A pápamobilok nyomában

A katolikus egyház vezetőjét igen különleges autókkal tisztelték meg. Vessünk rájuk egy pillantást!

1930-ban a pápának is, mint az összes többi államfőnek, kijárt már egy négykerekű, amely a kényelmét és a biztonságát szolgálta. No de nézzük is meg, milyen autókat használt a mindenkori Szentatya!

Igen kevés személynek adatik meg, hogy a Mercedes autót ajándékozzon részére. 1960-ban, a Pápa részére azonban a stuttgartiak ezt már másodszorra tették meg. Milyen nagylelkű tett! - gondolhatnánk -, ám ezen lépés mögött a diplomáciai kapcsolatok szorosabbra fűzése állt Németország és a Vatikán között. Az első Benz pápamobilt még XXIII. János pápa kapta, egy Mercedes-Benz Nürburgot, 1930-ban. Sajnos a háború azonban közbeszólt a két állam barátságának.
Hirdetés

VI. Pál pápának eredetileg szintén a csillagos márkától, egy 600 Landaulet jutott. 1964-es amerikai látogatása során viszont a Lehmann Peterson duó által átalakított Lincoln Continental limuzinnal járta be a térséget. Az autó karrierje ám itt nem fejeződött be, hiszen az Apollo űrprogram prezentációs járművévé vált, így többek között még Neil Armstrong is koptatta az üléseit.
1982-ben őszentsége Spanyolországba is ellátogatott, és a sokak által a futball otthonának nevezett országban a Camp Nou és a Santiago Bernabeu stadionokat is meg szerette volna tekinteni. Azonban az ekkor szolgálatában álló üvegezett Mercedes G-osztály nem fért volna be a futball-szentélyek kapuján. A spanyolok gond nélkül orvosolták a problémát és legyártották részére a Fiat Panda alapú SEAT Marbella Pápamobilt.
Az előbb említett üvegkupolával ellátott Mercedes G-osztály védte az egyházfőt, amikor 1981-ben merénylet áldozata lett. Ezek után biztosra kellett menni, tehát a képen látható Range Rovert már golyóálló üveggel látták el a Nagy-Britanniába tett látogatása során.
Az 1985-ös pápamobil szinte meglepő módon egy újabb Mercedes volt, méghozzá egy 500 SEL, amelyet egy kicsit még jobban megnyújtottak, és a hátsó üléssor helyére csupán egyetlen ülőalkalmatosságot helyeztek. Az autó tetejére pedig egy golyóálló üveget szereltek fel, amely James Bond DB5-ös Aston Martinján is megállná a helyét.
1986-ban a franciáknak is adódott alkalma, hogy megmutassák mit, tudnak, ha pápamobilt kell építeniük. A végeredmény egy szinte bombabiztos Renault Espace lett. Habár első pillantásra nem az a tipikus menekülőautó kinézete volt a Renault-nak, de az üvegei ellenálltak a golyóknak és még a kerekeit sem lehetett használhatatlanná tenni, így támadás estén teljes lelki nyugalomban lehetett folytatni az utat.
Meglehetősen szellősre tervezték az ezredforduló előtt egy évvel használt Cadillac De Ville Parade Phaeton-t. Az autó fejlesztése több mint egy éven át tartott. Szolgálata után pedig Amerika egyik legnevesebb autós múzeumában a Petersen Automotive Museum-ban állították ki.
XVI. Benedek pápát is egy ikonikus G Merci szolgálta, amelyet biztonságtechnikailag szintén nem gondoltak túl. Ellenben kicsit hajtásláncilag átalakították, hogy az araszolást is jól bírja, amikor tömegek veszik körül a pápát. Még mielőtt a G-osztály elavultnak tűnhetett volna, rögtön lecserélték az újonnan érkezett ML Mercedesre, amelynél újra szükségét látták az üvegezett hátsó résznek, hogy semmiképp se ismétlődjenek meg az 1981-ben történtek.
Manapság - örömünkre vagy bánatunkra -, szinte nem létezik autós cikk anélkül, hogy az elektromos autózás szóba ne kerüljön. Így utolsó pápamobilként, a jövő előtt tisztelegve ejtsünk szót a teljesen elektromos 2012-es Renault Kangoo ZE-ről, melyet a francia autógyár a pápa Castel Gandolfo-i nyári rezidenciája körüli utakra tervezett. Minden jel arra utal, hogy őszentsége is igen megkedvelte az elektromos hajtást, hiszen a Kangoo ZE-t mindmáig használja.
A cikkhez forrásként a Motor 1 német kiadásának "Die Evolution des Papamobils im Überblick" anyaga szolgált.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?