Gumibotrányt és bajnokavatást hozott az F1-es Katari Nagydíj

Verstappen immár biztosan háromszoros világbajnok, mégsem erről marad emlékezetes a katari versneny

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Pérez harmatgyenge teljesítményének köszönhetően már szombaton háromszoros világbajnokká koronázták Verstappent, a sivatagi verseny azonban mégis inkább az ájuldozó versenyzőkről, és az félig-meddig eltusolt gumiblamáról marad emlékezetes.

A labdrarúgó-világbajnokság miatt egy éves kihagyás után tért vissza a Formula-1 mezőnye a katari versenypályára, az újraaszfaltozott helyszín pedig alaposan feladta a leckét a mezőnynek. Sprinthétvége lévén a versenyzőknek különösen nehéz feladat jutott, hiszen mindössze egyetlen szabadedzés állt a rendelkezésükre a péntek esti időmérő előtt. A homokos, csúszós, hatalmas rázókövekkel tűzdelt pálya nem is hazudtolta meg önmagát, és a nagydíj sorrendjét meghatározó kvalifikáción csak úgy repkedtek a törölt köridők a pályahatárok megsértése miatt. Max Verstappen keze viszont - ahogyan idén egyszer sem - most sem remegett meg, és magabiztos különbséggel nyerte meg a péntek esti időmérőt George Russell és Lewis Hamilton előtt. A kvalifikáció utáni interjúk a pályahatárok miatt kisebb bohózatba fulladtak, miután a Parc Fermébe még Oscar Piastri parkolt le a harmadik helyre, de időközben a fiatal ausztrál mért körét is törölték, amivel az érintett is csak az értékelés közben szembesült.
Hirdetés
A szombati sprintnapon szintén az időmérővel kezdte volna a programot a mezőny, azonban a Pirelli óriási problémákat észlelt a gumiabroncsokkal, ezért azonnali módosításokat kellett eszközölni a pályán. A hatalmas rázókövek és az óriási tempó nem várt terhelést róttak a gumikra, így még az szétlövés előtt beljebb hozták a 12-es, 13-as, és 13-es kanyarban a pályahatárokat, így kényszerítve a versenyzőket kevésbé agresszív rázókő használatra. Az új feltételekhez a McLaren versenyzői tudtak a legjobban alkalmazkodni, és kibérelték maguknak az első sort az esti sprintversenyre Piastri-Norris sorrendben. A futamon azonban minden szempár Verstappenre és Pérezre szegeződött, ugyanis utóbbinak több pontot kellett volna szereznie holland csapattársánál, hogy matematikailag életben tartsa a bajnoki esélyeit. A válasz megtalálásában végül Esteban Ocon sietett a nézők segítségére, és Nico Hülkenberggel együtt Pérezt is kiütötte a versenyből, ezzel biztossá téve Verstappen harmadik világbajnoki címét. A holland azonban bármennyire is igyekezett, nem tudta győzelemmel megünnepelni a sikerét, csupán Piastri mögött, a második helyen futott be, míg a dobogó alsó fokára Lando Norris állhatott fel.
Hirdetés
Az utólagos beszámolók alapján a vasárnapi verseny igazi tortúraként ért fel a mezőny számára. A cudar körülményeket viszont csak 19 versenyző tapasztalhatta meg, ugyanis nem sokkal a rajt előtt kiderült, hogy Carlos Sainz technikai meghibásodás miatt nem állhat rajthoz a futamon. Pérez autóját a szombati törés után szépen rendbe hozta a csapat, viszont ezt csak a Parc Fermé szabályok megsértése árán tudták megvalósítani, így a mexikói a 13. rajthely helyett a boxutcából kényszerült nekivágni a Katari Nagydíjnak. A rajt után azonnal a pályára kellett küldeni a biztonsági autót a két Mercedes miatt. A második és harmadik helyről induló csapattársak az első kanyarban akadtak össze Lewis Hamilton hibájából, aki indokolatlanul keményen ráhúzta a kormányt Russellre. Végül előbbi húzta a rövidebbet, és a hétszeres világbajnok törött jobb hátsó felfüggesztéssel a kavicságyban végezte.
Hirdetés
Az újraindítás után Verstappen meglépett a mezőny elől, és eszeveszett gumispórolás kezdődött, ezúttal a szokásosnál is jobban. A szombati sprint után ugyanis kiderült, hogy az átalakítások nem oldották meg a problémát, és továbbra is veszélyesek hosszabb távon a Pirelli abroncsai, ezért a beszállító mérnökei 18 körben maximalizálták minden szett guminak az élettartamát - ezzel együtt három kötelező kiállást előírva az 57 körös versenyen. Külső szemmel hamar eluralkodott a monotonitás a versenypályán, az autóban viszont néhányan szó szerint élet-halál harcot vívtak. Logan Sargeant például egészségügyi okokból kényszerült feladni a futamot, annyira kiszáradt, Fernando Alonso égési sérüléseket szenvedett a forró ülés miatt, Esteban Ocon pedig már a futam első szakaszában a sisakjába hányt a forróság miatt. Az embert próbáló viadalon végül az immár háromszoros világbajnok Max Verstappen nyert, mögötte a két McLaren Piastri-Norris sorrendben futott be. A verseny elején kipördülő Russell remek versenyzést bemutatva egészen a negyedik helyig kapaszkodott vissza, mögötte az egyetlen talpon maradt Ferrarival Leclerc jött be ötödikként. Az első tízbe még Alonso, Ocon, Bottas, Zhou és Pérez fértek be.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?