Tisztességes meglepetés – Kia Stinger GT

Kia Stinger GT 3.3 V6 AWD teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Szóval a Kia sportautót épített, méghozzá egy amerikai piacra szánt padlólemezre, egy szintén oda szánt nem kis darab motorral. Hogy lehet-e ez jó? Itt a bizonyíték, a Stinger kérdés nélkül úgy jó, ahogy van!


Valójában már meg se kéne lepődnünk azon, hogy egy koreai modell mennyire európai autó hatását kelti. Persze, ha a lemezek alá nézünk és kicsit utánajárunk annak, hogy valójában hol is készül, hol tervezik és hol rajzolják a Kiákat csupa európai helyszínt találunk, amiknek a vezetői szintén mind európaiak. Szóval ami maradt koreai, az a márka, a felsővezetés és a múlt, az összes mai Kia európai értelemben véve minőségi. Az már most látszik az új Ceeden, hogy az eddiginél is jobb autó lett, bár ott van mihez hasonlítanunk, a Stingernél viszont nincs.
Teljesen új kategóriába lépett vele a Kia, ami nem feltétlenül sülhet el jól, pláne nem akkor, ha egy kommersz autókat gyártó vállalat prémium irányba indul.

Hogy sikerült-e ez a Kiának a Stingerrel? Naná! A fene vinné el, ez baromi jó autó lett!

Pengén összehangolták a motort, a váltót, a hajtást, ami pedig a tesztautóban zavaró, azt már kijavították egy idő előtti kis frissítéssel. Ilyen a váltó programozása, a kipufogó hangja, vagy épp a hiányzó sperr difi, de valójában már így, elsőre is nagyon nehéz belekötni.
A padlólemez és a technika szinte egy az egyben a Genesistől származik, előbbin mondjuk kurtítottak egy kicsit, de a 3,3 literes V6-os ugyanekkora teljesítménnyel érhető el a Hyundai prémiummodelljében. Rendes hosszmotoros felépítésű, elég nagy autó. A Stinger 20 centivel hosszabb a kategóriatársainak mondott modelleknél, igaz, kevésbé olyan jól elrendezett. A csomagtér például 406 literes, 74 literrel kisebb, mint a BMW 4-es Gran Coupé raktere. Ez sem kevés persze, jóval több, mint amit általában bárki kihasznál egy ilyen autónál, egy négyfős család nyaralásához elég lehet. Az elnyújtott fart még meg is emelték, hogy hátul is legyen hely az utasok fejének, ezzel kicsit furcsák lettek az arányok, de egyáltalán nem rosszak, sőt. A Stingerről ordít, hogy sportos, pláne a GT-ről.

Peter Schreyer kiélhette magát, olyan, mintha szabad kezet kapott volna, ahová csak lehetett, rajzolt valamit.


Az első Audi TT formatervezője most a Kia és a Hyundai formatervezésének vezetését intézi. Fenn állt a kérdés sokáig, hogy melyik márka legyen a vagány és melyik a realista, de valójában mindkettőnél találunk menő, esetleg túlgondolt modellt és hagyományos autót is. Az, hogy a Stinger a Kiánál jelent meg, önmagában semmit nem jelent, a formaterv ide jobban beillett, mint a Hyundai-hoz, az viszont nem valószínű, hogy átrajzolva esetleg náluk is megjelenik, illetve a Genesis sem érkezik hozzánk belátható időn belül. Annak ellenére, hogy ugyanattól származik, merőben más, mint mondjuk a TT, a Stinger jóval túlgondoltabb, kicsit már játékszerű a sok légbeömlő. Pedig a legtöbb még valódi is, de például a géptetőn lévők nem, és lehet, hogy nélkülük kicsit egyszerűbb és könnyebb lehetne a fazon. Ugyanakkor vannak olyan részek, amik kifinomultnak hatnak, mint például a bronz árnyalatúra krómozott kiegészítők. Gondolok itt a hűtőmaszk keretére, a lökhárító díszére, az ablakkeretre vagy a tükörházakra.
Hirdetés

Bent sem rosszabb a helyzet, sőt, egészen más világ fogad az utastérben, azt inkább mondanám letisztultnak. Az sem véletlen, hogy mercis, meg audis az összhatás. Ha valami bevált, nem szégyen azt bevallani és megcsinálni kicsit máshogy. Pont nem zavar, hogy a váltókar épp olyan, mint az Audikban, meg hogy az a három kerek légbeömlő a csillagosokban.

