Nem kicsik, mind túlnyúlnak 4,6 méteren, a Mustang Mach-E még a 4,7 méteren is - arányai titkolják, de a legsportosabb modell egyben a legmagasabb is. Az Ioniq 5 a legjelentősebb szélességgel és a legkisebb magassággal tűnik laposnak
Gombamód szaporodnak a tisztán elektromos szabadidÅ‘-autók, számos indul is az Év Zöldautója dÃjért. A zsűritagokkal múlt hónapban csupa zöld rendszámos modellel látogattunk el az Audihoz GyÅ‘rbe, megnézni, miként készül a TT, a TT Roadster, a Q3 és a Q3 Sportback, amibÅ‘l stÃlszerűen a
nemrég tesztelt 45 TFSIe is velünk tartott egy
Kia Sorento Plug-in Hybrid és három tisztán elektromos SUV társaságában.
Kupés a Mach-E, kombis/egyterűs az Enyaq iV, hagyományos csapotthátúnak tűnő az Ioniq 5, pedig az is crossover
A
Ford Mustang Mach-E, a
Hyundai Ioniq5 és a
Skoda Enyaq iV önmagában mind-mind remek gép, ráadásul méretben is meglepÅ‘en közel állnak egymáshoz. Érdekes módon a leginkább sportos Mustang Mach-E a legnagyobb, nem csak hosszát, hanem magasságát tekintve is. Ugyanakkor a Ford adja a legkisebb csomagteret, még akkor is, ha a hátsóhoz hozzávesszük az orrban lévÅ‘ frunk űrtartalmát. Nem mellesleg hasonlót a Hyundai is ad, ami nem egész 2 centivel rövidebb csak a Skodnál, tengelytávból és hátsó lábtérbÅ‘l pedig a legtöbbet adja. SÅ‘t, az is egyértelmű az utastérben is, hogy az Ioniq 5-é a legjelentÅ‘sebb szélesség. A Hyundai futurisztikus villanyautója elképesztÅ‘en tágas, csomagterével közelÃti a Skodát, ami a leginkább hagyományos autószerű, s a márkától megszokottan a szegmens legjelentÅ‘sebb, 585 literes alapméretű, támladöntéssel 1710 literes csomagterét adja.
Mind LED fényszórósak, ahogyan a karosszéria egésze, a lámpa és a menetfény alakja is az Ioniq 5 esetén a leginkább egyedi
AlaptényezÅ‘, hogy mindhárom modell alapjaitól is villanyautónak fejlesztett, a Mustang Mach-E a Ford elsÅ‘ dedikált villanyautó-platformjára, a Hyundai szintén az új E-GMP platformra épül, az Enyag iV pedig az VW-konszern MEB épÃtÅ‘készletére. Egységes a mély tömegközéppont és a tengelyek közötti jó tömegelosztás, hiszen az akkumulátorok kivétel nélkül a padlókban utaznak. A belterek anyagminÅ‘sége részint, de nem teljes mértékben arányos a vételárral, ami egyértelműen a Mustang Mach-E esetén a legmagasabb, bizony a Ford megkéri a legendás modellnév és annak stÃlusának felárát, ami kétségtelenül benne van. A tesztautó ára persze azért is a trió egyéb tagjaitól elrugaszkodott (lásd az értékeket alább táblázatunkban), mert a Mustangból az összkerékhajtású, nagyobbik akkus csúcsváltozat járt nálunk, mÃg a többiek bár szintén "nagytelepesek", de csak hátul hajtók voltak, a Hyundai ráadásul az alap Comfort felszereltséggel. Ugyanakkor azt is el kell ismerni, hogy az Ioniq 5 csúcsváltozata is milliókkal olcsóbb az alap Mustang Mach-E-nél.
Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5, Skoda Enyaq iV - adatok, árak
|
Ford Mustang Mach-E ER AWD |
Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD |
Skoda Enyaq iV Sportline 80 |
TeljesÃtmény [kW/LE] |
258/351 |
160/217 |
150/204 |
Nyomaték [Nm] |
580 |
350 |
310 |
Hajtás |
összkerék |
hátsó |
hátsó |
Gyorsulás 0-100 km/h |
5,8 |
7,4 |
8,6 |
Végsebesség [km/h] |
180 |
185 |
160 |
Fogyasztás - vegyes [kWh/100 km] |
21 |
16,8 |
21,6 |
Tesztfogyasztás [kWh/100 km] |
21 |
21,3 |
24 |
Akkumulátor kapacitás - bruttó/nettó [kWh] |
98,7/88 |
77,4/72,6 |
82/77 |
AC töltés [kW] |
11 |
11 |
11 |
DC töltés [kW] |
150 |
221 |
50 (extraként 130) |
Hatótáv, WLTP [km] |
420 |
485 |
510 |
Saját tömeg [kg] |
2218 |
1985 |
2090 |
Megengedett össztömeg [kg] |
2690 |
2430 |
2616 |
Alapár [Ft] |
27 310 000 |
15 999 000 |
20 511 770 |
A tesztautó listaára [Ft] |
29 082 800 |
16 174 000 |
24 325 190 |
Tágas és tipikus amerikai a Mustang Mach-E. Alapáron jár a bÅ‘rkárpitozás, de az üléseknek nincs sok tartásuk, az összkerekes verziók piros cérnás varrást kapnak, a központi, egyedül itt állÃtott formátumú érintÅ‘kijelzÅ‘ hatalmas, 15,5 colos
A kupés tetÅ‘Ãv miatt egyértelműen a Mach-E adja a legkisebb hátsó fejteret, a lábhely azonban itt is bÅ‘séges
Hátul 402, elöl 88 literes térbe pakolhatunk, utóbbi épp elég a töltőkábelnek
TeljesÃtményével, menetdinamikájával egyértelműen a Mustang Mach-E a trió legerÅ‘sebbje, vezethetÅ‘ségével is a leginkább sportos, a legközvetlenebb kormányzást adó. ElsÅ‘ és hátsó villanymotorja 351 lóerÅ‘t és 580 Nm nyomatékot ad, 5,8 másodperces 100-as sprintje már-már fizikai fájdalommal járó, mindezt ráadásul úgy élvezhetjük, hogy a Budaörs-GyÅ‘r-Budaörs körön még sietÅ‘sen autózva is hozta (kijelzÅ‘je szerint) a 21 kWh/100 km vegyes fogyasztását, amivel 400 kilométeres hatótáv kellene kijöjjön, ugyanakkor ennek ellentmond, hogy 100%-os töltés mellett sem Ãrt ilyet. Sebaj, közelÃteni lehet vele azt, amivel már sportossága ellenére is elég jól használható.
A futurisztikus Ioniq 5 legalacsonyabb árához hűen a legegyszerűbb belsÅ‘t adja, nem csak végletekig letisztultságával, anyagminÅ‘ségével is. Ãœlései kényelmesek, a helykÃnálattal itt sincs gond
Magasra épÃtettek, elöl-hátul szabályozható támladÅ‘lésűek az Ioniq 5 ülései, az alapverzió üléskárpitja is kellemes
Hátul 527, elöl a csak hátul hajtó Ioniq 5 57 literes csomagteret ad, utóbbi is elég a töltőkábelnek, de itt hagyományos "gépháztetőt" kell nyitni, alatta pedig a tároló fedele egy belső égésű motor burkolatát idéző
Erejével középpályás az Ioniq 5, ami egyben a trió legszerényebb tömegű tagja is, önsúlya éppen 2 tonna alatti. Ez is segÃti ahhoz, hogy 217 lóerÅ‘s, 350 Nm nyomatékú farmotorjával is 7,4 másodperces 100-as sprintet tudjon, valamint a trió legjelentÅ‘sebb (185 km/órás) végsebességét adja. Dinamikus, de nem sportautós, inkább egy tágas guruló nappali érzete, ami egyébként eléggé az úton is van, lehet és élvezetes is vele gyorsan menni is, s szerényebb tömegével annak ellenére nem is egyértelműen rosszabb az összhatás az elektromos Mustangénál, hogy az sokkal inkább ehhez hegyezett.
