Elgyengülve, megszépülve – Suzuki Swift teszt

Turbó helyett villanymotor? Suzuki Swift 1.2 Hybrid GLX teszt

Frissült és lágy hibrid rendszert kapott a japánok kisautója, melyet a legmagasabb, GLX felszereltségével teszteltünk.

Nem kis múltra tekint vissza a Suzuki népszerű és sokak által kedvelt modellje, hiszen már 1983 óta megszakítás nélkül jelen van a piacon. Nem véletlen, hogy a '90-es évektől napjainkig sűrűn találkozni a modellel a hazai utakon. Olcsó, méretéhez képest tágas, nem eszik sokat, filléres a fenntartása. Kell ennél több? Valójában nem. A Swift sokak igényét kielégíti, igaz a biztonság terén nem volt kiemelkedő az első három széria. 2004-től már kevésbé beszélhetünk "papír Swift" jelzőről, mára pedig már egy rakás aktív biztonsági extra segít a baleset elkerülésében. Ugyanakkor meg kell jegyezni, bármennyire is imádtuk, hogy a "mi autónk", az aktuális generáció már nem esztergomi, hanem japán gyártású.
Hirdetés
Három éve, a 2017-es Genfi Autószalonon hatodik generációjába lépett a Swift, amely idén egy ráncfelvarráson esett át. Minimálisan módosult a külső és a belső, új színek és felnik érkeztek, emellett pedig a motorháztető alatt is történtek komoly változások. A korábbi 1,2 literes szívó blokk lágy hibrid rendszert kapott, ugyanakkor az emisszió visszafogása érdekében a 90-ből 83 lóerősre csökkent a teljesítmény. Ennek köszönhetően gyorsulásban felszedett néhány tized másodpercet, fogyasztásban viszont ledobott pár decit. A 900 kg alatti tömegnek hála a teljesítménycsökkenés ellenére még így is jól mozog. Tény, hogy a mai, turbós motorok korszakában nem kapunk olyan hátbaverést gázadáskor, mint amit a feltöltős autókban megszoktunk. Ezt a motort bizony forgatni kell, ha dinamikusabban akarunk haladni, normál üzemben azonban tökéletesen elég, a lágy hibrid pedig észrevétlen finomsággal dolgozó start/stop rendszert is hozott. Külsőleg a hűtőmaszkon végighúzódó króm csík árulkodik arról, hogy a ráncfelvarrott Swifttel van dolgunk. A hűtőmaszk is csinosabb lett és a GLX felnije is új, menőbb mintázatot kapott. A tesztautó fehér színe nem az alap fehér, hanem gyöngyház fényezés, ami lényegesen szebb és elegánsabb kinézetet kölcsönöz az egyébként is csinos külsőnek. A kilincseken egy fekete gomb fogad, ami a kulcs nélküli nyitás nyomógombja. A motorindítás ezen a felszereltségi szinten szintén gombbal történik. Az ülések kényelmesek, jó oldaltartással bírnak, az alul egyenesen lecsapott kormány vagányul néz ki, és jó a fogása is. Egyedül az alsó felén lévő műanyag borítást nem értem. Miért nem tudott bőr lenni az is? Így kicsit gagyinak érződik, hiszen körülötte tényleg minden jól kitalált.
Hirdetés
Az ajtókban lévő zsebek kisautóhoz képest méretesek, a középkonzolon elöl és hátul is találunk tárolórekeszeket bőven. A kesztyűtartó is képes sok mindent elnyelni. A hátsó üléseken is van elég hely, négy felnőtt is kényelmesen tud utazni. A műszerfal piros színe sportos hangulatot kölcsönöz este a beltérnek. A frissítés során az előttünk lévő információs egység is frissült. Bővült a megjelenített információk mennyisége és színessé vált ez a kijelző is. A 7 colos infotainment rendszer ugyanaz, amit a Vitarában már megszokhattunk, igaz itt egy picit mélyebbre kell nézni, hogy le tudjuk olvasni az információkat. Android Auto és Apple CarPlay támogatás is van, emiatt nem is szükséges a gyári navigációt használni. Felszereltségből sincs hiány, a GLX mindent megad, ami a Swiftben elérhető. Automata klíma, LED-es fényszórók, kulcs nélküli nyitás és indítás, 16 colos polírozott felnik, mélységben és magasságban állítható kormány, navigáció. Ezen felül sok olyan extrát is kapunk, ami alacsonyabb felszereltségi szinten is elérhető. Ilyen a távolságtartós tempomat, a vészfék asszisztens, a sávelhagyásra figyelmeztetés vagy az aktív sávtartó asszisztens. Kis méretéhez képest komoly tudást ad a Swift, 10-15 éve ezeket az extrákat csak a prémium szegmensben kaptuk meg, ott is komoly felárat kellett fizetni értük, ma a Swift alapáron távolságtartós tempomatos.
Hirdetés
Mit kapunk a bal egyben ülve a Swifttől? Élményt. Egy olyan élményt, amit sokan nem is néznének ki belőle. 1.2 szívó, 83 lóerő. Ráadásul egy pici autó. Belülről a méretekkel abszolút nincs gond. 180 centivel kényelmesen el lehet férni elöl, mindezt úgy, hogy mögöttem is marad hely egy ugyanekkora felnőttnek. Négy felnőtt tehát simán elfér az autóban. A vezetőülés könnyen és jól személyre szabható és kényelmes is, amit egy bő 3 órás úton le is teszteltem. Nincs állítható gerinctámasz, de nem is kell, úgy jó alapból, ahogy van. Meglepő, hogy egy ekkora és ilyen árkategóriájú autóban ilyen kényelmes ülés van. Az oldaltartása is korrekt, nem kell emiatt szégyenkezni. A kormány kinézete is sportos, a váltó pedig könnyen és pontosan jár. Nagyon könnyű vezetni, jó érzés a váltás vele, a fék fogáspontja jó és jól is adagolható.

