0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Angyali történet a Volvo P1800 50 éve

Idén 50 éves a Volvo P1800

·
Címkék: autó, Volvo, p1800

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Roger Moore játszotta Simon Templar, azaz "Az Angyal" autójaként elhíresült P1800 gyakorlatilag bemutatkozása óta, azaz pontosan fél évszázada álomautó.

Aki 50 éve még vagányan hódíthatta a nőket egy P 1800-assal, az ma már nem ritkán csak segítséggel tud beülni a kortalannak számító sportos kupéba

Aki 50 éve még vagányan hódíthatta a nőket egy P 1800-assal, az ma már nem ritkán csak segítséggel tud beülni a kortalannak számító sportos kupéba

Tetőoszlop-embléma csak az angol gyártásúakra került

Tetőoszlop-embléma csak az angol gyártásúakra került

Az autógyártást 1927-ben kezdő Volvo elsőként az ötvenes években épített sportautót, ám a mindössze 68 példányban elkészített, nyitott, kétüléses, üvegszál erősítésű műanyag karosszériás P1900 Sport karrierjét sikernek aligha lehet nevezni. Az 1955-1957 között gyártott szériáról még a Volvo akkori elnöke, Gunnar Engellau is az alábbiakat nyilatkozta a gyártás beszüntetésekor: „Nem rossz autó, de egy Volvónak rossz.”. Engellau felismerte ugyanakkor, hogy a strapabíró, ám izgalmasnak aligha nevezhető modelljeiről elhíresült Volvónak igencsak szüksége volt egy olyan tekintélyes és izgalmas modellre, amely a márka összértékesítését növelhette. Továbbá azt is jól látta, hogy a Volvo-kereskedők mindent megtettek volna egy ilyen autóért. A P1800 tehát egyértelműen azzal a céllal született, hogy ráirányítsa a járókelők figyelmét a Volvo kirakatára, térjen be a szalonokba minél több érdeklődő, s onnantól kezdve dolgozzanak az értékesítők, és kifelé lehetőség szerint csak egy új Volvóval engedjék el a kuncsaftokat.

Egyenes a lökhárító, tehát ez egy svéd gyártású példány

Egyenes a lökhárító, tehát ez egy svéd gyártású példány

Tervekből tehát nem volt hiány, s a biztos siker érdekében Engellau a már bizonyított PV544 fejlesztőjét, Helmer Pettersont nevezte ki a P1800 „projektmenedzserévé”. A tervezést az olasz Pietro Frua műhelyre bízták, ahol egyébként Petterson fia, a frissen diplomázott Pelle Petterson is dolgozott. Noha az ő rajzait állítólag csak apja csempészte a Volvo vezérkara elé, e forma nyerte meg a górékat, s a történelem igazolta Petterson hátszelét, a P1800-as a vevők (és örömükre temérdek nő) fejét is elcsavarta. A vezetőség azonban elsőre messze nem örült, hogy az „olasz formaterv” helyett voltaképp egy 25 éves göteborgi srác munkájáért fizettek egy vagyont, Engellau például nem is nagyon akarta elismerni, hogy szinte saját formatervről van szó, az eladások azonban idővel meggyőzték, s ő is bevallotta, hogy noha Olaszországban, de voltaképp svéd tollból származik a P1800 formája.

Olaszországban, svéd dizájner által készült a forma Olaszországban, svéd dizájner által készült a forma

Olaszországban, svéd dizájner által készült a forma

Simon Templar, azaz Roger Moore által Az Angyal autójaként híresült el az idén 50 éves P1800

Simon Templar, azaz Roger Moore által Az Angyal autójaként híresült el az idén 50 éves P1800

