A kompakt méretosztály számára 15 garnitúra 205/55 R16 téli gumit tesztelt az ADAC
Az ADAC és az ÖAMTC jól megszokott téligumitesztje ezúttal két méretben vizsgált: a kompakt modelleken elterjedt 205/55 R16 és a mind népszerűbb szabadidÅ‘-autók 235/55 R17 méretsorából választottak összesen 28 abroncsmodellt. Szokás szerint mértek száraz és vizes aszfalton, hóban és jégen, nézték az abroncsok zajszintjét és a fogyasztásra gyakorolt hatását, valamint a kopását is. A 16 colos méretosztályban összesen 15 gumiabroncs szerepelt, voltaképp egészen jól, hiszen 5 modell jó, további 7 kielégÃtÅ‘ eredményt mutatott, egy gyenge, további kettÅ‘ kifejezetten rossz minÅ‘sÃtést szerzett.
Téli gumiból a Golf GTI is 16 colosakat hord, Ãgy a németek e modellel is teszteltek. A kompakt méretosztály legjobb téli gumija az ADAC szerint most épp a Bridgestone Blizzak LM005 - nem titkoltan legjobb vizes és kiegyensúlyozott egyéb jellemzÅ‘i miatt
Bár hóban és jégen nem volt kimagaslóan jó, de nem is volt rossz, kimagaslóan jó vizes jellemzÅ‘i miatt lett a Bridgestone Blizzak LM005 a teszt nyertese - már csak azért is, mert az ADAC-nál ez a jellemzÅ‘ szerepel a legnagyobb súllyal. A Bridgestone téli gumija amúgy mindegyik útfelületen elég egyenletesen jó eredményt mutatott, arra persze az ADAC is felhÃvja a figyelmet, hogy az eltérÅ‘ idÅ‘ben gyártott gumipéldányok tudásában lehetséges eltérés, Ãgy érdemes az autóra, de legalább az egyes tengelyekre azonos idÅ‘ben gyártottakat kérni. A dobogós abroncsok közül kopásállóságával, élettartamával kiemelkedett a Michelin Alpin 6, havas úton azonban a Dunlop Winter Sport 5 bizonyult a legjobbnak. Érdekesség, hogy bár a dobogó élére a Bridgestone téli gumija került, az a Michelin és a Dunlop ajánlatánál is kedvezÅ‘bb árú, a dobogóról éppen csak lemaradt Hankook Winter i*cept RS2 azonban az összes eddig emlÃtettnél olcsóbb. KiegyenlÃtetten jó jellemzÅ‘ket mutatott még a tajvani Maxxis téli abroncsa is, külösképp száraz és vizes aszfalton volt jó, összességében az eddigiekhez hasonlóan a "jók" között végzett.
ADAC téligumiteszt 2020 - 205/55 R16 méretben
|
ADAC értékelés |
Szárazon (15%) |
Vizesen (30%) |
Hóban (20%) |
Jégen (10%) |
Zaj (5%) |
Fogyasztás (10%) |
Kopás (10%) |
Bridgestone Blizzak LM005 |
2,0 (Jó) |
2,1 |
1,3 |
2,1 |
2,4 |
2,9 |
2,0 |
2,5 |
Michelin Alpin 6 |
2,1 (Jó) |
2,5 |
2,0 |
2,1 |
2,2 |
2,6 |
2,1 |
1,5 |
Dunlop Winter Sport 5 |
2,2 (Jó) |
2,5 |
2,3 |
2,0 |
2,3 |
3,0 |
1,8 |
1,5 |
Hankook Winter i*cept RS2 |
2,2 (Jó) |
2,5 |
2,0 |
2,1 |
2,4 |
3,2 |
1,9 |
2,0 |
Maxxis Premitra Snow WP6 |
2,4 (Jó) |
2,0 |
2,3 |
2,5 |
2,3 |
2,5 |
2,2 |
2,5 |
Falken Eurowinter HS01 |
2,9 (KielégÃtÅ‘) |
2,9 |
2,3 |
2,7 |
2,4 |
3,0 |
2,4 |
2,0 |
Continental WinterContact TS860 |
3,0 (KielégÃtÅ‘) |
3,0 |
1,8 |
2,0 |
2,2 |
2,5 |
2,2 |
2,5 |
Goodyear Ultragrip 9+ |
3,0 (KielégÃtÅ‘) |
3,0 |
2,0 |
1,8 |
2,5 |
2,8 |
1,9 |
2,5 |
Sava Eskimo HP2 |
3,1 (KielégÃtÅ‘) |
3,1 |
3,1 |
2,5 |
2,3 |
3,0 |
1,9 |
2,0 |
Toyo Observe S 944 |
3,2 (KielégÃtÅ‘) |
3,2 |
2,5 |
2,3 |
2,1 |
