A Foxconn platformja több gyártó számos modellcsaládjának lehet egyszerre épÃtÅ‘készlete (Fotó: carscoops.com)
A leginkább az iPhone-ok összeszerelésrÅ‘l ismert Foxconn most egy új és nagyon hasznos ötlettel próbál betörni az autógyártás világába. AlternatÃvát ajánl ugyanis azon autógyártóknak, akik szeretnének lépést tartani a zöldülÅ‘ trendekkel, de nem tudják, vagy nem akarják saját elektromos modelljeiket az alapoktól felépÃteni. De hogy miért lenne ettÅ‘l a Foxconn az autógyártás Androidja?
Több száz különbözÅ‘ gyártótól származó több ezer különbözÅ‘ mobiltelefont egymás után a kezünkbe véve elÅ‘fordulhat, hogy mindegyik kezelése és funkciói hasonlóak lesznek. Bár apróságokban mindegyik eszköz más, valahogy mégis ismerÅ‘s marad az élmény. Ennek fÅ‘ oka, hogy a kütyügyártók nagy része manapság Android alapú készüléket forgalmaz, az Android pedig egy nyÃlt forráskódú Linux alapú operációs rendszer, az okostelefon kezelÅ‘felületének szÃve.
Az autók világába visszatérve hasonló élményben lehet részünk, ha végigpróbáljuk egymás után a Volkswagen konszern PQ35 platformjának különbözÅ‘ márkanevek és tÃpusmegjelölések alatt a kétezer-tÃzes évek közepéig árusÃtott összesen 19 autóját. Csak néhány példát kiemelve, a Golf és a Jetta ötödik és hatodik generációja, a második generációs Audi A3, a második generációs Skoda Octavia, vagy akár a VW Tiguan ugyanis - bár méretben, árban és célközönségben is észrevehetÅ‘en eltérnek egymástól - kÃsértetiesen hasonlóak, ha egymás után próbáljuk ki Å‘ket.
Egy ilyen szabadon használható platform lehetővé teheti az elektromos járművek tervezését a kisebb gyártók számára is (Fotó: carscoops.com)
Ennek a furcsa hasonlóság-érzésnek az okozója a közös platform, tehát a közös tervezési és összeszerelési alapok. A technológia hatalmas elÅ‘nye a gyártó számára a költséghatékonyság, hiszen a jármű műszaki alapjainak méregdrága megtervezése jelen példa esetében 19 részre oszlik. A vásárló számára pedig pozitÃvum a kiszámÃthatóság, hiszen ha már próbálta bármelyiket a leÃrtak közül, tudhatja, mire számÃtson a másik modellnél, választhat "ugyanabból" egy számára jobban megfelelÅ‘t, egy újabb szintet. Korábban komoly hátrány volt a gyártó szemszögébÅ‘l, hogy nem igazán lehetett ugyanarra a platformra ténylegesen különbözÅ‘ - mondjuk méretben, futómű-technológiában vagy motorválasztékban egymástól nagymértékben eltérÅ‘ - autókat épÃteni, a vásárlót pedig joggal zavarhatta, ha a frissen megvásárolt Audi Q3 prémium crossovere közös műszaki alapokon osztozott a VW Caddy kishaszongépjárművel. Természetesen ez a technológia fejlÅ‘désével enyhült, mivel a modernebb platformok - ahogy az Android rendszer újabb változatai is - egyre rugalmasabban szabhatók testre egy adott modellhez.
Minden fontosabb méret tekintetében jól variálható a Foxconn elektromos autó platformja (Fotó: carscoops.com)
Eddig ilyen költséghatékonysági osztozkodásra leginkább egy cégcsoporton belül volt példa az autós világban, de ez a trend az elektromos autózás hirtelen jött kötelezÅ‘ fejlesztésének köszönhetÅ‘en megváltozhat. A Foxconn ugyanis egy olyan platformot fejleszt, ami ha jól sikerül, az Androidhoz hasonlóan rengeteg márka közös elektromos platformja lehet. A Teslára az iparág iPhone-jaként hivatkoznak, ami az allegóriába beemelve szintén reális megállapÃtás.
Bármilyen jellegű járműnek megfelelÅ‘ alapja lehet ez az épÃtÅ‘készlet (Fotó: carscoops.com)
A siker receptjének egyik legfontosabb összetevÅ‘je lehet a modernebb platformokhoz hasonlóan a végletekig kitolni a közös épÃtÅ‘készlet variálhatóságát, ezzel ugyan megnövelve az eredeti tervezési költségeket, de jelentÅ‘sen lecsökkentve a platform méretbeli és felhasználhatósági korlátait, valamint a hasonlóságérzetet. A cég állÃtása szerint a platform tengelytávja 2,75 métertÅ‘l egészen 3,1 méterig terjedhet - alkalmas lesz csak elsÅ‘, csak hátsó és összkerékhajtás beépÃtésére is, illetve nagymértékben variálható lesz a hasmagasság és a szélesség is. A Foxconn mindezek mellé 93, 100 és 116 kWh-s akkumulátorcsomagokat és 127-tÅ‘l 456 lóerÅ‘ig terjedÅ‘ motoropciókat is Ãgér. Már csak hab a tortán a high-tech szoftver, az önvezetés különbözÅ‘ szintjeinek lehetÅ‘sége és a csomag részét képzÅ‘ Amazon Alexa, Android Auto és Apple CarPlay.
Még az is előfordulhat, hogy néhány év múlva a világ két végéből származó, látszólag teljesen különböző autójába egymás után beülve az első gondolatunk csak ennyi lesz:
"Ó, tényleg, ez is Foxconn, ezt már ismerem!" Bár ez most még furcsán hangozhat, tÃz évvel ezelÅ‘tt ugyanilyen meglepÅ‘ lett volna ezt állÃtani egy Samsung és egy Nokia mobiltelefonról...