Két betű, ami jót jelent – Ford Focus ST menetpróba
Kipróbáltuk a ma kapható legerősebb Ford Focusokat; az ST élvezetes maradt, de csinosabb lett
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Tavaly megújult a Ford Focus sorozat, most kipróbáltuk a kínálat csúcsát, a 250 lovas benzines és 185 lóerős dízel ST-t.
ST, azaz Sports Technologies néven indította el sportváltozat szériáját a kilencvenes években a Ford. Az ST váltotta a korábbi XR modellsorozatot. A legkisebb Fiestától a nagy Mondeóig készültek ST-k, jelenleg a Fiesta kapható hot hatchként, és a szakma egyöntetű véleménye szerint ő a ma kapható legvirgoncabb kisautóból faragott sportkocsi. A kettővel ezelőtti szériájú, 3,0 literes, V6-os Mondeo ST220 óta a Ford nagyautójából nem csinált sportváltozatot, persze erőhiányra nemigen lehetett panaszkodni. A Focusból viszont nagyon is van ST hot hatch változat. Itt a legújabb, és most először akár dízelként is elérhető.
Az első Focus ST még a kezdőszéria ráncfelvarrásakor mutatkozott be, 2002-ben. Az ST170 nevében hordta, hogy a kölni mérnökök 170 lóerőig húzták fel a kétliteres szívómotorját. Lehetett kérni három és öt ajtóval, 2003-tól kombiként is, és egészen 2005-ig készült. A második széria 2006 és 2010 között volt kínálatban, abban az időben, amikor a Volvo még a Fordé volt, így kerülhetett a Volvo korábbi moduláris motorcsaládjának egyik darabja a Focus ST orrába. A 2,5 literes, soros öthengeres turbómotort a Volvókba maximum 210 lóerővel építették, de a Ford Performance részleg kúrája után az ST-ben 225 lóerőt tudott. A konstrukcióban rejlő potenciált jól mutatja, hogy a vadállat RS-ekbe is ez került, igaz már 305 lóerővel.
Ford Focus ST, 2014 − méretek
Karosszéria | Ötajtós | Turnier |
Hosszúság [mm] | 4362 | 4563 |
Szélesség [mm] | 1823 | 1823 |
Magasság [mm] | 1471 | 1486 |
Tengelytáv [mm] | 2648 | 2648 |
Csomagtér [l] | 363 | 490 |
Nyomtáv elöl/hátul [mm] | 1550-1560/1534-1544 | 1550-1560/1534-1544 |
Már a második ST-ben sem volt gond 250-nél kiakasztani a sebességmérőt, de a harmadik széria 250 lóerővel még lazábban teszi ezt. A Focus harmadik szériájából készült ST-t a ráncfelvarrás előtt is már úgy tervezték, hogy a kisebb motor csökkentett fogyasztása mellett a mosolyfaktor se romoljon. A kétliteres, turbós négyhengeres ST már szokás szerint a kellemes mindennapi használhatóságot és a sportos karaktert ötvözi – mondja a nagy könyv, most nézzük meg, mi az új benne, és hogy megy.
Ahogy a polgári változatokon, úgy a vagányabb ST-ken is a legfeltűnőbb a külső változás. A kocsi orr-része az újabb Fordokon már ott vicsorgó nagy szájjal sokkal feltűnőbb, mint eddig. Többeknek nem annyira tetszett a hármas széria eddigi arca, a ráncfelvarrás óta viszont nem lehet kifogás a Focus ellen. Nekem nem volt vele bajom, bele tudtam látni még a régi Taunus és az Escort gülü lámpáinak kedvességét is. Mi tagadás, ez a kozmetikai kúra utáni változat talán szerencsésebb: a forma közérthetőbb, a sikere így szinte garantált. Változott a beltér is, a sok kritikát kapott, gombokkal gazdagon megszórt középkonzolt átrajzolták. Újabb, modernebb az infotainment rendszer, kicserélték a legutóbbi fejlesztésű SYNC 2-re és több funkciót integrál az érintőképernyőn, ahogy kell. Sokkal átláthatóbb és jobban használható, meg szebb is vele a műszerpult.
Motor | 2.0 EcoBoost (Start-Stop) | 2.0 EcoBoost Turnier (Start-Stop) | 2.0 TDCi Start-Stop | 2.0 TDCi Kombi Start-Stop |
Hengerűrtartalom [cm3] | 2000 | 2000 | 1997 | 1997 |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Váltófajta/-fokozat | kézi/6 | kézi/6 | kézi/6 | kézi/6 |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 250 (5500) | 250 (5500) | 185 (3500) | 185 (3500) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 360 (2000-4500) | 360 (2000-4500) | 400 (2000-2750) | 400 (2000-2750) |
Gyorsulás 0-100 km/h | 6,5 | 6,7 | 8,1 | 8,3 |
Végsebesség [km/h] | 248 | 248 | 217 | 217 |
Fogyasztás - város/városon kívül/vegyes [l/100 km] | 9,9/5,7/7,2 (8,8/5,7/6,8) | 9,9/5,7/7,2 (8,8/5,7/6,8) | 5,0/3,8/4,2 | 5,0/3,8/4,2 |
CO2-kibocsátás [g/km] | 169 (159) | 169 (159) | 110 | 110 |
Menetkész tömeg [kg] | 1437 | 1461 | 1464 | 1488 |
Na de mindez mit sem érne, ha nem ennyire erős és jól vezethető autóban lenne. A gombnyomogatás helyett többet ér az elmélyedés a műszaki részletekben. A Ford is megcsinálta azt a manapság szokásos pár átalakítást, amikkel viszonylag kevés munkával és egyszerűen jobb lesz az autó. Itt egy pici javítás az ívhegesztéseken, ott egy kis erősítés a futóműbekötésnél, és az eleve merev, jól viselkedő autó még jobbnak érződik. Már a háromhengeres alapkivitelben is,de az ST-t ezen felül még több helyen módosították. A cél az volt, hogy a kocsi viselkedése kevésbé hasson művinek, minden gépszerű legyen és ezzel klasszikusan élvezetesebb, sportkocsisabb. Változtattak a motorvezérlésen, a nagyobb maszk miatt az aerodinamikát és a hűtést is újra össze kellett passzítani - hogy jusson elég levegő, de hamar bemelegedjen.
