Már az import autók is egyre öregebbek

Átlagosan 13 éves import autók érkeznek hazánkba

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Használtautó.hu elemzése rámutat arra, hogy nemcsak az új autók piaca csökken, hanem használtból is egyre kevesebb és egyre idősebb érkezik az országba.

Drasztikusan öregszik a hazai autópark, átlagosan több mint 15 éves járművek futnak a hazai utakon. De vajon mi áll a háttérben? Kevéssé meglepő módon az autópiac, amelynek nem épp kedvezőek a mutatói. Csökken az új autók piaca, ahogyan az import mutatói is kedvezőtlenek – hatodik hónapja apad a behozott autók száma, átlagéletkoruk pedig nő, így a hazai autóállomány további öregedésre van kárhoztatva. Míg 1990-ben csupán 9 év volt az autópark átlagéletkora, azóta több mint másfélszeresére emelkedett, persze nem töretlenül. A kilencvenes évek elején amellett, hogy az új autók egyre drágábbak lettek, a szabaddá tett import által özönlöttek Nyugat-Európa levetett autói az országba, aminek persze meg is lett az eredménye, az átlagéletkor emelkedése mellett az a vasszigor is, hogy előbb életkor, majd emissziós norma szerinti szűréssel lehetett csak autókat behozni, a vámot aztán az EU-csatlakozás után felváltotta a regisztrációs adó, ami 2012-ig még erőteljes féket jelentett az autóbehozatal számára. Az import alakulása persze csak az egyik tényező a park átlagéletkora kapcsán, a másik az újautó-eladások - gyengén - alakulása. Ha egyetlen új autóval sem bővül az autópark, akkor évente 1 évvel nő az állomány átlagéletkora, apadni pedig akkor tud, ha a minél több új autó forgalomba helyezése ellensúlyozni tudja a meglévő állomány korosodását. Az egyenletet tovább javíthatja, ha a legidősebbek kikerülnek, így egzakt szám, arány nem mondható annak kapcsán, hogy évente mennyi új autóra lenne szükség. [BANNER type="1"]

Az 1990-ben 9 éves személyautó-átlagéletkor 2002-re 11,7 évre nőtt.

Akkoriban azonban elkezdett hódítani az önerőmentes autóhitel, ami által 2007-ig lassú apadásba kezdett az átlagéletkor. A 2006-2007-es 10,3 éves adat állt legközelebb a rendszerváltáskor tapasztalthoz, ám a 2008-ban összeomlott autópiac által az addig tapasztalt fiatalodási trend megfordult, 2009-ben már 10,8, 2010-ben 11,3 éves átlagéletkor adódott, ami 2021-re 15 évre nőtt. Hiába kezdett ugyanis 2010-től magához térni az új autók eladása, 2012-ben módosult a regisztrációs adó és annak avulási táblája, ami kvázi szabad utat nyitott az idősebb használt autók importjának, így 2013-2018 között több használt, mint új autó került útjainkra. Sőt, a koronavírus ismét visszahúzta az újautó-eladásokat, így 2020 óta ismét több használt, mint új autót helyeznek forgalomba hazánkban.
További probléma, hogy az import autók is egyre öregebbek. A 10 éve változatlan regisztrációs adó egyre inkább kedvez a koros, egyre elmaradottabb emissziójú autók importjának. Ma ugyanis az infláció és az emissziós normák fejlődése ellenére pontosan ugyanannyi regisztrációs adó fizetendő egy 10 éves, Euro4-es autóra, mint 2012-ben. Ráadásul míg szinte küszöbön van már az Euro7-es norma bevezetése, a hazai regisztrációs adó még ma sem tesz különbséget az Euro5-ös és az Euro6-os norma között, a kettőre úgy vonatkozik azonos regisztrációs tétel a magyarországi forgalomba helyezéskor, hogy az Euro5-ös dízelek egy részét már nem csak Nyugat-Európa egyes városaiba, a szmogriadó riasztási fokozatában Budapestre sem engedik be. [BANNER type="2"] Évek óta elmondható, hogy az importált autók zöme 10 év feletti, ami önmagában nem is lenne probléma, hiszen, ha hajszálnyit is, de ezek átlagéletkora rendre szerényebb, mint a hazai autóparké. Ugyanakkor nem csak a hazai autóállomány, az importált autók is öregedést mutatnak. A DATAHOUSE adatai szerint az idén (január-november között) behozott autóknak már a kétharmada 10 évnél idősebb volt, átlagos életkoruk pedig 13,1 évre nőtt, idén is ennyi, összevetésül a Használtautó.hu hirdetési állományának átlagéletkora még idén is csak 12,5 évre emelkedett. Ha az import olyan mértékű szabályzása, mint amilyet a kilencvenes évek végén, vagy a kétezres évek elején tapasztaltunk, nem is tűnik helyén valónak, az biztos, hogy a regisztrációs adónak mindenképp ösztönöznie kellene a modernebb emissziós normájú autók forgalomba helyezését. Ez egyelőre csöppet sincs így a 10 éve változatlan rendszerben. Kirívó példa, hogy egy hibrid autóra, legyen az a legmodernebb, legkisebb motoros, nálunk magasabb regisztrációs adó fizetendő, mint egy Euro5-ös, 1,4 literesnél kisebb hengerűrtartalmú benzines, vagy 1,5 literesnél kisebb dízel autóra.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

2 thoughts on “Már az import autók is egyre öregebbek

  • 2022.12.07. at 21:06
    Permalink

    Miért számit annyira az autók átlag életkora??
    Egy 10- 14 éves használtat még meg tud venni a magyar, nagy eséllyel karban is tudja tartani, mert nem olyan bonyolult technika mint a 1- 7 évesek.Nem km- t , nem életkort veszünk, hanem állapotot!! Még mindig jobb a 20- 30 éves szétrohadt roncs helyett egy 15 éves jó állapotú!!

  • 2022.12.07. at 22:46
    Permalink

    Egyrészt megbízhatóbbak lettek az autók, a közhiedelemmel ellentétben.
    Másrészt korábban a régebbi autót eladta a család és vettek egy újabbat, mostanában megtartják második, szaladgálós autónak.
    Harmadrészt az „új autó hitelre” konstrukcióba túl sokan belebuktak, így a régi, de kifizetett gépjárműnek nőtt a megbecsülése (a presztízse attól még nem, de a korábban pórul járt tulaj megbecsüli).

Vélemény, hozzászólás?