Hangos fejlesztésekre számíthatnak a hibridek

Hangosabb hibridekre buzdít az NHTSA

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal javaslata alapján hangot kiadó berendezésekkel kellene felszerelni a néma autókat.


A 2010-ben kiadott, gyalogosközlekedés biztonságát előmozdító kampány folytatásaként új javaslattal állt elő az amerikai közlekedésbiztonsági szervezet, az NHTSA. Az egyesület javaslata alapján meghatároznának egy minimális zajszintet, melyet az elektromos és a tisztán elektromos üzemben is használható hibridek számára tennének kötelezővé, hogy ezzel az intézkedéssel védjék a gyalogosokat és bringásokat a némán közlekedő autóktól. A javaslat alapján mindenféle elektromos járművet, autót, teherautót, buszt és motorkerékpárt is fel kellene szerelni valamilyen berendezéssel, ami lassú haladásnál egyértelműen közlekedő járműhöz társítható zaj bocsát ki, s ezáltal megakadályozza, hogy vakok és gyengénlátók véletlenül kilépjenek a némán haladó járművek elé.
Egyes autógyártók már maguk is bevezettek ilyen lépéseket: a 2012-es modellévtől kezdve az összes, Egyesült Államokban forgalmazott Prius-verzió kiad egy suhogó hangot 25 km/h-s sebesség alatt, és a Leaf is finom surrogással hívja fel magára a figyelmet 29 km/h-s sebességig, de utóbbi esetben ez a hang egyetlen gombnyomással elhallgattatható. Az Amperába mérsékelt hangerejű gyalogosfigyelmeztető kürtöt szereltek, tehát egyelőre nincs egységes álláspont a gyártók között ebben a kérdésben.
Hirdetés

Az NHTSA javaslata sem tenné egységessé a hangzást, hanem lehetővé tenné a gyártók számára, hogy az eltérő modellek és típusok eltérő hangot adhassanak ki. A berendezés plusz költségét körülbelül 30 dollárra teszik, a vezető akaratától függetlenül, automatikusan kellene működnie, és a közlekedés érintett szereplőinek védelmében kikapcsolhatatlanok lennének. Még 2011-ben készült egy tanulmány, amely megállapította, hogy a némán gördülő hibrid autók esetében 20%-kal nagyobb az esélye a gyalogossal történő ütközésnek, mint a belsőégésű motorral hajtottak esetében. Az amerikai autógyártók szövetsége évek óta dolgozik együtt látássérült emberekkel foglalkozó szervezetekkel és az NHTSA-val a probléma megoldásán, és igyekeznek hatékony és igazságos szabályokat kialakítani. Az NHTSA javaslatát most értékelik a kérdésben érintett autógyártók, most 60 napjuk van arra, hogy kommentálják és kiegészítésekkel lássák el azt, mielőtt kialakítják a törvényjavaslat végleges szövegét.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 08:59
    Permalink

    Eddig egyetlenegyszer lepett meg ilyen halk jármű (egy fekete Prius volt), pedig én kifejezetten szuper jól érzékelem a környezetemet. A hátam mögött lopakodott egy parkolóban és nagyon meglepő volt amikor elment mellettem. De ott kevesebb mint 5 km/h-val haladt a jármű és csodák csodája nem vasalt ki, de még ha elütött volna sem lett volna semmi komoly a dologból az alacsony relatív sebességkülönbség miatt.

    Azota élvezel a hibridekre ?

  • 2017.10.30. at 08:59
    Permalink

    Meddig akarod még a webszemeteddel összehányni az összes fórumot? Húzzál inkább vissza a fészeredbe és etesd meg a disznyókat, azzal még lehet sikerélményed, itt soha.

  • 2017.10.30. at 08:59
    Permalink

    Látom már hangolsz a második “zseb-zsötemre”. s3000 most őszintén, nem lesz ez így sok neked hogy dühödben már a másik (csere) alsórucit és telifröcskölöd???

  • 2017.10.30. at 08:59
    Permalink

    Nem tilos közlekedniük, de nekik is körül kell nézniük mielőtt lelépnek a járdáról. Ha nem lát annyira, hogy észlelje a közeledő járművet akkor segítséggel (vakvezető kutya, járókelő) kell átkelnie az úttesten.

    A vakok egyébként kifejezetten jól érzékelik a hangokat és a körülöttük levő nagyobb tárgyakat, és azt is ha takarásban vannak, úgyhogy ha egyedül, vakvezető kutya vagy egyéb segítség nélkül ÉS takarásból akarnának étkelni az úton, akkor kihajol annyira takarásból, hogy már jól hallja az esetleg közeledő jármű zaját – a hibrid/elektromos autókat is lehet hallani kb. 10 km/h felett mindenféle idegesítő zajkeltő baromság nélkül is – ÉS egyértelműen jeleznie kell az áthaladási szándékát pl. a botja felemelésével.
    Ha pedig valaki se nem lát se nem hall, az nem is közlekedhet egyedül sehova sem.

    Eddig egyetlenegyszer lepett meg ilyen halk jármű (egy fekete Prius volt), pedig én kifejezetten szuper jól érzékelem a környezetemet. A hátam mögött lopakodott egy parkolóban és nagyon meglepő volt amikor elment mellettem. De ott kevesebb mint 5 km/h-val haladt a jármű és csodák csodája nem vasalt ki, de még ha elütött volna sem lett volna semmi komoly a dologból az alacsony relatív sebességkülönbség miatt.

