Mutatjuk, milyen autókat vettek a magyarok tavaly külföldön
Használt autók importja 2018-ban: megkezdődött a csökkenés?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Fordulat a használt autók importjában: tavaly az első félévben még az előző évinél magasabb, a másodikban már szerényebb számban érkeztek használt autók hazánkba.
Az egyre jelentősebb, már több mint 14 éves átlagos életkorú autópark legfőbb utánpótlása - sajnos - továbbra is a használt autók importja, nem pedig az újautó-eladás. De míg utóbbiak eladása 17,5 százalékkal nőtt tavaly, az import már csupán 2,2 százalékkal. Ennél is komolyabb változás, hogy míg az év első negyedében 9,4, a másodikban már csupán 6,1 százalékos volt a növekedés, majd következett egy 2,4, majd egy 3,1 százalékos csökkenés a harmadik és a negyedik negyedévben.
Így is 16 ezer példánnyal több autó érkezett, mint 2017-ben. Míg új személyautóból tavaly 136 601 példányt regisztráltak, használtból 158 790-et. Utóbbinak 59,3%-a legalább 10 esztendős, azaz kevéssé mondható az autóparkot fiatalítónak.
Az importált autók márka szerinti dobogója változatlan: Volkswagen, Opel, Ford. A Toyota azonban a korábbi hetedik helyéről a negyedik helyre ugrott, az Audi beelőzte a BMW-t, a Honda a Peugeot-t, a Hyundai a Citroënt és a Fiatot, a Kia a Nissant és a Skodát, a Mitsubishi pedig a Volvót és a SEAT-ot a top 20-ban.
A 2018-ban használtan behozott autók márkaszintű népszerűségi listája (Forrás: DATAHOUSE)
Hely | Márka | 2018-as import | Piaci rész. % | 2017-es import | Piaci rész. % |
1. | Volkswagen | 19 345 | 12,2% | 19 143 | 12,3% |
2. | Opel | 17 211 | 10,8% | 16 700 | 10,7% |
3. | Ford | 15 169 | 9,6% | 15 109 | 9,7% |
4. | Toyota | 10 057 | 6,3% | 9 240 | 5,9% |
5. | Audi | 9 758 | 6,1% | 10 061 | 6,5% |
6. | BMW | 9 684 | 6,1% | 10 492 | 6,8% |
7. | Mercedes-Benz | 9 308 | 5,9% | 9 622 | 6,2% |
8. | Mazda | 6 686 | 4,2% | 7 298 | 4,7% |
9. | Renault | 6 183 | 3,9% | 6 745 | 4,3% |
10. | Honda | 5 543 | 3,5% | 5 131 | 3,3% |
11. | Peugeot | 5 216 | 3,3% | 5 274 | 3,4% |
12. | Hyundai | 4 871 | 3,1% | 3 647 | 2,3% |
13. | Citroën | 4 437 | 2,8% | 4 307 | 2,8% |
14. | Fiat | 4 163 | 2,6% | 4 248 | 2,7% |
15. | Kia | 3 639 | 2,3% | 2 711 | 1,7% |
16. | Skoda | 3 274 | 2,1% | 2 840 | 1,8% |
17. | Nissan | 2 988 | 1,9% | 2 782 | 1,8% |
18. | Mitsubishi | 2 848 | 1,8% | 2 436 | 1,6% |
19. | Volvo | 2 728 | 1,7% | 2 322 | 1,5% |
20. | SEAT | 2 448 | 1,5% | 2 454 | 1,6% |
21. | Alfa Romeo | 2 232 | 1,4% | 2 201 | 1,4% |
22. | Suzuki | 1 738 | 1,1% | 1 595 | 1,0% |
23. | Chevrolet | 1 476 | 0,9% | 1 236 | 0,8% |
24. | Dacia | 948 | 0,6% | 738 | 0,5% |
25. | Mini | 763 | 0,5% | 813 | 0,5% |
26. | smart | 697 | 0,4% | 830 | 0,5% |
27. | Lexus | 657 | 0,4% | 599 | 0,4% |
28. | Chrysler | 609 | 0,4% | 812 | 0,5% |
29. | Land Rover | 512 | 0,3% | 480 | 0,3% |
30. | Porsche | 456 | 0,3% | 343 | 0,2% |
31. | Lancia | 441 | 0,3% | 481 | 0,3% |
32. | Jeep | 399 | 0,3% | 342 | 0,2% |
33. | Subaru | 321 | 0,2% | 377 | 0,2% |
34. | Jaguar | 264 | 0,2% | 261 | 0,2% |
35. | Daihatsu | 216 | 0,1% | 282 | 0,2% |
36. | SsangYong | 195 | 0,1% | 139 | 0,1% |
37. | Dodge | 169 | 0,1% | 128 | 0,1% |
38. | Daewoo | 164 | 0,1% | 245 | 0,2% |
39. | Saab | 156 | 0,1% | 176 | 0,1% |
40. | Infiniti | 149 | 0,1% | 180 | 0,1% |
41. | Tesla | 54 | 0,0% | 34 | 0,0% |
42. | Rover | 53 | 0,0% | 82 | 0,1% |
43. | Lada | 50 | 0,0% | 52 | 0,0% |
44. | Cadillac | 48 | 0,0% | 49 | 0,0% |
45. | Vauxhall | 39 | 0,0% | 34 | 0,0% |
