Eltűnnek az ajtói és már muzeális értékű a BMW Z1
Még ma is meghökkentő a BMW Z1, pedig idén 30 éves!
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A BMW legelsÅ‘ roadstere észbontó megoldásokkal dobbantotta meg az autóőrültek szÃvét 30 évvel ezelÅ‘tt. A technika nagy része is új volt, ma már muzeális értékű lehet.
Új részleget alapÃtott a BMW 1985-ben, a BMW Technik elsÅ‘ terméke az 1988-ban gyártásba került Z1 roadster
Elég meghökkentÅ‘ modellel tért vissza a BMW a roadsterek kategóriájába, nagyjából 30 év szünetet hagytak a csodás 507-es és az elsÅ‘ Z modell között. Nem akartak kimaradni a kategóriából és a lehetÅ‘ legnagyobb erÅ‘ket mozgósÃtották azért, hogy minél nagyobb nyomot hagyjanak. Olyat csaptak az asztalra, amitÅ‘l az kártyavárként hullott össze.
A Z1 állakat szakÃtott az 1987-es Genfi Autószalonon, persze nem volt teljesen egyenes az út a kétüléses kabrió elÅ‘tt.
Biztosra mentek, 1985-ben vadonatúj részleget alapÃtottak izgalmas koncepciók, különleges, de használható megoldások kifejlesztésére, ez volt a BMW Technik Gmbh. A Z1 volt a legelsÅ‘ munkájuk, melyet pár éven belül prezentálni is tudtak, és egyáltalán nem végeztek félmunkát.Hamar elkészültek az elsÅ‘ koncepciókkal, ezek működtek is, a külsÅ‘n viszont sokat csinosÃtottak
Bár a koncepció és az autó végleges formája már 1987-ben megvolt, akkor még messze voltak az engedélyezésektÅ‘l, sorozatgyártástól, a ’87-es kiállÃtáson még Å‘k sem tudták pontosan milyen lehetÅ‘ségeik lesznek. Egy német újságÃró gúnyosan meg is jegyezte az esemény után, hogy annyira bonyolult a technika, hogy vélhetÅ‘en 2000 elÅ‘tt ebbÅ‘l senki nem lát majd úton közlekedÅ‘ tárgyat. Ennek ellenére a Z1 1988 októberében gyártásba került. Azt a BMW is látta, hogy az összetettsége miatt erÅ‘sen rétegmodell lesz, Ãgy a darabszámot 8000-ben korlátozta, és összesen három éven keresztül gyártotta a Z1-et. Amit alkotott a BMW Technik, az viszont még ma is meghökkentÅ‘.
Birtoklási vágyat kelt a Z1, pedig idén ünnepli 30. évét, vagyis muzeális értékű minÅ‘sÃtést kaphatnak az elsÅ‘ példányok.
Minden karosszériaelem otthon leszerelhető, bár az egy óra, amit jósoltak, inkább hat, ha egy ember csinálja
Az E30-as hármas sorhatos, 2,5 literes, 170 lóerÅ‘s benzinmotorját, kézi váltóját és elsÅ‘ futóművét használták, az utastér szűk, klÃma nincs
Az alapkoncepció szerint egy mindössze kétüléses, könnyű, nyitható tetÅ‘s roadstert kellett tervezniük. Az elsÅ‘ MX-5 itt még épp nem mutatkozott be, bár összetettségét tekintve a Z1 erÅ‘sen más ligában játszott. A meglévÅ‘ technikát kellett vegyÃteniük új megoldásokkal, ami nagyjából azt eredményezte, hogy a 2,5-ös sorhatos, 170 lóerÅ‘s benzinmotort és a Getrag sebességváltót felhasználták az E30 325i-bÅ‘l, és köré terveztek egy teljesen új vázszerkezetet, futóművet, karosszériaelemeket. A Z1 nem az, amit látunk, a szÃnes burkolatok alatt egy acélvázat találunk.
Az összes műanyag elemtÅ‘l megszabadÃtva is ugyanúgy képes közlekedni, azok nem strukturális elemek.
