Sok pénz múlhat a gumiabroncs nyomásán
Néhány perc az abroncsnyomás ellenőrzése
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A gumiabroncsokkal való törődés nem merülhet ki a téli és nyári vagy az elkopott abroncsok kicserélésében. Légnyomásukat rendszeresen ellenőrizni kell.
Ingyenesen ellenőrizhető az abroncsok nyomása a benzinkutakon. Legalább havonta érdemes megtenni
Ma már a legtöbb autós tudja, hogy a kopaszra kopott gumi iszonyatosan veszélyes, esőben könnyen felúszik és az autó irányíthatatlanságát okozza. A gumis ráadásul szezononként látja az abroncsokat és mindig szól, ha épp cserére érettek. Ám az abroncsokkal való törődés messze nem merülhet ki abban, hogy mindig megfelelő (lehetőleg a kötelezően előírt 1,6 mm-nél jóval nagyobb, inkább 3 mm feletti) profilmélységű tappancsok legyenek az autón. Havonta (sőt az abroncsgyártók szerint inkább kéthetente) mindenképp ellenőrizni kell a gumikban lévő légnyomást, ugyanis a nem megfelelően beállított abroncs növeli a fékutat, rontja az autó stabilitását és kormányozhatóságát, valamint többletfogyasztást, gyorsabb gumikopást eredményez.
Néhány ezer forintért digitális nyomásmérők is kaphatók, ám mivel ezek önmagukban még nem töltenek levegőt, sok értelme nincs ilyenre költeni
Jópofa eszköz a helytelen abroncsnyomást rendszerint pirossal jelző, elszíneződő szelepsapka. Vásárlása előtt mindenképp ellenőrizzük, hogy pontosan milyen nyomásra kalibrált kell az autónkhoz, ezt rendszerint a vezetőoldali ajtót vagy a tanksapkát kinyitva láthatjuk. Ha egyik helyen sem találjuk, a kezelési útmutató biztosan segít, amennyiben nem rendelkezünk ilyennel, a márkaszervizt érdemes megkérdezni
Jövő évtől minden, az Európai Unióban forgalomba helyezett autóhoz kötelező tartozék lesz a guminyomás-szenzor
A gyárilag beépített nyomásmérő szerintem fölösleges, hamar el fog romlani. A legjobb megoldás még mindig az, ha van egy ezer forintért már jó minőségben kapható nyomásmérő (kínait ne vegyünk) a kesztyűtartóban, Időnként meg szoktam mérni, különösen, ha hosszabb útra indulok. Az állandó nyomásmérés terepjárókban és katonai autóknál indokolt.
Jó ez a szelepsapka-nyomásmérő csak annyi gond van vele, hogy külön beállítás van ha egyedül, ha 4-en és ha full telepakolva közlekedünk. Vegyünk minden eshetőséghez külön szelepsapkát?
“Aki hasonlót szeretne használt autójába, az egyébként utólag is könnyedén elérheti ezen elektronikát”
Igen, 40-50e Ft-tól valóban könnyű beszerezni. 🙂
De ettől még mi is megkapjuk és szenvedhetünk vele:) Szerintem tök felesleges “kacat” Legalábbis engem nem izgat minden másodpercben a guminyomás. Néha az ember leellenőrzi és kész.
Kötelező szenzor… Tegyenek egy hagyományos mérőórát a csomagtartóba a tartozékok közé és kész:)
Egy ismerősöm lagunájával fogott egy szép kátyút és ettől be is krepált a szenzor. Utána meg folyamatosan boldogította a hiba jelzéssel. Nagyszerű találmány. Még egy hibaforrás, és költségtöbblet.
