Lassan elfelejthetjük a kuplungot, eltűnőben a kéziváltós autók

Az autógyártók leszokóban vannak a kéziváltóról, már az új Skoda Superb is csak automatával kapható

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az elmúlt években zuhanórepülésbe kezdtek a kéziváltós modellek, az kikezdhetetlennek tűnő manuális váltó már Európában is a háttérbe szorul.

A hajtásláncok változásával együtt a sebességváltók terén is felgyorsult az átállás, a villamos modellekbe eleve nem kell váltót építeni, de a dugattyús motorok mellől is kezd kikopni a kézi sebességváltás. A klasszikusan botváltós Európában 2000-ben még az eladott autók 89 százalékába szereltek kuplungpedált, 2023 első felében ez a szám 32%-ra csökkent, azaz csak minden harmadik autóban kell kézzel kapcsolgatni. Az ezredfordulót követő 17 évben csak lassan emelkedett az automaták aránya, ezután viszont felgyorsult a térhódításuk. A népszerűség oka egyrészt a technikai fejlődés, már nincs extrém fogyasztási többlet, általánosságban javult a megbízhatóság és már egész ügyesen lavíroznak a fokozatok között. Az autók növekvő száma több dugót eredményez, ami ugyancsak az automaták népszerűségét növeli, továbbá egyre kisebb a feláruk, számos típusban már az alapár is tartalmazza a kuplungmentességet.
Hirdetés
Érdekes, hogy Észak-Amerikában is jelentősen nőtt az arányuk, noha eleve magasabb szintről indultak. 2005-ben az új autók 20%-át kellett kézzel kapcsolni, mára ez a szám 1%-ra csökkent. Ennél is kisebb a részesedésük Dél-Koreában, statisztikailag nincs kéziváltós új autó a félszigeten, de Kínában is csak alig néhány százalék a részarányuk. A szegényebb piacokon érthető módon jelentősebb az érdeklődés az ilyen modellek iránt, bár már a többség így is az automatáké. Dél-Afrikában a vásárlók 42%-a, Latin-Amerikában 36%-a élt a manuális váltás lehetőségével, de várhatóan ezeken a piacokon is szépen lassan erodálódik a kedveltségük.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2023.11.13. at 13:48
    Permalink

    Az a baj hogy a gyakorlatban ez nem úgy működik hogy a kupplung “kikopik” a kínálatból, hanem ilyen esetben a belépő hajtásláncok tűntek el az árlistából, amivel lényegesen drágultak egyes modellek. Persze akkor nem ha valaki mindenáron automatát akart, de a családi autóknál az automata egy drága luxusopció volt amit gyakran magsabb motorokhoz párosítottak.

    Szóval a kéziváltót nem “választod”, hanem egyszerűen nem akarod kifizetni az automata felárát. Ezt a folyamatot eddig segítette hogy európában nagyon megugrott az autópiac (2023 Jan-Szept 16%, egyetéen egy csökkenő piaccal (ami pont a magyar)), így könnyű volt nélkülözni a sóherebb vevőket.
    De amint kiéleződik a verseny, nagyon meg fogják égetni magukat ezek a gyártók.

Vélemény, hozzászólás?