Egy ausztrál statisztikai elemzés azt jelzi, hogy bizonyos esetekben közel negyedével csökkentheti a baleset esélyét, ha az autónkon van nappali menetfény. A 2010 és 2017 között rögzÃtett rendÅ‘rségi baleseti adatok kiértékelésébÅ‘l az jött ki, hogy nappal is mintegy 7,6%-kal kisebb eséllyel szenvedtek balesetet a nappali menetfénnyel gyárilag felszerelt autók, napkelte és napnyugta idején viszont már 20,3%-ot számÃtott az állandóan működÅ‘ világÃtás. A legnagyobb arányban szürkületben, 75 km/h feletti sebességkorlátozású szakaszokon segÃtett az eszköz: ezekben az esetekben 23,8%-kal ritkábban szenvedtek balesetet a nappali menetfénnyel felszerelt autók.
Az elemzés készÃtÅ‘i szerint a nappali menetfénynél ugyan vannak hasznosabb biztonsági berendezések is a mai autókban, de a menetfény hasznossága nem kétséges.
És hol szerepel a statisztikákban az a sok töketlen, aki nappali menetfénnyel közlekedik sötétben meg esÅ‘ben/ködben hátsó világÃtás nélkül? Mondjuk azok sem voltak normálisak, akik ezt annak idején jóváhagyták, hogy világÃthat a műszerfal a hátsó lámpa nélkül is.
Senki sem tart vissza attól hogy felkapcsold a villanyt állandóra.
Akikre gondolsz azok eddig is lámpa nélkül mentek, mostanra eljutottunk oda, hogy ők legalább elöl használják a lámpát. Azért szerintem a nappali menetfénynek része a hátsó helyzetjelző is, kivéve pár utólag felszerelt régesrégi autót.
Speciel nálam a felkapcsolt lámpánál és automata üzemmódban is első és hátsó helyzetjelző ég. Nem is ugrik be olyan, hogy ne égne minden nappali menetfény esetén.
“világÃthat a műszerfal a hátsó lámpa nélkül is.” Szerintem ilyen konfiguráció nincs.
Mazdánál van ilyen. Menetfény és műszerfal együtt indul, helyzetjelzőnél a menetfény kikapcsol.
A márkaszervÃz szerintem át tudja programozni.