46. | Maserati | 39 | 0,0% | 31 | 0,0% |
47. | Ferrari | 31 | 0,0% | 17 | 0,0% |
48. | MG | 22 | 0,0% | 23 | 0,0% |
49. | Lincoln | 21 | 0,0% | 17 | 0,0% |
50. | Bentley | 21 | 0,0% | 16 | 0,0% |
51. | Trabant | 16 | 0,0% | 11 | 0,0% |
52. | Hummer | 14 | 0,0% | 9 | 0,0% |
53. | Buick | 9 | 0,0% | 1 | 0,0% |
54. | Dethleffs | 9 | 0,0% | 1 | 0,0% |
55. | Iveco | 8 | 0,0% | 11 | 0,0% |
56. | Aston Martin | 8 | 0,0% | 6 | 0,0% |
57. | Rolls-Royce | 8 | 0,0% | 5 | 0,0% |
58. | Steyr-Puch | 8 | 0,0% | 5 | 0,0% |
59. | Volga | 8 | 0,0% | 4 | 0,0% |
60. | Pontiac | 7 | 0,0% | 12 | 0,0% |
A modellek között ezúttal csakis német kompakt modellek kerültek a dobogóra, az Opel Astra a Ford Focust és a Volkswagen Golfot is megelőzte, a tavaly még harmadik Passat ezúttal a negyedik helyre jutott, a néhány éve vezető 3-as BMW pedig az ötödikre.
A vevők ugyanúgy józanodnak a használtautó-import kapcsán, ahogyan egykor a hitelek tekintetében is.
Egy hellyel hátrébb csúszott az Audi A4, az Opel Zafira és a Corsa is, a Meriva viszont a tizenkettedikről lépett előre a kilencedikre, az Audi A6 a tizennyolcadikról a tizedikre. A Mazda6 a nyolcadikról lett tizenegyedik, miután híre ment, hogy korrózióvédelem kapcsán elmaradásai vannak. A Volkswagen Polo a tizenharmadik helyről egyet előre lépett, a Honda Jazz 4 pozíciót javított, az Audi A3 14. helye változatlan. Kiesett a top 20-ból a Mazda3, a Honda Civic két hellyel hátrébb sorolva a 18., a Mercedes-Benz A-osztály a kilencedik helyről csúszott a tizenötödikre. A Ford Fiesta három helyet javítva 16., az utána következő Ford Mondeo azonban tavaly még tizenegyedik volt. A Hyundai i30 kereken 10 helyet előre lépve lett 19., ugyanennyit javított a huszadik helyre került Kia cee'd, az i30 testvére is. A DATAHOUSE listáján a Toyota Prius a huszadik helyezett, ám ez csak akkor jön ki, ha a normál Prius és az egyterű Prius Plus számait összeadjuk, mi viszont úgy gondoljuk, hogy az ugyanúgy külön modell, miként a Ford Focus és a C-MAX is.A 2018-ban használtan behozott autók modellszintű népszerűségi listája (Forrás: DATAHOUSE)
Hely | Modell | 2018-as import | 2017-es import | Változás % |
1. | Opel Astra | 5867 | 5768 | 1,7% |
2. | Ford Focus | 5575 | 5595 | -0,4% |
3. | Volkswagen Golf | 5452 | 5425 | 0,5% |
4. | Volkswagen Passat | 5104 | 5370 | -5,0% |
5. | BMW 3-as sorozat | 4124 | 5021 | -17,9% |
6. | Audi A4 | 3681 | 3946 | -6,7% |
7. | Opel Zafira | 3022 | 3206 | -5,7% |
8. | Opel Corsa | 2791 | 2667 | 4,6% |
9. | Opel Meriva | 2584 | 2027 | 27,5% |
10. | Audi A6 | 2102 | 2207 | -4,8% |
11. | Mazda6 | 2093 | 2471 | -15,3% |
12. | Volkswagen Polo | 2075 | 1989 | 4,3% |
13. | Honda Jazz | 2010 | 1752 | 14,7% |
14. | Audi A3 | 1960 | 1964 | -0,2% |
15. | Mercedes-Benz A-osztály | 1951 | 2430 | -19,7% |
16. | Ford Fiesta | 1946 | 1654 | 17,7% |
17. | Ford Mondeo | 1942 | 2238 | -13,2% |
18. | Honda Civic | 1913 | 1832 | 4,4% |
19. | Hyundai i30 | 1899 | 1137 | 67,0% |
20. | Kia cee'd | 1761 | 1124 | 56,7% |
