Frankfurti nagy durranás: Mazda3, harmadik generáció

Már úton van, jövő héten Frankfurtban debütál a Mazda3 - részleteit már most bemutatjuk

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Mazda nyilvánosságra hozta a közönségpremierjét jövő héten, a Frankfurti Autószalonon tartó Mazda3 összes adatát. Mi sem titkoljuk.

Évi hárommillió vevő - ennyien választják a C-szegmensként is emlegetett kompakt kategóriát Európában, s ide érkezik a Mazda3 harmadik generációja. Hivatalosan szeptember 10-én, a Frankfurti Autószalonon debütálva, s oda néhány példányával a Mazda központjából, Hirosimából újságírók és bloggerek vezetésével saját lábon eljutva. Az expedíciós csapat menetelése közben pedig az új Mazda3 teljes sajtóanyaga napvilágot látott, s gyakorlatilag már mindent tudhatunk róla.
Hirdetés

Az elődjeihez hasonlóan kétféle karosszériával, ötajtósként és szedánként érkező Mazda3 karosszériája természetesen a Kodo, a mozgás lelke formanyelvből merítkezik, így több vonásával is hasonlít a márka elmúlt évekbeli tanulmányautóira, például a Shinari koncepcióra. Az újdonság valóban ígéretes, s e modell biztosan nem véletlenül szerepel az Év Autója első, most még 30 modellt soroló listáján. Mi nem csak a döntőbe várjuk, hanem a vevőfogás szempontjából sokra tartott címre is esélyesnek tartjuk. Hiszen a CX-5 és a Mazda6 után a hármas a harmadik teljes mértékben Skyactiv modell. S ugyebár nyilvánvaló, hogy a legkeresettebb szegmensbe érkezve a legtöbb vevőt győzheti majd meg arról, hogy a Mazda bizony valóban különlegességet kínál. A korábbinál masszívabb karosszéria a nagy- és ultranagy-szilárdságú acélok bevetése által például könnyebb, mint elődje. Természetesen sportosabbra fazonírozott, de ez nem járt együtt a karosszéria túlzott duzzasztásával. A kategóriában amúgy viszonylag nagynak számító hosszúság nem nőtt, a tengelytáv viszont 6 cm-rel nagyobb lett, 2,7 méterével már-már középkategóriás, s nyilvánvalóan tágasabb utasteret engedhet. A szélesség 5 cm-rel nőtt, a magasság pedig 2,5 centiméterrel apadt. Fontos, hogy az utastér úgy lett tágasabb és persze jobban átlátható, hogy az első tetőoszlop 10 centiméterrel hátrébb került.
Méretek
Hosszúság [mm]5 ajtós: 4465, szedán: 4585
Szélesség [mm]1795
Magasság [mm]1450
Tengelytáv [mm]2700
Hasmagasság [mm]155
Csomagtér [l]5 ajtós: 350-1250, szedán: 419
Az utastér nem csak szellemiségével, formáival is az elmúlt két évben érkezett Skyactiv modellekéhez hasonló, a műszerfal külön atmoszférát kíván adni a sofőrnek és az első utasnak. Egy hajszálnyit a középkonzol is a vezető felé forduló. A BMW konkurense kíván hát lenni a Mazda? Vezethetőségével jó eséllyel hasonló kíván lenni. Persze csakis elsőkerékhajtással, de könnyű karosszériájával, takarékosságával, s nem utolsósorban a gazdagabb verziók i-Drive-szerű, váltó mögötti körkapcsolójával is jól láthatóan. Másolatnak mégsem tűnik a Mazda3, analóg fordulatszámmérős, digitális sebességkijelzős, opcióként head-up displayes műszerfalával és leginkább szórakoztató-elektronikai arzenáljával újat is mutat a kompakt kategóriában. Az SMS, de még a Facebook vagy Twitter üzeneteket például fel is olvashatja az amúgy 7 colos, tehát táblaszámítógépnyi érintőképernyőről is vezérelhető komplex rendszer, ami hangutasításként akár „lájkolni” is tudja a látott hallott posztokat. Természetesen a korábbinál precízebb, s nem mellékes információként három évig ingyenes frissítéssel adott az immár 18 nyelven beszélő, írott szövegeivel, menürendszerével pedig 26-ot ismerő navigációs rendszer.
