Olaj a tűzre – harc indult a hamisított olajok ellen

Kenőolaj Tagozatot alapított az Autós Nagykoalíció

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egy asztalhoz ültek a versenytársak, békésen megvannak az Autós Nagykoalíció Kenőolaj Tagozatában. Közös céljuk a hamisítványok kiszorítása.


Megalakult az Autós Nagykoalíció Kenőolaj Tagozata - szól a talán kevéssé vérpezsdítő hír, pedig a téma fontos. Nem csak az egyes olajmárkák forgalmazói, illetve gyártói, hanem a NAV képviseletében Dr. Esküdt Gábor ezredes, a NAV Központi Hivatal Jövedéki Főosztály főosztályvezetője és Spindler Tibor az Autószerelők Országos Egyesületének elnöke is közös cél érdekében ült össze az Autós Nagykoalíció legújabb betétszervezetének számító Kenőolaj Tagozat alapítása kapcsán. Céljuk ugyanis a hamisítványok visszaszorítása.
Nem ismételhető elégszer, hogy az olaj, mármint a kellő minőségű olaj a legolcsóbb "motoralkatrész", aminek elspórolásából drasztikus hibák következhetnek. Míg a SAE (Society of Automotive Engineers - autómérnökök amerikai szövetsége) már több mint száz évvel ezelőtt, 1911-ben elkészítette az akkor még mindössze 5 kategóriát tartalmazó motorolaj-osztályzását, az azóta többszörösen átdolgozott, illetve újradefiniált rendszer ma már temérdek teljesítményszintet is meghatároz. Nem elegendő az előírt viszkozitással tisztában lenni, a motorolajaknak számos egyéb előírásnak is meg kell felelniük. Speciális fajtát igényelnek a stop-startos motorok és persze a részecskeszűrősek is. A nem megfelelő olaj használatát alapvetően két egység, a motor, illetve a kipufogógáz-kezelő rendszer, így a katalizátor és a részecskeszűrő bánhatja. Könnyedén belátható, horribilis összegeket kockáztat az, aki nem az előírt olajat használja. Természetesen az olaj minőségét megállapítani az egyszeri autós nem képes. Nem tehetünk többet, mint bízhatunk abban, hogy a flakonban valóban olyan olaj van, amilyet a felirat jelöl.
Hirdetés

Utóbbiból következik, hogy olajat csakis számlával szabad vásárolni, de még cseréltetni is, ha ugyanis olyan motorhibába futunk bele, ami az olaj minőségéből, netán az elmaradt cseréből következik, akkor arra nagy szükségünk lesz kárunk megtérítéséhez. Ennek ellenére természetesen bőven lehet beszélni hazánkban illegális "fekete" olajpiacról. A teljes piac volumenének nagyjából negyede szürke, illetve fekete. Mint azt az ANK Kenőolaj Tagozatának sajtótájékoztatóján megtudtuk, durva kerekítéssel évente mintegy 45-50 ezer tonna motorolaj kerül legálisan forgalomba. Ehhez jön még 15-20 ezer tonna másodlagos forrásból, szürke importból, akár az áfa, illetve a jövedéki adó meg nem fizetésével. Ez is káros a gazdaságra, az autósok számára viszont igazán az a mintegy évi 3000 tonna kenőanyag számít veszélyesnek, ami hamisítvány. Esetükben ugyanis egyértelműen igaz az, hogy a flaska nem azt rejti, ami rá van írva. Lehet, hogy a szomszéd Jóska a bolti ár alatt tudja a márkaszervizben aranyáron mért kenőanyagot, de inkább csak tiszta forrásból vásároljunk. A hivatalos javítóműhelyekbe is vihetjük magunk a kenőolajat, ha az pontosan az autóhoz előírt. Ám tudnunk kell azt, hogy a nem a megfelelő minőségű olajra visszavezethető hiba esetén magunknak kell majd bizonyítanunk, hogy márpedig az az olaj megfelelő volt. Ha nincs számlánk, nem fogjuk tudni. Ha van, akkor is nehezebb lesz, mintha a műhelyben vettük volna - természetesen garanciát adó számlával - a kenőanyagot.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 18:08
    Permalink

