Egy Renault Fiat emblémával? Gyakorlatilag ez a Fiat Talento
Fiat Talento 2.7t 1.6 Mjet 120LE L1H1 E6 teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Már Fiatként is elérhető a Renault Trafic, így is remek. De vajon miért kelljen nekünk a Fiat, ha Opelként és Renault-ként is szinte ugyanezt vehetjük meg?
A Fiat Talento kisebb hűtőmaszkot kapott, mint a testvér Renault Trafic és Opel Vivaro, és ez jól is áll neki. LED menetfénye a lökhárítóba került
Azt már megszokhattuk, hogy Opel Vivaro néven is kapható a Renault Trafic, de az kevéssé ismert, hogy Fiat Talentóként is megvehetjük. A Dobló és a Ducato közötti rést ugyanis nem saját modellel tölti ki a Fiat, hanem a konstrukciójával és gyártásával is francia Trafic-alteregó Talentóval. És ennek igazából csak örülhetünk.
Malőr, hogy bár a harmadik féklámpa és a rendszám is a bal oldali hátsó ajtóra került, először azt kell nyitni, így semmiképp sem szállíthatunk félig nyitott farral. Bár a külső tükrök kellően sokat mutatnak, a tolatóradarra megéri 60 ezer forintot költeni
Az olasz "redesign" ugyanis van annyira jó, hogy az autók területén kevéssé jártasak számára a Talento eladja magát önálló modellnek, a Trafic pedig elég jó alap, nem véletlenül vezető a Renault az európai kishaszonjármű-piacon. A két jókora és nem mellesleg fényerejével is igen korrekt fényszóró közé fényezetlen hűtőmaszk került. Egy munkagépnél az is pozitívum, hogy a lökhárítók részint fényezetlenek, ahogyan az oldalfalakra és az ajtókra is jutott fényezetlen védőbetét. Épp annyi domborítás került a gépháztetőre és az oldalfalakra, de még az függőlegesen osztott és persze 180 fokban kitárható hátsó ajtókra, hogy a forma nem unalmas.
A beltér leginkább Fiat eleme a kormánykerék közepe. Bár ennyire alapváltozatot ritkán kapunk, kifejezetten örültünk annak, hogy a Talento motorteljesítményét leszámítva valódi báziskivitelével járt nálunk. Rádiója alapból Bluetooth-kapcsolatos, klíma van, tempomat 50 ezer forintért kapható
Igaz, nem a dizájnért fogják választani, az csak plusz pont, ha a cég reklámhordozójaként is jól mutat az autó. A fontos a fenntartási költség, amit az 1,6-os motor elég jól meghatároz, meg persze a használhatóság. Az 1 centi híján 5 méter hosszú alapméterű furgon kapacitása, meg persze az, hogy az 1,97 méteres magassággal még a legtöbb mélygarázsba is beállhatunk. Legalább olyan fontos ez, mint a személyautós, 11,9 méter átmérőjű fordulókör, vagy az sofőrkabin sok-sok tárolórekesze. Van itt hely menetnaplónak a műszerfal tetején, palackoknak, elemózsiának a jókora ajtózsebekben, de a kétszemélyes utaspadot felhajtva miniautós csomagtér is rendelkezésre áll. Háromfős brigád elég passzentosan utazhat, de ha csak ketten megyünk, nem fogunk panaszkodni a kényelemre, jól el lehet férni, és az ülések tartása is korrekt.
A sebességmérő digitális, valódi műszerrel csak a fordulatszám és az üzemanyagszint látható. Bár városban legalább 7 literes fogyasztással számolhatunk, így is 1000 kilométer körüli a hatótáv
A váltókar is Renault-származék, de a szerkezet jól kapcsolható, az áttételezés is korrekt. CD-olvasó nincs, de telefontöltésre is alkalmas USB csatlakozót legalább kapunk
A főnök persze nem csak azt fogja megkérdezni, hogy kényelmes-e az autó, hanem azt is, hogy mi fér bele. Még akkor is, ha saját maga főnöke. Az 5,2 köbméteres raktér nem sokat mondó. A gyári katalógusban szereplő 2,5 méteres raktérhossz ígéretes, de vigyázat, az csak a padlón értendő, a válaszfal pedig felfelé haladva mind jobban nyúlik be a raktérbe. Középmagasságban 2,3 méter adódik csupán, ami nem túlzottan kimagasló. Megpakolt EUR raklapból, vagy ha úgy tetszik, palettából kettőt fogunk tudni berakni, üresen persze akár hármat is, hiszen a kerékdobok között is 1268, amúgy 1662 mm-es belső szélességnek köszönhetően keresztbe fordítva is betolhatjuk őket, akár a jobb oldalon alapáras tolóajtó felől is, ugyanis az is 90 cm széles nyílást ad. A raktérben bőségesen van rögzítőpont, így aztán könnyedén tudjuk rögzíteni a csomagokat.
