Elektromos buszlimuzint a népnek! Tényleg jó a Mercedes EQV?

Mercedes EQV 300 teszt - Megnéztük, mire jó az elektromos V-osztály

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Még autós újságíróként is furcsán cseng az "elektromos buszlimuzin" elnevezés, annyi kérdést vet fel. Szerencsére az EQV mindet megválaszolja: egyszerre kényelmes, tágas, praktikus, környezetbarát és a maga módján még menő is, mégsem lesz bestseller.

A kisbuszozás mindig egy külön élmény, legyen szó egy ezeréves T4 Multivanról, egy versenycsíkos Transit Customról, vagy akár a Mercedes legújabb elektromos buszlimuzinjáról, az EQV-ről. Igaz, ez utóbbi nem kormol, de cserébe sokkal kényelmesebb, a kisbuszosok pedig általában elfogadó népség, a teszthét során a reakcióik inkább kíváncsiságot és pozitív gondolatokat sugalltak, egyáltalán nem ébresztett ellenszenvet bennük az EQV a maga 35 milliós vételárával, még akkor sem, ha megmondtam az összeget.
Hirdetés
Fontos megjegyezni, hogy ezt az összeget nem csak az elektromos hajtásért fizeti meg az ember az EQV esetében: egy fapados, dízel Vitohoz képest a kényelmi extrák felára kb. 14,5 millió forint, míg az akkucsomag és a 204 lovas elektromos hajtáslánc "csak" 10 milliót dob rá a vételárra. Ez utóbbi egyébként fenomenális, és ha futja rá, akkor totálisan megéri az árát. Nem vagyok elvakult villanyautó-rajongó, de ez a hajtás nekem nagyon bejött.

A 25-30 kWh/100km fogyasztásával számolva településen belül nyugodtan tud még akár klímázva is 400 kilométert, autópályán, mostoha körülmények közt is meglehet neki a 300-as hatótáv.