Újak a rugók a futóműben, keményebbek a lökésgátlók és a bennük lévő hidraulikus elemek is változtak. Mint a Ford Performance európai vezető fejlesztőjétől megtudtuk, a gátlóba épített szelepek is nagyobbak a progresszív viselkedésért. Az elektromos szervokormányt direkt az ST-hez hangolták, nagyon közvetlen, alig 1,8 fordulatos. Amivel a szűkebb szerpentinek kanyarjait is kényelmes fűzni. Továbbfejlesztették a hármas Focus nagy újdonságát, az elektronikus nyomatékvektor szabályozást is. Az új programozással elvileg még hatékonyabban utánozza a differenciálzár működését.
Látványosak a küszöbtoldatok, pláne a 19 colos kerekek, amik mögött az eddigi 320 milliméteresnél is nagyobb, 335 mm átmérőjű első tárcsák is kerülhetnek. Szépek a Recaro ülések és hívogatnak a derékba markolós kanyargásra, de elsőre csak nehezen találtam meg a helyem bennük. Nagyon jó, hogy az ülőlap szöge is állítható, ráadásul elektromosan, de sima autózáshoz sok ez a kagyló. Nem tetszett az sem, hogy a biztonsági öv nem akarta a kulcscsontom közepét keresztezni. A kényelmes helyzethez följebb kellett állítsam az ülést, mint szerettem volna.
Felszereltség | Motor | Ötajtós | Turnier |
ST2 | 2.0 TDCi | 8 225 000 | 8 465 000 |
ST2 | 2.0 EcoBoost | 8 585 000 | 8 825 000 |
ST3 | 2.0 TDCi | 8 830 000 | 9 070 000 |
ST3 | 2.0 EcoBoost | 9 190 000 | 9 430 000 |
A szürke kombit vezettem először, dízelmotorral és bár a súlykülönbség papíron nem tetemes, túlzottan orrnehéznek érződik. Lenyűgöző az ereje. Ugyanakkor az útra ezt nehezen tudja átvinni és hiába a vektoros csoda, elpörögnek a kerekek. A sima 1.6-os dízel kombi Focust is annyira jó vezetni, hogy ahhoz képest a dízel ST előnye csak kifejezetten forszírozva jön ki. Akkor már szükség is van az ülések extra oldaltartására. Drágább, menőbb, fölényesebb, de talán kevésbé sarkall a szemének a kinyomására. Megvadulni kevés, a hétköznapokra meg sok. Nem annyira tetszett az újdonság, aztán másnap megkaptam a benzines ötajtós kulcsát és működött a csoda.
Nem a többleterő a lényeg, hanem az a kezesség, ahogy (természetesen teljesen bekapcsolt menetbiztonsági rendszer mellett) elhiteti, hogy te, az egyszeri sofőr, király vagy a szerpentinen. Annyira hitelesen adja a sportkocsisságot a hangos kipufogójával, hogy már azon gondolkodsz, visszajössz ide valami régi hátsókerekes kocsival. De óvatosan a nagy hévvel. Az ST arról szól, hogy apa úgy tud sportautózni, hogy mellette a jobb egyen anya nem fog rókázni. Talán szólni sem, mert a motor- és kipufogóhangot már megszokta, a sebmérőn meg a 80 feletti mezőt pont nem látja a jobb egyről.
Nagyon megy a benzines ST és a 360 Nm nyomaték nem kevés, az meg, hogy 2000 és 4500 közötti fordulaton is elérhető, egyenesen brutális. Na de most örömautózunk, pörgetjük tovább, 5500-on adja le a 250 lóerős teljesítményét, innen elváltva jókora rúgással indul a következő fokozat – újra indul a hullámvasút a nyomatékcsúcsról. És az ülések, az ST alap kagylója nem elektromos, nincs állítható combtámasz, nem is billenthető az ülőlap, viszont sokkal kényelmesebb (nekem), mint az igényesebb változat. A dízel kombi nem annyira jött be, a benzines ferdehatú, ez a narancsszínű a képeken viszont él alattam. Ennek az ára a jó háromszázezres feláron túl a durván dupla fogyasztás. Megéri? Akinek nem, annak nem való az ST. Ha választhatnék, egy benzines kombit kérnék, akár szürkét. Nem annyira feltűnő, mint amennyire élvezetes családi autó.
Ez nagyon vagány, pár évesen jöhet.
Pontos fogyasztásadatokat egy külföldi mentepróba alapján még nem tennénk közzé. A tesztút során, nagyjából azonos körülmények között a dízel fogyasztása jóval szerényebb volt a benzinesénél. A 8 és a 15 liter arányára írtam, hogy durván dupla. Ezek persze nem apuka üzemmódban jöttek ki, hanem szerpentinen, sokszor határon autózva.