Feltámasztaná a kerékagymotort a Hyundai

Több szabadalmat is regisztrált a Hyundai és a Kia az új tervezésű kerékagymotorjukhoz

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Alepvetően villanyautókba tervezte a Hyundai és a Kia az új hajtásláncot, de kerekesszékektől rollereken át kerékpárokig szinte bármiben hasznosítható.

Szabadalmat nyújtott be Dél-Koreában, az Egyesült Államokban és Európában a Hyundai és a Kia a közös fejlesztésű, új kerékagymotorukról. Az elektromos meghajtású járműveknél már 100 éve is próbálkoztak ezzel a kialakítással, aztán a belsőégésű motorok térnyerésével ez háttérbe szorult. A villanyautók elterjedését látva tehát kézenfekvő, hogy valaki újra elővegye az ötletet, ami több előnnyel is kecsegtet.
Hirdetés
A belsőégésű motoros autóknál a motor erejét a sebességváltó juttatja el a tengely(ek)hez, míg egy villanyautóban egy elektromos motor és egy lassító áttétel végzi ezt a feladatot, de ezek elhelyezése hasonló a hagyományos járművekben látottakéhoz. A Hyundai a lassító áttételt tenné (vissza) a kerekekbe, kiegészítve egy bolygóművel, míg közvetlenül a kerék mellé helyezne egy-egy saját villanymotort. Ez több szempontból is előnyös: például korlátlanul variálható az egyes kerekekhez juttatott nyomaték, ha mindegyik rendelkezik saját erőforrással. Emellett a tengelyek gyakorlatilag eltüntethetők, azaz nagyjából a portáltengelyekhez hasonló kialakítást tesznek lehetővé, ami például a terepjáróknál tud nagyon hasznos lenni a megnövelt gázlómélység által, vagy a felszabadult hely kitölthető további akkucellákkal. Sőt, ez kiküszöböli a hagyományos hajtásláncban a rossz minőségű utak miatt keletkező sérüléseket is, a rugalmasabb áttételezések hatékonyabban működnek. Megvan persze a kerékagymotorok hátránya is, hiszen a rugózatlan tömeg növelése a stabil vezethetőséget csökkenti, ez főként sportautóknál lehet probléma. De a legnagyobb gond talán a költségnövekedés, hiszen így egyetlen motor helyett négyet kell beépíteni, ami természetesen a kerék- vagy akár a gumicseréket is megbonyolíthatja. Ha viszont versenyképes költségszintet sikerülne elérni, az rengeteg helyet szabadítana fel a karosszéria többi részén, például nagyobb csomagtartót lehetne használni az autó orrában. Emellett a kerékagymotor mérete is tetszőlegesen változtatható, így sokkal kisebb (vagy akár nagyobb) járművekbe, közlekedési eszközökbe is beépíthető. Kíváncsian várjuk, hogy a Hyundai és a Kia meddig jut ezzel az ötletükkel.
Hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?