Évente fél évvel öregszik a hazai autópark – ez is sok!

Ismét öregebb lett az autópark! Meddig vénül még?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Kétszer ilyen rossz is lehetne a helyzet, de ez sem kedvező, a hazai autópark átlagos életkora érezhetően növekszik.

Ha egyetlen új autót sem helyeznének forgalomba itthon, akkor évente pontosan egy évvel emelkedne a hazai autópark átlagos életkora. Ennyire szerencsére nem rossz a helyzet, ám jónak sem nevezhetjük, a hazai autópark átlagos életkora az 1990-es 9 évről mára 12 év fölé emelkedett - soha nem volt még ilyen magas.
Míg a 90-es évek előtt szinte folyamatosan érkeztek a KGST-országokból az új autók, a rendszerváltás idején teljesen átalakult az autópiac. A korábbi csatornák elapadtak, már a keleti autók sem számítottak kellően olcsónak, s mindenki „nyugati” autót áhított. Aki megtehette, újat vásárolt, a többiek pedig használtat, leginkább külföldről. Így aztán növekedni is kezdett a mind nagyobbra duzzadó autópark átlagos életkora, mely 2000-re már 11,8 évre nőtt. Az akkori, még 2,5 millió példány alatti autóállománynak még elegendő volt 130-140 ezer új autó forgalomba helyezése, hogy az addig növekvő átlagéletkor csökkenni kezdhessen.
Újautó-eladások és a hazai autópark átlagéletkorának alakulása (2002-2012)
Jól látható, hogy 2002-től 2006-ig apadt, majd az újautó-eladások visszaesésével ismét emelkedni kezdett a hazai autópark átlagéletkora Jól látható, hogy 2002-től 2006-ig apadt, majd az újautó-eladások visszaesésével ismét emelkedni kezdett a hazai autópark átlagéletkora
A 2000-ben és 2001-ben 11,8 évnél stagnáló átlagos életkor 2002-ben már csupán 11,7 év volt, s a pezsgő, 2003-ban és 2004-ben már évi 200 ezer példány feletti volumenű újautó-piac jelentősen tudta csökkenteni, egészen 2007-ig. Az abban az évben már - első ízben - 3 millió példány felett járó hazai autópark átlagos életkora 10,3 évre apadt. Majd következett az autópiac visszaesése, 2007-ben már csak 159 ezer új autó kelt el itthon, az átlagos életkor pedig növekedni kezdett, 2008-ra még csak 10,4 évre, majd 2008-tól - az eladások bezuhanásától - már jelentősebben, s 2010-ben, 2011-ben már évi fél évvel nőtt a mára 12 év fölé emelkedett átlagos életkor. Közben – az utánpótlás hiánya miatt – az autópark mérete is zsugorodni kezdett, s példányszáma ismét 3 millió alá ment.
Hirdetés
Csaknem 20 évvel ezelőtti szintre esett vissza az autópiac 2010-ben Csaknem 20 évvel ezelőtti szintre esett vissza az autópiac 2010-ben
Az átlagos életkort persze nem csupán az újonnan forgalomba helyezett autók apaszthatják, hanem a külföldről használtan behozott, itthon forgalomba helyezettek is. Ez egyre jelentősebb tényező, hiszen tavaly első ízben a használtan behozott autók száma túlnőtte az újként regisztráltakét. A tavaly beérkezett 53 533 használt autó még nem sokkal, mindössze 474 példánnyal volt több, mint az új autó, ám a használt járgányok beözönlése egyre nagyobb mértékű, idén januárban 3649 új és 4647 használt autó kapott magyar rendszámot.
A használtak fele 10 év feletti, ugyanakkor csak 15 százaléka 6-9 éves, s mintegy harmada 1-5 éves korosztályú, azaz pontosan az a szegmens, amely legjobban hiányzik a hazai használtautó-állományból és -piacról. Ebben a szegmensben nem csak kevés az autó, kevesen is adják el az ilyen korú autójukat, hiszen megfigyelhető, hogy míg korábban a céges, azaz flottavásárlók legtöbbje 3-4 évente cserélte autóit, ma ezen idő akár kétszereséig is megtarthatják azokat.

