Egyszeri tételek miatt félmillárd dolláros nyereséggel zárta 2009-et a Saab
74 millió dollár készpénz és 326 millió dollár értékű részvénycsomag az új társaságban. Ennyit fizetett a Spyker autógyár mögött álló tulajdonoscsoport a Saab autógyárért. Úgy indokolták a döntést, hogy egy szélcsatorna épÃtése is ennyi pénzbe kerül, Trollhättanban pedig van működÅ‘ szélcsatorna. Most már látszik, hogy egyáltalán nem volt felelÅ‘tlen döntés a svéd autómárka megmentése, hiszen az a válság évében, 2009-ben 3,9 milliárd koronás, azaz 531 millió dolláros profitot ért el. Persze ebbÅ‘l még nem szabad messzemenÅ‘ következtetéseket levonni, hiszen ez az eredmény egyszeri tételeknek köszönhetÅ‘, de mindenképpen bizakodással töltheti el a márka rajongóit. A hitelezÅ‘kkel történt tárgyalások során 8,2 milliárd korona adósságtól szabadult meg a cég, és a kÃnai BAIC is 1,2 milliárd korona kifizetésével járult hozzá az eredményhez – Å‘k a kifutott Saab 9-5 gyártószerszámaiért és forgalmazási jogáért fizettek ennyit. Ezek nélkül a cég 5,5 milliárd koronás veszteséget könyvelhetett volna el.
Jó a 9-5-ös fogadtatása, az új 9-3 lényegében már készen van
A helyzet egyébként korántsem rózsás. Az eladások 93 000 darabról 38 756-ra estek vissza, ennek megfelelÅ‘en a cég forgalma 61 százalékkal, 6 milliárd koronára csökkent. Optimizmusra adhat okot az új Saab 9-5 sikeres piaci rajtja, és nemsokára jön a kombi változat is. Az igazi nagy segÃtséget azonban a GM által tulajdonképpen már teljesen készre fejlesztett új 9-3-as jelentheti, amely a tervek szerint a jövÅ‘ év második felében lesz megvásárolható. Ez azt jelenti, hogy a Saab új tulajdonosai már legfeljebb csak az autó hangolásába tudnak beleszólni, de abból kiindulva, milyen kedvezÅ‘ a 9-5-ös fogadtatása, az új középkategóriás autóval se lesz majd nagy baj. A kÃnálatból nagyon hiányzó alsó-középkategóriás belépÅ‘modell fejlesztéséhez egyelÅ‘re még keresik a megfelelÅ‘ partnert.