Nem kevésbé kalandos az az út sem, ahogyan a P1800 gyártásba kerülhetett. Hiába épült ugyan a családi használatra készített, de a kor szelleméhez mérten hasonlóan sportos Amazon műszakiságára, az már nem sokkal az 1957-ben megálmodott formatervek után kiderült, hogy a svéd Volvo gyár kapacitásába nem fér bele újabb modell. Kezdetben képbe került a Volkswagennek is dolgozó Karmann műhely, ám a német gyártó gyakorlatilag ultimátumban „kérte” a karosszériaműhelyt, hogy ne készítsen számukra konkurens terméket. Petterson végül az Angol Jensen Motors-t találta meg partnerként. Mindkét félnek kapóra jött a lehetőség, hiszen a Jensennek épp akkor járt le az Austin Healey összeszerelésére kötött szerződése, a Volvo pedig Skóciában, a Pressed Steel személyében karosszériaépítőt is talált, a Jensennek így voltaképpen svéd motorokkal, skót karosszériaelemekkel, csak a kiegészítők gyártására, illetve berendelésére, az összeszerelésre, és a fényezésre kellett koncentrálnia.

Az 1960-as Brüsszeli Autószalonon bemutatott P1800 első példánya 1960 szeptemberében, azaz 1961-es modellévvel gördült ki a Jensen Motors West Bromwich-i kapuján, ám a P1800-ast nem csak ez köti Angliához. Az Angyal című népszerű TV-sorozat hőse, a Simon Templart játszó Roger Moore ugyanis egy P1800-assal „kényszerült” a gonoszokat üldözni, miután a Jaguar a szintén 1961-ben bemutatkozott E-Type-ból nem kívánt a sorozathoz autót adni. Némi szerencse is kellett tehát a P1800 sikeréhez, annak jelentős részét adta ugyanis az „angyali” népszerűség, a kétajtós, 2+2 üléses (az Amazon mintájára természetesen önhordó karosszériájú) kupét ugyanis a mai napig csaknem mindenki „Az Angyal autójaként” aposztrofálja.

Irv Gordon 1966 óta hajtja P1800-asát, mintegy 4,5 millió kilométernél tart Irv Gordon 1966 óta hajtja P1800-asát, mintegy 4,5 millió kilométernél tart

Irv Gordon 1966 óta hajtja P1800-asát, mintegy 4,5 millió kilométernél tart

Noha az eladások jól alakultak, nem örülhettek maradéktalanul a svédek. Az angol gyártással sem ők, sem a vevők nem voltak megelégedve, így 1963-ban, 6000 angol P1800 elkészülte után hazaköltöztették a típus összeszerelését, a karosszériaelemeket azonban egészen 1969-ig Skóciából vették, majd utána maguk gyártották. Utóbbit nem túlzottan sokáig, ugyanis 1972-ben, miután megjelent a meredekhátú, azaz a Shooting Brake verzió, a típust 47 492 példány után leállították.

Versenypályákon is kedvelt sorozat a P1800, a legtöbb példány 1,8 literes motorral készült, a legizmosabb példányokba 2,0 literes, 130 lóerős került

Versenypályákon is kedvelt sorozat a P1800, a legtöbb példány 1,8 literes motorral készült, a legizmosabb példányokba 2,0 literes, 130 lóerős került

Motorizáltság szempontjából nem kínált komoly változatosságot a P1800, kezdetben az Amazon 1,8 literes, 100 lóerős benzinesével készült, mely 1966-tól már 115 lóerőt tudott. A P1800 S nem az izmosabb motort, hanem a svéd gyártást jelölte, a szériavégi 1800 E már 2,0 literes, ráadásul injektoros, 130 lóerős motort kapott. A kombis ES-be ugyanezt 125 lóerővel építették. Utóbbi háromfokozatú bolygóműves automata váltót is kaphatott, a széria amúgy négysebességes, elektromosan (a kuplung kinyomása mellett) kapcsolható overdrive-os manuális váltóval készült.

