a hitemben, hogy ezt továbbra is így szándékozom csinálni. Akinek nem tetszik, majd szépen megelőz.

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    Ne legyünk álszentek, nyilván mindenki megszeg valamilyen szabályt, pl. én el nem tudom képzelni, hogy a sebességet mindig mindenki betartja. Pl. a sok esetben indokolatlan 30 km/h-s korlátozásoknál kizártnak tartom. Én azt gondolom, hogy a nincs két egyforma helyzet és hely, de a szabály majdnem mindig egyforma. Vagyis olyan faluban is 50 a megengedett, ahol kesekny, kanyargós az út, a házak meg közvetlenül az út mellett vannak és olyanban is, ahol jó az út és a házak az úttól 10-15 m-re vannak mindkét oldalon, vagyis jól belátható a környék. Az utóbbi helyzetben nyilván sokan túllépik a sebességet, míg az előzőben jobban figyelnek. Én mindig úgy szoktam menni, hogy a megengedett + 20 km/h, hiszen +15-ig – 100 fölött plusz 20-ig – nincs objektív felelősség, illetve még levonnak 3 km/h-t (100 fölött 3%-ot) a sebességből, +1-2 km/h-t csal az óra is (autója válogatja, ki kell tapasztalni). Így az utóbbi pár évben nem büntettek meg. Nyáron kicsit ráfizettem, mert külföldön is így közlekedtem, de Ausztriában 61 km/h is elég volt a büntetéshez, szerencsére csak 40 Euro volt.
    Itthon utoljára a 8-as főúton fizettem 45 ezret pár éve, mert egymást váltogatták a 70-es és a 110-es táblák 200 méterenként, és persze direkt a 70-es szakszon mértek. Ez részben rendeződött a Várpalota-Veszprém szaksz átépítésével.
    Amúgy telefonálni természetesen én is szoktam, mint mindenki más. Ha tehetem kihangosítóval, de azt figyeltem meg, hogy teljesen mindegy, hogy kézben van a telefon, vagy kihangosítva, a figyelmet mindenképpen elvonja a beszélgetés. A kézben tartás csak a sebességváltásban okozhat gondot városban.
    Sms-t ritkán írok, de ha a kedvenc csapatom játszik, akkor azt neten követem, úgy, hogy kb. 5 percenként ránézek az eredményre. Sokszor a GPS is elvonja a figyelmet, főleg, ha éppen keresni kell valamit.
    De nem kell mindenképpen modern eszköz ahhoz, hogy mással törődjön a vezető, volt kollégám egyszer egy jó nőt nézett, és közben elément egy gyalogos, szerencsére nem lett baj, az utolsó pillanatban megállt. Haverom meg a rádión keresett egy csatornát, nem figyelt és lement az útról, nagyobb baj ott sem lett.

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    És aki ezeket a dolgokat nem képes felfogni, illetve a lehetséges következményeit annak marhára el kéne gondolkoznia miért is vezet autót, mert nem csak a saját bőrét viszi a vásárra, egy pillanat alatt gyilkossá válhat.

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    Itt nem arról van szó, hogy valaki benéz valamit véletlenül, hanem a szándékos, tudatosságról. És igen, én személy szerint igyekszem betartani. Nem megyek senkinek a seggébe, nem tolom le a másikat, nem száguldozok, főleg nem városban ahol bármikor mondjuk leléphet elém valaki, nem előzöm ki a sort a buszsávban stbstb. Ezek eléggé betartható dolgok úgy gondolom.

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    “Mindezeken túl a megkérdezettek 71 százaléka vallotta be, hogy átlépi a megengedett sebességhatárokat.”

    Ugye, ugye… Akik itt a fórumon is ezzel dobálóznak, hogy “a dízel nyomatékát semmi sem helyettesítheti” meg a “turbós moci a király” és hasonlók. De azt már nem verik nagy dobra, mennyivel süvítenek át egy kis falun… Én mindig is meg voltam győződve arról, hogy aki a menetteljesítmények fontosságát hangsúlyozza folyton, az rendszeres sebességhatár-túllépő, csak erról mélyen hallgat. Egy mai autó pikk-pakk fent van 90-en, persze, hogy nyomja tovább… Azt ne felejtsük el, hogy bár az autók egyre dinamikusabbak, de a sebességhatárok eközben nem változtak!

  • 2017.10.28. at 01:49
    Permalink

    Igazából sosem értettem, hogy aki szemmel láthatóan így viselkedik a forgalomban azt miért is nem lehet kiszedni onnan és elvenni a jogosítványát egy időre, hogy tudjon kicsit gondolkozni. Gyakorlatilag nem lehet A-ból B-be elmenni már anélkül, hogy egy ilyen barommal ne fusson össze az ember. És én a KRESZ vizsgát is kötelezővé tenném időnként, mert sokan szemmel láthatóan nincsenek tisztában a szabályokkal. Arra nem jöttem még rá, hogy ezért mert nagy ívben tesznek rá, vagy mert fogalmuk sincs róla.

Vélemény, hozzászólás?