Még a régi akkumulátor is pénzt ér! Mutatjuk, miért
Meglestük hazánk egyetlen akkumulátor-gyárát és újrafeldolgozó üzemét
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Több szempontból sem ajánlott kidobni a kiszolgált akkumulátort. Egyrészt veszélyes hulladék, másrészt pénzt ér, hazánkban a Jász-Plasztik az egyetlen hely, ahol teljes körű az újrahasznosÃtás, és persze gyártás is van.
Nyilván a személyes túlterheltség, meg persze hazánk vÃzfejűsége miatt is nehezen jutunk el egy-egy vidéki üzembe, pedig vannak ám érdekességek hazánkban. Ilyen a Jász-Plasztik jászberényi akkumulátorgyára és újrafeldolgozó üzeme. Európai viszonylatban is komoly, hogy 97 százalékban fel tudják használni a bekerülÅ‘ akkumulátorokat. Ezt úgy kell elképzelni, hogy a selejtezett, a kereskedelmi partnerektÅ‘l visszavett akkumulátorok egy futószalagon kerülnek be a gyárba, ahol annak minden összetevÅ‘jét feldolgozzák, az üzem másik végén pedig a kész termék, az új akkumulátor jön ki. Nem meglepÅ‘ módon a JP az ország legnagyobb akkumulátor-felvásárlója, nyersanyag-szükségleteinek 60 százalékát fedezi a begyűjtött használt akkumulátorokból, amivel egyrészt kevesebb ólomvásárlásra van szükségük, másrészt igen komoly mennyiségű veszélyes hulladéktól óvják meg a környezetet.
ÚjrahasznosÃtják az akkumulátorok műanyag házát, a bennük lévÅ‘ ólomlemezeket, de még a kénsavat is. Az ólmot természetesen hatalmas kohókban olvasztják újra, ötvözik, Ãgy a gyártás szempontjából semmilyen különbséget nem jelent, hogy a nyersanyagok zöme újrahasznosÃtott, csupán kevésbé környezetterhelÅ‘, meg persze költséghatékonyabb. Utóbbiban egyébként félelmetesen nagy mester az 1990-ben alapÃtott, ma 11 telephelyen több mint 7000 fÅ‘t foglalkoztató Jász-Plasztik. A nevébÅ‘l kitalálható, hogy a műanyaggyártással kezdték az ipart, készÃtettek akkumulátor-házakat is, aztán ráálltak az akkugyártásra is. Lassan piacra dobják a stop-start elektronikás autókhoz is használható, már tesztelés alatt álló EFB akkumulátorukat is. Az akkumulátorgyártás mellett millió egyéb plasztikot, meg persze fagyállót és szélvédÅ‘mosót is készÃtenek, gyakorlatilag szimbiózisban. Az üzem modernségérÅ‘l sokat elmond, hogy az áramot nem vásárolják, hanem maguk állÃtják elÅ‘, olcsóbban, mintha vennék.
Ha Jász-Plasztiktól származó, azaz hazai gyártású akkumulátort szeretnénk, nem csak a Jász Akkut választhatjuk, egyre inkább állnak át a nemzetközibb nevű Electric Powerre, ami ugyanúgy kÃnál karbantartásmentes akkumulátorokat, mint a nevesebb márkák, csak persze olcsóbban. Ugyanakkor biztosak lehetünk benne, hogy valóban megkapjuk azt a beltartalmat, ami az akkura van Ãrva, ugyanis vannak olyan (leginkább névtelen) gyártók, amelyek kicsit csalnak annak tekintetében, hogy az akkumulátor valójában hány amperórás, milyen indÃtási áramot adó. A JP nem ezen kÃván nyerészkedni, inkább a gyártástechnológián, meg persze a volumenen. Már most több mint évi 1 millió akkumulátort készÃt, de jövÅ‘re akár duplázhat.
A nagyszériás gyártás mellett van olyan sor a jászberényi üzemben, ahol kifejezetten kisszériás akkukat készÃtenek, például az orosz piacra, de az egyik új üzletág a targonca-hajtóakkumulátor összeszerelés, ami gyakorlatilag hagyományos ólomsavas akkuk sorba kapcsolását jelenti, de modellenként eltérÅ‘ méretben és kapacitással. Viszont megéri vele bÃbelÅ‘dni, mert a kész csomag érezhetÅ‘en komolyabb érték, mint az akkumulátorok egyenkénti értékesÃtése. Utóbbi persze csak kitekintés, amit mezei autósként fontos tudni, hogy az akkumulátor veszélyes hulladék, de van olyan üzem hazánkban, amelyik azt 97 százalékban újra tudja hasznosÃtani. Tehát a már cserére érett akkut sem szabad kidobni, nem csak környezetvédelmi szempontból, hanem azért is, mert azért pénzt kaphatunk - bolttól és akkumulátortól függÅ‘ mértékben.