Jól kitalálták, az elrendezés pazar, ráadásul nem csak a kinézetre, hanem a praktikumra is gondoltak.

Ezért van például egy csomó kis tárolórekesz a középkonzolon is. A beszállás sportautós, alacsonyra kell ülni, és a plafon is elég közel van, de ha jól emlékszem itt, eggyel kevesebbszer vertem be a fejem kiszállásnál, mint az Optimában. Az ülés ráadásul távol van a kormánytól alapból, persze, indításra előre, a kormány meg az ölünkbe húzódik, ahogy a nagyoknál. Bizony, a kormány is elektromosan állítható, ahogy az ülés is minden irányban, plusz jó pont, hogy az oldaltámasz is állítható, egészen szűkre húzható, amivel azonnal levett a lábamról a GT ülése.
Egészen kicsinek tűnik a kormány, ráadásul vékonyabb is az átlagosnál, és egészen könnyen fordítható, finom mozdulatokkal terelgethető. Nagyon BMW-s a fíling, de a súlyos, nehéz érzet azért hiányzik.

A Stinger GT inkább tűnik játékautónak, mint nehézbombázónak, pedig az a 3,3 literes V6-os nem épp egy játékszer.

Nem is csodálom, hogy nálunk csak összkerékhajtással kínálják, 370 lóerős, és 510 Nm nyomatékot teljesít, amik már papíron is jól hangoznak. A változtatható menetmódok rendkívül sokat módosítanak a karakterén, Sport és Sport+ esetén pedig megjön a hangja is, már ami a hangszórókat illeti, a kipufogókból ilyenkor sem szól túl szépen. Klassz motor, igazán sportos, duplaturbós. Nem kell sokat várni a töltőnyomásra, egészen virgonc, és rendkívül hamar meglódítja az 1,8 tonna körüli karosszériát. 4,9 másodperc alatt 100-on van a Stinger GT, ami nem vicc, érzésre sem több, elképesztően gyors. A duplakuplungos váltó is egész jó, bár ahogy említettem, azon is frissítettek már, így csak még jobb lehet. Egy ekkora motor természetéből fakadóan nem tud keveset fogyasztani, így ha ügyesek vagyunk, épp beszoríthatjuk 13 liter alá, de azt senkinek nem ajánlom, annál jobb móka taposni a gázt minden rajtnál.
A futómű sem kevésbé rossz, nekem nem tűnt túlzottan keménynek, épp annyi határozottságot éreztem benne, amennyit elvártam, és még rugózni is tud. Ellenben többen is megjegyezték, hogy azért kemény ez, szerintem nagyon jól passzol hozzá. Ez a fajta keménység ugyanis bitang úttartást eredményez, tempós kanyarban sem dől, és akkor sem omlik össze, ha úthibát fogunk. Az összkerékhajtás ügyes, pont úgy csinálja, ahogy szeretjük, hisz a teljesítmény nagy része hátra kerül. Ezzel táncba vihető a fara, viszont kikapcsolt kipörgésgátlóval is ugyanúgy megfogja az elektronika. Hóban sem lehet megtenni vele egy teljes kört, itt fánk nincs, csak kifli. Hétköznapi sofőrnek ennyi szerintem pont elég, nekem legalábbis nem hiányzott belőle több, megnyugtatóan hülyebiztos, elveszi, hogyha túltolnánk a látványos autózást.

Nagyobbat lehet vele autózni, mint egy quattróval, közelebb van ez az xDrive-hoz.

