Frankfurti nagy durranás: Mazda3, harmadik generáció

Már úton van, jövő héten Frankfurtban debütál a Mazda3 - részleteit már most bemutatjuk

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Mazda nyilvánosságra hozta a közönségpremierjét jövő héten, a Frankfurti Autószalonon tartó Mazda3 összes adatát. Mi sem titkoljuk.

Évi hárommillió vevő - ennyien választják a C-szegmensként is emlegetett kompakt kategóriát Európában, s ide érkezik a Mazda3 harmadik generációja. Hivatalosan szeptember 10-én, a Frankfurti Autószalonon debütálva, s oda néhány példányával a Mazda központjából, Hirosimából újságírók és bloggerek vezetésével saját lábon eljutva. Az expedíciós csapat menetelése közben pedig az új Mazda3 teljes sajtóanyaga napvilágot látott, s gyakorlatilag már mindent tudhatunk róla.
Hirdetés

Az elődjeihez hasonlóan kétféle karosszériával, ötajtósként és szedánként érkező Mazda3 karosszériája természetesen a Kodo, a mozgás lelke formanyelvből merítkezik, így több vonásával is hasonlít a márka elmúlt évekbeli tanulmányautóira, például a Shinari koncepcióra. Az újdonság valóban ígéretes, s e modell biztosan nem véletlenül szerepel az Év Autója első, most még 30 modellt soroló listáján. Mi nem csak a döntőbe várjuk, hanem a vevőfogás szempontjából sokra tartott címre is esélyesnek tartjuk. Hiszen a CX-5 és a Mazda6 után a hármas a harmadik teljes mértékben Skyactiv modell. S ugyebár nyilvánvaló, hogy a legkeresettebb szegmensbe érkezve a legtöbb vevőt győzheti majd meg arról, hogy a Mazda bizony valóban különlegességet kínál. A korábbinál masszívabb karosszéria a nagy- és ultranagy-szilárdságú acélok bevetése által például könnyebb, mint elődje. Természetesen sportosabbra fazonírozott, de ez nem járt együtt a karosszéria túlzott duzzasztásával. A kategóriában amúgy viszonylag nagynak számító hosszúság nem nőtt, a tengelytáv viszont 6 cm-rel nagyobb lett, 2,7 méterével már-már középkategóriás, s nyilvánvalóan tágasabb utasteret engedhet. A szélesség 5 cm-rel nőtt, a magasság pedig 2,5 centiméterrel apadt. Fontos, hogy az utastér úgy lett tágasabb és persze jobban átlátható, hogy az első tetőoszlop 10 centiméterrel hátrébb került.
Méretek
Hosszúság [mm] 5 ajtós: 4465, szedán: 4585
Szélesség [mm] 1795
Magasság [mm] 1450
Tengelytáv [mm] 2700
Hasmagasság [mm] 155
Csomagtér [l] 5 ajtós: 350-1250, szedán: 419
Az utastér nem csak szellemiségével, formáival is az elmúlt két évben érkezett Skyactiv modellekéhez hasonló, a műszerfal külön atmoszférát kíván adni a sofőrnek és az első utasnak. Egy hajszálnyit a középkonzol is a vezető felé forduló. A BMW konkurense kíván hát lenni a Mazda? Vezethetőségével jó eséllyel hasonló kíván lenni. Persze csakis elsőkerékhajtással, de könnyű karosszériájával, takarékosságával, s nem utolsósorban a gazdagabb verziók i-Drive-szerű, váltó mögötti körkapcsolójával is jól láthatóan. Másolatnak mégsem tűnik a Mazda3, analóg fordulatszámmérős, digitális sebességkijelzős, opcióként head-up displayes műszerfalával és leginkább szórakoztató-elektronikai arzenáljával újat is mutat a kompakt kategóriában. Az SMS, de még a Facebook vagy Twitter üzeneteket például fel is olvashatja az amúgy 7 colos, tehát táblaszámítógépnyi érintőképernyőről is vezérelhető komplex rendszer, ami hangutasításként akár „lájkolni” is tudja a látott hallott posztokat. Természetesen a korábbinál precízebb, s nem mellékes információként három évig ingyenes frissítéssel adott az immár 18 nyelven beszélő, írott szövegeivel, menürendszerével pedig 26-ot ismerő navigációs rendszer.
Nem lenne persze Skyactiv modell a Mazda3, ha sofőrje számára nem a vezetési élményről szólna. Kormánykereke például a korábbinál mélyebbre került, pedáljait pontosan a sofőr számára középre helyezték a tervezők. Az új, hatfokozatú Skyactiv váltók pedig nem csak könnyebbek a kifutó nemzedékénél, hanem kapcsolhatóságukkal az ebben is etalonnak számító MX-5 szintjét ígérik. Mint minden egyéb fő komponens, természetesen a motorok is Skyactiv technológiásak, ez egyebek mellett a benzineseknél is közvetlen befecskendezést, a dízelnél is változó szívószelep-vezérlést jelent. A benzinesek szigorúan és büszkén hangoztatottan feltöltő nélküliek, az alap 1,5 literes kereken 100 lóerős és 150 Nm nyomatékú. 2,0 literesből két verzió is van: a szerényebbik csupán 120 lóerős, de az izmosabb 165 lóerőssel egyezően 210 Nm nyomatékú – a Mazda várakozásai szerint a 120 lovas lesz a sorozat legkedveltebbje. Erre minden esélye meg is van, ugyanis a benzinesek sorából ez lesz kézi és automata váltóval is kapható, manuálissal már jócskán 10 másodperc alatti 100 km/órára gyorsulást és igen baráti, 5,1 literes kombinált fogyasztást, sok helyen adózásilag kedvező 119 g/km CO2 emissziót ad, azaz alig torkosabb az 1,5 literesnél. A sokat utazóknak természetesen remek ajánlat lesz a nyomatékával, menetdinamikájával és étvágyával egyaránt legkedvezőbbnek számító (kettős, egy kisebb és egy nagyobb turbós, 2000 bar befecskendezési csúcsnyomású) dízel, mely végre automata váltóval is elérhető lesz – nyilván nem olcsón. Motormegállító és extra gyorsan, a benzineseket 0,35, a dízelt 0,4 másodperc alatt újraindító i-stop rendszer mindegyik motorhoz jár majd, a benzines csúcsverzió pedig a Mazda6-ból ismert i-ELOOP, kondenzátoros, fékezési energiából táplálkozó energiatárolót is megkapja.
Műszaki adatok
Skyactiv-G 1.5 Skyactiv-G 2.0 Standard Power Skyactiv-G 2.0 High Power i-ELOOP Skyactiv-D 2.2
Motor benzin benzin benzin dízel
Hengerűrtartalom [cm3] 1496 1998 1998 2191
Hengerek/szelepek száma 4/16 4/16 4/16 4/16
Váltófajta/-fokozat kézi/6 kézi/6 (automata/6) kézi/6 kézi/6 (automata/6)
Teljesítmény [LE (1/min)] 100 (6000) 120 (6000) 165 (6000) 150 (4500)
Nyomaték [Nm (1/min)] 150 (4000) 210 (4000) 210 (4000) 380 (1800)
Gyorsulás 0-100 km/h 10,7 8,8 (10,3)* 8,2 8,0 (9,7)
Végsebesség [km/h] 185 198 (198)* 210 213 (201)
Fogyasztás - város/városon kívül/vegyes [l/100 km] 6,4/4,2/5,0 6,5/4,3/5,1 (7,0/4,8/5,6)* 7,5/4,8/5,8 4,7/3,5/3,9 (6,0/4,2/4,8)*
CO2-kibocsátás [g/km] 118 119 (128)* 135 104 (127)*
Saját tömeg [kg] 1190 1200 (1235)* 1220 1310 (1330)*
Megengedett össztömeg [kg] 1800 1815 (1835)* 1815 1910 (1930)*
Emissziós norma Euro5 Euro5 Euro5 Euro6

