Szinte ugyanolyan az Audi Q3 fényezése, mint a BKV újabb buszain látott szín
Nevezhetném Autónavigátor kéknek is a hazai gyártású Audi Q3 fényezését, de leginkább a BKV frissebb buszaira hasonlít, amelyek szintén egy német prémiummárka emblémáját viselik. Ráadásul a német konkurenciához (és a buszokhoz) hasonlóan számozást kapott ez a SUV is a többi négykarikás modellhez hasonlóan, amellyel a motorok mibenlétére utalnak. Habár ezt szerintem sürgősen el kéne engednie az Audinak, hiszen nagyon erőltetett és tapasztalataim szerint a többségnek egyelőre nem jött át, nevezetesen a 35-ös jelölésű Q3-ba is 3,5 literes motort vizionáltak. Pedig valójában a négyhengeres, 1.5 TFSI dolgozik benne, de mielőtt rátérek a lemezek alatti technikára, hadd méltassam kicsit a formatervet.
A 35 azt jelenti, hogy a Q3-hoz elérhető legkisebb motor dolgozik az autóban
Sokkal izgalmasabb az elődjénél az új Q3 formaterve
Azt a formatervet, ami kész felüdülés az elődhöz képest. Persze sokat nyom a mérleg pozitív oldalán a fentebb említett vidám fényezés is, amely hivatalosan a „Turbókék” nevet viseli és 132 080 forintot kérnek érte. De ez önmagában nem lenne elég, végre van fantázia a formatervben. Továbbra is az éles vonalakkal játszadoztak a formatervezők, de sikerült úgy „hajtogatni”, hogy harmonikus egészet adjon ki.
Igaz, hogy akár elöl nézzük, akár hátul csak kamu légbeömlők a lökhárító műanyag betétei, de mégis megadják a sportautós hangulatot, amit egy S Line modelltől el is várunk.
Persze fokozták még hátul szárnnyal és diffúzor hatású betéttel, illetve a kerékjárati íveket is lefényezték, így vesztett a terepjárós hangulatból a Q3 a sportosság javára. Számomra a legszebb részlet mégis a hátsó kilincsek felett megjelenő domborítás, ami egészen a hátsó lámpákig tart. Ezt sajnos nem igazán emeli ki a hupikék szín, csak bizonyos fényviszonyok között.
Hiába nincs funkciójuk, jól állnak a kamu légbeömlők
Természetesen az utastérben is lépten-nyomon az S-betű köszön vissza, de nélküle is szerethetők a formai megoldások, az anyaghasználatról nem is beszélve. A bőr és az Alcantara varázslatos duettje veszi körbe az utasokat, illetve néhol azért felbukkan a zongoralakk is. A középkonzol a vezető felé fordul, ami bármelyik autóban szerethető megoldás, a sportkormány pedig nem csak látványos, de kényelmes is, tökéletes a fogása, bár tény, hogy az 1,5 literes motorhoz „kicsit mókás” ez a sportautó fíling. A vezető előtt digitális műszeregység szolgáltatja az infókat, ami többféle megjelenítési módot is lehetővé tesz, míg a középkonzol érintőképernyője 12,3 colos, persze ezek mind-mind borsos árú extrák, amik majd meglátjátok a végén, eléggé döbbenetes árcédulát eredményeznek. De ha már lúd, legyen kövér, ezért az ülések is bőr-alcantara burkolatúak, ráadásul hátul még sínen tologathatók is. Így „csalva” a csomagtér mérete alaphelyzetben akár 675 literes is lehet és tovább bővíthető másfél köbméteresre.
Az utastér anyagaira és kidolgozottságára nem lehet panasz
Az ülések kiválóak, hátul is előre-hátra mozgathatók
Hála a tologatható hátsó üléseknek, a csomagtér alaphelyzetben is nagyobb lehet (a kép Eneos termékmegjelenítést tartalmaz)
Na, de nézzük azt a 35-ös motort, ami amúgy 1,5 literes és 150 lóerős. Sportos nem lesz tőle a Q3 az egyszer biztos, de az 1500-as fordulattól érkező 250 Nm forgatónyomatékával élhető szerkezet, a kényelmes közlekedéshez tökéletesen elegendő. Többnyire a hétfokozatú DSG sebességváltó is bakik nélkül teszi a dolgát, de a hátramenetbe kapcsoláskor továbbra érezni megtorpanást, valamint a stop/start rendszer idegesítően gyorsan lép működésbe, sokszor a legrosszabb pillanatokban leállítva a motort. Ugyanakkor a nagy homlokfelület és az üresen is másfél tonnás tömeg megbosszulja magát tankoláskor, mert 8,8 liter alá nem sikerült levinni a vegyes fogyasztást, és ez jóval több, mint a gyári érték.