Műszaki vizsgára vittem az autóm. Úgy gondoltam minden rendben van. Rosszul tettem. Első nekiszaladásra négy új gumit kell feltetetni, mivel a három éves, 65e futott abroncsok oldalán, körben apró repedéseket fedeztek fel. Futófelület még bőven megfelelne, de a repedezett oldalak miatt cserélni kell. Azt mondta a vizsgabiztos, hogy túl nagy nyomás van az abroncsokban, azért repedezett meg. Ez elég rosszul esett mivel nem volt betervezve egy garnitúra abroncs csere…
Az autóm kerekébe normál esetben (amikor ketten 1 gyerekkel utazunk), 2.3 barnak kell lennie a keréknyomásoknak, mindegyik gumiban.
Szomorú tapasztalatom, hogy a benzinkutakon található kompresszoros-nyomásmérős-tömlős egységeken semmi sem igazolja a mérő kalibrálását. Sehol nem láttam még ún. zöld cimkét a nyomásmérőkön.
Ilyen esetben az sem biztos, hogy amit mutat a műszer, az annyi amennyi. A mutatott értékhez képest bármennnyi is lehet az eltérés… és akkor még a hosszú, repedezett tömlőkről nem is beszéltünk.
A boltban kapható kis kézi nyomásellenőrzők ugyancsak nem hitelesítettek.
Sőt kút és kút között is van eltérés. Egy , a cégemtől kért hitelesített nyomásmérővel az egyik közeli kútnál, később egy másik kútnál ellenőriztem a keréknyomást: a beállított 2,3hoz képest a hitelesítő min. +0,2 ill. -0,1 bar eltérést mutatott…
Kérdés, hogy a nyomásellenőrzős sapkák esetében a kalibrálást mi igazolja? kalibrálási jegyzőkönyv másolatot adnak-e hozzá?
A másik sajnálatos tapasztalat, hogy a tömlőcsatlakozók állapota siralmas: volt olyan hely, hogy egyszerűen a csatlakozó félig leugrott a szelepről, mire a pumpa nyomógombjához értem, fél bart leeresztett. úgy kellett ráfogatnom, míg a párom a nyomást igazította.
A nyomásellenőrző rendszer beépítését egyrészt támogatom, ha nem kell érte pluszban fizetni új autó vásárlásakor… ilyen biztosan nem lesz..
Másrészt még egy lehetőség, ahol plusz elektronika, plusz meghibásodási esély kerül a rendszerbe..
Az is megérne egy misét, hogy hány benzinkútnál van használható guminyomás ellenőrző. Múltkor épp úgy jártam, hogy a lakhelyemen közeli kútnál nem tudtam mérni, illetve fújni bele, mert egyszerűen a gyári dísztárcsánál nem fért rá a szelepsapkára egy bazinagy bilincs miatt, a másiknál pedig nem működött a műszer, össze-vissza lengett a mutató.
Egyébként az ellenőrzés sem úgy megy, hogy beállok egy benzinkúthoz és nyomom, ugyanis nyáron, meleg gumiknál, üzemmeleg környezetben eleve sokkal nagyobb a nyomás a kerekekben, ezért célszerű általában reggel, a legközelebbi benzinkúton mérni.
Na ez mekkora marhaság lesz,hogy kötelező tartozék lesz az abroncs nyomás ellenőrző rendszer az új autókon.Ez is csak néhány lusta ember miatt van,a többiek meg fizessenek érte,ha akarnak ha nem.Marhára elkényelmesedett a világ.Én egy árva fillért nem adnék érte,sem a szelepsapkáért,amit valószínűleg úgyis ellop valaki.
Nincs általános érték, autótípustól (tömegtől) és gumimérettől függ. A konkrét értéket, miként a cikkben írtam “autómodelltől függően a vezetőoldali ajtónál, vagy a tanksapka-fedél belsejében, de minden esetben a használati utasításban is megtalálhatjuk.”
Mondjuk kitérhetett volna a cikk arra, hogy mennyi is az annyi?! Hány bár nyomás az ideális, mennyitől érdemes mielőbb “pumpálni”? Persze valamit bebiflázott 17 és fél éves korában az ember műszaki vizsgára, de én több értéket is hallottam azóta 🙂