A Stinger GT 17,49 milliós árát csak a metálfénnyel lehet megfejelni, így ebben már minden benne van, ami kérhető hozzá. Elöl szellőztetnek is az ülések, ilyet még a 3-as, 4-es BMW sem tud, hátul meg csak fűthető, van napfénytető, bőrhuzat, harman/kardon hifi, motoros csomagtérnyitás és bitang Brembo fékek. Az összeszerelésén lenne mit javítani, mind a négy ajtó folyamatosan mocorgott menet közben, de ennél több hibát nem tudok felróni neki. A Kia csinált egy valódi sportkupét, ami egy tisztességes négyszemélyes gran turismo, olyan élményfaktorral, amit több prémiumgyártó is megirigyelne. Rendesen meglepett, hogy mennyire korrekt, összeszedett és a szó szoros értelmében jó autó a Stinger. Egyelőre nem tudni, ilyen áron mennyire lesz majd kapós, de az biztos, hogy ne az embléma határozza meg, hogy valaki megveszi-e, egy próbakört mindenképp tegyen vele, nem fogja megbánni!
Értékelés
Pozitív
Rendkívüli vezethetőség, közvetlen, de kényelmes futómű, erős motor, gyors váltó, hatékony összkerékhajtás, remek ergonómia
Negatív
Olcsó hatású anyaghasználat, összeszerelési hiányosságok, mocorgó ajtókárpitok
Árak
Tesztmodell alapára
17 490 000 Ft (2018.03.07.)
Tesztautó ára
17 650 000 Ft (2018.03.07.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
3342 cm3
Teljesítmény:
274 kW (373 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
510 Nm 1300-4500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
4,9 s
Végsebesség:
270 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
10,6 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4830 mm
Szélesség:
1870 mm
Magasság:
1400 mm
Össztömeg:
1834 kg
Terhelhetőség:
2325 kg
Tengelytáv:
2905 mm
Karosszéria-kivitel:
ötajtós kupé
Csomagtér:
406-1114 l
Belső szélesség elöl:
1530 mm
Belső szélesség hátul:
1510 mm
Belmagasság elöl:
880-950 mm
Belmagasság hátul:
910 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
200 mm
Ülőlap hossza elöl:
520-590 mm
Ülőlap hossza hátul:
530 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1290 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
970 mm
Csomagtér magassága:
400 mm
Csomagtér hossza:
1060 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1890 mm
Raktérnyílás szélessége:
890 mm
Raktérnyílás magassága:
1100 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
3342 cm3
Hengerek/szelepek száma:
6/24
Sebességváltó:
automata/8
Nyomaték:
510 Nm 1300-4500 1/min-nél
Teljesítmény:
274 kW (373 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
270 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
4,9 s
CO2-kibocsátás:
244 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
10,6 l/100km
Fogyasztás a használónál:
15,8 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

    • 2018.03.07. at 19:21
      Permalink

      A kategória mindegyike 5 szemelyes, az Audi A5 és a BMW 4 Gran Coupé is, így ez nem igazán kérdéses, a helykínálat már inkább, de az is egész kiegyenlített

  • 2018.03.07. at 16:40
    Permalink

    Szerintem nem összeszerelési, inkább merevítési hiányosságok vannak az autóval. A kettő nagyon nem ugyanaz. A Kia nagyon új terepre tévedt, még nincs ebben nagy tapasztalata, de majd alakul. A beltérről sokat elárul, hogy néztem amerikai tesztvideót a Stingerről(nem tudom, Doug DeMuro-t ismeri-e valaki), és hihetetlen ömlengéssel dícséri a belsejét, ilyen is elhangzik, hogy “it feels like a luxury car”, az európai tesztelő meg olcsóságról beszél – nemcsak itt, máshol is -, és a kákán is a csomót keresi… Bár ez csak egy aspektus, de mégis lehet tudni, hol lesz igazán sikeres a Stinger.

    https://www.youtube.com/watch?v=ZDVbx1ZEs5E&t=921s

    Szerintem nem vagyok egyedül azzal, hogy szívesen megnéznék egy VW Arteonnal való összevetést. Az egy kemény meccs lenne. De a BMW-s, audis összehasonlítás is érdekes lehetne.