* automata váltóval

Extraként sok egyebet is megkaphat a Mazda3, például adaptív fényszórót, távolságtartós tempomatot és ráfutásgátlót, valamint az elődből már ismert holttérfigyelőt. A remek, az MX-5 által régóta „ló és lovasa”, japánul „Jinba ittai” szellemiséggel aposztrofált vezetési élmény pedig állítólag már alapmodelljében meglesz. A futómű az összes verzióban elöl segédkeretes MacPherson, hátul összetett multilink, a kormánymű a korábbinál direktebb, s a súlytakarékosság és a fogyasztáscsökkentés érdekében elektrohidraulikus helyett immár elektromechanikus. Végállásai között a kormánykerék 2,57 fordulatot tesz meg, az autó pedig faltól falig 11,4, járdák között 10,6 méteres körön tud megfordulni, azaz igen fordulékony. És bizony egészében valóban ígéretes, s továbbra is nagyon úgy tűnik, hogy a jövő héten kedden, szeptember 10-én nyíló Frankfurti Autószalon egyik legérdekesebb, ha nem a legérdekesebb szériaautója lesz.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 23:30
    Permalink

    Igazán szép külső és belső, de 4465 hosszú 5 ajtósnak illene nagyobb csomagtér, 350l kevés.
    Az új Pug308as jóval rövidebb és lényegesen nagyobb csomagtere van.

  • 2017.10.29. at 23:30
    Permalink

    [i]“Akinek ez gyenge, vegyen téjesit.”[/i]
    Most vásárol a rendőrség 365 db. fixen telepíthető trafipaxot, meg 150 mobil trafit. Matiz-nál, vagy Tico nál erősebb autóval járni már igen jelentős büntetési kockázatot hordoz magában. 🙂

  • 2017.10.29. at 23:30
    Permalink

    Nagyon szép lett a forma, s bár nem én vagyok a célközönség, nekem kifejezetten tetszik.
    Jó látni a szívó motorokat, végre nem a többiek majmolása volt a cél. Akinek ez gyenge, vegyen téjesit. Az majd nem lesz gyenge anyagilag sem.

  • 2017.10.29. at 23:30
    Permalink

    Azért azt megnézném, hogy a 2 literes benzinmotorral hogy tudják tartani az 5.1 -es vegyes fogyasztást.
    Ez még egy 2 literes dízelnek is nagyon jó fogyasztás!

    Kár hogy nem lesz kisebb dízellel 1.6-ossal például.
    A formája nagyon bejön, végre valami, ami hasonlít a Xedos-ra.
    A dízel ára nem alapfelszereltséggel sajnos közel lehet a 7 millióhoz.

  • 2017.10.29. at 23:30
    Permalink

    Az 5 ajtós bakancs formája szerintem nagyon jó. A 4 ajtós viszont hamar ki fog fulladni, mint forma. Mondjuk olyanban nehezebb is maradandót alkotni.

Vélemény, hozzászólás?