A P1800 temérdek rajongója közül kiemelendő a Guinness rekorder Irv Gordon, aki 1966-ban vásárolt 1800 S autójával tartja a személyautóval, egyetlen vezető által, gyári fődarabokkal legtöbbet futott címet. Jelenleg 2,8 millió mérföldnél tart, de az idén 70 éves úriember 73. születésnapját 3 millió mérfölddel kívánja ünnepelni, azaz továbbra is szorgalmasan autózik, hogy összegyűljön a mintegy 4,8 millió kilométeres futás.

Gordon fanatizmusa nem meglepő a P 1800 iránt, hiszen az akkori Volvo modellkínálat csúcsának számító, sportos, prémiumos és biztonságos széria jelölte ki a Volvo ma is meghatározó identitását, az idén 50 éves sorozat jelzői közé pedig nyugodtan felvehető az „örök klasszikus” is.

Ez is érdekes lehet:
 

Brutális gyorsulást ad a világ legfürgébb gokartja

Jó móka a gokartozás, főként ha komoly gyorsulás is társul hozzá. A világ legfürgébbjét egy villanymotor...

Füvezett, aki szerint a kamion alatt átszáguldó Tesla sofőrje filmet nézett

Újabb részletek derültek ki a tavalyi szörnyű Tesla balesetről. Eddig a kamiont vezető férfi...

Németországban is visszavásárol a dízelbotrányban érintett autókat a Volkswagen

Közel két éve annak, hogy a Volkswagen dízelbotránya kirobbant, még ma is, és valószínűleg még...

Megépült az új szuper-körforgalom Budakalászon. Jobb a lámpatenger, mint egy sima kereszteződés?

A folyton dugót és szenvedést okozó budakalászi, az M0-ás hídra is felvezető körforgalom erősen...

Peugeot 3008 1.6 BlueHDi M6 Allure teszt

Újra próbára tettük a Peugeot 3008-at, ezúttal már az Ev Autója cím győzteseként. A franciák...

Itthon vezettük a Peugeot 5008 második generációját

Idehaza is bemutatkozott a Peugeot új négyszámjegyű modellje, az 5008 második generációja. A...

SEAT Ibiza FR menetpróba - Leonnal és Atecával fűszerezve

A SEAT legfőbb idei újdonsága az Ibiza, amit rögtön FR-ként vezethettünk. Továbbá az új Leon...

Kia Optima EX Premium 1.7 CRDi 7DCT teszt

Kombik közül eddig a legcsábítóbb az Optima SW, minden jóval megtömve kényelmes, és már-már prémiumban...

További egységes üzemanyagár-csökkenés következik

Míg szerdán csak a benzin ára került lejjebb, pénteken már a gázolaj is ármérséklést kap.
 

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Használtautó Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Használtautó Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Hozzászólások (1 db)

Török Tamás írta: 2011 június 09., csütörtök 13:48:37

4,5 millió km-el nyilván már bizonyított az autó,de én kíváncsi lennék,hogy ez idő alatt milyen javítások és felújítások voltak az autón.

A válaszoláshoz belépés szükséges
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT12b2x2bw==
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT12b2x2bw==

Friss tesztek

Hyundai i30 1.4 T-GDI 7 DCT teszt

Ilyen, amikor a másolat szinte jobb - Hyundai i30

Nem ér másolással vádolni senkit, a Hyundai i30-nál is inkább úgy mondanánk, kiválogatták azt, ami jó, és becsomagolták egy ismerős, de ezen a szinten kívánatosnak mondható formatervvel.


Kia Optima EX Premium 1.7 CRDi 7DCT teszt

Te drága! - Optima SW

Kombik közül eddig a legcsábítóbb az Optima SW, minden jóval megtömve kényelmes, és már-már prémiumban érezhetjük benne magunkat. Imádni való, főleg akkor, ha kevesebbet költünk rá.