      • 2018.03.07. at 17:32
        Permalink

        A németek összehasonlító tesztjeivel tudjuk régóta, mi a baj: ha hazai márka van benne, azt tutira nem lehet megverni 🙂 Elég elolvasni a felvezetőt, aztán legörgetni a verdikthez, és a vége mindig ugyanaz 🙂

        • 2018.03.07. at 18:02
          Permalink

          Igen, ez néha kicsit vicces, mondjuk ez az összehasonlítás már ott sántít, hogy emlékeim szerint sem súlyban, sem hosszban nem egy kategória a Stinger a többivel, de árban mégis lefele tér el tőlük. Kivéve talán az Arteont.
          Angol lapokban pedig általában a Jaguarok a tesztgyőztesek, nemrég láttam, hogy az F-Pace maga mögé utasította a GLC-t, és a Q5-öt, hát ez már csak ilyen… 🙂

    • 2018.03.07. at 19:26
      Permalink

      Az ajtók recsegése valóban inkább a merevség hiányára utal, ugyanakkor ez nem igaz például kanyarodáskor, vagy ha éppen kicsit leátlózzuk mondjuk egy felhajtón, akkor pont hogy merevnek érződik. A luxus szóhasználatot messze kerülném, tudjuk, milyen az amerikai értékrend

      • 2018.03.07. at 20:51
        Permalink

        Tamás, és arról mi a véleménye, hogy Csikós Zsolt a váltóját lassúnak találta(Ön viszont gyorsnak), Winkler Róbert szerint meg az igazi prémiumsághoz némi túlsúlyt le kéne dobnia. Ebből a súlytöbbletből Ön érzékelt valamit menet közben?

        • 2018.03.07. at 21:50
          Permalink

          Különösebben nem zavart a váltás sebessége, szerintem pont jól csinálja, persze lehet példálózni, hogy a DSG gyorsabb, ebben viszont nincsenek az előre-hátramenet közti bénázások, szerintem ez a váltó teljesen jól teszi a dolgát. A súlyról valójában egyáltalán nem igaz, hogy a prémiumautók könnyebbek, egy BMW pont ugyanilyen nehéz, és ott még rá is játszanak a kormányzás súlyos érzetével. Ekkora motornál persze a menetdinamikából nehéz megmondani, hisz elképesztően gyors, én pont hogy könnyűnek éreztem, majd a 2,0 literesnél jöhet majd elő a súlykérdés, de előre bocsátom, hogy ezen nem fogunk sokat tépelődni, a Stinger remek egyensúlyban van haladás közben, kanyarban is kiváló

  • 2018.03.08. at 09:45
    Permalink

    Nekem maga ez az összelopkodott formaterv nem tetszik , a formaterv hiányosságait azzal próbálják kiütni , hogy tettek bele egy 6 hengeres motort és beárazták oda ahol a konkurensk 250-280 lóerős 4 hengeresei vannak . A műszerfal kinézete erősen vicc kategória ezzel az óriási kávával rendelkező kijelzővel. Az meg ,hogy egy Vw Arteont lenyomna egy összehasonlító tesztben erősen kérdőjeles lenne számomra . Ennyi pénzért minőségi hibából adódó recsegés már nem elfogadhstó. Vw hátránya max annyi hogy nem lehet hozzá jelenleg még rendelni 6 hengeres motort minden más tekintetben egyenlő vagy jobb a Vw Arteon . De ezt a nem annyira fájó hiányosságot a Vw hamarosan pótolja ha jól tudom…

  • 2018.03.08. at 10:47
    Permalink

    Pont vasarnap neztem egy rövid összehasonlito tesztet egy Stinger es azt hiszem Audi S7 között (az amelyik az 5 ajtos verzio…S5 vagy S7 nem tudom en..)
    Ott is nagyon dicsertek, de persze az összehasonlitast az Audi nyerte, a premiumosabb belterrel, es gyorsabb menetidövel a palyan. Egyebkent nagyon dicsertek, es nem beszeltek recsegesröl, pedig megdolgoztak rendesen a palyan a Stingert is.
    Nekem baromira bejön, nagyon vagyom egyre, de egyenlöre nem erre gyüjtök..
    Mondjuk en megelegednek a 250 lovas benzines verzioval. Nekem a beltere kifejezetten tetszik, a külsejet picit tultoltak, picit giccses, de meg eppen elviselhetö. Talan mas szinben valasztanam,ha vennek. En “beleestem”.

  • 2018.03.11. at 12:12
    Permalink

    A frissítés akkor csak a váltó szoftvert érintette, esetleg a kipufugórendszer hangolását is? A sperr difiről nem gondonám hogy csak úgy dobtak bele egyet…

Vélemény, hozzászólás?