    Az az érzésem itt maga a cikk nem is a hamisított olajokról szól hanem a feketpiaci árusításról…ami akár lehet teljesen eredeti olaj is csak épp nem volt rá adózás megtörténve tisztességesen… ó úraim, már azt hittem tényleg csoda történt és a végfelhasználok javára történik valami pozitívum de fel kell ébredjek és látom továbbra is csak a hogyan tudjunk még többet beszedni… ez pont olyan mint a radarozás 30-as kint felejtett táblánál és rádumálva a nagy hasduma, hogy a sebesség öl meg ilyenek, meg hogy minden baleset abból származik… na mindegy a bedumálások és néphülyítés fénykorát éljük úgy is !!!

  • 2017.10.28. at 18:08
    Permalink

    Korábban már volt szó arról hogy a jövedéki termékek közé veszik az motorolajokat. Ebből (szerencsére?) nem lett semmi.

    Nem örülnék neki ha tovább drágulna az olaj, az még jobban a bizonytalan eredetű források felé terelné az embereket. A pocsolya túloldalán már így is kb féláron mennek ezek a kenőanyagok a hazai árakhoz képest. :/

  • 2017.10.28. at 18:08
    Permalink

    Persze, hogy létezik, sőt nem csak a Totalnak, hanem több gyártónak is, de nem erre gondoltam, hanem egy “szervezet” által kitalált baromságra amit mindenkinek a torkán le lehet nyomni egy kis extra adóval, mert az nekünk jóóóóó lesz.

  • 2017.10.28. at 18:08
    Permalink

    Majd kitalálnak az olajokra egy hologramos matricát, amibe akár egy új adót is bele lehet építeni, rohadt jól megszedik páran magukat és megmarketingelik, hogy ez igazából nekünk kell és jó. (lásd artisjus) Persze a háttérben a matricától függetlenül ugyanúgy megmarad a hamisítás. Kb így tudom elképzelni a dolgot kis hazánkban 🙂

  • 2017.10.28. at 18:08
    Permalink

    Korábban írták valahol hogy a hordós olaj forgalmazása visszaesett, miközben a fogyasztás nem. Érthető hogy a hordós olajat egyszerűbb hamisítani mint a 4-5L-es flakonosokat.

    “Az előírt olajnál sem hígabbat, sem sűrűbbet nem szabad használni, ügyelni kell az egyéb specifikációkra és a csereperiódusra is”

    Első az olaj specifikáció, a viszkozitás csak utána. A csereperiódus meg használat függő. Aki mondjuk Németország és Magyarország között ingázik kipróbálhatja a 30e-st is, a többiek meg maradjanak a 15e vagy kevesebbnél.

    Amúgy hogyan próbálja a Tagozat visszaszorítani a hamisított olajat? Valahogy nem találtam a cikkben semmilyen utalást erre.

  • 2017.10.28. at 18:08
    Permalink

    Nem igazán értem a cikket. Hol lehet egyáltalán “[b]feketén[/b]” olajat venni? Most magamból indulok ki, eddig majdnem mindig saját magam vettem az olajat, és azt tetettem bele az autóimba. Még a márkaszerviznek sem engedtem, hogy “hordós olajat” tegyen bele (na, azért írtam, hogy majdnem, mert 1 alkalommal így történt, de azon az autón nem volt több olajcserém…)
    Szóval, most a piac 75%-a próbálja kitúrni a maradék 25%-ot képviselő fekete (szürke) olajbizniszt?
    Vagy ez ismét a márkaszervizek összefogása a maszek autószerelők ellen??? (Most az [i]államot[/i] hagyjuk ki ebből…)

    [i]A hivatalos javítóműhelyekbe is vihetjük magunk a kenőolajat, ha az pontosan az autóhoz előírt. Ám tudnunk kell azt, hogy a nem a megfelelő minőségű olajra visszavezethető hiba esetén magunknak kell majd bizonyítanunk, hogy márpedig az az olaj megfelelő volt.[/i]

    Ez itt a lényeg: pontosan előírt olajat kell vinni. (Bár “kedvenc” szervizem (idén megyek remélhetőleg utoljára hozzájuk), a hozott olajat már szankcionálja (drágább a csere))

Vélemény, hozzászólás?