Formatervezés érzékekkel – A SEAT designvilága

Budapesten tartott előadást a SEAT designvezetője - meghallgattuk

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Alejandro Mesonero-Romanos, a SEAT design első embere - négy éve vette át a márka dizájnért felelős vezetőjének feladatait. Lássuk, hogy ő miként látja ezt a világot.


Az autó formavilága, imázsa sokat elárul a benne ülők személyiségéről. Egy jármű a mozgásszabadság, a teljesítmény és az irányíthatóság plasztikus kifejezési eszköze, amely képes érzelmek kiváltására és egy stílus megfogalmazására. A stílus az egyik legdrágább "terméke" egy autógyárnak, mert általa képesek a vásárlók ízlését kifejezni. A stílus beszédesen jelzi, ki miként gondolkodik a világról, hogyan viszonyul környezetéhez. Vásárláskor ezért nem a márka, a szín vagy a forma a meghatározó, hanem a stílus.
Hirdetés

A SEAT designfőnöke kiemelte azt is, hogy az autó kiválasztása egyfajta jelzés is, hiszen az, hogy ki melyik mellett dönt, már önmagában azonosulást jelent egy stílussal. Legtöbbször a dizájn és az imázs a döntő szempont a vásárlásnál és nem a presztízs. "A szépet alkotó formatervezők emiatt nem csupán elszállt álmodozók, érthetően a felelősségük is óriási, ráadásul csak a boldog tervezők tudnak szép autókat készíteni" – vallja Alejandro Mesonero-Romanos.

Természetesen a tervezés nem öncélú művészkedés, mindenképpen alkalmazkodni kell a társadalmi és az ügyfélelvárásokhoz, a funkcionalitáshoz, ezért a leendő autóvezetők igényeit maximálisan figyelembe kell venni. Ennek során, szükség esetén meg kell szegnünk, át kell hágnunk a merev szabályokat, viszont minden pillanatban tudatosulnia kell annak, hogy mindezt miért tesszük. A korábbi modellek és szabályok ismerete ehhez alapkövetelmény.

Ezek sorrendje lehet tetszőleges, azonban egy bizonyos: a dizájn, a formavilág szűrőként szolgál a márkaválasztásban, megelőzve a funkcionalitást és a teljesítményt, bár a legtöbb esetben kompromisszumos döntést hoznak a vásárlók. Persze nemcsak a külső vagy az autóbelső létrehozása a tervezői feladat, hanem a szintén érzelmeket kiváltó színek és a felszereltségi szintek megalkotása is.
Ezért aranyszabály, hogy a terv mindig legyen arányos, harmonikus, karakteres és egyszerű. Csak letisztult, leegyszerűsített, egyszerű koherens vonalakra van szükség a formatervezésnél, amelyeket megértenek az emberek. A SEAT emiatt az a márka, melynek modelljei szinte 3-4 vonallal megrajzolhatók.

A SEAT a következő 2,5 évben 4 izgalmas új modellt fog bemutatni, amelyek karaktere a nagysikerű Leon nyomdokait követi majd. Mi több – ahogy Alejandro Mesonero-Romanos nyomatékosan rámutatott – "az új modellek Leonizálását most végzik, mert a Leon értékei a SEAT-nál állandóak."
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 11:25
    Permalink

    Az, aki téged kérdezett.
    Engem nem a ti vitátok érdekel, hanem az, amit mások ízléséről lekicsinylően kijelentesz. Ha elvárod, hogy a te véleményedet még valaki is tiszteletben tartsa, akkor te se tégy másképpen.

    Aki nincs veled az ellened van? Mit bánom én?

  • 2017.10.28. at 11:25
    Permalink

    Szerintem is jol nez ki a Leon, meg a sarkokkal es vonalzoval rajzolt vonalakkal együtt is. Az elözö generacios Leon sem nezett ki roszul pedig az sem volt egy design forradalom…Rendben van ez igy, szerintem.
    A Mazda, Hyundai meg operaljon tovabbra is a Kodo formanyelvvel es a folyekony szobraszattal, jol is all nekik, különösen a Mazdanak. Ezeket nem is tudnam elkepzelni ilyen vonalakkal, mint a Leont vagy Golfot, de ez igy is van rendjen. Ne is legyenek nagyon hasonloak a különbözö markak azonos kategoriaju modelljei. Igy legalabb markansan különböznek es mindenki valasszon a design alapjan maganak autot, aki az alapjan teszi azt.
    Velemenyem szerint a Mazda es a Hyundai vagy a Kia tovabbra is ezt az iranyvonalat fogja követni, talan meg a Honda is, mindig fog valami ujat mutatni egy uj modellel, a regebbi levaltasakor.
    A VW pedig eppen abban jo, hogy olyan mintha alig valtozna, de közben megis kepes megujulni, es fenntartani az erdeklödeset azoknak, akik szimpatizalnak a markaval.