Az 1,38 méter magas raktér középen a hirdetett 2,5 méteres hossznál arasznyival rövidebbet mérhetünk csupán, a szélesség a kerékjáratok között is raklapnyi, 1268 mm
A hátsó ajtók 180 fokban is kitárhatók, az oldalsó tolóajtó 90 centiméteres szélességet ad, a sofőr oldalára 100 ezer forintért, meg persze 27 százaléknyi áfárét kaphatunk azonos raktérnyílást, utóbbi tétel a cikkben szereplő összes árhoz hozzáadandó
Ami a Talento legkellemesebb meglepetése, az a hajtáslánc. A Renault 1,6-os dízele itt is remek arcát mutatja, 100 ezer forint a 95 helyett 120 lóerős, ahhoz hasonlóan egyturbós verzió felára, amit szerintem mindenképp megfizetni, ugyanis az erősebb motor kedvezőbb fogyasztást ad. A vegyes érték 6,1 liter, ami országúton autózva akár alul is múlható. Városi üzemre 7,2 litert írnak, ami persze forgalomfüggő. A tesztátlag ugyan 7,5 l/100 km lett, ám ehhez hozzá kell tenni, hogy igen dinamikus autópályázással és masszív városi dugóval.
Ha valaki németországi fuvarokhoz is használná, annak elárulom, hogy a 150 km/órás utazótempó is simán vállalható, a 130 km/órás tempó pedig tényleg nem kihívás. Amennyiben pedig az alatt megyünk, valóban 6-7 literes átlagfogyasztás között autózhatunk.
Mindez stop-start nélkül értendő, ami nyilván még tovább tudná apasztani a városi fogyasztást, amiből persze a tesztnapok alatt is adódott, de a kényszeres motormegállító elektronika az élettartam szempontjából mégsem feltétlenül hiányolandó. Elkerülhetetlen, hogy a Fiat 1,6-os dízeléhez hasonlítsuk ezt a köbcentire egyező motort. Azt legutóbb az 500L-ben próbáltuk, az olasz gép szintén 120 lóerős csúcsteljesítményét magasabb fordulaton hozza, s bár csúcsnyomatéka 20 newtonméterrel nagyobb, az sokkalta jelentősebb turbólyukkal jön, mint az itteni 300 Nm.Meglepően jól megy, akár részterheléssel is, az 1,6-os dízel is 12,6 másodperc alatt képes 100 km/órára gyorsítani, a végsebesség 166 km/óra lehet
A menetkomfort szabvány furgonos: bár felfüggesztés üresen sem kemény, kényelmének jót tesz, ha van a raktérben egy kis terhelés, ellenben a kanyartempókat az sem rontja vészesen. A terhelhetőség könnyebb árura szabott, az 1074 kilogrammos kapacitás azt jelenti, hogy az átlagtermetű sofőr 1 tonnát pakolhat hátra, de egy három fős, megtermettebb brigád esetén már csak 800 kilóval számolhatunk. Nehéz teherhez nyilván nem ez, hanem az eggyel nagyobb furgonkategória választandó. A Talento a kisiparosok, meg persze az áruterítők optimális autója, pláne úgy, hogy 40 centivel nyújtott és 52,2 centivel növelt magasságú, 5,2 helyett 8,6 köbméteres rakterű verzió is van belőle. Kiválóan végzi a dolgát, de nagyon erősen meghagyja azt a kérdést, hogy miért válasszuk őt a Renault Trafic helyett. A választ csakis az árak pontos összehasonlítása, de talán inkább az adott cég márkapreferenciája fogja megadni. A Fiat egyik ütőkártyája, hogy esetében felármentesen jár az 5 év/100 000 km garancia, míg a Renault kishaszonjárműveinél alapból csak 2 évet kapunk. Igaz, a Trafic még a garancia ráadásul 150 ezer kilométeres korláttal 5 évesre nyújtásával is olcsóbb a Talentónál. Innentől kezdve pedig az egyéni preferencia és persze az alku fog dönteni arról, hogy jobban járunk-e a Fiattal, mint a Renault-val. Nyilván az Opel Vivaróhoz mérten is, ám a trióból listaáron mindenképp az a legdrágább. A gyújtáskulcs pedig mindhárom esetén azonos, pont olyan, mint egy Renault Clio II-é vagy egy Thaliáé, ám alapáras központi zárral. Ma egy furgon is egészen sokat ad már - minden szempontból.
Talento Multijet - hirdetik a feliratok. Na persze, véletlenül sem Trafic dCi. Ha viszont a Fiat kereskedéssel van jó kapcsolatunk bármi miatt is, vegyük nyugodtan, nem járunk vele rosszul
Ha jól tudom, Talentónak hívták anno a kocka-Ducato extra rövid tengelytávú változatát. A Fiat szerencsés abból a szempontból, hogy a típusnévadáson sokat nem kell gondolkodniuk: jól bejáratott nevek egész tárháza áll rendelkezésre, ahonnan bátran meríthetnek 🙂
Igen, ez így van (500, Tipo, Panda, Punto). Viszont kár hogy a márka már csak árnyéka egykori önmagának.
A TC azt írta, hogy jún. 1-jén ismerteti Marchionne a cégcsoport következő ötéves tervét, és eldől, mi lesz a Fiattal. Szerintem sokan várjuk, mit tesz majd közzé a “mester” 😀