Nem lenne persze Skyactiv modell a Mazda3, ha sofőrje számára nem a vezetési élményről szólna. Kormánykereke például a korábbinál mélyebbre került, pedáljait pontosan a sofőr számára középre helyezték a tervezők. Az új, hatfokozatú Skyactiv váltók pedig nem csak könnyebbek a kifutó nemzedékénél, hanem kapcsolhatóságukkal az ebben is etalonnak számító MX-5 szintjét ígérik. Mint minden egyéb fő komponens, természetesen a motorok is Skyactiv technológiásak, ez egyebek mellett a benzineseknél is közvetlen befecskendezést, a dízelnél is változó szívószelep-vezérlést jelent. A benzinesek szigorúan és büszkén hangoztatottan feltöltő nélküliek, az alap 1,5 literes kereken 100 lóerős és 150 Nm nyomatékú. 2,0 literesből két verzió is van: a szerényebbik csupán 120 lóerős, de az izmosabb 165 lóerőssel egyezően 210 Nm nyomatékú – a Mazda várakozásai szerint a 120 lovas lesz a sorozat legkedveltebbje. Erre minden esélye meg is van, ugyanis a benzinesek sorából ez lesz kézi és automata váltóval is kapható, manuálissal már jócskán 10 másodperc alatti 100 km/órára gyorsulást és igen baráti, 5,1 literes kombinált fogyasztást, sok helyen adózásilag kedvező 119 g/km CO2 emissziót ad, azaz alig torkosabb az 1,5 literesnél. A sokat utazóknak természetesen remek ajánlat lesz a nyomatékával, menetdinamikájával és étvágyával egyaránt legkedvezőbbnek számító (kettős, egy kisebb és egy nagyobb turbós, 2000 bar befecskendezési csúcsnyomású) dízel, mely végre automata váltóval is elérhető lesz – nyilván nem olcsón. Motormegállító és extra gyorsan, a benzineseket 0,35, a dízelt 0,4 másodperc alatt újraindító i-stop rendszer mindegyik motorhoz jár majd, a benzines csúcsverzió pedig a Mazda6-ból ismert i-ELOOP, kondenzátoros, fékezési energiából táplálkozó energiatárolót is megkapja.
Műszaki adatok
Skyactiv-G 1.5Skyactiv-G 2.0 Standard PowerSkyactiv-G 2.0 High Power i-ELOOPSkyactiv-D 2.2
Motorbenzinbenzinbenzindízel
Hengerűrtartalom [cm3]1496199819982191
Hengerek/szelepek száma4/164/164/164/16
Váltófajta/-fokozatkézi/6kézi/6 (automata/6)kézi/6kézi/6 (automata/6)
Teljesítmény [LE (1/min)]100 (6000)120 (6000)165 (6000)150 (4500)
Nyomaték [Nm (1/min)]150 (4000)210 (4000)210 (4000)380 (1800)
Gyorsulás 0-100 km/h 10,78,8 (10,3)*8,28,0 (9,7)
Végsebesség [km/h]185198 (198)*210213 (201)
Fogyasztás - város/városon kívül/vegyes [l/100 km]6,4/4,2/5,06,5/4,3/5,1 (7,0/4,8/5,6)*7,5/4,8/5,84,7/3,5/3,9 (6,0/4,2/4,8)*
CO2-kibocsátás [g/km]118119 (128)*135104 (127)*
Saját tömeg [kg]11901200 (1235)*12201310 (1330)*
Megengedett össztömeg [kg]18001815 (1835)*18151910 (1930)*
Emissziós normaEuro5Euro5Euro5Euro6

* automata váltóval

Extraként sok egyebet is megkaphat a Mazda3, például adaptív fényszórót, távolságtartós tempomatot és ráfutásgátlót, valamint az elődből már ismert holttérfigyelőt. A remek, az MX-5 által régóta „ló és lovasa”, japánul „Jinba ittai” szellemiséggel aposztrofált vezetési élmény pedig állítólag már alapmodelljében meglesz. A futómű az összes verzióban elöl segédkeretes MacPherson, hátul összetett multilink, a kormánymű a korábbinál direktebb, s a súlytakarékosság és a fogyasztáscsökkentés érdekében elektrohidraulikus helyett immár elektromechanikus. Végállásai között a kormánykerék 2,57 fordulatot tesz meg, az autó pedig faltól falig 11,4, járdák között 10,6 méteres körön tud megfordulni, azaz igen fordulékony. És bizony egészében valóban ígéretes, s továbbra is nagyon úgy tűnik, hogy a jövő héten kedden, szeptember 10-én nyíló Frankfurti Autószalon egyik legérdekesebb, ha nem a legérdekesebb szériaautója lesz.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 23:30
    Permalink