2,5 |
1,9 |
2,5 |
Pirelli Cinturato Winter |
3,3 (KielégÃtÅ‘) |
3,3 |
2,2 |
1,8 |
2,2 |
2,5 |
2,2 |
2,5 |
Kumho WP51 Wintercraft |
3,2 (KielégÃtÅ‘) |
2,7 |
2,8 |
3,2 |
2,4 |
3,2 |
2,3 |
3,0 |
Giti GitiWinter W1 |
3,4 (KielégÃtÅ‘) |
3,3 |
2,0 |
2,3 |
3,0 |
2,1 |
2,0 |
3,4 |
Semperit Speed Grip-3 |
3,7 (Gyenge) |
3,7 |
2,1 |
1,9 |
2,4 |
2,5 |
2,0 |
2,5 |
King Meiler Winter Tact WT81 |
5,4 (Rossz) |
3,7 |
5,4 |
2,9 |
2,5 |
3,4 |
2,1 |
1,0 |
Tristar Snowpower HP |
5,5 (Rossz) |
2,2 |
5,5 |
4,3 |
2,5 |
2,9 |
2,0 |
2,5 |
A sarkkör közelében már a nyár végén is megkezdődhetnek a havas tesztelések
További hét gumi szerzett kielégÃtÅ‘ minÅ‘sÃtést, ami azt jelenti, hogy már vannak gyengeségeik. EbbÅ‘l a mezÅ‘nybÅ‘l is a két sereghajtó, a Pirelli Cinturato Winter és a Giti GitiWinter W1 esetén kell meglepetésekre számÃtani, leginkább akár száraz úton is az autó farának kitörésére. A Falken, a Continental és a Goodyear téli gumija is leginkább száraz úton bizonyult gyengének, de a Falken hóban sem remekelt, a Sava Eskimo HP2 pedig irányÃthatóság kapcsán nagyjából minden útfelületen rosszul szerepelt. Bár a Semperit Speed-Grip 3 meggyÅ‘zÅ‘ volt vizes úton és havon is a legjobb 3 közé került, száraz úton olyan rosszul szerepelt, hogy összeértékelése is gyenge lett. A King Meiler Winter Tact WT81 a mezÅ‘ny egyetlen újrafutózott abroncsa volt - korábban saját tesztünkön magunk is próbáltunk futózott gumit, Ãgy eredménye nem meglepÅ‘: a leghosszabb fékutat és a legrosszabb kezelhetÅ‘séget tÅ‘le kapták a tesztelÅ‘k, akik ennek megfelelÅ‘en rossznak is minÅ‘sÃtették, annak ellenére is, hogy hóban és kopásállóságával is egészen jól szerepelt. Nagyjából az ellentetje a Tristar Snowpower HP, ami pedig szárazon volt egészen jó, ám esÅ‘s és havas úton elképesztÅ‘en rosszul szerepelt - a rossz vizes jellemzÅ‘k miatt a "legtöbb pontot" gyűjtötte, hiszen a germán pontozás szerint a magasabb pontszám rosszabb eredményt jelent. A mostani teszt két "bukott" abroncsa egyaránt a 16 colos méretűekbÅ‘l került ki.
ADAC téligumiteszt 2020 - 235/55 R17 méretben
|
ADAC értékelés |
Szárazon (15%) |
Vizesen (30%) |
Hóban (20%) |
Jégen (10%) |
Zaj (5%) |
Fogyasztás (10%) |
Kopás (10%) |
Michelin Pilot Alpin 5 |
2,1 (Jó) |
1,9 |
2,3 |
1,8 |
2,4 |
3,0 |
2,1 |
1,5 |
ESA+TECAR Supergrip PRO |
2,7 (KielégÃtÅ‘) |
2,7 |
2,6 |
2,2 |
2,3 |
3,5 |
2,3 |
0,8 |
Goodyear UltraGrip Performance+ |
2,7 (KielégÃtÅ‘) |
2,2 |
2,3 |
2,4 |
2,9 |
1,8 |
1,5 |
2,7 |
Dunlop Winter Sport 5 SUV |
2,8 (KielégÃtÅ‘) |
2,2 |
2,5 |
2,8 |
2,5 |
3,3 |
2,2 |
1,5 |
Vredestein Wintrac Pro |
2,8 (KielégÃtÅ‘) |
2,2 |
2,3 |
2,8 |
2,4 |
3,2 |
2,1 |
2,0 |
Nokian WR Snowproof |
2,9 (KielégÃtÅ‘) |
2,5 |
2,9 |
2,5 |
2,7 |
2,7 |
2,1 |
2,0 |
Brdigestone Blizzak LM005 |
3,0 (KielégÃtÅ‘) |
3,0 |
1,5 |
2,2 |
2,4 |
3,0 |
1,8 |
2,0 |
Kleber Krisalp HP3 |
3,0 (KielégÃtÅ‘) |
3,0 |
2,4 |
2,0 |
2,4 |
2,9 |
2,0 |
2,5 |
Pirelli Winter Sottozero 3 |
3,0 (KielégÃtÅ‘) |
3,0 |
2,3 |
2,6 |
2,7 |
3,4 |
2,3 |
2,5 |
Cooper Discover Winter |
3,1 (KielégÃtÅ‘) |
3,1 |
3,1 |
2,2 |