A külföldről érkező használt autó tehát nem egyértelműen negatív hatás a 2007-ig csökkent, azóta ismételten növekedésben lévő, jelenleg 12 éves átlagos autóéletkorra. A használt példányok között ugyanis vannak kifejezetten fiatal, kevéssé használtak is, pontosan olyanok, amilyenek itthon elvétve, s a korábbiaknál magasabb árakon kaphatók meg. Hiába azonban a fiatal használt autók érkezése, még azok sem pótolhatják az újak fiatalító hatását, így aztán az átlagos életkor növekedése egyelőre szakadatlannak tűnik, s amennyiben az új autók piaca nem tud jelentősen a jelenlegi évi 50 ezer példányos szintje fölé emelkedni, 6 év múlva akár 15 év is lehet az átlagos hazai autó-átlagéletkor.
Mindez számos negatív hatással járhat, noha az nem valószínű, hogy a hazai városok emisszióalapú behajtási korlátozását az átlagos – a mai 12 éves átlagéletkor alapján Euro III-as – szint fölé emeljék, Nyugat-Európában már ma is könnyű belefutni EuroIV-es behajtási zónákba, ahova például az átlagos magyar autókkal nem lehet behajtani. Hiába ad ma a legtöbb autógyártó 12 éves átrozsdásodás elleni garanciát, felette egyre több autós kell majd szembenézzen a korrózióval, illetve autóink nem csak környezetvédelmi, utas- vagy akár gyalogosvédelmi szempontból is mind nagyobb lemaradásba kerülhetnek majd, azaz joggal félhetünk attól, hogy Európa roncsautó-temetője leszünk.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 07:04
    Permalink

    Nekem jelenleg egy 2000 évjáratú 1.4-es Astra G szedánom van.Kicsit bajban vagyok a cserével hiszen a pénzem is kevés,hitelt sem akarok felvenni/a jelenlegitől is most szabadulok/.A másik ok amiért az ember öregebb járgányt válasz az a dolog,hogy kevesebb a hiba lehetőség náluk.Ezt tapasztalatból is tudom.Két éve volt egy kis problémám a kocsival hidegen leállás rángatózás motor remegés.Szervizben ismerősöm mondta vigyem hozzájuk elkezdik javítani és valahol majd csak előjön a hiba.Elkezdtünk számolni és cca.350-400 ezer körül állt volna meg a dolog, és ebben nem volt benne a computer esetleges cseréje.Két napig csak a fejüket fogták ingyen és nézegették monitort hibakód után kutatva.Elemeztem a helyzetet és kiderült,hogy egy ütemben 32 ellenőrző és vezérlő pozíció van, szép nem .Az egyszerűség kedvéért 3 dolog kell a motor működéséhez: levegő,benzin, szikra.Az agyon vezérelt motor sem tud kevesebbet enni mint egy 1200-1500 Lada.Csodák nincsenek a teljesítményhez kell a kaja,még nyugodt hajtáskor is.Tehát keresem a hibát sk!!
    Elmentem a szerelő barátomhoz és 3 nap esténként kiszedtünk minden és kipucoltunk,de nem lett jobb a helyzet.Ekkor jött a régi szoc.reál időszak kiégetéses módszere,ami intenzív hajtás 3000 fordulat felett és mindenki meggyógyult.
    Mivel vissza-visszatérő jelenség a csere mellett döntöttem,de felmerült a kérdés,hogy mire!
    Ellenőrzött használt autó,oké,de csak ő szervizében van garancia és milyen áron
    A dolog eredendője,hogy amióta számítógép van az autóban lényegesen gyengébbek,minőségben. és szerviz igényesebbek lettek.A fogyasztásuk sem csökkent annyival,hogy szuper takarékosságról beszélhetnénk.A barátom tavaly tavasszal vett egy C180-as Mercedest 1996-os évjáratút,amit a vizsga helyen is “órákig” néztek olyan patek állapotban volt.
    A környezetvédelmi vizsgája/német/ jobb volt mint az itthoni,de akkor is feketét kapott az évjárata miatt,de azóta felülvizsgálták és kéket kapott.
    Az új autók annyira kivannak hegyezve,hogy ők ezt az életkort nem fogják megérni fődarab csere nélkül.
    Tehát az új szép,de drága,nem annyira takarékos mint amennyire szerviz éhes és még mindig ott van az a fránya computer!
    A szerviz sem olcsó otthon meg csak takarítani tudod,mert szerelni azt nem,hiába értesz hozzá!!
    Akinek nincs rá pénze az persze,hogy öregebb jobban szerelhető és jobban összerakott vasat vesz.
    Egy idős szerelő mondta azt egyik rádiós műsorban.- azóta nem gyártanak normális autókat amióta műanyag lökhárító van rajtuk!!
    Még egy záró gondolat: mi kerül több millába egy darab vason?? nem rég olvastam,hogy a VW konszern elérte azt a szintet amikor egy autó előállítása 2000EUR alatt van.Számoljunk egy kicsit és csodálkozzunk el a népautó fogalmán.Ezeknek a kocsiknak 2 millió körül kellene lenni és nem kell bele feleslege kényelmi kütyü hiszen csak alig kilométerekre használják.Ne mondja senki ,hogy egy Szuzka,vagy Astra vagy Golf 4 vagy több millát ér!Én már a negyedik Opel generációt gyűröm,de nem tudok megvenni egy fiatalabbat,mert a régit nem tudom jó árban eladni.
    Hát ezért öregszik az autópark.

