10 év múlva 30 millió villanyautó lehet Európa útjain

Komoly célokat tűzött ki az EU a klímabarát közlekedés kapcsán

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem csupán a közúti forgalomban céloz klímasemlegességet az EU: 2035-re már elektromos repülőgépeket vár, amellett, hogy 2030-ra 30 millió emissziómentes autót, 2050-re pedig újonnan csakis olyan autókat, buszokat, teherautókat szeretnének.

Az Európai Bizottság a kibocsátáscsökkentésre, a versenyképességre, valamint a biztonságra fókuszáló, hozzáférhető és megfizethető, fenntartható és intelligens közlekedési rendszerekre vonatkozó stratégiát mutatott be, hogy a mobilitás terén végbe mehessen a zöld és digitális átállás, és a közlekedés ellenállóbbá váljon a jövőbeli válságokkal szemben - közölte az uniós bizottság szerdán.
Hirdetés
Frans Timmermans, az európai zöld megállapodásért felelős ügyvezető alelnök a terv bemutatásakor elmondta, ahhoz, hogy az Európai Unió elérhesse az éghajlatváltozással kapcsolatos céljait, csökkenő pályára kell állítania a közlekedési ágazat kibocsátásait. A stratégia át kívánja alakítani az emberek és az áruk Európán belüli mozgásának módjait, és meg kívánja könnyíteni az emberek számára, hogy különböző közlekedési módokat kombináljanak utazásaik során. Minden közlekedési módnak fenntarthatóbbá kell válnia, ehhez pedig széles körben rendelkezésre kell állniuk a környezetbarát alternatíváknak - mondta. Mindezek alapján a jövőben is várhatóak támogatások az elektromos járművek (például autók és a jelenleg is dotált kerékpárok) kapcsán, s alighanem büntetőtételek is az öreg, jelentősebb emissziójú járművek tekintetében.
Hirdetés

A bizottsági terv megvalósulása esetén 2030-ig legalább 30 millió kibocsátásmentes gépkocsi közlekedik majd az európai utakon. Legalább száz európai város klímasemleges lesz.

A nagy sebességű vasúti forgalom Európa-szerte megkétszereződik, az automatizált mobilitás pedig széles körben elterjed. A stratégia szerint az 500 kilométernél rövidebb utakra tervezett csoportos utazásoknak szén-dioxid-semlegeseknek kell lenniük, és piaci forgalomba kerülnek a kibocsátásmentes tengeri hajók.
Hirdetés

A bizottság azt kívánja, hogy 2035-ig piaci forgalomba kerüljenek a kibocsátásmentes légi járművek is. 2050-ig pedig szinte minden személygépkocsi, kisteherautó, autóbusz és új nehézgépjármű kibocsátásmentes lesz.

Megduplázódik a vasúti teherforgalom, a gyors összeköttetéseket lehetővé tevő, fenntartható és intelligens közlekedés érdekében pedig teljes mértékben működőképessé válik az úgynevezett multimodális transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T).
Ahhoz, hogy a közlekedés fenntartható lehessen, egyebek mellett a kibocsátásmentes szárazföldi járművek, hajók és repülőgépek, a megújuló és alacsony kibocsátású üzemanyagok és a kapcsolódó infrastruktúrák elterjedésének ösztönzésére van szükség, például 2030-ig 3 millió nyilvános elektromos töltőállomás létesítésével. Továbbá olyan intézkedéscsomagra van szükség, amely tisztességes és hatékony árképzést biztosít az egész közlekedési ágazatban - tette hozzá az uniós biztos.
Forrás: MTI
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?