Olcsóbbá válhat a gázautózás hazánkban

Önkiszolgáló CNG-töltőállomások épülhetnek a jövőben, csökkenhet az üzemanyag ára

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Mostantól nem csak kútkezelő töltheti meg a CNG-s autókat, magunk is tankolhatjuk azt. Az üzemeltetési költség csökkenése az üzemanyagárat is lejjebb viheti.


A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület szerint hamarosan csökkenhet a CNG üzemanyag ára annak köszönhetően, hogy e héttől az autósok saját maguk is tankolhatnak majd CNG-ből, nem csupán a kút kezelője. „A korhoz igazodó új szabályozás nem lazításokat tartalmaz, hanem életszerűbb és reálisabb környezetet teremt a felhasználók számára. A héten életbe lépett rendelkezéseknek köszönhetően megnyílhat az út a gázüzemű autózás gyorsabb elterjedése előtt Magyarországon” – hívta fel a figyelmet Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke. Hazánkban jelenleg 8 nyilvános CNG-töltőállomás üzemel, de az MGKKE arra számít, hogy 2016-ban a töltőpontok száma akár meg is duplázódhat, javítva az eloszláson. 2017-ben pedig akár további 50 töltőállomás is megjelenhet az autósok számára. Az üzemanyag is lényegesen olcsóbbá vált 2015 őszén, amikor a FŐGÁZ CNG Kft budapesti töltőállomásain 345 forintra csökkentette a kilogrammonkénti árát. Ez 230 forintos benzin literárnak felel meg. Az eddig is olcsó CNG-autózás tehát még olcsóbbá válhat, a töltőállomás-hálózat bővülése pedig jelentős löketet adhat terjedésének. Hiába ámultunk ugyanis a Volkswagen eco up! takarékosságán, mosolyunk lelankadt, amikor a pesti töltőállomásra hajtva tudtuk meg, hogy ott több napos karbantartást végeznek, nem kellemes a város másik felébe járni tankolni ugyanis.
Hirdetés
A CNG-s autók terjedését természetesen adókedvezmény is segíthetné a kúthálózat bővülésén túl, jelenleg azonban ilyen nincs. Hiába szerényebb emissziójúak, mint a (csupán) benzines vagy dízel autók, ugyanúgy nem kapnak komolyabb kedvezményeket, mint a (regisztrációs adó kapcsán azért kivételezett) hibrid autók.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 09:31
    Permalink

    Thaiföldön már több a CNG kút mint a benzines. Kamionok, buszok, mikrobuszok, szinte mind CNG-vel mennek. Robogóztam, Pattayán a Sukhumwith Road-on 3 kút mellett is elmentem, mire sikerült benzint találnom.

  • 2017.10.28. at 09:31
    Permalink

    Szerintem jó dolog a gáz. A jelenlegi megoldások közül az olcsóbb és a környezetbarát üzemanyagok közé tartozik. Az LPG jelenleg 200 Ft körül van, de sok helyen olcsóbb 200-nál, van ahol csak 175 Ft. Szerintem még mindig megéri átalakíttatni, főleg nagyobb benzinesek esetében. A CNG-t sajnos kevés helyen lehet tankolni, nagyon jó lenne az 50 kút országosan. Ha esetleg 100 lenne, vagyis minden megyébe (+Budapestre) jutna 5-5, akkor egész élhető lenne. Az majdnem mindegy, hogy a sofőr tankol vagy a kutas. A kutas úgyis ott van, idejébe belefér, akkor meg teljesen mindegy (legfeljebb adni kell pár százas jattot :).

  • 2017.10.28. at 09:31
    Permalink

    Az LPG kezdett felfutni, erre két lépésben megemelték a jövedéki adóját, ezáltal jelentősen meghosszabodott a megtérülés. Azota nagyon kevesen szereltetnek be LPG-t..

  • 2017.10.28. at 09:31
    Permalink

    Jobban örülnék annak, ha az LPG-t saját magam tölthetném, mert ha Horvátországban, Szlovéniában és helyenként a cseheknél saját magam tankolhattam, idehaza miért nem lehet. A közvetlenül ugyanolyan tüzveszélyes benzint tankolhatom, ha kedvem tartaná, locsolhatnám észnélkül bárhová… 🙂
    Idehaza a CNG a kezdeti horribilis beruházási költségek miatt nem terjed. Ugyanis kell hozzá combos földgázvezeték, néhány amper a kompresszoroknak, tartályok. Sok tizmillió forint, még olaszországban sincs minden sarkon, ahogy LPG-t sem olyan könnyű találni

  • 2017.10.28. at 09:31
    Permalink

    Átfutottam a 2/2016 NGM rendeletet, ha jól értem akkor, a gáz tartályok felülvizsgálata és a töltő berendezések létesítésére vonatkozik a módosítás. Ebből még nem következik sehol, hogy azt önkiszolgáló módon használhatná bárki, az üzemanyag árakat sem érinti, szerintem még közvetve se.
    Ugyanakkor ez a rendelet az LPG-re is vonatkozik nem csak a CNG-re, mivel általánosan gáz üzem van írva.
    Talán az üzembentartói költség csökken, de még az is kérdéses.

    Miről beszél a jóember?
    Tud mutatni valami jogszabályt, rendeletet, vagy legalább tervezetet?

  • 2017.10.28. at 09:31
    Permalink

    Átfutottam a 2/2016 NGM rendeletet, ha jól értem akkor, a gáz tartályok felülvizsgálata és a töltő berendezések létesítésére vonatkozik a módosítás. Ebből még nem következik sehol, hogy azt önkiszolgáló módon használhatná bárki, az üzemanyag árakat sem érinti, szerintem még közvetve se.
    Ugyanakkor ez a rendelet az LPG-re is vonatkozik nem csak a CNG-re, mivel általánosan gáz üzem van írva.
    Talán az üzembentartói költség csökken, de még az is kérdéses.

    Miről beszél a jóember?
    Tud mutatni valami jogszabályt, rendeletet, vagy legalább tervezetet?

  • 2017.10.28. at 09:31
    Permalink

    “…megnyílhat az út a gázüzemű autózás gyorsabb elterjedése előtt Magyarországon”

    Már hosszú ideje elterjedt, csak nem ez a fajtája, hanem a jó öreg LPG. Szép kezdeményezés, hogy a CNG-t fel akarják futtatni, de mindenek előtt az autósok felvilágosítása lenne a cél arról, hogy ez mit is takar. Az ettől való idegenkedést kellene indokolatlanná tenni, ehhez viszont terjeszkedni kell.
    Valahogy nem tudom elképzelni kis hazánkban azt, ami a fenti képen látható(a hölgy mosolyogva(!) készül tankolni a CNG-s Zafirát vagy akármi mást). Mármint nemcsak most, a jövőben sem. A kútkezelőnek amúgy is kötelessége a hölgyeknek segíteni a tankolásban.
    Ha az LPG-re is igaz, hogy ezentúl maga tankolhat mindenki, kutas segítsége nélkül, az mindenképp egy mérföldkőnek tekinthető. Viszont ez nincs leírva…

Vélemény, hozzászólás?