Veteránkorba lép a Subaru-legenda megalapozója, az Impreza!

Idén tölti a 30-at az Impreza

Valószínűleg sokan egyenesen az Imprezával azonosítják magát a márkát. Szóval, ha Subaru, akkor Impreza. Megtette tehát a hatását a motorsport marketing, szaladjunk végig a típus történetén, hogy lássuk, nem csak WRX STI-ből áll a Subaru világa.

Akik értetlenül állnak a pénzszórás előtt, amit megengednek maguknak az autógyártók a motorsportbeli szereplésük okán, gondoljanak csak az Imprezára. Vajon mennyire lenne ismert a márkanév, ha nincsenek a ralisikerek? Ha nem igazolnak olyan neveket a csapathoz mint például Colin McRae, vagy épp Richard Burns és Petter Solberg, hogy csak azokat említsem, akik az én gyerekkoromat meghatározták. Bár az is tény, hogy a rali piedesztálra emelte az Imprezát és elhalványultak mellette a márka más modelljei. Azért most mégiscsak adózzunk egy röpke áttekintéssel az Impreza történelme előtt. Jelenleg az ötödik generációnál tartunk, a kezdetekhez viszont 1992 őszére kell visszarepülni az időben. Októberben mutatták be a Leone utódjaként az Imprezát, novemberben pedig már mehettek is a vásárlók a márkakereskedésekbe. Az első generáció formailag egészen jól illeszkedett a korszakba, ezt pedig azért fontos leszögezni, mert később akarva, esetleg akaratlanul, de olybá' tűnt, mintha folyamatos útkeresésben lennének a márka dizájnerei.
Hirdetés
Szintén összeforrt a márka neve az összkerékhajtással és a boxermotorral. Utóbbi természetesen ott volt már az első Imprezában is, azonban az ügyfelek választhattak elsőkerék-hajtású változatot is. A szedán mellett pedig ott volt a sportkombi, illetve később a kétajtós - kupénak nevezett - változat is (1995-től). Talán sokan már nem is emlékeznek rá, hogy kezdetben nagyon pici kis hűtőmaszkkal készültek a japán és európai piacra szánt Imprezák. Csak az 1994-es ráncfelvarrás után kapták meg a polgári változatok a sportváltozatokra és az USA-piacos modellekre jellemző nagyobb hűtőrácsot. A generációváltásig többször is reszelgették a formát kívül-belül, még olyan "szörnyszülöttek" is riogatták a világot, mint a Casa Blanca a kombi alapjain. De a történelem legismertebb Imprezája a WRX. Már a kezdetektől ott volt a kínálatban a ralira utaló felirattal a sportos változat. A WRX ugyanis a World Rally Cross rövidítése. 1994-ben tovább vadították az STi változattal. Bár a Subaru Tecnica International már 1988 óta fejlesztett sportosabb modelleket, a betűjelük először az Imprezára került fel.
Hirdetés
Maga a WRX is megér egy külön sztorit, szóval a jövőben talán meg is kapja, de most maradjunk a teljes képnél, nézzük a második generációt! Na, itt már kezdődött a "csúfolódás". Az új formát nem minden rajongó fogadta kitörő örömmel. Rá is ragadt a "Bug Eye", avagy bogárszemű becenév, bár sokszor hallani, hogy békaszemű Imprezaként hivatkoznak rá. Apropó az első generációnak is van ám ilyen beceneve: "Mean Eye', tehát a gonosz, vagy haragos tekintetű. A második generáció szakított a kétajtós modellváltozattal, de maradt természetesen a kombi. Motorfronton továbbra is négyhengeres boxerekkel szolgált 1,5-2,5 literig piactól függően. Annak ellenére, hogy a formaterv megosztóra sikerült, több piacon is elismerő díjakat zsebelt be az Impreza, például az ausztráloknál 2000-ben Év Autója lett, az amerikai MotorWeek magazin pedig 2002-ben a legjobb sportos szedánnak kiáltotta ki.
Hirdetés
A formai útkeresést sem véletlenül említettem fentebb. A második generáció két markáns ráncfelvarrást is kapott. Először a "Blob Eye" érkezett, a csepp formájú fényszóróival, majd a "Hawk Eye", avagy sólyomszemű (néha sasszeműnek említik), de hallottam már a disznóorrú megnevezést is. Így érkezünk el a harmadik generációhoz, amit, hát sok rajongó ismét arculcsapásként élt meg. Csapott hát, kristálylámpák hátul. Azért olyan sokat nem kellett várni a szedánra. A ferdehátú 2007 áprilisában debütált a New York-i Autószalonon, míg a lépcsőshátú 2008-ban érkezett. 2007-ben a WRX is egyből debütált a többiekkel, az STi változatot viszont csak októberben mutatták be. A kombi viszont eltűnt a kínálatból, ellenben megjelent a dízel boxermotor a kínálatban 150 lóerővel, kétliteres hengerűrtartalommal. Ja, és ez a generáció a "Stink Eye" becenevet kapta, ami ugyancsak egyfajta haragos tekintetre utal. De ez a negyedik generációra talán még inkább illik. Legalábbis szerintem még haragosabban néz ránk a 2011-ben debütált 4. széria. Egyszerre a szedán és a ferdehátú. Ám addigra már felhagyott a Subaru a vitézkedéssel a Rali Világbajnokságon, sőt már 2008-ban kivonultak, ennek ellenére a WRX megmaradt az előző és ebben a generációban is. Persze csak 2014-ben érkezett a negyedik sportos változat. A polgári modellek motorkínálata beszűkült 1,6 literes és kétliteres benzinesekre, Európában kezdett egyre inkább feledésbe merülni a legendás név. Persze az erős marketing megszűnése is hozzájárult ehhez. Ennél a generációnál vált különálló típussá az XV modell, ami a harmadik felvonásnál még Impreza XV-ként szerepelt bizonyos piacokon. Ám az igazi nagy szakítás az ötödik generációnál történt. A 2016-os New York-i Autószalonon ismét egyszerre debütált a szedán és a ferdehátú. De! A WRX már önálló típussá vált 2014-ben. Azért a becenevét még megemlítem: Evo Eye. Az Impreza 5. felvonása egy új alapra, a Subaru Glopal Platfrom nevű moduláris padlólemezre épült, amelyre aztán a többi új fiastyúk emblémás típust is felhúzták. Japánban és az USA-ban továbbra is eléggé népszerű az Impreza, itthon viszont nagyítóval kell keresni őket. De itt vannak, továbbra is hivatalosan forgalmazva, 3 másik típus mellett, amelyhez hamarosan csatlakozik a Toyota eredetű villanyautó, a Solterra is.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?