Francia szívvel a csúcson – Opel Grandland X Ultimate teszt
Opel Grandland X Ultimate 2.0 CDTI automata teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A legmagasabb felszereltségű Opel Grandland X nem ébreszt egyből mély érzelmeket, viszont mégis nagyon gyorsan megkedvelhető.
Sokan kételkedtek a PSA-csoport lépésének helyességében, amikor felvásárolta az Opelt. Most úgy tűnik mind a két fél jól járt. Nem mellesleg az autóvásárlók is
Érdekes időszakot él meg az Opel, hiszen hosszú évtizedek után amerikai kézből francia tulajdonba került a márka. Ebből következően pedig egyre több típusban jelennek meg a PSA-csoport alkatrészei és komplett erőforrásai. Sőt, a Grandland X szoros rokonságban áll a Peugeot 3008-cal, amely az Év Autója címet is magáénak tudhatja, a kétliteres dízelmotorja pedig szintén a francia „konyha” szülötte.
Konzervatívabb a Grandland X formavilága, mint a Peugeot 3008 típusé
Jól álcázza valódi méreteit a Grandland X, ugyanis elsőre talán nem is tűnik 4,5 méter hosszúnak, valamint 1,8 méter szélesnek. A formatervének köszönhetően könnyednek hat. Gömbölyűbb, mint a már említett rokon, a Peugeot 3008, és valahogy barátságosabb is a megjelenése. Semmi extravagáns nincs benne, mégis kellemes a szemnek elidőzni a kéttónusú karosszérián, ugyanis a tető feketéje a tengerkékkel (hivatalosan Topáz kék) kimondottan csinos páros. Az Ultimate felszereltséghez járó hatalmas, 19 colos könnyűfém keréktárcsák szintén kéttónusúak, harmonikusan illeszkedve az összképbe.
Látványosak a hatalmas könnyűfém keréktárcsák
A fényszórók és a hátsó lámpák formavilága is belesimul korunk divatjába
Az utastérben szintén egyfajta középszerűség fogad, és most nem a fogalom negatív értelmére gondolok. Középszerű, mert nincs benne semmi túlzó, semmi rongyrázó és felesleges. Ugyanakkor nem is az alsóbb kategóriák puritánságát hozza. A megfelelő helyeken puha és minőségi műanyagok tanúskodnak arról, hogy jól átgondolták a tervezők, mit szeretnének látni és érezni a vásárlók a legmagasabb felszereltségű modellben. Talán csak a művarrás szúrhatja az olyan kezdő sznobok szemét, mint amilyen én is vagyok. Semmi szükség bőrnek álcázni azt, ami nem az, hiszen enélkül is kellemes tapintású a szóban forgó műanyag felület.
A világos kárpitozástól még tágasabbnak érezni az utasteret
A műszerfal közepén trónoló érintőképernyő mellett tűnik fel a művarrás. A bal oldalon néha nyöszörögni kezdtek az ajtóburkolat műanyag elemei
Az Ultimate felszereltség egyébként az Innovation fölé érkezett, szóval hosszasan lehet böngészni az alapáron járó tételeket. Nem öncélú az Opeltől ez a fényűző felszereltség, hiszen a vásárlói igények szülték a létrejöttét. Az ügyfeleik nagy része általában az Innovation szinttel vásárolt Grandlandet és jelentős részük rendelt hozzá további drága extrákat. Az Ultimate tehát ezt a piaci rést tömte be.
Olyan extrákat ad alapáron, mint például a LED fényszórók és a hátsó LED lámpák, valamint a kéz nélkül nyitható csomagtérajtó, ami sokakkal ellentétben mindig az első mozdulatra működik, így nem égetett le, amikor az ismerősöknek mutogatom.
Továbbá szerepel a listán a két kamerával dolgozó parkolássegítő rendszer, a prémium hifi, ami tényleg kiválóan adja a basszust, a kulcs nélküli nyitás-indítási rendszer, a holttérfigyelő, a navigáció 5 colos érintőképernyős kijelzővel és szinte minden, ami az Innovationhöz külön rendelhető. Kivételt képez az üvegtető és a világos szövetkárpit. Előbbiből a hátsó utasok profitálnak a legtöbbet, utóbbi viszont mindenki megelégedésére szolgálhat.Az AGR tanúsítványos vezetőülés ebben a modellben is rendkívül kényelmes.