2,4 |
3,0 |
1,9 |
2,5 |
Fulda Kristall Control SUV |
3,1 (KielégÃtÅ‘) |
3,1 |
3,1 |
2,6 |
2,4 |
2,6 |
2,0 |
2,0 |
Continental WinterContact TS850 P |
3,4 (KielégÃtÅ‘) |
3,4 |
1,9 |
2,7 |
2,5 |
3,1 |
2,1 |
1,5 |
Semperit Speed-Grip 3 SUV |
3,9 (Gyenge) |
3,9 |
2,7 |
2,6 |
2,3 |
3,1 |
1,9 |
0,8 |
Amennyire korrektnek mondható a kompakt méretosztály abroncsainak eredménye, olyannyira lesújtó a szabadidÅ‘autóké: a prbóált 13 modellbÅ‘l mindössze egy kapott jó minÅ‘sÃtést, további 13 lett "kielégÃtÅ‘", mÃg további egy "gyenge" minÅ‘sÃtéssel végzett; igaz, itt nem lett kifejezetten rossz minÅ‘sÃtésű abroncs. Az egyetlen jó SUV gumiabroncsként a Michelin Pilot Alpin 5 végzett. Minden útfelületen jól irányÃtható maradt, száraz és havas úton egyaránt a legjobb volt, ahogyan többi jellemzÅ‘jével is elég jól szerepelt, egyedül a vizes kanyarokban mutatott némi aquaplaning hajlamot - legjobb eredménye ugyanakkor a mezÅ‘ny legmagasabb árával jár együtt. A 11 "kielégÃtÅ‘" abroncs bár kivétel nélkül olcsóbb a Michelinnél, már mind mutatott valami gyengeséget, alapvetÅ‘en 3 csoportra oszthatók. A Kleber, a Bridgestone és a Goodyear abroncsa szárazon maradt le, mindezt úgy, hogy a Goodyear egyéb jellemzÅ‘ivel igencsak jó volt, a Bridgestone pedig egyenesen a legjobb volt vizes úton, irányÃthatóságával és fékútjával is jól szerepelt.
A SUV modellekhez csupán 13 modellt vetettek össze, ráadásul csak egy kapott jó minÅ‘sÃtést, igaz, kifejezetten rossz eredmény sem született, a mezÅ‘ny tehát kiegyensúlyozottabb
A második csoport a havas úton rosszul szereplÅ‘ abroncsoké, itt a Dunlop és a Vredestein téli gumija emlÃtendÅ‘, ám ezek a többi jellemzÅ‘ alapján még teljesen jó téli gumik. Nem úgy, mint a harmadik csoportba esÅ‘k, amelyek legalább két fÅ‘ kategóriában rosszul szerepeltek. Ide tartozik az ESA+TECAR, a Cooper és a Fulda, valamint a Nokian, de még a Continental TS 850 P, vagy a Pirelli és a Fulda abroncsa is. Ugyanakkor ezekre az abroncsokra még az ADAC is azt mondja, hogy az alkalmi sofÅ‘rök számára megfelelÅ‘ek lehetnek, amennyiben tudatában vannak annak, hogy abroncsuk mikor nem remekel. A Continetal téli SUV abroncsa például szárazon és jégen, a Fuldáé száraz és vizes aszfalton is meglepetést okozhat. A Semperit Speed-Grip 3 SUV abroncs ugyanakkor már egy kicsit sok gyenge jellemzÅ‘t mutatott: a legrosszabb jellemzÅ‘ket száraz úton, de vizes aszfalton és hóban, jégen sem remekelt, ezért is lett összesÃtett értékelése is gyenge.
A SUV gumik közül a Bridgestone télije volt a legjobb vizen, ám az meg száraz úton vérzett el, a legjobb eredményt a Michelin Pilot Alpin 5 adta a szabadidő-autóknál
Az ADAC gumitesztje a Michelin számára igencsak kedvező eredményt hozott - nem alaptalanul, a francia gumigyártó saját gumitesztjeinken (
téli itt,
nyári itt) is rendre jól szerepel. Ha kellően hideg éjszakáink lesznek már, idén is meg fogjuk nézni és mérni, hogy mit tudnak az egyes téli gumik a hazai pályán.
Remélem lesz Autónavigátor gumi teszt idén ősszel-télen.
… és lesz benne pár 4 évszakos is 🙂