Az összehegesztett vázat cinkfürdÅ‘ben galvanizálták, különösen merevre sikerült, lényegében minden egy darabból van. A szélvédÅ‘ kerete is teherviselÅ‘ elem, szemben a legtöbb kabrióval, maga a szélvédÅ‘ kerete látja el a bukócsÅ‘ szerepét.A magas, vastag küszöbök vaskos merevÃtéseket rejtenek, nyitott ajtóval is közlekedhetünk vele, persze Ãgy a biztonság nem garantált
Az acélváz a padlót nem tartalmazta, könnyebb és teherviselÅ‘bb anyagot kerestek az utastér alá, ami balesetvédelmi szempontból is hatékonyabb. Több rétegű üvegszálas anyagból készült padlólemezt alkalmaztak, üvegszálas anyagból készültek a burkolati elemek is. Az újságÃrók furcsállták a BMW Technik döntését, mire az igazgató, Ulrich Bez bemutatót szervezett azért, hogy megmutassa, miért is jobb ez a megoldás. Mindenki szeme láttára két lábbal ráugrott egy leszerelt karosszériaelemre, ami összerogyott, de amint lelépett róla, visszavette eredeti alakját. Azt állÃtották, hogy ezzel a megoldással egy óra alatt teljesen átöltöztethetÅ‘ az autó, ha valaki vesz még egy szett karosszériaelemet más szÃnben. Nem tudni olyanról, aki ezzel a lehetÅ‘séggel élt volna, de azt a Wheeler Dealers szerelÅ‘je bebizonyÃtotta, hogy egy óra alatt lehetetlen leszerelni az elemeket egyedül.
A többlengőkaros Z Axle futómű később az E36-ban élt tovább, ez volt az első ilyen futóműve a BMW-nek
A Z1 futóműve elöl javarészt megegyezik az E30-éval, hátul viszont teljesen új megoldást fejlesztettek.
Itt debütált a BMW legelső többlengőkaros futóműve, a Z Axle.
Ezt késÅ‘bb több modell is megkapta, például az E36-os 3-as sorozat, kivéve a Compact. A legkülönlegesebb részlet persze a lefelé eltűnÅ‘ oldalajtók, hisz egészen addig egyetlen hasonló megoldást láthattak sorozatgyártású autón, méghozzá az 1954-es Kaiser Darrinen, azon is elÅ‘refelé csúsztak. A Z1 ajtajait fogazott ékszÃjas szerkezet mozgatja, kÃvülrÅ‘l gombnyomásra, bentrÅ‘l a kilincs meghúzására indulnak el, meghibásodás esetén kézzel is mozgathatóak. Ablakokkal együtt tűnik el, és a magas küszöb jóvoltából akár nyitott állapotban is lehet autózni, ami még nagyobb szabadságérzetet ad.Már akkor terepjáró kupéban gondolkodtak, a Z1 terep shooting break-bÅ‘l viszont nem lett semmi, helyette kipingáltak egyet
Az apró Z1-ben túl sok hely nincs, a sorhatos motor mellett kevés kiegészÃtÅ‘ egység fért el, és mivel roadster, teljes nyugalommal hagyták ki belÅ‘le a légkondicionálót. Hatféle külsÅ‘ és négyféle belsÅ‘ szÃn volt választható, de a legnépszerűbb a piros külsÅ‘, a 8000-bÅ‘l 6177-et rendeltek vörösben. BelsÅ‘bÅ‘l a sötétszürke volt a nyerÅ‘, a legritkább Z1 a sárga fényezésű, vagy piros belsÅ‘s darabok. A Z1 dizájnerei levédettek két különleges árnyalatot, csak Ulrich Beznek és Harm Lagaay-nek van swimming pool kék és oh-so-orange narancsfényezésű Z1-e. Érdekesség továbbá, hogy a francia piacra kicsit másként került a modell, a helyi szabályozások sárga elsÅ‘ fényszóró burákat Ãrtak elÅ‘.
Az 507-es után ez volt a következő kétüléses roadstere a BMW-nek, 8000 készült belőle, zömében piros és sötétzöld, a sárga a legritkább
Ma igazi kincs, hazai oldalakon régóta nem találni hirdetést, német felületeken is 10 millió fölötti árcédulával kezdődik a lista.
Csupán három éven keresztül készült, közvetlen utódja, a jóval egyszerűbb Z3 1995-ben érkezett