Autós mítoszok a KGST-világból
Autós szemmel a Design Hét Budapest fesztivál
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Duplán sikeresnek mondható a Design Hét Budapest autós előadássorozata: egyrészt sokakat érdekelt a téma, másrészt sikerült eloszlatni néhány városi legendát.
Előadássorozat mellett különleges járművek kipróbálására is adódott lehetőség a 8. Design Hét fesztiválon
Autós oldalról a Volga-Csajka Autóklub, a Skoda Klub és a Traburg Klub fogott össze, hogy a „Politikai formatervezéstan” címet viselő rendezvény létrejöhessen, míg a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, közismertebb rövid nevén a MOME a helyszínt adta, mind az előadásokhoz, mind egy tablós, valamint az épület előtti járműves kiállításhoz.
Varga Péter, a szovjet járművek szakértője a politikusok és az autók kapcsolatáról tartott előadást. A gépkocsi reprezentációs kelléknek számított, és a szovjetek imádták a luxust, elsősorban az amerikai és angol típusokat kedvelték, noha az országnak saját gyártmányai is voltak
Halasi Rita Mária, a Design Hét Budapest kurátora is megcsodálta az egykoron Mihail Gorbacsovot szolgáló GAZ-14 Csajkát, amely a MOME épülete előtt került kiállításra
Legendák keringenek a szovjet és az amerikai autók rokonságairól. Tény, a Szovjetunióban annak idején a kínaiakra mostanság jellemző lelkesedéssel másolták a különféle tengerentúli típusokat: az 1959-ben bemutatott GAZ-13 Csajka (jobbra) sem véletlenül hasonlít a Packard Patrician (balra) valamivel korábbi kivitelére. Nem igaz viszont, hogy a karosszériák présszerszámai megegyeztek, ez talán csak a Moszkvics 400 esetében állítható, mikor is a szovjetek háborús jóvátétel fejében, vonatra pakolva komplett hazavitték a rüsselsheimi Opel Kadett szalagot...
A Szovjetunióban sem volt ez másképpen, a civilek nem autózhattak, a széles, több sávos sugárutakon ugyan zajlott a forgalom, de hivatali, illetve köz- és katonai feladatokat ellátó járművekkel. Sztálin ráadásul nem csak ebbe szólt bele, hanem magába az autógyártásba is. Az 1946-ban bemutatott, a Generalisszimusz nevét viselő ZISZ 110 (és ennek páncélozott, 115-ös változata, amiből Rákosinak is jutott egy példány, ami később visszakerült a Szovjetunióba) alapvetően egy 1930-as évekbeli amerikai Packard konstrukciót másolt, és a szovjet mérnökök ugyan modernebb dolgokat is meg tudtak volna valósítani, ám Sztálint ez nem érdekelte. A tengerentúli típusok másolása, valamint a technikai színvonal szándékos alacsonyan tartása aztán a szovjet járműipar védjegye lett; kitűnő példa erre az 1960-as évek végén tervezett Volga M24, amely elviekben nyugati szintet képviselt – volna. Ötletek bőséggel akadtak, de a politikusok nem értették, mire a nagy felhajtás, így a korábbi M21-es számos részletét konzerválták az újdonság lemezei alatt.
Néhány jellegzetes, szocialista korszakbeli tárgy alkotta a dekorációt, köztük egy remek állapotban lévő pedálos Moszkvics. Impozáns, de drága játékszer volt, több gyerek vágyott rá, mint akinek megadatott, ellenben a Városligetben, szülői engedéllyel, és persze némi készpénz ellenében bérelni is lehetett
Amikor az Ikarus 55 típusról álmodtak a mátyásföldi mérnökök, a Szovjetuniónak még nem volt ilyen modern, önhordó vázszerkezetes autóbusza, így politikai okok miatt rendre támadták a konstrukciót. A szinte titokban tervezett prototípus 1952-re állt össze, a nullszéria 1953/54-ben futott, és igazából csak az 1960-as években pörgött fel a termelés. Exportra sokkal több ilyen farmotoros készült, mind a képen látható távolsági, mind a 66-os jelzésű városi, helyközi kivitelből
Az előadások közötti szünetben Hidegföldi Attila, a Volga-Csajka klub elnöke, a rendezvény moderátora néhány érdekes, a szocialista korszakból ismerős tárgyról mesélt, többek között a teremben is kiállított pedálos Moszkvicsról – ezek a játékok a Moszkvai Kisautók Gyárában hasonló szalagon készültek, mint az igazi autók. A nap zárásaként, mintegy megkoronázva a rendezvényt, a közönség a belvárosi Design Terminálhoz vonulva, utasként próbálhatta ki a MOME előtt felsorakozó veterán autókat, köztük Mihail Gorbacsov egykori Csajkáját, vagy éppen a magyar ipar gyöngyszemét, a farmotoros Ikarus 55-öst.
(fotók: www.desighnhet.hu)