Végre egy igazi összehasonlítás a legkörnyezetbarátabb autókról

Most megtudhatjuk, a teljes életciklust figyelembe véve mely modellek a legzöldebbek

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A gyártási folyamatot, a mindennapi használatot és az autó utóéletét is vizsgálva meglepő eredmények érkeztek, melyek a legkörnyezetbarátabb autók, és mennyivel zöldebbek szennyező társaikhoz képest.

A Green NCAP kiterjesztette felmérési munkáit egy új területre, így végre megbízhatóbb képet kaphatunk arról, hogy összességében mely autók jelentik a legkisebb terhet a környezetre. Az életciklus-elemzésük (LCA-life cycle assessment) beszámítja az előállításhoz szükséges energia- és erőforrás-igényt, illetve az autó utóélete során, például a lebontása vagy újrahasznosítása folyamán felhasználandó-kinyerhető nyersanyagokat. Emellett persze továbbra is súlyt kap elemzésükben az autó használata közben elfogyasztott energia.

Az egész életciklust 16 évnek (és 240.000 km-nek) becsülték, ami - legalábbis magyar viszonylatban - elég optimista. Ugyanis itthon ez nem a teljes futásidő, inkább az autók átlagéletkorát közelíti, ami 15 év.

Most először tették közzé az értékeléseket, ezért vannak még hiányosságok a módszereikben, például nem veszik figyelembe a gyártáskor szükséges vízmennyiséget, vagy a használat közben kibocsátott káros anyagok közül a nitrogén-oxidokat és a kén-dioxidot. Ennek ellenére a számításokat külső kutatóintézetek ellenőrizték, és még ha vannak is benne problémák, akkor is ez az első ilyen jellegű hiánypótló összehasonlítás, később pedig még tovább fejlesztik majd a pontozási rendszerüket. Figyelembe véve a fentieken kívül olyan tényezőket is, mint hogy a gyártás helyszínéül szolgáló országnak milyen az energiamixe (ahol több a megújuló energia, ott a gyártás során használt áram kevesebb széndioxid-kibocsátást jelent), vagy hogy a járművet milyen módon használja tulajdonosa (alsó és felső határokat adtak meg kiegyensúlyozott és sportos vezetési stílusokhoz), elsőként megállapítható, hogy az egyterű modellek rettenetesen szennyezőek. A Mercedes-Benz V-osztály, a Volkswagen Transporter vagy az Opel Zafira Life messze a legmagasabb széndioxid-kibocsátási értékeket produkálták teljes életciklusuk során: 80-88 tonnát. Mindhárom dízel, de ne gondoljuk, hogy emiatt lennének ilyen szennyezők:

az Audi A3 35 TDI Sportback 47 tonnás értékével zöldebb, mint az 1,5 literes TSI-vel szerelt változata (55 tonna).

Összességében az elektromos autók jelentik a legkisebb terhet a környezetre, mind CO2-egyenértékű kibocsátásban, mind áramhasználatban, mindkettőt méri ugyanis a Green NCAP. Ugyanakkor nem sokkal zöldebbek robbanómotoros társaiknál: a több mint 60 autóból álló mezőny kibocsátási értékei javarészt 30 és 60 tonna között alakulnak, átlagosan ezen belül a villanyautók az alsó határ felé közelítenek, de vannak érdekes megfigyelések itt is. Például a Ford Mustang Mach-E 46 tonnányi széndioxid-kibocsátással csupán 3 tonnát ver egy benzines Pumára, áramhasználatban pedig természetesen sokkal többet produkál nála (246 és 198 MWh).

Ugyanez az összefüggés igaz a többi modellre is: összességében egy autó kis mérete sokkal többet befolyásol a károsanyag-kibocsátásban, mint a meghajtás elektromossága.

A legjobb ez alapján persze egy olyan autó lenne, ami apró is és villanyos is: és valóban, a legjobb értéket a Fiat 500 elektromos változata kapta (31 tonna), de a VW ID.3 sincs sokkal lemaradva mögötte (35 tonna). A teljes lista itt érhető el.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

    • 2022.04.30. at 23:04
      Permalink

      Milyen pöcegödörből bújnak elő az ilyen idióták akik úgy böfögnek ide hülyeségeket hogy egy sima gugli kereséshez is hülyék?
      Na ez aztán teljesítmény volt részedről. Azt se tudod hogy ezt eszik vagy isszák de azért hozzá szólsz

        • 2022.05.01. at 14:57
          Permalink

          Miért kellene nekem pótolni a műveltséged. Mielőtt reagáltam, azért átgugliztam hogy miféle ez a szervezet, normális embernek elég egy negyed óra arra hogy átlássa.

          Akkor például felfogtad volna, hogy az EU ennek egyáltalán nem tagja, ellenben a brit és a svájci közlekedési minisztérium igen.

          Ezek után neked mindössze a fenti böfögésre tellett…

          • 2022.05.01. at 20:18
            Permalink

            Dr./prof/Habil…demens barátom.
            Trágárságokat gépelni, az magas szinten megy.
            Ekkora mentális teljesítménnyel a felszínt sem lehet karcolni. (lehet nekem sem)
            Na, látod így is lehet sértegetni, bunkózás nélkül, alpárkodáshoz nem kell sok ész.
            A, nem a legélesebb kés, szindróma azért felvillant.
            https://en.wikipedia.org/wiki/Green_NCAP
            Nem is tudom, kérlek világosíts fel, ez mit jelent?: “European Governments”
            Vicc, volt, inkább ne.

  • 2022.05.02. at 12:28
    Permalink

    @qq: azt hiszem te Csalfa vagy csak álnéven, mert 1. ugyanúgy nem érted az idegen szavakat amiket használsz. 2. Ugyanúgy nem vagy képes alapvető szövegértelmezésre. 3. Ugyanúgy mentes vagy alapvető ismeretektől.
    Az hogy valaki nem érti a különbséget hogy “az EU” és “European Governments”, nos ezt egy embertől szoktuk itt látni.
    Akkor a kedvedért: az “EU” azt jelenti hogy az EU jogalkatói (Parliament és a Tanács, utóbbi 27 ország közigazgatása) az Európai Bizottság javaslatára (akik előtte szintén a 27 tagállammal konzultálva) hoznak egy intézkedést (vagy a Bizottság a két jogalkotó utasítására hoz valami részletrendelkezést) ami 27 országra kötelező, amit általában még pár ország automatikusan átvesz, mások meg csak simán követik. Ezzel gyakorlatilag a világ legbefolyásosabb gazdasági tömörülése.-

    A Green NCAP esetében meg összesen részt vesz pár minisztérium és egy pár privát szervezet, pl biztosító, autóklub, ezek egy része nem is EU tagállamból.

    Felfogod ezek után mennyire ostoba volt a kommented?
    Olyan mintha a cikk arról szólna hogy a hengerenként 4 vagy az 5 szelepes motor a jó, de meg ide böfögnéd hogy mennyire utálod a helikoptereket…

Vélemény, hozzászólás?