A rövid tengelytáv miatt gokartos a vezethetőség, amiben partner a futómű is.

Nem kemény, nem is nagyon billegős, pont jól találták el a hangolást. A kis tömeg miatt az úthibák sem ütnek nagyokat. Dinamikát tekintve nem kell tőle sokat várni, cserébe lazán hozható az 5 liter alatti fogyasztás. Autópályán 130 km/órával egy óra haladás után 6,0 l/100 km-nél állt meg a kijelző, ennél magasabb értékre nem sikerült vinni. 100-110 km/órás tempónál 4,7 liter körül eszik, országúton 90-nél pedig akár 4 liter alá is mehetünk. A közel 800 km-es tesztút során 5,7 literes átlagfogyasztás adódott, amiből 500 km-t autópályán, a maradék 300 km-t főúton és városban autóztam. Városi és ingázós használatra jó választás a Swift, amivel időnként hosszabb távokat is nyugodtan be lehet vállalni. Alap szinten 3,99 millióról indul az árcédula, a tesztautó fullos, GLX felszereltséggel már 4,84 milliót kóstál, amire rájön még a gyöngyház fényezés 130 ezer forintos felára. Így 4,97 milliós végösszeg adódik, ami nem kevés egy kisautóért. Ugyanakkor a kategóriában még mindig ez jelenti a legjobb ajánlatot. Ár/érték arányban pedig szintén verhetetlen. Ehhez társul a szívó motor tartóssága és alacsony fogyasztása, továbbá a Suzukiknál megszokott pénztárcabarát fenntartási költség, 3+7 év garancia. Kell ennél több?
Értékelés
Pozitív
Kényelmes ülések, vagány külső, kedvező fogyasztás, jó futómű, vezetési élmény
Negatív
Egyállású ülésfűtés, a vezetőoldali biztonsági öv túl hátul van
Árak
Tesztmodell alapára
3 990 000 Ft (2020.11.19.)
Tesztautó ára
4 970 000 Ft (2020.11.19.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1197 cm3
Teljesítmény:
61 kW (83 LE)
Nyomaték:
107 Nm
Gyorsulás 100 km/h-ra:
13.10 s
Végsebesség:
180 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4.9 l/100km
Méretek
Hosszúság:
3845 mm
Szélesség:
1735 mm
Magasság:
1495 mm
Saját tömeg:
865 kg
Össztömeg:
1365 kg
Tengelytáv:
2450 mm
Karosszéria-kivitel:
ferdehátú
Csomagtér:
265-947 l
Belső szélesség elöl:
1420 mm
Belső szélesség hátul:
1370 mm
Belmagasság elöl:
940-1020 mm
Belmagasság hátul:
930 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
220 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
470 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1160 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1010 mm
Csomagtér magassága:
530 mm
Csomagtér hossza:
870 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1350 mm
Raktérnyílás szélessége:
910 mm
Raktérnyílás magassága:
760 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Hengerűrtartalom:
1197 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4
Sebességváltó:
manuális (5 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
107 Nm
Teljesítmény:
61 kW (83 LE)
Menetteljesítmény
Végsebesség:
180 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
13.10 s
CO2-kibocsátás:
88 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4.9 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5.7 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
57 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
66 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
70 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2020.11.19. at 18:36
    Permalink

    “Így 4,97 milliós végösszeg adódik, ami nem kevés egy kisautóért. Ugyanakkor a kategóriában még mindig ez jelenti a legjobb ajánlatot.”
    Megint elfelejtettétek kiírni, hogy fizetett reklám..

