Élőben sokkal dögösebb – itthon a BMW X1

Az új BMW X1-es bár alapból elöl hajt, mégis sokkal komolyabb autó elődjénél

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az idők bizony változnak. A BMW az új X1-essel meg elkészítette a Mini egyik leghasználhatóbb és legmenőbb változatát. Slágergyanús.


Bár a BMW kitartóan SAV-nak, azaz Sports Activity Vehicle-nek hívja X sorozatú szabadidő-autóit, de a család páratlan számú tagjai (X1, X3, X5) simán beillenek SUV-nak, a párosak (X4, X6) meg crossovernek. Sőt, mivel a legtöbbjüket már csak összkerékhajtással lehet kérni, így a konkurens modelleknél jóval potensebb „terepjárók” a BMW-k. Az új X1 bemutatója kapcsán a legfontosabb arról megemlékezni egy pár szóban, hogy egy évtized alatt mekkorát változik a piac. Az első X1-es 2009-ben jelent meg, de az előkészítése, a tervezése jóval korábbra datálódik. A termék jól fogyott, több mint 730 ezer példányt tudtak belőle eladni, és amikor a legkelendőbb volt, akkor 10 százalékos piaci részesedést is elért, ami azért nagyon komoly a fele árban mért, nem prémium konkurenseivel szemben.
Hirdetés


BMW X1, 2015 - méretek
Hosszúság [mm]4439
Szélesség [mm]1821
Magasság [mm]1612
Tengelytáv [mm]2670
Csomagtér [l]505
Nyomtáv elöl/hátul [mm]1561/1562
Hasmagasság [mm]183


Aztán teltek az évek, megjelent az új Mini és a műszaki alapjain, az UKL platformon a BMW azóta több modellcsaládot is kihozott. Írtunk a 2-es Active Tourerről és annak még nagyobb Gran Tourer változatától is már. Vezetésük sokkal inkább minis, mint BMW-s, de ezzel nincs semmi gond. Az új X1 is ezt a bázist használja. Elődje jellegzetes bakancs formáját amiatt kapta, mert a nagyobb 3-astól örökölt műszaki alap központi eleme volt a hosszmotor-hátsókerékhajtás kombináció. Emiatt aztán akkora volt, amekkora. Nem úgy az új, ami valljuk be, autóépítés tekintetében sokkal egyszerűbb eset. Kicsit fáj kimondani, de ha a praktikumot nézzük, akkor az elsőkerékhajtás és a keresztmotor sokkal célravezetőbb, mert nemcsak olcsóbb gyártani, de jóval kisebb a helyigénye.

BMW X1, 2015 - műszaki adatok
18d sDrive20d xDrive25d xDrive20i s-/xDrive25i xDrive
Hengerűrtartalom [cm3]19951998
Hengerek/szelepek száma4/16
Váltófajta/-fokozatmanuális/6 (automata/8)automata/8
Teljesítmény [LE (1/min)]150 (4000)190 (4000)231 (4400)192 (5000-6000)231 (5000-6000)
Nyomaték [Nm (1/min)]330 (1750-2750)400 (1750-2500)450 (1500-3000)280 (1250-4600)350 (1250-4500)
Gyorsulás 0-100 km/h 9,27,66,67,4/7,76,5
Végsebesség [km/h]205219235225 (22)ß235
Fogyasztás - város/városon kívül/vegyes [l/100 km]4,9/3,7/4,1 (5,1/3,9/4,3)5,6/4,4/4,95,8/4,6/5,07,1/5,1/5,9 (7,6/5,6/6,3)*7,7/5,4/6,7
CO2-kibocsátás [g/km]109 (114)129132136(146)*149
Menetkész tömeg [kg]1430 (1470)155015751485 (1540)*1540


Ha megnézzük az új X1-es arányait, akkor feltűnik, hogy mennyivel rövidebb az orra az elődénél. Ennek ez az oka, így viszont veszteni igazából semmit nem vesztett a kocsi. Egy ilyen alapvetően családi használatra szánt kocsival amúgy sem feltétlenül a kanyarsebességek hajszolása a fő cél. Természetesen az első tengely előtti rövid túlnyúlás megmaradt, hiszen az évtizedes BMW stílusjegy, ahogy a hokiütő vagy a vesepár is. BMW X elem a háromlámpás orrkialakítás, így az X1-es is jól elkülönülő ködfényszórókat kapott, hogy ezzel is hangsúlyosabb legyen a szabadidő-autó jelleg. Szóval alapból elöl hajt, de rendelhető, illetve az erősebb változatoknál széria már az xDrive összkerékhajtás.

BMW X1, 2015 - árak
VáltozatÁr (Ft)
sDrive 18d9 605 000
xDrive 20d11 235 000
xDrive 25d12 550 000
sDrive 20i10 470 000
xDrive 20i11 110 000
xDrive 25i12 590 000


Az architektúra a Miniével rokon, de attól persze nagyobb. Az X1 legközelebbi testvére, egyben méretei miatt házi ellenfele is a 2-es Active Tourer, amivel azonos, 267 centis a tengelytávja, de picivel hosszabb nála. A vicc az, hogy az előd bár 276 centi volt tengelyek között, de mivel a motor hosszban trónolt, így az új változat utastere klasszisokkal tágasabb. Magasabb is 53 milliméterrel, így az üléspozíció is magasabb, de most van jó szinten, mert az előző generáció a kategóriában kicsit alacsony volt. Látványosan gyarapodott a hátsó lábtér, ami alapesetben is 37 milliméter többletet kapott, de az opciós tologatható hátsó ülésekkel ez akár 66 mm is lehet. Szegény leváltott X1-nek az igazi kegyelemdöfés a csomagtartója volt, ami itt már 505 literes, a 85 literes növekmény meg kovászos uborkaléből is sok.

A X1-es beltere a megszokott BMW-formákat kapta, itt a kisebb modellekre jellemző kétórás műszerfallal. Ami a szegmensből kiemeli, hogy máshol nem elérhető széria- és opciós felszereltség sorakozik. A listán szerepel a feláras LED fényszóró és az alapból járó állítható lengéscsillapítás, valamint a plasztik lapka helyett a szélvédőre vetített head-up display is. Mindezek és az über trendi forma persze nincsenek ám ingyen. A legolcsóbb (sDrive 18d) új X1 ára 9,605 millió forint. Hogy milyen olcsóbb autót kapni ennyiért, azt felesleges is idecitálni. A Mercedes-Benz GLA kisebb, de olcsóbb, az Audi Q3 gyengébb, de olcsóbb. Az X1 drágább a 2-es Active Tourerenél és a Gran Tourernél is, de ha szabad ilyet írni, már az ülőpróba alapján is komolyabb autó.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 13:36
    Permalink

    “legtöbbjüket már csak összkerékhajtással lehet kérni, ” reszletkerdes de ez nincs igy. Lasd x5 25d rwd es x3 18d rwd.ha a praktikumot nézzük, akkor az elsőkerékhajtás és a keresztmotor sokkal célravezetőbb, ” mas szempontbol is. Biztonsag, kiszamithatosag foleg telen ha leesik a ho. Amugy szep darab, picit en is sajnalom az rwd hianyat…

Vélemény, hozzászólás?