  • 2017.10.28. at 11:25
    Permalink

    A konzervatív VW mellé kell a SEAT.

    A 20 éve ugyanúgy kinéző golf mellé kell a fiatalos design is, (nagyjából) azonos tartalommal. Aki szereti a nem flancolós kicsit szürkébb design-t, az vesz golfot, aki a fiatalosabb formákat az vehet SEAT-ot, anélkül, hogy a konszernen kívül nézelődne 🙂

    Jól ki van ez találva. Ahol meg nincs annyi pénz több brand-et fenntartani ilyenek miatt, azok kockáztatnak 🙂

    Lásd Hyundai-Mazda-Toyota. 5 éve még én is kicsit rossz szemmel néztem az ilyen fura szerzeteket, de nekem például egyre jobban tetszenek.

    Régen nekem is minden álmom volt egy golf, a semmi extra, letisztult formájával, kockázatmentes design-jával. Teljesen érthető mind a két típusú-ízlésű ember 🙂

  • 2017.10.28. at 11:25
    Permalink

    Téged meg ki kérdezett!? Légy oly szíves, ne tarts kiselőadást a lenézésről, meg a minősítésről, rendben? Ez a muksó már nem először kóstolgat, burkoltan vagy éppen célzottan, igyekeztem az ő hangnemében válaszolni, kicsit személye felé is irányítva a választ. Biztos a haverod. Ha így van, szép dolog, hogy kiállsz mellette. Mi van, jó útra tértél?:)

    Esküszöm, “fázom” már a 3 szótagú, e-betűs nevű emberkéktől. Jót nem várok tőlük, és ezt mindig stabilan hozzák is.:)

  • 2017.10.28. at 11:25
    Permalink

    Ez így rendben is van,a mit írsz. De miért kell ehhez lenézően minősíteni azt, aki másképpen gondolja, mint te?
    [i]“Ízlések és pofonok.”[/i]-írod. Akkor fogadd is el, ne csak beszélj róla.

  • 2017.10.28. at 11:25
    Permalink

    Rendben, elhiszem, hogy vannak a ’80-as években megragadt, struccpolitikát folytató egyének, akik nem vágynak mai formákra, és akiknek jó az, ha már most el tudják képzelni közel 100 %-os pontossággal, milyen lesz a Golf VIII, IX, X, stb. Én inkább azok táborát erősítem, akik a meglepetés erejében hisznek, és azt várják egy új generáció bemutatójakor, hogy kápráztasson el, lepjen meg, nem azt, hogy “ne már, ennél az előző is modernebb volt”. Ízlések és pofonok. 2015 van, ember:)

  • 2017.10.28. at 11:25
    Permalink

    csalfa, nem mindenki szereti a likvid fos irányelvet, ezt jól mutatják az eladások is -bár gondolom, ezek a mérhető objektív tények téged véletlenül sem izgatnak :D:D:D:D csak lehessen köpködni-, és nyilván nem mindenki akar tengeribeteg lenni, ha ránéz egy autóra 😀 annyi benne az értelmetlen ív meg hullám, bedobják a kukába mert azt hiszik, h egy összetaposott italosdoboz csak :D:D:D

  • 2017.10.28. at 11:25
    Permalink

    “Mesonero szerint az autók megalkotásában talán a legszebb és legnehezebb feladat a formatervezéssel foglalkozó csapaté…”

    Ez a VW-nél abszolút így van – a Linien Und Ecken formaterv kiizzadása biztos óriási megterhelést rótt az egész tervezőgárdára. Sikeresen száműzték a spanyolos virtust a Seatokból, csináltak belőle egy dögunalmas, kamu VW-t, ami már a nem tudom, hányadik reklámszlogenjét koptatja, de sikeres sose tudott lenni. Eljutott nálam arra a pontra, hogy mehet a levesbe, nem hiányozna egy cseppet sem.

Vélemény, hozzászólás?