Tisztességesen mozgatja az 1,5 literes benzinmotor a Q3-at, de messze nem sportosan
Futómű terén viszont jön a vigasz, mert nagyon jól sikerült a hangolása. A magas építésű autókra jellemző dőlési hajlamból nem sokat érezni, kimondottan élvezetes kanyarogni vele, sőt még a városban is könnyedén terelgethető, parkolni is egyszerű vele, még tolatókamera nélkül is. Ugyanis a bőven 10 millió forint feletti árába nem fért bele a tolatókamera, ami azért eléggé szíven ütött. Tovább lendülve ezen a sokkhatáson, azért bőven találni még pozitívumot a Q3-ban.
Például az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszert, amely hatféle profilt kínál, köztük kényelmeset, gazdaságosat és sportosat. Legutóbbit, ahogy már említettem, nyugodtan el lehet felejteni, pedig az S Line felszereltséghez eleve feszesebb futómű jár.
De ennek előnye leginkább a kedvező kanyartulajdonságokban merül ki. Érdemesebb inkább a kényelmesre nyomni vagy a gazdaságosra, bár utóbbinál eléggé „döglöttre” változik a DSG. Szóval tényleg a Comfort az arany középút, de az autó szabadmagassága a telekjárást is megengedi, amihez jár offroad mód is. Bár a tesztautón 18 colos könnyűfém felnik feszítettek (135 890 forintos extraként), szerencsére a gumik eléggé ballonosak maradtak rajtuk, hogy érdemben ne rontsanak a menetkomforton, de biztos vagyok benne, hogy 17 colos kerekekkel még kényelmesebb lehet a Q3.
A változó áttételű kormányzás is sokat segít abban, hogy a Q3 városban és országúton is megállja a helyét
Persze a menetmódválasztó sem alapfelszereltség az S Line csomagos Q3-hoz, de a 77 ezer forintos felára még a megérősebb kategória. Az autó alapára picivel 11 millió forint felett kezdődik. Talán ez még nem is annyira meglepő, hiszen egy luxusautóról beszélünk, ami néhány hiányossága ellenére, valóban megadja azt a kényeztető érzést, amire a vásárló vágyhat. Ugyanakkor ahhoz, hogy elérje a tesztautó felszereltségét, elég sűrűn kell ikszelgetni az extralistán és pillanatok alatt eléri a 16 millió forintot. Amiben még mindig nincs benne az a fránya tolatókamera, sem egy HUD, amik már az alsóbb kategóriákban is egyre inkább megszokottak. Szóval érdemes a mohóságot félretenni az extralistát böngészve, ha egy észszerű konfigurációt szeretne összehozni a leendő vásárló.
A DSG váltó gyengéje a hátramenetbe kapcsolás, pontosabban az irányváltás
A digitális műszerfal nagyon szép felbontású, viszont a multimédiás rendszerben nem mindent fordítottak magyarra, és ami magyar, az sem mindig érthető
Egy ilyen „buszban” mindenki szívesebben utazna
Értékelés
Pozitív
Formaterv, kényelem, igényes anyagok és összeszerelés az utastérben, látványos fényezés, minőségérzet
Negatív
A DSG váltó megtorpanása hátramenetben, a stop/start túl hamar lép működésbe, magas ár
Árak
Tesztmodell alapára
11 015 089 Ft (2019.08.07.)
Tesztautó ára
16 018 400 Ft (2019.08.07.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1498 cm3
Teljesítmény:
110 kW (150 LE) 5000-6000 1/min-nél
Nyomaték:
250 Nm 1500-3500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,2 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,3 l/100km
Méretek
Belső szélesség elöl:
1470 mm
Belső szélesség hátul:
1430 mm
Belmagasság elöl:
910-990 mm
Belmagasság hátul:
950 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
225-240 mm
Ülőlap hossza elöl:
560 mm
Ülőlap hossza hátul:
470 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1080 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1030 mm
Csomagtér magassága:
440 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1620 mm
Raktérnyílás szélessége:
1090 mm
Raktérnyílás magassága:
900 mm
Motor és váltó
Motorosztály:
Euro 6d-Temp
Hengerűrtartalom:
1498 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
7 fokozatú DSG
Nyomaték:
250 Nm 1500-3500 1/min-nél
Teljesítmény:
110 kW (150 LE) 5000-6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,2 s
CO2-kibocsátás:
130-134 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,3 l/100km
Fogyasztás a használónál:
8,8 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
56 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
58 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
60 dB(A)