Egyértelműen az Enyaq iV Sportline adja a legjobb üléseket, a legjobb fogású kormányt, összességében a legjobb minőséget, ára is ehhez méltó
KÃvülrÅ‘l nagynak tűnik, belülrÅ‘l is az, de nem nagyobb vetélytársainál az Enyaq iV
Nem kérdés, hogy a csomagtér űrtartalma versenyszámban a Skoda nyer, itt alaphelyzetben is 585 literes a puttony, elöl azonban nincs tároló, a töltőkábel a raktérpadló alá tehető, a töltőoszlopi és a konnektoros is elfér ott
Ugyanakkor a leginkább normál autó hatású a Skoda, persze az MEB platformos Enyaq iV vezethetÅ‘sége is sportos, fÅ‘ként a tágas, 4,65 méter hosszú karosszériához mérten. 204 lóerejével, 310 Nm nyomatékával, és Ãgy 8,6 másodperces 100-as sprintjével, 160 km/órás végsebességével is ez a leginkább "kimért", de lomhának semmiképp sem nevezhetÅ‘. Az Enyaq iV is bÅ‘ven többet tud, mint amire igazából szükség van. Legnagyobb akkumulátorával 510 kilométeres hatótávot Ãgér, ugyanakkor a teszten adódott 24 kWh/100 km fogyasztásával 320 jönne csak ki, s normál használatban is inkább 350 kilométeres a reális. Nem csak a legnagyobb étvágyú, a sebességre is leginkább érzékeny fogyasztású. Ugyanakkor a legjobb tartású üléseket adó, a leginkább autószerű, s bár az extrázott tesztautó az Ioniq 5-nél érezhetÅ‘en drágább, a Mach-E-nél hasonló mértékben olcsóbb.
Tesztfogyasztások azonos körön: a Mustang Mach-E és az Ioniq 5 lényegében azonos értéket mutatott, ami a legerősebb, elöl-hátul nem csak hajtó, hanem a visszatermeléshez is két motort alkalmazó Mach-E számára nagy elismerés. A legjelentősebb fogyasztást a legkevésbé erős Enyaq iV mutatta
A villanyautóknál fontos tölthetÅ‘ség kérdésében váltóáramról azonos teljesÃtményre képesek: 11 kW-ot vesznek fel 3 fázisról, ezzel az Ioniq alig több mint 6 óra alatt 0-ról 100%-ra tölthetÅ‘, az Enyaq iV esetén már 7, a Mach-E-nél 8 órával kell számolni. Ugyanakkor egységes, hogy 1 óra alatt 40-50 kilométernyi hatótáv is betölthetÅ‘, ha megvesszük a 3 fázisú töltÅ‘t, bárhonnan, ahol van 3 fázis és ahhoz konnektor. DC, azaz egyenáramú töltésbÅ‘l már vannak különbségek, a Skoda alapáron csak 50 kW-osat ad, ami persze nem egy tragédia, mert a legtöbb hazai oszlop sem tud többet. Felárért náluk is elérhetÅ‘ 130 kW-os (a tesztautóban is benne volt), de a Ford alapáron 150, a Hyundai 221 kW-osat ad, amivel megfelelÅ‘ helyen (itthon leginkább az Ionity töltÅ‘in) 17 perc alatt elérhetjük a 80%-os töltést. SÅ‘t, a Hyundai esetén V2L, azaz az autóból táplálás is elérhetÅ‘, a 150 ezer forintos átalakÃtó megvásárlásával 1 fázisú, 16 amperes áramcsatlakozóként is szolgálhat az Ioniq 5.
Korea ismét befűtött a konkurenciának, az Ioniq 5 összességében erős győzelmet arat
Ahogyan a cikk elején is leszögeztem, remek gép a Mustang Mach-E a sportosságot egy villanyautóban is keresÅ‘knek, hasonlóan korrekt az Enyaq iV az elektromos, de hagyományos autóra vágyóknak, ugyanakkor kétségtelen, hogy helykÃnálatával, fogyasztásával és hatótávjával, de még tölthetÅ‘ségével valamint leginkább árával a dél-koreai Ioniq 5 úgy gyepálja el az amerikai és az európai konkurenciát, hogy jól láthatóan csak egy kihÃvója marad: a konszerntársa
Kia EV6, ami lényegében ugyanezt a tudást adja, egy még merészebb formával.
a dél-koreai Ioniq 5 úgy gyepálja el az amerikai és az európai konkurenciát…
Fogyasztás – vegyes [kWh/100 km] 21 16,8 21,6
Tesztfogyasztás [kWh/100 km] 21 21,3 24
Nekem ebből úgy tűnik csak az ára miatt jobb az Ioniq mint az amerikai sportosnak legalábbis kinéző Mustang. Az európai konkurenciát na ne pont egy fosvágen termék a macskamozi belterével és jelentősen szarabb valódi fogyasztásával???? Várjuk csak meg az elektromos Megane-t. :))
Az árat meg tudjuk vicc az egész főleg a kotláé ha meg azt nézzük hogy a Mustang egy izomautóikon elektromos átirata. 🙂
Itt csak a VW konszern termék szégyenkezhet szerintem.
Szerintem ezekben a fogyasztási adatokban nincs benne a töltési veszteség, ott a Hunyadi sokkal jobb, mint a többi, vagy mint a Model Y …