    Nem hosszúság alapján választok autót, a csomagtérben pedig elfér a négy nagy bőrönd, ami nekem kell.A gyerekek már kirepültek, két személynek bőven elég. De ha valakinek a csomagtér a fontos, persze. válasszon kocsit ilyen szempointból. Nyilván,hogy egy két v. három, esetleg négygyerekes család más és mác autót vesz. De nagyon kevés négycsaládos ismerősöm van-egy azaz 1. Még a három is ritka, sőt a kettő is egyre kevesebb. Szóval maradok a Mazdánál, mert nekem tetszik,elég a motor és a csomagtér is,kifinomult, egyedi jelenség és garantálja a hosszútávú- évekre szóló- háborítatlanságot- ami a szerelőket illeti.

  • 2017.10.29. at 23:30
    Permalink

    Igazán szép külső és belső, de 4465 hosszú 5 ajtósnak illene nagyobb csomagtér, 350l kevés.
    Az új Pug308as jóval rövidebb és lényegesen nagyobb csomagtere van.

  • 2017.10.29. at 23:30
    Permalink

    Gyenge autónak nem mondanám, mert vidi jól látja, a rendőrség szemel rajtunk lesz!! Tehát rohangálni nem nagyon lehet,mert minden bokor mögött egy kamera v egy rendőr bujócskázik! Vagy mindkettő! Nekem kimondottan bejött a mazda, elsősorban a sedán, de mindkét autó tökéletesre sikeredett. Remek formavezetés, tökéletes összkép, szükségletekhez mérten erős és remek motor, egyedi belsőtér és amit akkor is elmondok, ha megköveznek, a legmegbizhatóbb autó. Fogyasztás: a 210-es 3-s széria 2100 km szinte teljes egészében autópályán megtett fogyasztása,130-140Km/h. folyamatos sebességgel 6.2-re jött ki. Tuti,megmértük. Az új hármas fogyasztását nem próbáltam,majd megmondja, aki vesz egyet és surran egyet vele.Szóval ez az autó nekem egy olyan egyéniség, akivel szívesen kötök örök barátságot és teljes mértékben egyetértek, ha megnyeri a versenyt / legfeljebb a japánok nem költenek annyit a nyerésre, mint a németek/

  • 2017.10.29. at 23:30
    Permalink

    [i]“Akinek ez gyenge, vegyen téjesit.”[/i]
    Most vásárol a rendőrség 365 db. fixen telepíthető trafipaxot, meg 150 mobil trafit. Matiz-nál, vagy Tico nál erősebb autóval járni már igen jelentős büntetési kockázatot hordoz magában. 🙂

  • 2017.10.29. at 23:30
    Permalink

    Nagyon szép lett a forma, s bár nem én vagyok a célközönség, nekem kifejezetten tetszik.
    Jó látni a szívó motorokat, végre nem a többiek majmolása volt a cél. Akinek ez gyenge, vegyen téjesit. Az majd nem lesz gyenge anyagilag sem.

  • 2017.10.29. at 23:30
    Permalink

    Azért azt megnézném, hogy a 2 literes benzinmotorral hogy tudják tartani az 5.1 -es vegyes fogyasztást.
    Ez még egy 2 literes dízelnek is nagyon jó fogyasztás!

    Kár hogy nem lesz kisebb dízellel 1.6-ossal például.
    A formája nagyon bejön, végre valami, ami hasonlít a Xedos-ra.
    A dízel ára nem alapfelszereltséggel sajnos közel lehet a 7 millióhoz.

  • 2017.10.29. at 23:30
    Permalink

    Az 5 ajtós bakancs formája szerintem nagyon jó. A 4 ajtós viszont hamar ki fog fulladni, mint forma. Mondjuk olyanban nehezebb is maradandót alkotni.

Vélemény, hozzászólás?