Ha pedig netán melléd állnának a lámpánál a kormolós tizenéves "tuning"dízellel, akkor Comfort módban is le tudja lépni, 60-ig legalábbis biztosan. A 100-at állórajtból 12 másodperc alatt éri el a maga szolid 2,65 tonnás saját tömegével, ami szerintem megsüvegelendő, mindezt az elektromos autókra jellemző azonnal érkező nyomaték felemelő érzésével párosítva. További öröm, hogy ezzel nem is maradsz az út szélén, ugyanis van benne tartalék bőven, ha visszaveszel a sebességből. Egy nappal a visszaadás előtt ezt a saját bőrömön tapasztaltam meg az éjszaka közepén. Közel üres akkuval tettem fel töltőre, pár óra múlva pedig csörgött a telefon: egy barátom lerobbant tőlem 60 kilométerre, haza kellett hoznom. Bátor vállalás volt elindulni a 30% körüli töltöttségű, 140 kilométeres hatótávot ígérő EQV-vel, de ekkorra már tudtam, hogy kellő odafigyeléssel lehetséges a 120 kilométeres országúti kör. Már visszafelé jöttünk, 20 kilométerre voltunk a túra végétől, stabilan 25 kilométer hatótávot írt a kijelző, amikor is egy rendőrautó elterelt minket egy baleset miatt. Ennek hála hirtelen közel dupla annyit kellett volna megtenni hazáig az éjszaka közepén, mint amennyi a várható hatótáv volt, de ECO móddal és a sebesség 60-ra redukálásával még maradt is pár kilométerem, mire ünnepélyes keretek közt elértük a töltőt. Még poénkodtunk is vele, hogy nem baj, ha megáll, ebben vígan eléldegélünk mindnyájan, és ez amúgy igaz is volt. Az EQV belseje - a V-osztályéhoz hasonlóan - kiemelkedő összeszerelési- és anyagminőséggel kényeztet, mindemellett az extrák széles tárházát kínálja. Felárért kérhető a modellbe a fűthető és szellőztethető ülésektől elkezdve a kinyitható asztalon át az ággyá alakítható hátsó üléssorig gyakorlatilag bármi. Szintén felárért van hatalmas, nyitható panorámatető, meg persze gombnyomásra táruló tolóajtók és csomagtérajtó is, a középső sor ülései pedig akár menetiránnyal szemben is elhelyezhetőek. Ha buliznátok benne, arra is alkalmas, a Burmester hangcucc fenomenálisan tölti ki a teret. Praktikum is akad, ha becsukod az asztalt, 5 személy mellé kényelmesen, 7 mellé már csak szűkösen fér be egy bicikli, de a csomagtartó 1000 litere is magáért beszél.
Hirdetés
Az etetése sem katasztrófa, 100 kWh-s akkucsomagja 11 kW körüli AC töltéssel 9 óra alatt nulláról tele van, ami egy kiadós alvásnak felel meg, ráadásul városi használat esetén elég hetente egyszer a töltőn hagyni estére. Sima konnektoros adaptert nem kaptam az autóhoz, de szerintem a hatalmas akkucsomagot elnézve ez nem véletlen, messze túl sok időt venne igénybe fali konnektorról tölteni. Ha pedig hosszú útra mennél vele, a Mercedes azt ígéri, hogy villámtöltéssel 45 perc alatt elérhetjük 10 százalékról a 80 százalékot. Ezt nem volt alkalmam és szükségem kipróbálni a teszthét során, de ettől még nem vennék rá mérget, hogy meglett volna ennyi idő alatt a DC töltés, a mutatvány ugyanis az InsideEVs villámtöltés-tesztje szerint is inkább 1 óra körüli időintervallumot vesz igénybe. Ez már ténylegesen nevezhető kompromisszumnak mondjuk egy külföldi nyaralásnál, bár nem hinném, hogy akinek van 35 milliója erre az autóra, az "horvátba" akar kocsikázni a repülős vagy óceánjárós karibi nyaralások helyett. Az EQV hátráltató tényezője tehát lényegében leginkább csak az ára. Lehet persze pörögni azon, hogy egy órát kell villámtölteni a 10 perces tankolás helyett, de ha ez a gond, akkor neked nem az EQV való, hanem a V-osztály, az is tudja ugyanezt a kényelmet. Szerintem van létjogosultsága a villanyos változatnak, én el tudnám képzelni vele az életet. A másik probléma vele, hogy nehezemre esik megtalálni a célközönségét, hiszen aki luxusautó, netán valódi limuzin helyett venné, annak jó eséllyel számít a megjelenés is, ez pedig kívülről tényleg csak egy kisbusz. Nekem pedig hiába tetszik, hogy visszafogott és egyáltalán nem süt róla a 30 millió feletti árcédula, ha a potenciális vásárlói nem így gondolkoznak. Remélem, hogy hosszú távon siker lesz az EQV, mert tényleg jó, csak attól tartok, hogy a világ még nincs felkészülve rá.
Értékelés
Pozitív
Korrekt hatótáv és töltési idő, kényelem, erő, kombinálható hátsó tér, italhűtő, hifi, anyagminőség
Negatív
Magas ár, nehezen megtalálható töltőfedél-nyitó
Árak
Tesztmodell alapára
26 489 787 Ft (2021.08.19.)
Tesztautó ára
35 553 650 Ft (2021.08.19.)
Műszaki adatok
Teljesítmény:
150 kW (204 LE)
Nyomaték:
362 Nm
Gyorsulás 100 km/h-ra:
12.1 s
Végsebesség:
160 km/h
Méretek
Hosszúság:
5140 mm
Szélesség:
1928 mm
Magasság:
1901 mm
Saját tömeg:
2635 kg
Össztömeg:
3500 kg
Tengelytáv:
3200 mm
Karosszéria-kivitel:
kisbusz
Csomagtér:
1030 l
Belső szélesség elöl:
1620 mm
Belső szélesség hátul:
1660 mm
Belmagasság elöl:
1000 mm
Belmagasság hátul:
1030 mm
Ülőlap hossza elöl:
520 mm
Ülőlap hossza hátul:
500 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1430 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1240 mm
Csomagtér magassága:
450-1230 mm
Csomagtér hossza:
800 mm
Raktérnyílás szélessége:
1270 mm
Raktérnyílás magassága:
1300 mm
Motor és váltó
Motor:
Elektromos
Nyomaték:
362 Nm
Teljesítmény:
150 kW (204 LE)
Menetteljesítmény
Végsebesség:
160 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
12.1 s
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?