Magyarországon ismeretlen Ladák
Ladák, másképpen
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Natacha. Signet. Turist. Vajon milyen autómárka típusai lehetnek? Bizony, ezek mind Ladák, különleges változatok, de az alapmodelleket mi magyarok is jól ismerjük.
Nem valósult meg a 2103-as alapú kombi, összesen három prototípus készült
Talán túlzás nélkül állítható, hogy a Zsigulit - vagy exportpiacos nevén a Ladát - mindenki ismeri Magyarországon. Első körben a kereklámpásoknak örülhettünk 1971-től, majd a ’80-as években folyamatosan jöttek a kockák, a terepjáró Nivák és végül a Samarák. A Volga mellett hatalmas komplexumként elterülő VAZ gyár azonban nem csak azokat a típusokat ontotta, amelyeket mi a MERKUR választékán keresztül megismerhettünk: számos változat készült külön exportra, illetve belpiacra egyaránt. Ezekből nyújtunk most át egy csokorra valót, a teljesség igénye nélkül.
Vinyl tetővel, elegáns színösszeállítással készültek az Egyesült Királyságba exportált Ladák - a 2106-os még alufelnit is kapott. Érdekes, hogy ott a klasszikus, szimpla kereklámpás is futott 1500-as motorral. Bár ezek a kocsik sokkal jobb minőségűek voltak, mint a bel- vagy KGST-piacos szériák, nyugaton nem arattak viharos sikert
Kanadai csúcsmodell volt a 2107 alapjára épülő Signet, amely a helyi importőrről kapta a nevét
Sufnituning? Szó sincs róla, ez a 2103-as "ezeröcsi" 1976-os ötletszintű továbbfejlesztése - szerencsére nem lett belőle semmi. A Porschénél ma már lehet, hogy letagadják, anno nekik is közük volt hozzá...
Nem volt jellemző a szocializmusra az egyedi igényeket kiszolgáló autógyártás, de voltak elvtársak, akik egyenlőbbek voltak az egyenlőknél - ez a sátras 2106 Turist is így jöhetett össze
Balra a kocka, azaz a 2105-ös első prototípusa (még egyáltalán nem kocka ábrázattal), középen a 2107-es "parasztmerci" 1986-os, jobbra pedig ennek 2007-es elgondolása a továbbfejlesztésre vonatkozóan...
Amit mi a MERKUR kínálatából ismertünk, az a jéghegy csúcsa volt a VAZ gyár kínálatát illetően. Például a 2104-esből speciális taxi és mentőautó is létezett
Amíg a tőkés országokba szánt Ladáknál a luxusra helyezték a hangsúlyt, a belpiacos kocsiknál az igények széles körű kielégítése volt az elsődleges cél. Az Egyesült Királyságban Riva, máshol Nova néven ismert 2105-ös kockákból nyújtott tengelytávval lett moszkvai taxi, ezt a trükköt bevetették a 2104-es kombinál is, amely típus hosszabb hátsó túlnyúlással mentőautóként szintén megállta a helyét.
1976-ban, a 2102 Combi alapján készült el az elektromos 2801, amelynél a hátsó ülések helyére szerelték be az akkumulátorokat. A súlycsökkentés érdekében sok helyen alumíniumot alkalmaztak, és hároméves kísérlet után született döntés kisebb sorozat legyártásáról. Ez 1980-81-ben összesen 47 autót jelentett. Később a fejlesztés lelassult, majd teljesen feledésbe merült
Az elektromos autókról egyre többet beszélünk, lévén, hogy ez a jövő, de a kísérletezések nem most kezdődtek. A szovjet mérnökök is foglalkoztak már ezzel a kérdéskörrel, és a 2801-es modellben valósították meg elképzeléseiket. Ez voltaképpen egy módosított kereklámpás Combi, hátsó oldalajtók nélkül, elektromos hajtással.
Igazi univerzális járgány a Niva, amely tucatnyi változatban létezik. A nem gyári kabriókból nem készült sok: ugyan többféle változatban kínálták, de csak néhány száz darabos mennyiségek épültek
Külön fejezett érdemel a Niva, amely nem csak kiváló terepjáró képességeivel tűnt ki. A háromajtós 2121 alapmodellből tucatnyi extra kiadás jelent meg (többek között ilyen volt a Paris-Dakar, vagy a St. Tropez), amelyeket nem ritkán a Lada helyi importőrei bocsátottak ki – így készült Németországban és Franciaországban levágott tetejű Niva Cabrio. A hosszabb, gyárilag ötajtós Niva a 2131-es jelzést kapta, de készült többféle mentőautó vagy pickup is, igény szerint platóval, dobozzal, s az egyik legkülönlegesebb kétségtelenül a háromtengelyes lakóautó.
Változatok nyitott Samarára. Őszintén mondva, a maga korában nem nézett ki rosszul. Középen az 1993-96 közötti Lada Natacha
A Samarából nekünk, magyaroknak sokféle kijutott, három- és ötajtós, majd idővel a lépcsőshátú, de kabrió Ladáról csak álmodozhattunk. Pedig létezett számos ilyen szellős kiadás, egy francia próbálkozás Natacha néven jegyezte 1993-96 között, de a németeknél is sikítottak a flexek, hullottak a tetők a porba.
Nem tudtam,hogy sorozatban készül,jó tudni,köszönöm.Azt tudtam,hogy az Izh-nél sima kocka Ladák még készülnek,de azt nem,hogy a puttonyos is.Kár,hogy ide nem hozzák,ha vissza gondol az ember,milyen sokan használták munkás autónak a Ladákat,biztosan lett volna igény rá.
Nekem is egy sima 1200-as volt a tanuló autóm,most is szívesen emlékszem rá vissza.
Most is készül IZS 27175 néven, az IZH Auto-nál. Mivel az IZS-nek ugyanaz a tulajdonosa,
mint a Ladának.
Ugyanez a 2105-ös alap,amit még láttam,de az puttonyos,mint a régi Izs .De fogalmam sincs,hogy sorozatban készült e,vagy csak néhány darab,mindenesetre hasznos kis jószág lehet. http://www.russia-autoshow.com/images/news/%C2%ABIjAvto%C2%BB-vernet-obem-proizvodstva-na-uroven-1980-h_1.jpg
Jó kis cikk!Azért örülök,hogy a borzalmas külsejű prototípusokat elfelejtették,és győzött a józan ész:-).De a “Lada El Camino”tetszik,az 5 ajtós Niva jöhetett volna ide is,nem értem,miért nem.Kimaradt még az Oka,és a Samara 2113,2114-es,azt sem forgalmazták már nálunk sajnos.