  • 2020.11.19. at 19:34
    Permalink

    Nincs sok gond a Swifttel, megbízható kis autó. Igazából addig volt jó, amíg itthon gyártották, mert addig az árát is alacsonyan tartották. Mostanra azért elég drága lett. 5 millióért, már egész jó felszereltségű Cliot vagy Corsát lehet kapni, ráadásul erősebb, dinamikusabb turbo motorral. És mind a kettő sokkal frissebb konstrukció.
    És van még egy probléma a Swifttel, amiről sokan nem is tudnak. Egyik ismerősöm kb. másfél éve megosztott egy fényképet új autójáról. Ami nem egy Swift volt, hanem egy kategóriatárs egy másik márkától. Kérdezem, hogy mi történt, hiszen mindig is Swiftje volt már több, mint 20 éve. Azt válaszolta, hogy nem volt olyan szín és felszereltség, amit szeretett volna. Kérdeztem, hogy ez nem úgy működik, hogy te állítod össze és megrendeled? Azt mondta, hogy nem, hanem jön egy szállítmány és vagy van olyan, amit szeretnél, vagy nincs. Megvárt 2-3 szállítmányt, majd miután nem volt szerencséje márkát váltott. Nem tudom, hogy ez mennyire van így, de azért erősen meglepődtem.

    • 2020.11.19. at 21:45
      Permalink

      “egész jó felszereltségű Cliot vagy Corsát lehet kapni”

      A Corsát nem tudom, de a Cliót pont néztem, mert tervben volt hasonló kategóriában az autóvásárlás. A Clio drágább, mint a Swift, bár nagyobb is. S mivel a Clio a saját kategóriájában az olcsóbbak közé tartozik, ezért a Swiftet sem mondanám drágának, pláne, hogy japán gyártmány.

      A GLX felszereltségű, metálfényezésű Swiftnek (4.97 millió forint) megfelelő felszereltségű Clio 5,4 millió forint, akciósan. Ja, és 90 lóerős motorral, mert a 100 lóerőset kivezették a kínálatból. Turbó, nem turbó: ízlések és pofonok, de én szívesebben választanék egy japán gyártású szívóbenzinest, mint egy turbósat.

      • 2020.11.20. at 09:01
        Permalink

        Amíg lehetett kapni 1 literes turbómotor a swifthez, az kb. 400k-val drágább volt mint az 1.2 szívó. A Clióból pedig a 100 lóerőset még éppen meg lehet csípni, van még raktáron, de a 90 lóerős is jobban megy, mert sokkal nagyobb a nyomatéka.
        A Clio ráadásul fél számmal nagyobb autó, mint a Swift.. Meg igényesebb is..

        Szvsz a Swift inkább második autónak lehet jó, ha csak városban akarják használni.
        Clio akkor jobb ajánlat, ha csak egy autó van a családban és városon kívűl is többet használnád.

        • 2020.11.20. at 18:38
          Permalink

          Pont ezeket akartam írni, Clioból van még 1 literes, igaz már csak készletről. Ugyan azt csinálta a Renault, mint a Suzuki, vagyis kicsit csökkentette a teljesítményt, hogy kevesebb legyen a károsanyag kibocsátás.
          Sokan mondják, hogy milyen tuti a szívó motor. Javaslom, hogy előbb próbálják ki. Valószínűleg régebbi autókban ülnek, amiben még tényleg lehet jó. Én is így voltam vele. Volt egy Clio II-esünk 1.2 16V motorral. Az még EURO II-es volt, egész jól ment, jó kis kocsi volt. Majd vettünk egy ugyanilyent csak éppen az EURO6-os motorral 2015-ban, ha odalépett az ember megjött a hangja, fogyasztott is egész rendesen, csak éppen nem ment. Gyakorlatilag emiatt adtuk el, a feleségem még egy biciklist is alig tudott vele megelőzni. Szóval az agyonfojtott EURO6-os, és annál újabb szívó motorok közelsem olyanok mint a régiek. Aki normális biztonságos autót szeretne az már nem vesz szívót. Igaz nem is nagyon kapni már. Nyilván lehet jó is egy-egy nagy köbcentis, de ezek a kicsit halottak.

  • 2020.11.19. at 21:52
    Permalink

    “ez nem úgy működik, hogy te állítod össze és megrendeled?”
    Soha nem is működött így a Suzukinál. A japán gyártóknál hagyományosan nincs egyedi igényekre szabott gyártás. Ez az esztergomi gyártásra is igaz. Ha valaki szeretne például egy GLX felszereltségű, aranysárga Vitarát venni, akkor azt nem megrendelik neki a gyárból, hanem a gyártási tervből kinézik, hogy éppen mikor készül olyan. Ha mázlija van, akkor hamar, ha nincs, akkor várnia kell.

    • 2020.11.19. at 22:57
      Permalink

      Megnéztem a konfigurátort. Tényleg nem kell sokat variálni, nem veszik el az ember a részletekben 🙂 Eddig még senki sem mondta, hogy ez így megy a Suzukinál, egy új autó vásárlás így inkább egy szerencsejátékra hasonlít.

Vélemény, hozzászólás?