Laposan látják a jövőt a GM-nél
Moduláris önjáró platformot tervezett a General Motors
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A harcjárművek közé is megérkezett az alternatÃv hajtás, és ahogy az autóknál, úgy a hadseregnél is az önvezetés a következÅ‘ lépés. A GM platformja ennél még messzebbre merészkedik.
A Chevy Colorado alapú ZH2 nem önvezető, viszont tüzelőanyagcellás hajtásláncú, a csendes működésnek köszönhetően közelebb kerülhet a célponthoz
Az alternatÃv hajtáskombinációknak több elÅ‘nye is van annál, mint azt elsÅ‘re gondolnánk. Az elektromos hajtás persze helyi emissziómentes, az üzemanyagcellás kocsik hatótávolsága pedig a belsőégésű modellekével vetekszik, de mi a helyzet ott, ahol ezek senkit nem érdekelnek? Még a hatótávolság csak-csak érdekes, de a károsanyag kibocsátás pont nem fontos a harcjárműveknél, annál viszont taktikailag sokkal fontosabb, amit az egyszerű villanyautóknál mi komfortként élünk meg, a hangmentes közlekedés. A General Motors új koncepcióját már teszteli az amerikai hadsereg, a Chevrolet Colorado alapú üzemanyagcellás terepjáró, a ZH2 szinte hangtalan működésének köszönhetÅ‘en eddig az esetek többségében 90%-kal közelebb tudott férkÅ‘zni a célponthoz, mielÅ‘tt bemérték volna.
A Surus nem csak tüzelÅ‘anyagcellás, de még önvezetÅ‘ is, olyan szállÃtmányt, vagy felépÃtményt raknak rá, amilyet akarnak
Hidrogént tankol, elöl-hátul egy-egy villanymotor hajtja, és mind a négy kerekét kormányozza, akár fülkét is kaphat, sofÅ‘r is vezetheti, de távolról is irányÃthatják
A jövÅ‘ technológiája tehát a katonák hatékonyságát és túlélését is segÃti, de mi van akkor, ha már nem is kellenek emberek az autókhoz? A GM legújabb fejlesztése egy összkerékhajtású, összkerékkormányzású terepjáró, pontosabban csak egy padlólemez. A SURUS (vagyis Silent Utility Rover Universal Superstructure, ami nagyjából annyit takar, hogy variálható felépÃtményű csöndes terepjáró) valójában egy üres alváz üzemanyagcellás hajtással. Elöl-hátul villanymotor dolgozik, irányÃtását saját maga, vagy a távolból egy ember végezheti. Emellett viszont vezetÅ‘fülke is szerelhetÅ‘ rá, ha konvojt alakÃtanak ki több Surusból, akkor a többi követi a sofÅ‘rös autót. Bármit szerelhetnek rá, Ãgy emberi élet kockáztatása nélkül juttathatják el a szállÃtmányt a célpontba. EgyelÅ‘re nincs szó arról, hogy a Surus szolgálatba állna a közeljövÅ‘ben, elÅ‘ször a ZH2 tesztjeit kell befejezni, csak jóval azután kezdenek el foglalkozni az önvezetÅ‘ platformmal.
Emberi élet veszélyeztetése nélkül juttathat el szállÃtmányt háborús övezetben egyik pontból a másikba