Peugeot 3008 1.6 BlueHDi M6 Allure teszt

Tartalmas második felvonás – Peugeot 3008 1.6 BlueHDi

Újra próbára tettük a Peugeot 3008-at, ezúttal már az Ev Autója cím győzteseként. A franciák SUV-ja továbbra is elképesztően izgalmas, mégis ésszerű autó, de vajon megérdemelten nyert?

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT12b2x2bw==

Hirdetés

VOLVO tesztek

Volvo V90 Inscription D5 AWD teszt

Csillagromboló - Volvo V90 teszt Videó

A prémiumgyártókkal vetekszik a Volvo egyik legújabb modellje, könnyen elcsavarhatja a vevők fejét akár a német hármas felől is. Különös kisugárzása van, amivel a Volvók mindig kenyérre kentek.


Volvo S90 D5 AWD Inscription teszt

Lehet szeretni! Volvo S90 teszt

Prémiumautó lett az új Volvo S90, ez kétségtelen. És van benne valami, ami miatt még úgy is nagyon szerethető, hogy a tesztautó bizony mutatott egy-két hibát.


Volvo XC90 D5 AWD Inscription teszt

Vállatlan fordulat - Volvo XC90 D5 AWD teszt Videó

Idén végre megérkezett a második generációs Volvo XC90, vállaiból és motorjainak hengerszámából is veszített, ám nagyon sokat okosodott.


Volvo V40 T3 Summum teszt

Alapnak nagyon nem rossz - Volvo V40 T3 teszt Videó

Az alsó-középkategória legbiztonságosabb modellje, az első autó, amely kívülre is fúj légzsákot - a Volvo V40 kétség kívül a nálunk járt alapmotoros verziójával is nagyon érdekes.


Volvo V60 DRIVe Momentum teszt

Józanul rázza a rongyot: Volvo V60 DRIVe teszt Videó

Polgári dízelmotorja csak négyhengeres, 1,6 literes és 115 lóerős, viszont így is jól megy és keveset fogyaszt a stop-startos Volvo V60 DRIVe.


Még több VOLVO teszt

Címlapon


Friss cikkek

SEAT Ibiza FR menetpróba - Leonnal és Atecával fűszerezve

Tudjuk az új Ibiza árát, vezettük a legerősebb változatát

2 napja – Újdonság

A SEAT legfőbb idei újdonsága az Ibiza, amit rögtön FR-ként vezethettünk. Továbbá az új Leon Cupra FR-t és az Ateca FR-t is meghajthattuk.


Végigvezettük a MINI JCW palettáját

John Cooper Works modellekkel edzettünk

2 napja – Sztori

Európai körútra indultak a felpaprikázott MINI-k, mi pedig itthon el is kaptuk őket, hogy az Euro-Ringen valljanak egy laza pályanap során.


Összevarrtak három Ladát, hogy őrült sebességgel foroghassanak

A háromfejű orosz sárkány története Videó

3 napja – Sztori

Mond valamit az, hogy fidget spinner? Nem baj, ha nem, csak ez most egy új őrület, na persze a fiatalok körében. Viszont néhány orosz is feldolgozta az ötletet, mutatjuk, hogyan.


Kapcsolódó tartalom


Használtautó.hu

VOLVO V70 XC70 2.4 D [D5] AWD (Automata) GEARTRONIC!!!!

VOLVO V70 XC70 2.4 D [...

Ár: 2.100.000 Ft

Évjárat: 2004 / 1

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Dízel

VOLVO V70 2.0 D [D4] Summum Geartronic Sérülésmentes! 86000 Km-el!

VOLVO V70 2.0 D [D4] S...

Ár: 4.985.000 Ft

Évjárat: 2012 / 11

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Dízel

VOLVO XC60 2.0 D [D3] Momentum Geartronic FWD bőr-xenon-bluetooth

VOLVO XC60 2.0 D [D3]...

Ár: 10.490.000 Ft

Évjárat: 2015 / 7

Kivitel: Városi terepjáró (crossover)

Üzemanyag: Dízel

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!