Hirdetés

Az autók közel negyedét hitelre adták el tavaly

Visszatérni látszanak az autójukat hitelre vásárlók

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Míg a válság után összeomló autópiacon szinte senki sem mert hitelre vásárolni, tavaly már visszatérni látszódtak a nem készpénzre vásárlók.

Ahogyan a piac, úgy az autóhitelezés is sokat változott az elmúlt 10 évben. Míg a 2008 őszén kirobbant, az autópiacot 2009-ben összedöntő válság előtt a kuncsaftok 68 százaléka hitelre vásárolt, utána mindössze 18 százalékuk, tavaly lassú növekedés után már 23 százalék döntött a nem készpénzes vétel mellett

Jelentősen átalakult az autópiac az elmúlt 5 évben. 2012 óta a használtautó-import rendre túlnövi az új autók forgalomba helyezését, ugyanakkor a 2009-ben, a válság után összeomló autópiac is évről évre növekedett, az elmúlt években 20% feletti mértékben. Hogy a nehéz időknek már látszódik a vége, azt az is mutatja, hogy míg 2011-ben a Használtautó.hu rendszerében csaknem 2000 autót hirdettek hitelátvállalással, addig napjainkban jellemzően 20 ilyen autó található – pedig a hirdetési állomány egésze nőtt. Mindez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy a vásárlók teljesen kifuttatták volna hiteleiket. Tény ugyan, hogy az autópiac 2009-es összeomlásakor a hitelre vásárlás is jelentősen visszaesett, ám mint azt a Lízingszövetségtől megtudtuk, ma is mintegy 250 ezer retail típusú autófinanszírozási szerződés áll fenn, ezek között magánszemélyek, mikro- kis- és középvállalatok egyaránt vannak. Az állomány domináns része már a zárt végű pénzügyi lízing.

Míg 2011-ben (archív képernyőkép) csaknem 2000 autó kínálkozott hitelátvállalással a Használtautó.hu rendszerében, ma már csak 10-20 ilyennel találkozni – az azóta amúgy nagyobbra nőtt hirdetésállományban

Nem tudni mennyi a nem fizető adós, de egyre kevesebb
Senki nem tudja pontosan, hogy mennyi a díjelmaradásban lévő hiteles, a Lízingszövetség sem rendelkezik pontos adattal a nem fizető adósok pontos arányáról, de általánosságban elmondható, hogy számuk és arányuk folyamatosan csökken. Talán azért is, mert a vásárlók megfontoltabbak lettek. Míg a válság előtti utolsó évben az új autók piacán még domináns volt a hitelre vásárlás, a finanszírozási hányad 68 százalék körül mozgott, ez az arány 2012-ig folyamatosan csökkent és elérte a mélypontot, ami 18 százalék volt. Azóta évről évre emelkedik a finanszírozási hányad, 2016-ban már 23 százalék körül alakult. A használtautó-finanszírozási hányad a 2007-es 24 százalékról folyamatosan csökkenve most (2016) 3 százalék körül van. A magánvásárlók egyértelműen óvatosabbak, ugyanakkor az is elmondható, hogy a magánszemélyek zöme még mindig a használtautó-piacról, akár importból, zömében 10 évnél idősebb autóval „újít”, semmint hitelre vásárolt újjal.

Hirdetés

A cégeknél a nyílt végű lízing a sláger
Mint azt a Lízingszövetségtől megtudtuk, az autót finanszíroztató cégek kétharmada nyílt végű konstrukciót választ, amennyiben pénzügyi lízinggel dolgozik. Alternatívaként azonban nem csupán a zárt végű pénzügyi lízing említhető, egyre több cég a bérleti konstrukciót részesíti előnyben, az autót jellemzően teljes szolgáltatási csomaggal igénybe véve. Ez rendszerint kényelmesebb, összköltség szempontjából kedvezőbb is számukra. Ha viszont a teljes piacot nézzük, a magánvásárlókkal együtt még mindig a zárt végű pénzügyi lízing a domináns.

Magasról és mélyre estek az újautó-eladások 2009-ben. Azóta van ugyan növekedés, de mivel a hitelarány is visszaesett, a kevés az ügyfél
Magasról és mélyre estek az újautó-eladások 2009-ben. Azóta van ugyan növekedés, de mivel a hitelarány is visszaesett, a kevés az ügyfél

A piaccal együtt nőtt a hitelkihelyezés is
Ahogyan arról beszámoltunk, tavaly 25 százalékkal nőtt az új személyautók értékesítése, 15,8 százalékkal a használtautó-import, továbbá a hazai tulajdonosváltások mintegy 700 ezres száma sem elhanyagolható. Ugyanakkor egyértelmű, hogy a hitelpiac fő forrása az újautó-értékesítés. Tavaly a harmadik negyedév végéig 23 százalékos növekedéssel 33 milliárd forintnál járt a magánszemélyek részére kihelyezett hitelek összege, míg a vállalatoknak, egyéb jogi személyeknek finanszírozott összeggel együtt már 106 milliárd, a szintén növekedő flottafinanszírozással együtt pedig már 150 milliárd forintot meghaladó hitelkihelyezés említhető. (Ezek a számok már tartalmazzák a kishaszongépjárműveket is.). Tavaly az eladott személyautók 23 százalékát, azaz mintegy 22 ezer autót adták el hitelre.

További növekedés várható – visszatérő ügyfelekkel
Bár néhány évvel ezelőtt úgy tűnhetett, hogy az autóvásárlók hallani sem akarnak a hitelekről, tavaly a lízingpiac több mint 20 százalékkal növekedett az előző évhez képest. Ez kiemelkedő teljesítmény ugyan, de a Lízingszövetség emlékeztet, hogy a finanszírozási volumen továbbra sem éri el a válság előtti szintet. Mint mondják, idén a lízingpiac további növekedését várják, bár az NHP kivezetése miatt várakozásuk szerint ez a bővülés már nem lesz olyan dinamikus, mint tavaly. Az elektromos autók állami támogatással történő helyzetbe hozása kihelyezés tekintetében az idei évben realizálódhat, ez a folyamat is adhat egy kisebb lökést a gépjárműfinanszírozásnak, de mint tudjuk, a május 1-ig biztos támogatás szinte biztosan nem fog volument hozni. Az viszont mindenképp jó jel, hogy a lezárult lízingkonstrukciók után az újabb gépjárműbeszerzéseket rendszerint szívesen finanszíroztatják ismételten az ügyfelek, akikkel egy a probléma: nincsenek elegen. Mind az autópiacnak, mind a finanszírozási piacnak új szereplőkre, új fizetőképes kuncsaftokra lenne szüksége ahhoz, hogy a hazai autópark fiatalodhasson.

Bár a hitelüket visszafizető vásárlók szívesen finanszíroztatnak újabb autót, kevés van belőlük. Reményt adhat, hogy vannak új belépők is, ám szintén nem túl sokan

Hirdetés

Vélemény, hozzászólás?