A hibridek között persze egyértelmű vezető a Prius, amennyiben pedig a zöld rendszámos modellek piacát nézzük, 429 import példánnyal (ami a Prius import 30%-a) a Priug Plug-in bizonyult a legnépszerűbb "ingyen parkolónak", követője az Opel Ampera 307 példánnyal. Hogy ők mennyire jogosan kapnak zöld rendszámot, s parkolnak a legtöbb városban ingyen, azt most hagyjuk, inkább örüljünk annak, hogy tisztán elektromos üzemű autóból is közel 700 példány érkezett hazánkba, ezeknek csaknem fele (335 példány) BMW i3. A Citroën C-Zero/Peugeot iOn/Mitsubishi i-MiEV trióból összesen 148 példány érkezett (70/51/27 arányban), Nissan Leafből 108 jött használtan (vélhetően mind első generációsok). Tesla Model S-ből 47, Model X-ből 7 került hazánkba másodkézből, s 38 használt Renault Zoe is hazai rendszámot kapott, ami egész szép szám ahhoz képest, hogy az Európa tőlünk nyugatabbra eső felében akkumulátor-bérlettel adott villanyautó akkumulátorát gyakorlatilag új áron kell megvásárolni. Elenyésző számban (4 darab) elektromos Mercedes-Benz B-osztály is érkezett, s bár adat nincs róla, vélhetően egy-két elektromos Ford Focus is, ugyanis több van belőle, mint a két, két évvel ezelőtti téligumitesztünkkor is bevetett hazai forgalomba helyezésű példány.
A hibridek körében a Toyota Prius követői az Auris és a Yaris hibrid változatai, majd a Lexus CT200h és az IS300h. A cikk elején ismertetett módon a hazai autópark továbbra is zömében használt autókkal frissül, ám utóbbiak többlete egyre szerényebb az újakhoz mérten, s miként az a modellek népszerűségi listáján látható, a vevők egyre józanabbul választanak, a presztízsnél egyre fontosabb a fenntarthatóság. Noha az import modellek kapcsán átlagos emissziós adat nem áll rendelkezésre, csaknem biztos, hogy az import lendülete mellett az is csökkent. A "szakma", így az importőröket tömörítő Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete és az Autós Nagykoalíció persze törvényi szabályzást vár annak érdekében, hogy ne zömében 10 év feletti, elmaradt emissziós normájú autókkal bővüljön az autópark. Igaz, a direkt tiltás helyett ezt vélhetően az emisszió alapú gépjárműadó is hamar megoldaná - szemben azzal, ami jelenleg van: gépjárműadót a teljesítmény alapján fizetünk, de minél idősebb az autó, annál kevesebbet, az emisszióval pedig ugyanúgy nem törődik senki, ahogyan az utcát elnézve számos autó valós kipufogásával sem. Ez persze már egy másik történet...
Pedig mennyi eladhatatlan öreg BMW parkol még most is a kereskedések kavicságyain. Hiába józanodnak a vevők, a behozott autók jelentős része még mindig roncstelepre jut pár éven belül. Viszont megjelent sok csináld-magad autókereskedő, aki munka vagy más okból rendszeresen jár külföldre (főleg kamionosok) és a legapróbb haszon reményében hoznak be saját névre autókat. Hihetetlen kockázatos üzlet – 2-300.000 forintos profitot tudnak legfeljebb realizálni egy autón, ha azonnal eladják – ha viszont lehűl a használtautó-forgalom vagy kevésbé kegyelt lesz az adott típus akkor simán a nyakukon maradhat, s 1-2 év alatt nagyobb lesz rajta az értékvesztés. Azért azok a ±20-30%-os változások az előző évhez képest elég durvák néhány modellnél.
A számok évről évre így-úgy alakulnak, kissé változnak, de összességében túl sok változás nincs. Amin meglepődtem, hogy 2019-ben valaki Trabantot hoz be külföldről. Minek? Hobbi célra, felújítani?
Én szánalmas tendenciának tartom a józanodást, mint tendenciát. Meg lehet nézni az utcaképet: unalmasabbnál unalmasabb guruló céltárgyak, vagy divatosan bárgyú és esetlen SUV-ok. Sehol semmi merészség, egyediség. Igaz, ebbe sajnos belejátszik az is, hogy eltűntek az olyan egyedibb, szebb autókat gyártó márkák, mint a Lancia, SAAB vagy a Rover (ezt soha nem tudom megbocsátani a korszellemnek), de az emberek túlhajszolt racionalitása is. Sehol egy szép kupé vagy cabrio, ami még jellemző volt 20-25 éve, vagy még korábban. Így lesz aztán a világunk hiperjózan és steril. Embertelen. Célszerű és praktikus. Unalmas.