A Foxconn platformja több gyártó számos modellcsaládjának lehet egyszerre építőkészlete (Fotó: carscoops.com)
A leginkább az iPhone-ok összeszerelésről ismert Foxconn most egy új és nagyon hasznos ötlettel próbál betörni az autógyártás világába. Alternatívát ajánl ugyanis azon autógyártóknak, akik szeretnének lépést tartani a zöldülő trendekkel, de nem tudják, vagy nem akarják saját elektromos modelljeiket az alapoktól felépíteni. De hogy miért lenne ettől a Foxconn az autógyártás Androidja?
Több száz különböző gyártótól származó több ezer különböző mobiltelefont egymás után a kezünkbe véve előfordulhat, hogy mindegyik kezelése és funkciói hasonlóak lesznek. Bár apróságokban mindegyik eszköz más, valahogy mégis ismerős marad az élmény. Ennek fő oka, hogy a kütyügyártók nagy része manapság Android alapú készüléket forgalmaz, az Android pedig egy nyílt forráskódú Linux alapú operációs rendszer, az okostelefon kezelőfelületének szíve.
[BANNER type="1"]
Az autók világába visszatérve hasonló élményben lehet részünk, ha végigpróbáljuk egymás után a Volkswagen konszern PQ35 platformjának különböző márkanevek és típusmegjelölések alatt a kétezer-tízes évek közepéig árusított összesen 19 autóját. Csak néhány példát kiemelve, a Golf és a Jetta ötödik és hatodik generációja, a második generációs Audi A3, a második generációs Skoda Octavia, vagy akár a VW Tiguan ugyanis - bár méretben, árban és célközönségben is észrevehetően eltérnek egymástól - kísértetiesen hasonlóak, ha egymás után próbáljuk ki őket.
[BANNER type="2"]
Egy ilyen szabadon használható platform lehetővé teheti az elektromos járművek tervezését a kisebb gyártók számára is (Fotó: carscoops.com)
Ennek a furcsa hasonlóság-érzésnek az okozója a közös platform, tehát a közös tervezési és összeszerelési alapok. A technológia hatalmas előnye a gyártó számára a költséghatékonyság, hiszen a jármű műszaki alapjainak méregdrága megtervezése jelen példa esetében 19 részre oszlik. A vásárló számára pedig pozitívum a kiszámíthatóság, hiszen ha már próbálta bármelyiket a leírtak közül, tudhatja, mire számítson a másik modellnél, választhat "ugyanabból" egy számára jobban megfelelőt, egy újabb szintet. Korábban komoly hátrány volt a gyártó szemszögéből, hogy nem igazán lehetett ugyanarra a platformra ténylegesen különböző - mondjuk méretben, futómű-technológiában vagy motorválasztékban egymástól nagymértékben eltérő - autókat építeni, a vásárlót pedig joggal zavarhatta, ha a frissen megvásárolt Audi Q3 prémium crossovere közös műszaki alapokon osztozott a VW Caddy kishaszongépjárművel. Természetesen ez a technológia fejlődésével enyhült, mivel a modernebb platformok - ahogy az Android rendszer újabb változatai is - egyre rugalmasabban szabhatók testre egy adott modellhez.
Minden fontosabb méret tekintetében jól variálható a Foxconn elektromos autó platformja (Fotó: carscoops.com)
Eddig ilyen költséghatékonysági osztozkodásra leginkább egy cégcsoporton belül volt példa az autós világban, de ez a trend az elektromos autózás hirtelen jött kötelező fejlesztésének köszönhetően megváltozhat. A Foxconn ugyanis egy olyan platformot fejleszt, ami ha jól sikerül, az Androidhoz hasonlóan rengeteg márka közös elektromos platformja lehet. A Teslára az iparág iPhone-jaként hivatkoznak, ami az allegóriába beemelve szintén reális megállapítás.
[BANNER type="3"]
Bármilyen jellegű járműnek megfelelő alapja lehet ez az építőkészlet (Fotó: carscoops.com)
A siker receptjének egyik legfontosabb összetevője lehet a modernebb platformokhoz hasonlóan a végletekig kitolni a közös építőkészlet variálhatóságát, ezzel ugyan megnövelve az eredeti tervezési költségeket, de jelentősen lecsökkentve a platform méretbeli és felhasználhatósági korlátait, valamint a hasonlóságérzetet. A cég állítása szerint a platform tengelytávja 2,75 métertől egészen 3,1 méterig terjedhet - alkalmas lesz csak első, csak hátsó és összkerékhajtás beépítésére is, illetve nagymértékben variálható lesz a hasmagasság és a szélesség is. A Foxconn mindezek mellé 93, 100 és 116 kWh-s akkumulátorcsomagokat és 127-től 456 lóerőig terjedő motoropciókat is ígér. Már csak hab a tortán a high-tech szoftver, az önvezetés különböző szintjeinek lehetősége és a csomag részét képző Amazon Alexa, Android Auto és Apple CarPlay.
Még az is előfordulhat, hogy néhány év múlva a világ két végéből származó, látszólag teljesen különböző autójába egymás után beülve az első gondolatunk csak ennyi lesz:
"Ó, tényleg, ez is Foxconn, ezt már ismerem!" Bár ez most még furcsán hangozhat, tíz évvel ezelőtt ugyanilyen meglepő lett volna ezt állítani egy Samsung és egy Nokia mobiltelefonról...