  • 2017.10.30. at 07:04
    Permalink

    A mindenki által megtapasztalt gazdasági helyzet miatt az átlag ember számára az új autó vásárlás elérhetetlenné vált . Ebből adódóan , mivel autózni viszont sokaknak muszáj , még sokáig marad a kp- s vásárlás , zömében 1 milla ősszegben . Ezért lesz továbbra is népszerű a levetett , nyugati országokból már kitiltott , rissz- rossz állapotú ” vágyálmok ” behozatala és forgalomba hozatala .Egy szó mint száz , lesz ez a átlag életkor mutató magasabb is .

  • 2017.10.30. at 07:04
    Permalink

    Lehetne újabb az autópark, ha valódi, megfizethető hitelkonstrukcióra adnák az új és a fiatal használt autókat. Ez a mostani hitelezés ez nem járható út. A szemlélettel is baj van, az is újat akart a “0” Ft-os időszakban, akinek egyébként nem is lett volna szüksége autóra, na ezt használták ki a hitelezők. Egy bizonyos kor felett pedig mindegy hány éves az autó, ott már csak a műszaki állapota számít, amit jó állapotban fent is lehet tartani, csak odafigyelés kell. Az ilyen EURO III meg IV és egyéb besorolás értelmetlen, a széttuningolt új autók eleve elveszítik a besorolást, ha valaki egy öreg, de karbantartott autóval jár és az gázüzemű, akkor lehet jobb a károsanyag kibocsátása mint egy újnak. Szemléletváltás kell, hogy lehessen fiatalítani, illetve a régieket is megfelelő szinten kell tartani, ennyi.

  • 2017.10.30. at 07:04
    Permalink

    Amúgy tartósabbak is már a modern autók. Nekünk van a családban egy 2001-es, egy 2003-as és egy 2005-ös autónk (a két utóbbit újonnan vettük, a legidősebbet 2 évesen).
    Napi használatban vannak, és köszönik szépen, működnek… Sok észérvvel nem tudnám megindokolni a cseréjüket…

  • 2017.10.30. at 07:04
    Permalink

    Tudom.
    Mátyástól szerettem volna kérni egy olyan statisztikát, hogy mennyi autónak van érvényes vizsgája, illetve mennyit használnak rendszeresen. De gondolom ezt nem olyan könnyű megszerezni. Érzésre kevesebb az utakon a jármű, kisebb a dugó, jobban lehet haladni.

  • 2017.10.30. at 07:04
    Permalink

    Írhatnátok egy cikket arról, hogy miből áll össze egy új autó ára a gyártói ártól a regisztrált, rendszámozott, blablabla papírokon át egészen a vezethető autóig. Egy kis/közép kategóriás átlagos autó esetében. Szerintem kiderülne miért öregednek.

Vélemény, hozzászólás?