  • 2017.10.30. at 08:59
    Permalink

    Nézőpont kérdése, hogy helikopter vagyok-e, de hogy Te egetverően hülye vagy, azt minden egyes makogásoddal tökéletesen bizonyítottad! 🙂
    A nulla IQ-ddal és a negatív tudásoddal nyilván majd Te fogod eldönteni hogy ki okosabb kinél, másrészről nem döntöttek még el semmit, kedves diszlexiás paraszt! LOL! 🙂

  • 2017.10.30. at 08:59
    Permalink

    Szerintem teljesen mindegy, aki annyira bamba, hogy takarásból kilépve nem néz körül az hallgatózni sem fog. A vakok meg pontosan tudják mihez kell alkalmazkodniuk, jellemzően nem ők lépnek ki az útra hanem Marinéni a gurulós szatyorral, pedig nem vak és nem süket.

  • 2017.10.30. at 08:59
    Permalink

    Örülök, hogy végre alá is írtad a szokásos egetverő hülyeségekből álló mondókádat és végre megtudhattuk a valódi nevét annak aki 20. éve próbál túljutni a büfé/ruhatár szakon, sikertelenül. LOL! 🙂
    A gyalogosnak körül kell néznie mielőtt lelép a járdáról, pláne ha takarásban van, kedves paraszt! LOL! 😀

  • 2017.10.30. at 08:59
    Permalink

    Tudom, kis sebességről van szó, említettem is.
    “a hibrid viszont csak suhan”
    Ha csupán a 25-30 km/h-t elérte a sebessége, akkor már a gumi igenis hallatja a hangját egy autónál, és az még nem tempó, onnan igen rövid úton stoppolsz egy autót. Ennél kisebb sebességnél meg pláne.
    Az előző hozzászólást elsősorban azért írtam, hogy ha diesel, ha benzin, ha elektromos, a korábban említett példákban lévő “szerencsétlenkedőkre, világtalanokra” NEKED kell vigyáznod az autódból, akármilyennel is vagy. A jó vezető ismérve, hogy előre felismeri az ilyen veszélyes szitukat, és annak megfelelően cselekszik.

  • 2017.10.30. at 08:59
    Permalink

    Itt kis sebességekről beszélünk. LEhet hallani ilyen tempónál kivülről a benzin motor hangját is, a dizelét is, a hibrid viszont csak suhan.

    Ez olyan mint az elektromos kerékpár. Gyorsabb mint a biciklik de pont olyan csöndes. Suhanó halálnak is hivják őket. Nem is keveset gázoltak el, mert ott tetézi a bajt hogy főlleg időssek használják akiknek a kreszről halvány lila gőzük sincs.
    A különbség az hogy ott saját magukat veszélyeztetik a suhanással.
    A priusoddal viszont mások életével játszol a suhanással. S3000 nek meg kivánom hogy ha behozzák kösse le és még jól büntessék is meg érte. Pont ugy mint a tiszta időben ködlámpázókat.

  • 2017.10.30. at 08:59
    Permalink

    A legnagyobb zajt a gumi gördülése kelti az aszfalton. Ehhez képest eltörpül egy modern belsőégésű benzinmotor zaja. Igaz alacsony sebességről beszélnek, de akkor is… Ezen az alapon a modern (csendes) benzinmotorokra is kellene hanggenerátor, nem csak az elektromos hajtásra. Totál hülyeség az egész. Aki meg sétaráccsal, vagy takarásból elésétál egy hibridnek, az a dieselnél is megteszi…

  • 2017.10.30. at 08:59
    Permalink

    Annyi eszed van mint egy növendék hintalónak. Én autózok kusban a priuskámmal a gyalogos meg dögöljön meg ha takarásból kilép eléd mert semmi jkel nem utal rá hogy jössz.

    Bunkó paraszt.

  • 2017.10.30. at 08:59
    Permalink

    Még mindig ezen a elvetélt elképzelésen rágódnak, nem hiszem el. Ez is jól mutatja, hogy ez egyértelműen a hülyeség kora. Nem a vaknak adnak (jobb) látást és a süketnek (jobb) hallást, hanem a végre(!) csendes járművet akarják zajossá tenni.

    [i]“automatikusan kellene működnie, és a közlekedés érintett szereplőinek védelmében kikapcsolhatatlanok lennének”[/i]

    Hát persze meg ahogyan ezt a Móricka elképzeli. Bizonyára tovább szólna a hanggenerátor, ha lehúznám a tápkábelt róla – mint ahogyan ez lenne a legelső lépésem, ha valaki ekkora baromságot kötelezővé tenne -.

    [i]“Még 2011-ben készült egy tanulmány, amely megállapította, hogy a némán gördülő hibrid autók esetében 20%-kal nagyobb az esélye a gyalogossal történő ütközésnek”[/i]

    Szuper, de akár 2 millió százalékot is kihozhatak volna az is ugyanolyan hülyeség lenne. Konkrétan hány ilyen balaeset volt? Hány látás vagy hallássérültet vasaltak ki hibridek vagy elektromos autók? Ja hogy egyet sem, akkor ennyit erről a marhaságról.

  • 2017.10.30. at 08:59
    Permalink

    Érdekes, nekem azt mondják milyen fura, hogy nincs hang csak látja hogy megy.

    De nekem is évente előfordul 1-1 néni séta ráccsal próbál kárt tenni a kocsimban.

Vélemény, hozzászólás?