A csomagtér alaphelyzetben 514 literes, ám a hátsó ülések lehajtásával akár 1652 literesre is növelhető
Mindegyik motorral elérhető az Ultimate felszereltség, viszont a tesztben szereplő kétliteres dízelmotor csak a két legmagasabb (Innovation és Ultimate) szinttel rendelhető. A PSA-csoporttól származó gázolajos egység kimondottan kellemes karakterű. Tény, hogy hangos, még bemelegedve és az utastérben hallgatva is. Viszont az is tény, hogy az én fülem bevallottan a benzinmotorokhoz szokott. Viszont, amikor túltettem magam a traktorhangon, hamar megkedveltem azt a 177 lóerőt és azt a 400 Nm forgatónyomatékot, ami már kétezres fordulatnál megérkezik (előbbi csak 3750-nél). A másfél tonnás szabadidő-autót könnyedén mozgatja ez az erőforrás. A kormány kimondottan közvetlen, keveset fordul koppanástól koppanásig, ami a sportosabb karakterű autók jellegzetessége. A nagyobb dízelmotorról is piros D betű árulkodik a SUV hátsóján, és ott van még a háromküllős kormány is, amelyek halkan, de azt súgják, hogy tedd be kanyarba nyélgázon. Nos, senki ne tegye. A Grandand X egy kiváló utazóautó, még a 19 colos felni ellenére is kényelmesen nyeli el az úthibákat.
A tempós kanyarokban sem hozza a frászt a vezetőre, szóval nem dől vészesen, azonban hiába nyújt fejedelmi kényelmet az AGR tanúsítványos ülés, mégiscsak az ajtókárpitnak támaszkodó térdem tartott meg ezekben a fordulókban.
Itt ugye a bal térdemről van szó, hiszen annak a lábamnak semmi dolga nem akadt a nyolcfokozatú automatikus (Aisin) váltónak köszönhetően. Nem nagyon tudnék belekötni ebbe a szerkezetbe. Városban és országúton egyaránt nagyon kényelmes vele autózni. Nem késik a reakcióval gázadáskor, pörögni sem hagyja feleslegesen a motort, egyszóval a higgadt autózás záloga. Okos működésének hála az üzemanyagtöltő állomáson sem vár meglepetés. Többnyire városban használva 7,2 litert fogyasztott, ami egy kétliteres dízeltől szerintem reális. A stop-start rendszert többnyire persze kikapcsoltam, mert a bemelegedés ellen dolgozott, és ha már a dízeleknek nem való rövidebb utakon használtam, akkor próbáltam minden trükköt bevetni, hogy lejjebb szorítsam a fogyasztást. A fedélzeti számítógép azonban egyszer sem mutatott hét liternél kevesebbet. A gyári adat országútra egyébként 4,6 liter, városba pedig 5,3 liter. Ebből talán megbecsülhető egy érték, hogy mennyit evett volna, ha többet használom arra, amire a dízelek valók: hosszú utakra.Hosszabb utakon is kényelmes a Grandland X-ben utazni elöl és hátul egyaránt
A piros D felirat jelzi, hogy a nagyobb dízelmotor dolgozik az autóban
Mivel egy csúcsfelszereltségű változatról értekezek, az árcéduláról se legyenek senkinek illúziói. Rendesen megkérik az árát az Ultimate felszereltségnek. A legolcsóbb változat 8 265 000 forinttól indul. Dízelmotorral már 9 millió fölött járunk az erősebbik gázolajossal pedig 10,6 millió forintnál áll meg a számláló. Persze ennyire gazdag felszereltséget igazából máshol sem kínálnak sokkal olcsóbban. A már említetteken kívül és a teljesség igénye nélkül olyan tételeket ad még az Ultimate szint, mint a fűthető első és hátsó ülések, a fűthető kormánykerék, a fűthető szélvédő, a parkolóasszisztens félautomata kormányzással, a 360 fokos tolatókamera, az aktív sávtartó rendszer, az automatikus vészfékezés és a fáradtságjelzés. A lista azonban még hosszan sorolható.
A rengeteg kényelmi extrának és asszisztensnek köszönhetően gyerekjáték a vezetése
Legszívesebben elsöprő lelkesedéssel írnék a Grandland X Ultimate modellről, de ez nem az az autó, amiről hosszasan lehet sztorizni, hogy micsoda kalandokba kerget. Mégis az az autó, amit jó szívvel ajánlok mindenkinek, aki egy józan szabadidő-autót keres. Ugyanakkor a civilizációtól távolra nem érdemes vele kimerészkedni. Az elsőkerék-hajtás nem fog kihúzni a bajból, de telekjárásra tökéletesen elegendő, én is poroltam vele néhányszor az agglomeráció földútjain, ami egészen jó móka a Grandland X modellel. Végezetül újfent bebizonyította az Ultimate felszereltségű változat is a nagyobb dízelmotorral, hogy jót tett az Opelnek a francia fennhatóság.
Csak a könnyű terep a barátja