Elhunyt Tojoda Tacuro, a Toyota-dinasztia alapítójának unokája

Zseni volt, aki minden korábbinál sikeresebb világcéggé tette a Toyotát

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A nemrégiben elhunyt Tojoda Tacuro nagyapja szabadalmaztatta az automata szövőszéket, édesapja pedig annak eladásából tudta megalapítani az autóipari céget, melynek világelsővé fejlesztése már Tacuro érdeme.


Tokiói otthonában 88 évesen halt meg a Toyota-dinasztia alapítójának unokája, Tojoda Tacuro, aki nélkül a cég talán soha nem vált volna azzá, ami: a világ legértékesebb és legmeghatározóbb autógyártójává. 1929. június 1-jén született Nagoja városában. Nagyapja, Tojoda Szakicsi (1867-1930) ebben az évben adta el forradalmi újdonságának, az automata szövőszéknek a szabadalmi jogait egy brit nagyvállalatnak, hogy fia (Tacuro édesapja, az ekkor 35 éves Kiicsiro) az így megszerzett tőkéből megvalósíthassa álmát, az automobil-fejlesztést és -gyártást. Az ifjú Tacuro tehát szó szerint egyidős a japán autóiparral.
Ő és bátyja, Tojoda Soicsiro (sz. 1925) együtt gyarapodtak a későbbi autógyárral, és magától értetődő volt, hogy mindketten kulcsszerepet vállalnak a tavaly 80 éves családi cégben. Míg Soicsiro a gépjárművek gyártásával foglalkozó Toyota Motor Company és az értékesítésre alapított Toyota Motor Sales fúziójából létrehozott új nagyvállalatot, a Toyota Motor Corporationt tette sikeresen és harmonikusan működő szervezetté, Tacuro, aki 1992-ben követte bátyját a TMC elnöki székében, új, nemzetközi alapokra helyezte a csoport működését.
Hirdetés

Soicsiro nélkül tehát ma nem létezne a Toyota, Tacuro munkássága nélkül pedig ki tudja, mikor vált volna a világ meghatározó autóipari vállalatává, a globális gazdaság egyik leginnovatívabbnak tartott szereplőjévé. Tacuro ugyanis, aki a tokiói egyetemen megszerzett gépészmérnöki diplomáját 1958-ban gazdasági tanulmányokkal egészítette ki New Yorkban (MBA diploma, 1958), meggyőződéssel hitte, hogy az autóiparban a nemzetközi együttműködéseké a jövő, ezért személyesen vezette azokat a tárgyalásokat, amelyek eredményeként 1984-ban megnyílt a NUMMI (New United Motor Manufacturing, Inc.) kaliforniai üzeme, a General Motors és a Toyota vegyesvállalata. A TMC ekkor vetette meg a lábát az Egyesült Államokban, és honosította meg nem csupán saját gyártásában, de a General Motors üzleti kultúrájában és azon keresztül az egész észak-amerikai autóiparban a Toyota gyártási rendszert (TPS), a modern vállalatirányítási rendszerek atyjának tartott Lean rendszer közvetlen előfutárát.
Innentől kezdve Toyoda Tacuro volt a TMC nemzetközi tevékenységeinek élharcosa, a NUMMI első elnöke, aki sikeresen ötvözte a japán és amerikai vállalati kultúrát, és amelynek eredményeként 2008-ra a Toyota vált az Egyesült Államok legnagyobb autógyártójává. A vállalat észak-amerikai tevékenységei keretében a mai napig több mint 33 millió személygépkocsit és haszonjárművet állított elő.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?