Óriási visszahívás: törmeléket repíthet a kirobbanó légzsák
Hibás japán légzsákok miatt bő 3 millió Honda, Mazda, Nissan és Toyota kap visszahívást
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Számos japán autógyártó is érintett az egyik légzsákbeszállítótól eredő hibában, több mint 3 millió autót szólíthatnak szervizbe.
Sérülést még nem okozott, de egyes japán gyártású utasoldali légzsákok törmeléket repíthetnek az utastérbe
A hiba mindegyik márkánál azonos: balesetkor az utasoldali légzsák nyitószerkezetéből ezen, oda nem illő törmelékek, illetve a gyújtópatron esetlegesen szétrepedő házának darabjai csapódhatnak az utastérbe. Ezek pedig az utasoknak is sérüléseket okozhatnak. További probléma, hogy egyes darabok túlzott töltést kaphatnak, ezért a kelleténél keményebbre fúvódhatnak.
Nemzetközi szinten csak a Toyota 1,7 millió autót kénytelen szervizbe szólítani. 490 ezret Európában, 580 ezret Amerikában és 320 ezret Japánban. A 2000 és 2004 között gyártott Corolla, Tundra és Lexus SC modellek az érintettek. E márkánál eddig állítólag négy problémás eset adódott, de személyi sérülést egyik sem okozott még. Európából nem érkezett hibajelentés, ám ennek ellenére Magyarországon is visszahívnak 8000 autót.
[BANNER type="1"] Szintén vastagon érintett az ügyben a Honda, mely 1,1 millió autót hívat vissza szervizei által, itt azonban mindössze 64 ezer (Jazz, Civic, Stream és CR-V) jut Európára, az Egyesült Államokban az Odyssey is érintett, Magyarországon pedig mindössze 691 példány szorul átvizsgálásra. A Nissan már csupán 480 ezer autót kell átvizsgáljon, 137 ezret Japánban, a maradék 343 ezret Amerika és Európa országaiban. Miként azt megtudtuk a Nissan hazai képviseletétől, Magyarországon mintegy 3000, 2000. május és 2003. december között gyártott Almera, Almera Tino, X-Trail, Pick-Up, Patrol és Terano II az érintett. A tulajdonosokat levélben fogják figyelmeztetni az önkéntes, tehát nem kötelező, ellenben ingyenes szervizlátogatásra, ahol első lépésben csak ellenőrzik, hogy a nyitószerkezet a hibás szériából való-e, s ha szükséges, azt cserélik. Állítólag utóbbi munka sem tart tovább 1 óránál, s a Nissan biztos abban, hogy nála csakis a hibás, túlzott légzsáktöltés léphet fel, törmeléket a légzsák nem fog repíteni.
Nem csak a törmelékekkel lehet gond, az is előfordulhat, hogy a légzsákok túlzott töltést kapnak. A Nissan modelljeinél - elvétve, esetlegesen - csak ezzel lehet találkozni
Bár a visszahívás sok autót érint, valójában sérülést eddig nem okozó, esetleges hiba orvoslására írták ki. Mivel a beépített alkatrészek közül a légzsákok azonosítószáma nincsen az egyéb azonosítókkal, például az alvázszámmal összekapcsolva, sokkal több autó ellenőrzése szükséges, mint ahány hibás nyitórendszer beépítésre került. A légzsákgyártó Takata részvényei a problémák kiderülése után 15 százalékkal estek – ennek hatására be is fagyasztották a velük való kereskedést, míg az autógyártók papírjainak értékét nem befolyásolta a beszállítótól eredő visszahívás híre.

